Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bericht zure berichten gesloten, wat gaat de vereniging doen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bericht zure berichten gesloten, wat gaat de vereniging doen

137 berichten
eindgebruiker schreef:We kunnen het ook als forumgebruikers organiseren, hoor :-)
Ja, ik wil wel een leuke route organiseren eindigend in het mooie Groningen in het dorpje Zuurdijk!
En dan gaan we daar heerlijk op het dorpsplein een boompje opzetten.
HansvanderVeeke schreef:Als men elke bijdrage als een mening zou beschouwen en er respectvol mee om zou gaan, dan zou het al een stuk beter gaan...
En ontken je daarmee niet het bestaan van feiten?

Ik kan onmogelijk alle meningen respecteren. En als mensen eerlijk zijn voor zichzelf, kan dan niet bijna iedereen meningen voorstellen waar men geen respect voor kan hebben?

Op dit ogenblik is het een populaire visie om alle meningen als waardevol of zelf als gelijkwaardig te beschouwen. Dat is niet enkel onterecht, het is zelf absurd (en in extreme gevallen gevaarlijk). Als ik ziek ben hecht ik meer waarde aan de mening van mijn dokter (die zich hopelijk sterk op feiten baseert), dan aan de mening van mijn buurvrouw. En dat is niet respectloos naar mijn buurvrouw toe en betekent ook niet dat in blindelings elk woord van mijn dokter geloof.
Als ik problemen heb met mijn fiets, dan hecht ik meer geloof aan een gerenommeerd fietsenmaker of ervaren hobbyist dan aan iemand die beweringen heeft gedaan die aantoonbaar niet correct zijn.
...

Bij de reacties op het bericht 'zure berichten' viel het me ook op dat verschillende mensen heel andere dingen als probleem ervaren. Maar ik kon me behoorlijk goed aansluiten bij de volgende elementen die werden aangebracht als probleem:
* Het beantwoorden van niet gestelde vragen zonder eerst een bijdrage te leveren voor de vragensteller. Iemand zoekt recepten en meerdere mensen komen met blikken aanlopen.
* Het niet staven van adviezen, meningen en reacties met feiten, ervaringen, voorbeelden, berekeningen of logica.
* Blunderen in heel eenvoudige logica, rekenkunst of statistiek en dan klagen als je er over wilt discussieren.
* Het zich niet verplaatsen in de vragensteller maar alleen hun eigen sitatie als referentie kunnen nemen waarmee de vragensteller niet geholpen is. (Waaronder het continu aandringen op minder bagage)
* Shooting the Messenger (http://nl.wikipedia.org/wiki/Shooting_the_messenger): "het uithalen naar de (onschuldige) brenger van slecht nieuws".
Het 'niet alle meningen respecteren' hoort wat mij betreft niet in dat lijstje thuis.
Ronald van der Perk schreef:
HansvanderVeeke schreef: 2. Je kunt alleen aan het forum meeschrijven als je NIET anoniem bent. Hiermee (is wetenschappelijk bewezen) zal het aantal 'zure' reacties verminderen.
Misschien zou het al helpen als we alle nicknames verbieden. Door het gebruik hiervan zijn natuurlijk al heel veel forumgebruikers anoniem. Ik begrijp trouwens zo wie zo al niet waarom je een nickname zou willen gebruiken.

Ronald van der Perk
Ik geloof daar niet zo in. Hoe kan het dat dat, van alle fora die ik bezoek, alleen híer tot problemen schijnt te leiden? Denken we echt dat we maar kunnen roepen wat we willen omdat we achter een nickname zitten? Dat we meteen alle omgangsvormen kunnen laten varen? Dat probleem zit dieper.
Renaat, ik denk niet dat dat is wat Hans bedoelt. Het gaat er meer om hóe je op de mening van je buurvrouw reageert.

Vervang "respectvol" eens door "beleefd".
Je kunt toch wel respect tonen voor de mens die die mening heeft, je hoeft het niet met die mening eens te zijn?

Het valt mij op dat de 'sterke' persoonlijkheden hier goed onderbouwd als duveltjes uit doosjes springen, als er eens wat out of the box ( nog !) niet geheel wetenschappelijk onderbouwd wordt verkondigd komen meteen jullie uit dat doosje.


