Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NK Tegenwind - Forum Wereldfietser

NK Tegenwind

Er is hier al eens eerder beweerd dat je in Nederland prima je klimspieren kunt trainen door tegen de wind in te fietsen. Komende donderdag is er zelfs een kampioenschap, de NK Tegenwindfietsen op de Oosterscheldekering, te verrijden op echte stadsfietsen. Je kunt je zo te zien nog opgeven:
https://www.facebook.com/NKtegenwindfietsen
Mooi man!
Fysisch gesproken is klimmen niet hetzelfde als tegen de wind in rijden. Bij steil klimmen is de inspanning evenredig met de hoogtemeters die je per uur maakt, dus bij gelijkblijvende helling evenredig met je snelheid. Bij windstil weer is de inspanning evenredig met de derde macht van je snelheid. Bij tegenwind zelfs evenredig met Vfiets*(Vfiets+Vwind)^2 ; Vwind is de component van de windsnelheid tegen de rijrichting in. Je snelheid is dus veel gevoeliger voor harde tegenwind dan voor een helling. Bij klimmen is er ook nog het zoet na het zuur, 'what goes up must come down', iets wat van tegenwind niet gezegd kan worden tenzij je een rondje rijdt.
Er wordt daarom van tegenwind beweerd dat hij meer 'character building' is.
Komende Tour de France lekker die bergen laten zitten, die zijn niet heroïsch genoeg. Gewoon de afsluitdijk met 6 Bft op kop nemen!

Vanmorgen had ik m'n eigen NK Tegenwindfietsen inclusief twee bijna-dood-ervaringen dankzij een auto (had geen voorrang, nam het wel, resultaat een ABS-test en 10 cm speling) en niet veel later een tegemoetkomende scooter na een bocht scooter (links rijden doen we aan de andere kant van de plas, beste vriend).

Heroisch genoeg voor mij, vandaag.
Zou je als Wereldfietser met tassen moeten deelenemen om de eer hoog te houden? ;)

Weinig reacties op dit topic, dus er zal maar een enkele WFer zijn die meedoet?
Jij, Roald? Ik zag dat je vorig jaar belangstelling had.

Met fietstassen zou echt heel stoer zijn! Ze moeten wel op die Gazelle passen.

Jammer dat ik morgen moet werken, had graag meegedaan.
Ja, zei de gek... ;)
maar ik neem hooguit een rugzakje mee voor na de finish een warme jas te hebben.
Indien er ook een NK meewindfietsen is, liefst in de zomer, zou ik het meer zien zitten :lol:. Tegenwindfietsen is voor mij iets wat ik toch wat rustiger aan doe :p.
W00T! Je bent een bikkel, Roald. Morgen West 6 tot 8 Beaufort, dus schuin van voren:
http://www.windguru.cz/int/index.php?sc ... sty=m_spot

Ben benieuwd naar je relaas!
Afgelopen maanden genoeg tegen-de-wind-in-actie gehad in Chili en Bolivia. Dan toch echt 100 maal liever klimmen, daar pluk je vroeg of laat nog eens de vruchten van...
Klimmen is voor watjes :-)
Getting started:
4:27 lege blikjes powerbooster waaien rammelend door de straat, ik wordt uitgeslapen wakker.
Ik zet de radio aan naast het bed en blijf nog even liggen, ik kuch wat van de verkoudheid mijn strot uit en denk na over de zotte actie die deze dag losgaat, deelname NK Tegenwind 2014,
5.40 right here right now, van Fat Boy Slim galmt uit de stereo.
5.50 Bord Macaroni staat dampend voor mijn neus. Anders dan anders heb ik al een mok koffie op.

6.01 windcheck op windguru, wind west pieken tot 41knts, dat is 8 Bft. :)
Veel succes Roald!
Ik duim voor je. Het zal een pittige race worden.

PS: Mogen velomobielen ook mee doen aan het NK tegenwind? :D
Nee, alleen stadsfietsen :-) Echt.

De wind komt trouwens op een deel van het parcours van opzij, dus met een velomobiel lig je dan binnen de kortste keren in de Oosterschelde.
Tsja, mobiel en internet is een slechte combi bij mij dus nu dan verslag:
Terug van weggeweest, NK 2014 is een feit, alleen heb ik nog geen info over de tijd en de foto en video links zijn nog niet actief. Wel mijn eigen GPS meting natuurlijk

8.6km in 25.22 afgerond 20 gemiddeld

De hel van de OSK,
als je verkouden bent heb je lucht tekort, van de zenuwe kneep mijn keel ook nog dicht dus dat schoot ook niet op, vervolgens steken achter in de rug, geen idee, stuwing in de nieren?

De fiets,
Een standaard fiets met terugtraprem met het stuur wel zo hoog dat het bloed uit mijn armen liep. Gelukkig konden we zelf de banden poepiehard op pompen met een gammele, oud hollandse luchtpomp. Zadel zat met een snelspanner vast, maar stond wel goed. Ik reed met mijn bergschoenen, ik vond het wel best gaan. De cranks waren 170mm, dat draait ook wel een beetje raar rond, of het was gewoon de algemene laidback geometrie met 65gr frame.

De Wind
Maar goed de wind kwam redelijk schuin inwaaien, daar hadden we mazzel mee.
Alhoewel je daardoor wel soms reed als met een zatte kop, een slinger is zo gemaakt. Het eerste deel kon ik zo nog een 25 gem rijden, blijkt uit het gps-bestand. Op de betonnen hoek van een eiland had je dan 10 meter geen wind en dan daarna kwam die over de betonnen rand vol erop. Om de pijlers heen zaten wel kleine wind gaten maar je merkte dat nauwelijks. Op Neeltje Jans moesten we recht tegen de wind in naar rechts om het grote gebouw heen, (aan de zeekant) daar zakte het tempo tot een schamele 12km/hr. Het stuk over het eiland ging moeizaam verder.

Daarna bleef het rond weer even rond de twintig hangen. En op het eind ging het weer wat sneller omdat er weer een bocht in ligt aan het zuiden van Neeltje Jans.
En zo kwamen we over de finish, enigzins gesloopt, een jongedame van de Metro wilde graag een eerste reactie, dus als je me er morgen met een leipe kop in ziet staan, ik duik wel een paar dagen onder. :)
Spannend verslag, hoor.
Haha, prachtig. Heb je nog technieken kunnen afkijken van de competitie? Ik herinner me uit m'n schooltijd dat je bijzonder diep kunt hangen op een stadsfiets als je met je ellebogen gaat sturen, bijvoorbeeld...
Ben je hier te zien? http://www.telegraaf.nl/e/23440124
Leuk zit zelfs een stukje in het 8 uur journaal.
En vandaag in NRC next, en Roald staat in de Metro.

Waarom doe je zoiets? Roald geeft het enige goede antwoord: omdat het kan!
Roald je bent een bikkel! We zijn trots op je!

@eindgebruiker - heb je afbeeldingen of linkjes die je hier kan plaatsen?
Ook leuk voor de fora die ik modereer. Ik hoor het hem al zeggen op zijn brabo's 'omdat het kan' hahaha ;-)