Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bevestiging van fietsvervoer in vliegtuig - Forum Wereldfietser

Bevestiging van fietsvervoer in vliegtuig

Kort geleden heb ik via de KLM-site een ticket geboekt van Amsterdam via Bangkok naar Ho Chi Minh City. Meteen daarna gebeld en een reservering voor fietsvervoer aangevraagd. Een paar dagen later kreeg ik de bevestiging voor het traject Amsterdam - Bangkok. Maar Bangkok - Ho Chi Minh City wordt uitgevoerd door Vietnam Airlines, en volgens de mevrouw van de KLM bevestigen die fietsvervoer pas een paar dagen voor vertrek.

Als er iets bevestigd moet worden, zou je denken dat het ook wel eens voorkomt dat ze nee zeggen. Is iemand zoiets al eens overkomen? Wat gebeurde er toen / wat deed je toen?
Het zou natuurlijk best eens kunnen dat bij je aanvullende (binnenlandse ?) vlucht een vliegtuig ingezet wordt waar een (volledig opgebouwde) fiets niet altijd eventjes inpast en/of de planning van de maatschappij vwb het ingezet type vliegtuig op die vlucht niet zo ver vooruit loopt.

Ik neem altijd de bevestiging mee en dat heeft me een keer gered.
Wat daar ij ook hielp: blijven lachen; pro-actief en positief blijven. Met als resultaat dat er ook nog eens een doos geregeld werd.

Walter
Was ik niet duidelijk genoeg? Ik bedoel dat ik nog geen bevestiging heb gekregen, en de kans bestaat dat ik die voor de vlucht ook niet krijg. Wat doe je dan?
Als Vietnam Airlines nee zegt, kan je fiets niet mee op de tweede sector. Wat zou je daaraan verder nog willen doen? Het lijkt me overigens een puur theoretisch probleem, want in de KLM-dienstregeling zie ik dat de aansluitende vlucht uit BKK met een A320 wordt uitgevoerd (althans op de dag waarop ik keek), en daarbij is fietsvervoer op zich geen probleem, qua ruimte. En Vietnam Airlines neemt best wel fietsen mee, al gelden in dit geval de KLM-bagagevoorwaarden (most significant carrier). Vlieg je gelijk door uit BKK, dan wordt je bagage sowieso doorgelabeld en mocht je fiets niet aankomen in SGN wegens een krappe aansluiting of anderszins, dan komt die vast en zeker met de (of een) volgende vlucht aan.
De mogelijke oplossing zat al in mijn antwoord
Walter M schreef: een (volledig opgebouwde) fiets of d
Geheel demonteren en niet aanmelden als fiets maar 2e stuk bagage oversize ?
Even aannemende dat je direkt doorreist naar Ho Chi Minh en dus je bagage is doorgelabeld, dan kom jij er pas achter dat de fiets niet mee kon als jij al in Ho Chi Minh staat en de fiets nog in Bangkok. Als die dan niet op de volgende vlucht zit lijkt het me raadzaam om de nodige contactgegevens bij je te hebben zodat je kunt gaan rondbellen, of in uiterste nood het adres van een goede fietsenzaak in Ho Chi Minh voor een tijdelijke nieuwe.

Wij zijn zelf vaak met 2 of zelfs 4 fietsdozen op pad gegaan en het is alijd weer spannend of ze allemaal aankomen, laatst op Sri Lanka moesten ze nog even goed in het vliegtuig zoeken naar de laatste 2 dozen.... Ook meegemaakt op de terugweg (minder vervelend natuurlijk) vanuit Hanoi dat ze ons meldden dat de fietsen niet meekonden, even meegekeken uit het raam naar het type vliegtuig, gemeld dat dat dezelfde was als de heenweg en een suggestie gedaan over de vrachtdeur die ze zouden kunnen gebruiken. Een ander fenomeen op de terugweg is de mededeling om de fietsen gewoon bij de incheckbalie te laten staan "wordt allemaal geregeld", en inderdaad tot nu toe is het steeds goedgekomen.
Walter M schreef:Geheel demonteren en niet aanmelden als fiets maar 2e stuk bagage oversize ?
Als je een geheel gedemonteerde fiets als tweede stuk ruimbagage >158 cm (LxBxH) meeneemt naar Vietnam, kost je dat bij KLM € 300. Dan toch maar liever als sportbagage.
@OmeGerrit, dankjewel voor je antwoord.
Ik kan er nog aan toevoegen dat ik een A4'tje aan beide kanten van elke doos bevestig met de vluchtnummers, bestemming en mijn mobiele telefoonnummer. Noem het gemoedsrust of grenzeloze naiviteit.
Wat zijn eigelijk jerechten bij zo'n overstap? Je boekt een ticket, met fietsvervoer, dus simpel gezegd hebben ze maar te vervoeren, maar de werkelijkheid is natuurlijk gecomplieerder...omboeken van je ticket naar een vlucht die wel fietsen meeneemt, is dat dan gratis? Hotelkosten als dat pas de volgende dag is, wordt dat dan vergoed? Enzovoort enzvoort?
captain_fabulous schreef:Wat zijn eigelijk jerechten bij zo'n overstap?
Geen, voor zover ik weet. Er is een plekje voor je fiets gereserveerd in het vliegtuig, maar garantie heb je niet, dus als er iets tussenkomt heb je pech.

