Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bericht zure berichten gesloten, wat gaat de vereniging doen - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Bericht zure berichten gesloten, wat gaat de vereniging doen

137 berichten
Dank voor je lidmaatschap van de vereniging Jan. Met een beetje geluk ontvang je ook het Jubileumboek met de volgende uitgave van ons tijdschrift. Laten we samen zorgen dat de balans in 2015 omslaat naar een forum met een gezonde PH waarde. Waar een ieder op een veilige wijze zijn inbreng kan geven.
Welkom Jan ook voor je vrouw! Fantastisch om te horen dat je je jongensdroom hebt uitgevoerd mede door de Wereldfietser! Tijd om nu nieuwe dromen te verzinnen tijdens de donkere wintermaanden? Kijk dan naast dit forum ook eens naar WorldCycle Videos. Link beneden. Veel plezier bij het kiezen van een nieuwe droom!

En voor nog een derde zoete noot op deze bijzondere dag op deze mooie website
hierbij nogmaals het in dit draadje genoemde filmpje van Michiel maar nu ingebed. :P

:) :)
Ik ben een boek aan het schrijven over hoe om te gaan met negativiteit. Ik dacht: kies eens een leuk onderwerp :lol:.

Ervaringen worden geschapen bij de gratie van hun tegenpool. Warm vormt een paar met koud, zacht voelt zacht omdat er zoiets is als ruw, mooi kan niet zonder lelijk, etc. Polariteit is een fundament van de ervaring.

Een prettige ervaring is als zodanig te ervaren omdat daarnaast ook onprettige ervaringen zijn. Dat betekent dat de onprettige ervaring waardevol is. Je zou er een zekere dankbaarheid voor mogen hebben. Je hoeft ze niet opeens prettig te vinden, daar gaat het niet om. Je zou repect kunnen hebben voor bijvoorbeeld guur weer omdat het je genot van een warm zonnetje aanscherpt. Je zou een zuur bericht ...

Daarom geloof ik niet in veroordelingen. Niet dat ik alles in de wereld toejuich. Maar ik accepteer alles als wezenlijk deel van het geheel. Zover ga ik met empathie en compassie. Ik struikel hierin duizend maal per dag, maar ik ben blij dat ik de uitdaging aanga.
Ik ben nu bijna een jaar lid van WF en overweeg mijn lidmaatschap weer op te zeggen. Voornamelijk vanwege de sfeer die te vaak en te veel in het negatieve wordt getrokken door betweters. Er is hier een groep prominent aanwezigen die voortdurend anderen op hun plek zet, corrigeert, terechtwijst.

Op verjaardagen, in vergaderingen, op bijeenkomsten zijn betweters steevast de partypoopers. Of ze nou gelijk hebben of niet doet er niet toe: de sfeer wordt erdoor verzuurd en vergald. Dat is op een online forum niet anders.

Bovendien heb ik het vermoeden - en hier zal ik best op wat tenen trappen - dat er onder wereldfietsers relatief veel mensen zitten met minder sociale vaardigheden, wat dit forum doet afwijken van bv het genoemde mountainbike.nl. (Niet voor niets wordt bij de IJsland-tocht een complete alinea besteed aan sociale vaardigheden - bij welke andere site/hobby zie je dat).

Helaas is het niet iets wat je kunt afvangen door de FAQ uit te breiden met tips voor omgangsvormen. Schelden en ruzies kun je ermee stoppen, maar verzuurde toon is zo'n grijs gebied dat daar geen tips tegenop te schrijven zijn.

In mijn beleving kan er alleen wat veranderen als de vereniging De Wereldfietser harder durft op te komen de sfeer in haar eigen huis. Het zuurgehalte is een terugkerend thema en daar moet je als vereniging echt tegen in actie komen voordat je imago er onherstelbaar door wordt beschadigd. Harder modereren, minder polderen, en je oren niet teveel laten hangen naar mensen die gaan klagen dat het forum van ons allen is en dat de vereniging zich daar niet mee moet bemoeien. Dat gaat een paar maanden een hoop herrie geven een een hoop stof doen oplaaien, maar als die is neergedaald is de sfeer een stuk beter en constructiever en hoef je wellicht nog minder in te grijpen dan nu.
Anders schreef:Ik ben nu bijna een jaar lid van WF en overweeg mijn lidmaatschap weer op te zeggen. Voornamelijk vanwege de sfeer die te vaak en te veel in het negatieve wordt getrokken door betweters. Er is hier een groep prominent aanwezigen die voortdurend anderen op hun plek zet, corrigeert, terechtwijst.

