Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grensovergangen Senegal - Gambia - Forum Wereldfietser

Grensovergangen Senegal - Gambia

Eind dit jaar trekken wij naar Senegal en Gambia. Zoals onze reisroute er nu in ruwe trekken uitziet zouden wij de grens verschillende keren oversteken. Wij hebben al gehoord dat hier soms sprake is van corrupte toestanden. Heeft er hier al iemand ervaring mee gehad?

mvg,

yvekes

Beste Yvekes,

Dat kan inderdaad gebeuren maar dat gebeurt vooral bij toeristen in busjes/auto's. We hoorden een verhaal van een touriste die 100 euro had betaald om met een kano de grans over te kunnen.
Ja, als je zo dom bent dan kun je beter in NL blijven.
De kanotocht kostte eigenlijk maar een paar centen.
Rustig blijven lachen en zodra het over geld gaat niets begrijpen en rustig doorrijden.
Eerlijk gezegd zijn de grensovergangen tussen Gambia en Senegal één van de meest makkelijk van Afrika dus maak je niet al teveel zorgen.
Succes,
Marco

Beste Yvekes,

Met de grensovergangen heb ik ook geen problemen gehad, nooit smeergeld hoeven betalen of zoiets. Zorg alleen wel dat je niet 's avonds of 's nachts de grens over wilt, die is dan meestal dicht. Dat voorkomt dat je in niemandsland moet overnachten, wat mij overkwam doordat Senegal mij het land wel uitliet, maar Gambia me niet meer wilde toelaten: "te laat, morgen zijn we weer open."

Willem

Ik ben een paar keer de grens overgegaan tussen Gambia en Senegal. Soms moet je even zoeken waar het douanekantoor is en als je een heel klein weggetje neemt, moet je je in de eerstvolgende stad melden.

Vol verwachting ben ik naar Georgetown gefietst (ik had daar een goed gevoel bij, want Georgetown in Maleisie was nl. erg leuk), maar dat is een zeer saaie stad.
Mocht je tegen die tijd weer eens behoefte hebben aan westers voedsel, in Serekunda (Gambia) is een westerse enclave en in Kaolack (Senegal) is een uitstekend culinair Frans restaurant. Bon apetit!

Een paar dagen geleden ben ik bij Farrafenni Gambia binnengekomen. Bij de Senegalese grenspost was ik snel klaar. Bij de Gambiaanse grenspost moest de bagage doorzocht worden en vroegen ze een bedrag van CFA5000 (ongeveer 9euro). Ik zei dat als ik de grens wil passeren dan kan dat gratis. Toen de douanebeambte doorhad dat er van mij niet veel te plukken viel hoefde ik niet te betalen. Ik kreeg er zelfs nog een rijstmaal aangeboden want het was net etenstijd. Vreemde mensen, eerst vragen ze geld, betaal je niet dan krijg je een lekker rijstmaal!

Zie ook www.fietsvooraids.nl

Groeten
Samuel