Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alpe Adria Radweg met gezin fietsen? - Forum Wereldfietser

Alpe Adria Radweg met gezin fietsen?

We overwegen of de onlangs genomineerde fietsroute Alpe Adria Radweg een aanrader is voor ons gezin (12, 8 en 5 jr) als zomervakantie. Iemand ervaring? Ik kan nog geen info vinden over gezinnen die deze route hebben gereden. Genoeg campings dichtbij de route? Optie 1 is om fietsen mee te nemen in trein (incl bob yak en fietsaanhanger). Optie 2 is om met eigen auto (incl fiets en bagage) naar Salzburg te rijden.
Kijk hier wat je te wachten staat
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=vve ... anguage=nl
Hallo,
Ik heb de route afgelopen jaar gefietst.
Na villach is het aantal campings langs de route nihil tot nul !

Ondanks route boekje volgde ik een gps route. Deze was in italië extreem offroad.
geweldig mooi. Maar voor mij als pure verassing.
Welke route ik heb gedownload weet ik niet meer. Maar ondergrond en terrein was voor 40 km niet te doen met normale fietsen of met kinderen. (Ik fiets op merida crossway met mtb banden,bepakt)
Let dus goed op welke route je download. Dat is het enigste advies dat ik kan geven.
merida75 schreef:Hallo,
Ik heb de route afgelopen jaar gefietst.
Na villach is het aantal campings langs de route nihil tot nul !

Ondanks route boekje volgde ik een gps route. Deze was in italië extreem offroad.
geweldig mooi. Maar voor mij als pure verassing.
Welke route ik heb gedownload weet ik niet meer. Maar ondergrond en terrein was voor 40 km niet te doen met normale fietsen of met kinderen. (Ik fiets op merida crossway met mtb banden,bepakt)
Let dus goed op welke route je download. Dat is het enigste advies dat ik kan geven.
Als je gewoon de officiele route volgt via de bordjes of het Bikeline-gidsje, kom je géén extreem offroad tegen. In de Italiaanse Alpen gaat de route over een gloednieuw fietspad met zoevend asfalt op een voormalige spoorbaan. Er zijn een paar korte onderbrekingtjes, waar de route op de spoorbaan nog niet klaar is, maar de bordjes wijzen je de weg.

De route is niet te zwaar voor kinderen. Er is eigenlijk maar een lange klim die pittig genoemd kan worden: naar de Tauerntunnel tussen Salzburger Land en Karinthie. Je moet daar echter sowieso een stukje met de trein, want je mag niet fietsen door de Tauerntunnel. Als je tegen die klim opziet, kun je al aan het begin van de klim op de trein stappen.

Er zijn langs de route voldoende speelplaatsen voor kinderen. Ook veel horecagelegenheden houden rekening met kleine fietsertjes.

Het aantal campings is na de stad Villach inderdaad beperkt.
Ik heb in het Italiaanse deel van de route slechts campings kunnen ontdekken in:
*Gemone del Friuli op ruim 100 km voorbij Villach en 40 km voor Udine. Je moet hiervoor even van de route af de rivier over.
*45 km voorbij Udine is een camping bij de romeinse opgravingen van Aquileia.
*Op 50 km van Udine zijn nog voor de dam naar Grado 3 campings.
*In Grado zijn 4 campings. De campings van Grado kunnen wel druk zijn tijdens het hoogseizoen. Het Italiaanse hoogseizoen begint iets later dan het Nederlandse hoogseizoen.

Je kunt gemakkelijk met de trein naar Salzburg met een overstap in Muenchen
Terug via een overstap in Venetie en Muenchen. Informeer, reserveer en boek bij de Treinreiswinkel: http://www.treinreiswinkel.nl

Karinthie (Kaernten) is met een stand met informatie over de Alpe Adria op de Fiets en Wandelbeurs op 31 januari en 1 februari in de Amsterdam-RAI. Daar is ook een paviljoen fietsen met kinderen. http://www.fietsenwandelbeurs.nl