Het forum is maar èèn van de activiteiten van de WF,
ik ben bij alle andere activiteiten nog nooit een zuurpruim tegen gekomen zoals je die je op dit forum wel tegenkomt.

jammer dat nou net het forum de eerste ontmoeting is met de WF en daardoor meteen al een verkeerde eerste indruk wekt.
"Als er twee ruzie hebben hebben twee schuld." Zo zei mijn opa vroeger.

Nu ben ik geen voorstander van het begrip schuld, maak er maar ervan: "Als er twee ruzie hebben zijn beide verantwoordelijk."

Het is inderdaad opvallend dat op dit forum regelmatig irritatie te lezen valt. Wat ik met mijn voorgaande schrijven wilde aanraken is dat het wellicht niet zoveel zin heeft om naar de 'daders' te wijzen. Als iemand zich (regelmatig) zuur uit en hem dat continu onder zijn neus gewreven wordt, zal hem dat echt niet minder zuur maken. Het erop hameren dat zuur gedrag fout is denk ik ook niet de hoogste vorm van sociale vaardigheid. Ook niet erg, trouwens. We zijn mensen en het is mooi als we onze menselijkheid accepteren.

Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. En als daar wat valse tonen tussen zitten, let it be, let it be.
+1 voor bikelike. Heel mooi gezegd.

Normaal moei ik me niet in discussies over zuurtegraad, maar ik kan me dit keer niet houden. Ik vind dit eigenlijk een heel boeiende discussie en volg ze met veel interesse. Vooral om te leren hoe mensen op een verschillende manier tegen de wereld aankijken en met anderen omgaan. Hoe mensen soms worden opgedeeld in hokjes en beoordeeld.

Ik wil enkel nog kwijt dat ik al heel veel heb opgestoken op dit forum en dat ik ook de technische bijdragen, ongeacht de toon, meestal heel boeiend vind. Ik lees ook steeds nieuwsgierig de logische argumentaties hierin (en ik vind dat sommige mensen daarvoor best een pluim verdienen; bij mij staat bijvoorbeeld Revanho ergens bovenaan in mijn top, maar er zijn er nog). Hoewel ik het niet steeds eens ben met de schrijvers, doen velen hier toch hun best om meningen te argumenteren met feiten. Heel interessant. Helaas worden meningen en feiten door sommigen als synoniemen gebruikt. Dat is wel een beetje jammer.

Maar al bij al vind ik dit nog steeds een heel boeiend forum met een kleurrijke mix aan karakters en ervaringen. Dat daar nu en dan iets (zachtjes) botst vind ik niet zo heel erg.

Ik hou het positief: +1 voor het WF forum. :-) Dank je allemaal.
jasmon schreef:Het forum is maar èèn van de activiteiten van de WF,
Ik begrijp dan ook niet zo goed waarom het forum (door sommigen) zo buitengewoon gezien wordt als De Wereldfietser. Mensen die hun lidmaatschap opzeggen vanwege het forum? Als er rare reacties staan onder een bericht op de website van NRC, zeg je dan ook je krant op? En nu dan de vraag 'wat gaat de vereniging doen'? Nou, doorgaan met een enorm mooi tijdschrift maken, een leuke beurs organiseren, gezellige tochten houden, enzovoorts enzovoorts... zou ik denken.

En een forum aanbieden waarop iedereen die interesse heeft in fietsreizen terechtkan met vragen, verhalen, foto's, filmpjes en noem maar op - niet alleen de leden van de vereniging, maar iedereen dus! Zowel mensen die alleen maar gezelligheid willen als mensen met een kritische blik als mensen die graag een hele discussie houden over 'zure berichten' (en da's pas zuur!). Is dat een groot goed of niet? En stoor je je ergens aan, lees dan niet verder of spreek iemand aan (evt. via pb) als je je onheus bejegend voelt.