Er komt dan snel een onaardig betweterig belerende tekst wat van weinig respect toont voor de mens achter de ' alternatieve ' post.
Ik heb deze hele discussie niet helemaal gevolgd, maar maatschappelijk denk ik wel eens, hoe beter mensen het hebben hoe dommer mensen worden. Ik vind dit hele gedoe geestelijke armoede. Zie die hele domme sinterklaas discussie.

Als je als wereldfietser langer in het buitenland bent ga je vanzelf met andere ogen naar Nederland kijken.

Persoonlijk vind ik het ongewenst dat mensen zich anoniem uiten. Doe dat maar bij de politie, maar op een open forum snap ik dit niet en anonimiteit nodigt uit tot ongewenst gedrag.

Ook vind ik het een teken van beschaafdheid dat iedereen zich meld met zijn echte naam.

super Mario vind ik wel kunnen :wink:
Ronald, ook een interessant punt.
Bij het aanmaken van een account kun je echter al een andere voornaam aangeven. Wat is er nu verdacht aan Floortje van den Bergen? Er zijn mensen die vinden dat ze vanwege hun werk of privésituatie niet met hun echte naam op het forum kunnen. Kan ik mee leven, zuurpruim of niet.
'k Zou het wel prettig vinden dat mensen met wie ik een rondje fiets of een weekendje mee doe, zouden melden dat ze naast hun gewone Jan-, Piet-, Keesnaam ook nog Travelmaster of Bergbeklimmer heten.
Zo weet ik heel toevallig wie Eindgebruiker en Ave Gone zijn. :-)
Verder denk ik niet dat het iets zal helpen. Er zijn mensen die persé hun gedachte, mening gemeld willen zien.
Floortje uh, Loes
Loes,

Het gaat mij niet om de forum naam. Je mag best wel Pietje Puk als forum naam hebben, als bij de vereniging maar bekend Is wie je bent.
Marjan, my thoughts exactly.

Loes/Floortje: bij het aanmelden op dit forum heb ik niet eens overwogen mijn gewone naam te gebruiken. Waarom niet? Omdat ik dat niet gewend was op de andere fora waar ik kom. Dat dat hier zo'n heet hangijzer is blijft me verbazen. Maar ik heet dus Menno, en als wij elkaar een hand zouden geven zou dat ook het eerste zijn wat ik noem. Daarná meld ik wel even dat ik op het forum Travelmaster heet :lol: . Echt, geen punt!
Hans, maar dat laatste kun je toch ook omzeilen door een andere voornaam te kiezen? Of snap ik het toch niet zo goed.
Doortje
Travelmaster schreef:Het gaat er meer om hóe je op de mening van je buurvrouw reageert.

Vervang "respectvol" eens door "beleefd".
Maar ook dat zal door velen anders worden ingevuld. Ik denk dat ik (op enkele uitzonderlijke momenten na) wel beleefd ben. Maar ik vind een mening als onzin bestempelen ook niet onbeleefd.
Marjan schreef: Het valt mij op dat de 'sterke' persoonlijkheden hier goed onderbouwd als duveltjes uit doosjes springen, als er eens wat out of the box ( nog !) niet geheel wetenschappelijk onderbouwd wordt verkondigd komen meteen jullie uit dat doosje.

Er komt dan snel een onaardig betweterig belerende tekst wat van weinig respect toont voor de mens achter de ' alternatieve ' post.
Die kritiek is wel erg vaag. Maar wat ik b.v. ook als respectloos beschouw is mensen die hier totaal onafhankelijk van elkaar posten in het hokje 'jullie' te steken. Ik weet niet wie die jullie zijn.
Dat WF forum leden elkaars meningen niet respecteren staat bij mij erg hoog op de lijst van ongewenst gedrag op het WF forum. Intolerant gedrag hoort niet bij wereldfietsers die zich graag onderdompelen in andere culturen. "Feiten" en "wetenschap" zijn tijd en cultuur gebonden, dat ervaar je als je reist. Was de aarde vroeger wetenschappelijk bewezen plat, nu blijkt deze rond te zijn. Er is niet één waarheid, er zijn vele waarheden.
Eric op de Fiets schreef:Dat WF forum leden elkaars meningen niet respecteren staat bij mij erg hoog op de lijst van ongewenst gedrag op het WF forum. Intolerant gedrag hoort niet bij wereldfietsers die zich graag onderdompelen in andere culturen.
Jij respecteert alle meningen?
Ik vind het overigens niet intolerant om niet voor alle meningen respect te hebben. En ik ben erg blij als een chirurg, fietsenmaker, bakker, ... niet elke visie over operaties, fietsherstellingen, brood bakken, ... als evenwaardig of waardevol beschouwt.
Eric op de Fiets schreef:"Feiten" en "wetenschap" zijn tijd en cultuur gebonden, dat ervaar je als je reist. Was de aarde vroeger wetenschappelijk bewezen plat, nu blijkt deze rond te zijn. Er is niet één waarheid, er zijn vele waarheden.
Wel, ik vertel je misschien iets nieuws, maar de aarde is niet plat, de aarde is 'bijna' rond. Het is ook nooit wetenschappelijk bewezen geweest dat de aarde plat was. (Maar eigenlijk zou ik hier moeten gaan uitleggen hoe de wetenschap werkt, wat wetenschappelijke theorieën zijn en wat in de wetenschap beschouwd wordt als 'feit'. Het gebrek aan kennis over hoe wetenschap werkt is één van de belangrijkste redenen van onterecht wetenschapsrelativisme.)