Maar goed, ik heb nu dus nog niet eens een gereserveerd plekje voor mijn fiets in het vliegtuig.
captain_fabulous schreef:Wat zijn eigenlijk je rechten bij zo'n overstap? Je boekt een ticket, met fietsvervoer, dus simpel gezegd hebben ze maar te vervoeren, maar de werkelijkheid is natuurlijk gecompliceerder...omboeken van je ticket naar een vlucht die wel fietsen meeneemt, is dat dan gratis? Hotelkosten als dat pas de volgende dag is, wordt dat dan vergoed? Enzovoort enzovoort?
Ik denk toch dat dit scenario niet erg waarschijnlijk is. Je ziet die fiets (mits doorgelabeld) niet binnenkomen en vertrekken in Bangkok, het is pas dat Eindgebruiker in Ho Chi Minh bij Odd Size staat te wachten dat hij erachter komt dat de fiets waarschijnlijk nog in Bangkok staat, eerder niet.

Ik vind zelf rechten en garanties meer iets voor als ik weer thuis ben, op dat moment ter plekke wil ik alleen maar regelen dat die fiets onder mijn kont komt en wapperen met rechten gaat die oplossing vermoed ik zeker in Azië niet dichterbij brengen. Ik zou het eerder aantrekkelijk voor ze maken en houden om je te helpen, je bent op dat moment uiterst afhankelijk want je gaat niet zelf terugvliegen naar Bangkok om die fiets onder arm mee te nemen, en wie weet was hij wel blijven steken op Schiphol…..
eindgebruiker schreef:Als er iets bevestigd moet worden, zou je denken dat het ook wel eens voorkomt dat ze nee zeggen. Is iemand zoiets al eens overkomen? Wat gebeurde er toen / wat deed je toen?
Ik ben zelf vorig jaar naar India gevlogen met KLM, en had toen tevens een interne vlucht door Jet Airways. Het duurde toen vrij lang voordat ik een bevestiging kreeg van Jet Airways.

In de praktijk bleek overigens dat KLM de moeilijke dwarsligger was, op zowel de heen- als de terugvlucht, en Jet Airways was juist heel soepel.

Ik heb toen net zo lang KLM blijven porren totdat ik mijn bevestiging kreeg.
Ik denk dat je de bal bij KLM moet leggen: zij moeten die bevestiging regelen (het is ten slotte hun partner) of anders een annulering regelen (als je niet wil wachten tot een paar dagen voor de vlucht).

Ikzelf vlieg liever niet meer met KLM na mijn vorige ervaring. Wat een hoop stress op beide vluchten, terwijl je nog 100 euro voor je fiets moet bijbetalen ook. Hoewel ik dat op de terugvlucht geweigerd heb, vanwege alle ellende.

Straks vlieg ik met Egypt Air naar Ethiopië. Zover ik nu kan beoordelen niks bijbetalen of reserveren en een en al soepelheid.
Straks vlieg ik met Egypt Air naar Ethiopië. Zover ik nu kan beoordelen niks bijbetalen of reserveren en een en al soepelheid.
Heb 4 keer met Egyptair gevlogen en was altijd vol lof tot mijn laatste reis naar China, de heenvlucht naar Kanton ging zonder problemen met fietsdoos die ik op Schiphol had gekocht, terug begon de ellende omdat men de doos te groot vond ondanks dat ik de geprinte voorwaarden, waar in staat hoe je de fiets moet verpakken, bij me had en ik 100$ bij moest betalen.
Na 2 uur wachten kwam op mij verzoek de Egytische mannager (zelden zo'n arrogante kerel gezien) die me doodleuk vertelde dat hij me matzte omdat ik eigenlijk 200$ had moeten bijbetalen, anders laat je hem toch hier staan?
Hier de voorwaarden:
Bike: It can be carried as checked baggage within the free baggage allowance.
Packing description:

It is advisable to rotate the handle bar 90 degrees and tighten it in this position.
The pedals shall also be removed.
The bikes shall be packed in a certain box or in a special plastic box to protect them from damage.
The tires partially deflated.

N.B: It will be subject to excess baggage charge if overweight , and the charge shall be equal to 100% of the applicable charge of excess baggage charge.
Free baggage allowance is 2 maal 23 kg.
De de doos woog 21kg.
Peter.
https://www.egyptair.com/English/Pages/ ... ?OrderID=c