Groeten,

Carl
De club
Vakantie- en wereldfietsers heb je in alle soorten en maten. Wil je die verenigen in één club, dan krijg je te maken met tegenstellingen die niet of nauwelijks te overbruggen zijn. Sommigen kiezen bewust voor een fietsvakantie waarvoor je weinig geld, energie en grondstoffen hoeft te verbruiken. Anderen denken 'You Only Live Once' en vliegen regelmatig voor een korte vakantie naar een ver land.
Het wereldfietserforum is als een schoolplein, met een groepje dat populair wil zijn en graag bepaalt wie erbij mag horen en wie niet. Als papegaaien praten ze elkaar na, al kunnen ze elkaar ook flink in de haren vliegen. Op dit schoolplein lopen ook nerds en einzelgängers rond. Zij denken vaak wat meer na over allerlei dingen dan de populaire types en kunnen veel vertellen over alles wat hen bezighoudt. Sommigen doen dat zo vaak, dat ze op dit forum worden getypeerd als 'veelposters'. De nerds worden door de populaire types en hun meelopers gedoogd vanwege hun best wel nuttige kennis, maar soms ook verguisd omdat ze zich onafhankelijk opstellen. Ik heb eens gekeken hoe vaak de termen 'veelposters' en 'veelschrijvers' gebruikt worden binnen dit forum, en in welke context. Ik kwam ze tegen in combinatie met woorden als 'drammen', 'de maat nemen', 'star', 'hoge leeftijd' en 'conservatief'. Best wel zuur om mensen die zoveel kennis willen delen in dit forum, op zo'n manier te diskwalificeren. Overigens ben ik de term 'veelvliegers' op dit forum nog niet tegengekomen...

De filosoof
Een van de nerds komt bijzonder erudiet over, is wars van bakerpraatjes, verkondigt ongemakkelijke waarheden en kan deze ook nog heel mooi formuleren. Je moet er wel even voor gaan zitten om zijn soms lange betogen goed in je op te kunnen nemen, maar voor liefhebbers van dit genre zijn het prachtige epistels.
Deze filosoof doet geen moeite om geaccepteerd te worden door de populaire types, die zichzelf over het algemeen beschouwen als ruimdenkende, kosmopolitische, ietwat anarchistische maar verder best wel sociale avonturiers. De filosoof prikt daar feilloos doorheen en laat zien dat er ook een hoop zelfgenoegzaamheid, materialisme, intellectuele luiheid en egotripperij heerst onder de wereldfietsers. Hij houdt ons een spiegel voor, en daar worden we niet altijd blij van. Sommigen vinden hem daarom een zuurpruim. Zelf zit hij daar niet mee; hij kent de feiten en is altijd bereid om heel geduldig alles nog een keer uit te leggen. Dat de waarheid niet altijd zoet smaakt, daar kan hij ook niks aan doen. Wil je dat hij zijn conclusies wijzigt, dan zul je met nieuwe feiten moeten komen. Elke filosoof weet immers dat Gallilei destijds ook verguisd werd door de gevestigde orde, terwijl hij toch niks anders deed dan bevestigen dat het heliocentrische model van ons zonnestelsel, dat Copernicus al had beschreven, echt klopte.