Feiten zijn helemaal niet tijd en cultuur gebonden, als ze dat wel zijn dan zijn het geen feiten.
Marjan schreef:...Er komt dan snel een onaardig betweterig belerende tekst wat van weinig respect toont voor de mens achter de ' alternatieve ' post.
Eric op de Fiets schreef:
Marjan schreef:...Er komt dan snel een onaardig betweterig belerende tekst wat van weinig respect toont voor de mens achter de ' alternatieve ' post.
En zo maakt men er zich erg goedkoop vanaf. En hoeveel respect vertoont u met die reactie voor mijn mening? Of geldt de regel die u anderen wenst op te leggen niet voor u?
Revanho schreef:Jij respecteert alle meningen?
Over het algemeen als men stelt andermans mening te respecteren doelt men niet zozeer daadwerkelijk op het respecteren van de mening op zich, maar op het respecteren van het recht dat iemand een mening of keuze heeft. Een mening of keuze welk mogelijk afwijkend is van de mening of keuze van jezelf.
Mijn god... Met verbazing lees ik hoe ook dit topic zich ontwikkelt. Het gaat hier over fietsen, niet over een groot maatschappelijk probleem ofzo. Hebben we niets belangrijkers of leukers te doen? Dit is echt slechte reclame voor het forum.
Eric op de Fiets schreef:
Marjan schreef:...Er komt dan snel een onaardig betweterig belerende tekst wat van weinig respect toont voor de mens achter de ' alternatieve ' post.
Zelden een spijker zo precies op de kop geslagen zien worden.
Ai , de discussie wordt voort gezet.....
Om even duidelijkheid te geven, ik vond dat ik mijn punt gemaakt had, dat er vervolgens toch weer allerlei dingen anders geïnterpreteerd werden dan ik ze feitelijk bedoelde en dat de laatste schrijver (Marco vlgs mij) terug kwam bij wat ik bedoelde.
Feedback geven is niet erg, het is de toon die mij vaak niet aanstaat.
En daarna heb ik maar gevraagd om een slotje, want anders blijven we in een kringetje rond draaien.
De oplossing heb ik niet, behalve dat je nooit in een opwelling iets op de mail moet zetten. Lees je commentaar/feedback nog eens goed door voor je het op het internet gooit.
En waar het mij vooral om ging is dat dit forum een visitekaartje voor beginnende fietsers, die bij toeval hier terecht zijn gekomen, moet zijn. Dat zorgt ook voor bestaansrecht van de WF en het vermindert het werk van de moderators.
Denk dat de vereniging niet meer kan doen dan mensen persoonlijk aanspreken op hun manier van topics beantwoorden. En dat zal best lastig zijn!
Groet,
Anja
Renaat, ik waardeer je kennis van zaken, je vasthouden aan feiten en wetenschap, en je drive om anderen te overtuigen. Meestal ben ik het met je eens. Ook in dit topic kan ik je helemaal volgen en ben ik het geheel met je eens.
Wat ik minder waardeer is de toon waarop je je uit. Je vasthoudendheid gaat geregeld over in verbetenheid.
Maar wat ik echt jammer vind, en dat is het belangrijkste, is dat je niet effectief bent. De mensen die je zou kunnen overtuigen jaag je juist tegen je in het harnas.
Wat bereik je dan?

Gaele