De Telegraaflezer
Af en toe duiken ze op in het wereldfietserforum. De verstokte Telegraaf- en Elsevierlezers die eigenlijk thuishoren bij Geen Stijl, maar in het geniep een linkse hobby bedrijven; naast hun auto hebben ze ook een mooie fiets in de garage staan. Des te harder doen ze hun best om te laten zien dat ze echt geen geitenwollensokkentypes zijn. De pH van hun bijdragen ligt meestal ver onder het gemiddelde, maar als ze het over de Azijnbode hebben, bedoelen ze niet hun eigen medium, maar De Volkskrant. Met NRC Handelsblad of de Groene Amsterdammer moet je bij hun ook niet aankomen. Door hun onwil of onvermogen om informatie uit diverse bronnen te putten, zijn hun betogen nogal simpel en eenzijdig.
Belastingverhoging onder het mom van een allang achterhaald verhaal over vermeende temperatuurstijging op onze aardkloot. Gesteund door overgesubsidieerde milieuclubs en over het paard getilde "klimaatdeskundigen". Milieuterrorisme ten voeten uit.
De kwetsbare persoonlijkheid
Een van mijn naaste familieleden is een gevoelig type met een grote behoefte aan waardering en aandacht. Ze vindt zichzelf spiritueel, is soms dagenlang alleen maar bezig met mindfulness en stemt al sinds mensenheugenis op GroenLinks (voorzover dat mogelijk is in het land waar ze woont). Ze maskeert haar onzekerheid met behaagziek en dominant gedrag. Ze kan heel boos worden als ik haar rotsvaste geloof in allerlei 'alternatieve' geneeswijzen niet zo serieus neem en verwijs naar de website van de Vereniging tegen Kwakzalverij. Als ik een mild ironische opmerking maak, vindt ze mij cynisch. Overigens doet ze ook een heleboel goede dingen. Daarom is het misschien een beetje zuur van mij om haar hier zo te beschrijven. Toch doe ik dat, omdat zij een mooi voorbeeld is van iemand waar ik geen hekel aan heb, maar die wel een ingewikkelde gebruiksaanwijzing heeft. Ook deze types zijn te vinden op het wereldfietserforum.

De reissnob
Sommige forumdeelnemers proberen de 'nerds' neer te zetten als oneigenlijke wereldfietsers; en zo te suggereren dat ze er niet echt bijhoren.
Misschien kenmerkend dat veel van de veelposters (voor zover ik weet) nooit een echt lange (wereld)fietsreis gemaakt hebben. Post maar eens een vraag over "pak'm beet" route's in Zuid-Amerika, visum aanvragen in Kirgizië of hoe om te gaan met hoogteziekte en ze zijn in geen velden of wegen te bekennen.
Wel een tikje zuur, om je zo te laten kennen. Zo groot is het verschil tussen 'vakantie-' en 'wereldfietsers' in deze tijd niet meer, als je een paspoort van een rijk land, een creditcard, een reisverzekering en een gids van Lonely Planet bij je hebt. Zouden Gerard Monnink en Toon Damhuis, die bijna 80 jaar geleden, zonder modern comfort en zekerheden, met fiets en tent naar de Oriënt vertrokken, ook zo'n behoefte hebben gehad om zich te onderscheiden van fietsers die wat dichter bij huis bleven?

De techneuten
Sommige 'nerds' weten erg veel van de technische kant van het fietsen. Vroeger hield ik me niet zo veel bezig met fietstechniek. Ik was een autodidacte sleutelaar en prutste maar wat. We kochten onze huidige fietsen bij een gerenommeerde dealer en vertrouwden erop dat ze het jaren uit zouden houden zonder noemenswaardige pech. De dealer had ons niet verteld dat de buitenboordlagers van Corries fiets eerder vervangen moesten worden dan andere vitale onderdelen. Daar kwamen we pas achter tijdens een tocht in de Pyreneeën. Sindsdien ben ik de technische draadjes op het forum wat beter gaan lezen. Zo kwam ik tot de ontdekking dat ook mijn Santos een discutabel onderdeel had: het nieuwe type XT-naaf in het best wel dure achterwiel dat ik in 2012 op mijn fiets had laten zetten.
Hierdoor, en door eerdere ervaringen met uit elkaar vallende ligfietsen van andere dealers, ben ik de bijdragen van een paar mensen met diepgaande kennis van fietstechniek op dit forum steeds meer gaan waarderen. Zeker als hun kennis verder gaat dan ervaringsdeskundigheid en ze ook theoretisch kunnen onderbouwen waarom het ene onderdeel duurzamer is dan het andere, compleet met plaatjes en grafieken. Natuurlijk moet dit forum niet alleen over fietstechniek gaan, maar ik ga niet mopperen over de bijdragen van onze fietstechneuten.
Inmiddels heb ik een uitgebreid gesprek over een nieuw te bouwen fiets gehad met een echte vakman in het noorden des lands, die ik ook ken van dit forum en die niet aan de leiband van Shimano loopt. Wie nu hoopt dat ik mijn parelmoerwitte Santos (een van de laatste Santosfietsen met een stalen frame!) ga verkopen, moet ik teleurstellen. Deze kan nog jaren dienst doen voor tochten dichter bij huis. Misschien zet ik er dan wel Panaracer Pasela's op :wink:

Zover mijn analyse van verschillende types die aan dit forum deelnemen. Deze opsomming is verre van volledig, maar laat wel zien hoeveel verschillende belangen, opvattingen en karakters op dit forum samenkomen. Wat de ene deelnemer ziet als netjes geformuleerde kritiek, wordt door iemand anders als heel zuur ervaren. Scheldpartijen en bedreigingen zijn uiteraard uit den boze, maar een forum voor gelijkgezinden dat alleen maar gezellig mag zijn en waar dissidenten direct worden 'weggejorist', dat moeten we niet willen.
Jaa, daar is ie!

Ik poneer een variant op Godwin's Law: iedere discussie op het forum die maar lang genoeg duurt zal uitmonden in het noemen van de Panaracer Pasela :-)
jasmon schreef:Het forum is maar èèn van de activiteiten van de WF,
ik ben bij alle andere activiteiten nog nooit een zuurpruim tegen gekomen zoals je die je op dit forum wel tegenkomt.
Sterker nog, een aantal mensen die hier nu de term zuurpruim naar hun hoofd geslingerd krijgen heb ik ook tijdens fietstochten meegemaakt, en zuur zou ik ze toch echt niet noemen.
Wat voor mij heel typerend was, was het topic van Jérôme, die zijn wereld wilde veranderen. Op de fiets stappen zonder geld, zonder duidelijk doel, en kijken hoe ver zijn benen hem konden brengen. En hij hoopt onderweg bij mensen te kunnen slapen. Hij vraagt niks, hij eist niks, doet geen vlieg kwaad, niemand is verplicht hem tijdens zijn reis te te helpen of onderdak te bieden, en toch wordt hij op dit forum meteen neergesabeld als zijnde een profiteur.

Ik wil die discussie niet verder oprakelen, maar ik vind dat wel erg jammer. Ik had (misschien in mijn naïviteit) gehoopt dat we hier, als avonturiers onder elkaar, elkaars wensen en dromen zouden omarmen. Dat we elkaar zouden inspireren en en helpen. Maar in plaats daarvan reageren we zuur. Zie ook hier. Ik vind dat jammer.

Carl, jij zegt dan "lees dan niet verder" - en dat is ook wat ik heb gedaan. De laatste tijd heb ik het forum nauwelijks meer bezocht, want ik stoor me inderdaad aan dat gebrom en negativisme. Maar als ik een forum uit de weg ga, bereik ik dus wel een punt waarop ik me ga afvragen wat voor mij er nog de lol aan is. De zuurgraad die ik hier tegenkom, motiveert me bovendien niet om eens activiteiten van de vereniging te bezoeken, waardoor ik dus ook niet snel met de gezellige, constructieve kant in aanraking kom. Ik vermoed zomaar dat dat wel eens voor meer mensen zou kunnen gelden.
Kijk keesswart, jouw post...daar geniet ik nu van :-)
Analyse met de fluwelen handschoen...en nog stijlvol geschreven ook.
Anders schreef:De zuurgraad die ik hier tegenkom, motiveert me bovendien niet om eens activiteiten van de vereniging te bezoeken,
Maar hoe komt het dan dat je (en niet alleen jij) de forumschrijvers (althans het gedeelte daarvan waar je je aan stoort) verwart met de verenigingsleden? Ik ben geen actief verenigingslid en ken vrijwel niemand persoonlijk, maar uit wat ik op het forum lees, concludeer ik dat een overgrote meerderheid van de schrijvers geen verenigingslid is. De mensen die dat wel zijn, doen amper anders dan benadrukken hoe gezellig of leuk of informatief de verenigingsactiviteiten zijn. Dat moet toch ook mensen die plompverloren op het forum terechtkomen en geen idee hebben wat De Wereldfietser eigenlijk is, toch een keer opvallen?
Wat voor mij heel typerend was, was het topic van Jérôme, die zijn wereld wilde veranderen. Op de fiets stappen zonder geld, zonder duidelijk doel, en kijken hoe ver zijn benen hem konden brengen. En hij hoopt onderweg bij mensen te kunnen slapen. Hij vraagt niks,
Ondanks dat je aangeeft daarover geen discussie te willen oprakelen een korte reactie: hij vraagt dat mensen hem onderhouden. Geen enkel punt op een reisje naar, uit mijn hoofd, Rome waar hij mee wilde beginnen. Maar juist omdat er hier wel degelijk mensen zitten die wat meer van de wereld gezien hebben (itt. het beeld van de 'veelposters die nog nooit een wereldreis gemaakt hebben'), komt er dan kritiek van mensen die weten dat hij op een wereldreis in streken zal komen waar arme mensen zich wel verplicht zullen voelen een rijke westerling (en ja, dat ben je al als je je kunt veroorloven een fietstocht te maken ipv. tien uur per dag te werken) te onderhouden. De toon waarop je iemand dat probeert uit te leggen, dat is een heel ander verhaal uiteraard.

Vriendelijke groeten,

Carl
keesswart schreef:maar een forum voor gelijkgezinden dat alleen maar gezellig mag zijn en waar dissidenten direct worden 'weggejorist', dat moeten we niet willen.
Mooi verhaal (en dat bedoel ik positief). Maar ik lees hier dat mensen het forum mijden, hun lidmaatschap opzeggen en dat er zelfs vrijwilligers geen zin meer in hebben zo. Dan is er toch wat meer aan de hand lijkt me.
Anders schreef:Wat voor mij heel typerend was, was het topic van Jérôme, die zijn wereld wilde veranderen. ... Ik had (misschien in mijn naïviteit) gehoopt dat we hier, als avonturiers onder elkaar, elkaars wensen en dromen zouden omarmen. Dat we elkaar zouden inspireren en en helpen. Maar in plaats daarvan reageren we zuur.
Niet iedereen, zie. Alleen maar even om een positief tegengeluid te geven. Misschien dat mensen hier vaak gewoon geen zin meer hebben om tegen de overheersende teneur in te gaan. En dan krijg je een beetje eenzijdig beeld. Afijn, daar gaat dit hele draadje volgens mij ook over.
Aniphys schreef:Kijk keesswart, jouw post...daar geniet ik nu van :-)
Analyse met de fluwelen handschoen...en nog stijlvol geschreven ook.
Een dikke +1 wat mij betreft.
Helemaal met je eens Kees! Lang leve de diversiteit want dat maakt deze wereld juist zo leuk. Het gaat hier in deze discussie wat mij persoonlijk betreft helemaal niet om een klein populair clubje dat de minder populaire probeert uit te sluiten. Absoluut niet! Maar over de forumleden die andere forumleden met al hun karakteristieke eigenschappen juist niet in hun waarde laten, de forumleden die >>

- de moderatoren bedreigen
- de nieuweling die zich hier in het forum aanmeldt, de strot afbijt omdat hij een taalfout maakt of zijn enquete niet op orde heeft
- een discussie enkel als een wedstrijd met een winnaar en verliezer zien en daarbij alle middelen inzet tot en met ontnemen van een ander zijn waarde. Als hij of zij maar gelijk krijgt.
- erop uit zijn mensen op de persoon aan te vallen en af te kraken.
Mooie analyse Kees!
Er is gewoon veel diversiteit en een beetje meer met de kerstgedachte posten zou fijn zijn. Het onderwerp leeft wel...
Ik zit op meer forums maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Oja toch wel in het begin toen de forums pas ontstonden. Daarna komt dat vanzelf goed.

Ik ben geen Wereldfietser. Voorheen 3 weken Frankrijk en nu leef ik in de luxe dat ik daar 6 weken kan blijven. Moet hier veel fietsen anders heb je daar niets te zoeken.

Dit is nou echt gezever en wie weet hoeveel mensen het eens zijn. Of heb ik wat gemist. Doe mij en misschien nog veeeeeel meer lezers een plezier en maak een aantal linken naar die betreffende onderwerpen, waarvan jullie zeggen nou nou, zoiets zuurs schrijf je hier toch niet.

Of willen de Wereldfietser graag onder elkaar blijven en mag je alleen reageren als je bepakt rond rijd.

Ik zie in ieder geval de linken met belangstelling tegemoet.