Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe was de Fiets en Wandelbeurs - Forum Wereldfietser

Hoe was de Fiets en Wandelbeurs

Wat hebben jullie van de Fiets en Wandelbeurs in de RAI gevonden?
Zijn er nog foto's gemaakt van onze "kraampjes"?
Hoeveel deelnemers waren er en hebben de inspanningen van onze vrijwilligers nog vruchten afgeworpen in de vorm van nieuwe leden?

ik vond deze keer de beurs gezelliger. Kleiner qua oppervlak met misschien minder bezoekers maar de informatie voorziening was weer optimaal. Wat wel opviel was dat een aantal commerciële standhouders ontbraken of een veel kleiner oppervlak op de beursvloer hadden afgehuurd.

Ronald van der Perk
Veel van hetzelfde.
Deze beurs kun je gerust een paar jaar overslaan.
Even een verslagje dan maar.

Het was een gezellighe en warme beurs. Ik was zo'n 35 jaar niet in de prachtige Europahal geweest en het viel me op dat ze de verwarming nog steeds niet goed afgeregeld krijgen. Vooral op zaterdag was het er warm!

Er is nu een hele serie nieuwe slaapmatten van Sea to Summit.
http://www.seatosummit.com.au/sleepingmats
Ik vond ze er niet erg robuust uitzien, en toch wel bobbelig. De prijzen baarden me echter meer zorgen. De meest verkochte modellen zullen rond de 140 euro kosten. :shock: Ik kom spontaan op het idee om te proberen hoe lekker tien lagen bubbeltjesplastic liggen.

Redmond O'Hanlon viel me wat tegen. Hij hield nauwelijks een intro maar begon binnen een aantal seconden ruim een kwartier voor te lezen uit een boek van hem.Daarna begon een vertelling van een verhaal dat hij vele tientallen jaren geleden meemaakte getuige de foto's waar hij slank en met dondere haren op stond. Ik vroeg me af of de volkeren die hij bezocht had nog bestaan, maar geen woord daarover. De tweede helft van zijn lezing heb ik niet meegemaakt.

Iemand had Keen-sandalen aan met SPD, dat lijkt me ideaal om ongeveer een kilo op mijn bagagegewicht te sparen. Leuk dat Keen op de beurs stond, maar de mededeling dat de SPD-sandalen pas in juli komen was wel erg teleurstellend. Oproep aan fabrikanten: maak goede sandalen, met stevige wandelzool en SPD. (Teva's zitten me niet lekker, echt niet)
Afbeelding

Poppink had een MTB-achtig frame met balhoofdversterking. Niet heel fraai maar wel effectief tegen "oprijden" van de onderbuis. (Hard remmen en ergens tegenaan tikken en je onderbuis wordt wat korter; het kan, been there, done that).
Afbeelding

Kok Fietsen had een probleem met een testtandem. Uiteraard was er een uitstekende fietsenmaker uit het noorden in de zaal die het wiel zo weer rechtmaakte.
Afbeelding

Schwalbe had banden met kleurtjes. Niet dat ik die wil maar wel grappig.
Afbeelding

Ik heb een aantal grote bedrijven inderdaad niet gemist. Naar verluid is er nog op het laatste moment een afgehaakt en heeft de organisatie heel snel nog andere standhouders geregeld.

Bij de lezing van Bert van Sprang en mij was het gros van de toeschouwers van het niet meer zo jonge type dat naar Santiago wil fietsen. Hun aantal nam tijdens de lezing steeds flink toe, wat mij doet vermoeden dat er wel vraag is naar informatie over wat mee te nemen en wat niet. Voor iemand die op zoek is naar spullen en informatie is de beurs m.i. nog steeds een schot in de roos. Voor mij is het vooral gezellig om bij verrassing een aantal mensen weer eens te zien. Wel vind ik het jammer dat ze in ons dorp in het kienzaaltje boven het bruine café een betere geluidsinstallatie hebben dan in de RAI. :idea:
Mooi verslagje. Blij dat ik niet veel heb gemist door niet naar O'Hanlon te gaan :wink: .
Wat ik blijf onthouden van de beurs: 17 euro om een dagje te parkeren!

Gelukkig was de beurs het geld waard! :)
Ik vond het een interessante beurs. Op zondag was het niet al te druk zodat je genoeg gelegenheid had om overal je licht op te steken. Er was weer prachtig gratis materiaal over fietsroutes in overvloed; bij de Duitse, Spaanse, Franse en Portugese stands kon je kaarten, folders en hele boekwerken meenemen met de prachtigste wandel- en fietsroutes. Wellicht een beetje ontmoedigend voor de betaalde routeboekschrijvers die daarmee moeten concurreren.
De lezing van John Telleman over onverhard fietsen in Marokko was interessant en prettig relativerend van toon. Zoals altijd inspirerend waren de tafels met de wereldfietsers die over hun gefietste routes informatie gaven.
Opmerkelijk vond ik de opmerking van een Santos-dealer die vertelde dat hij voor 80% fietsen met riem en Rohloffnaaf verkocht. Er zit nog wel wat geld onder de mensen, dus... (veel vijftigers en zestigers vermoed ik, zoals ook de beursbezoekers grotendeels veertigers en vooral ook vijftigers en zestigers waren. Waar zijn de wandel- en fietsjongeren toch, of bestaan die helemaal niet meer?).
Interessante beurs. Nooit eerder geweest.

Even staan praten met mensen van onder andere Bike4Travel, DeVakantiefietser, BikeFeeling, M-Gineering, Santos en Fjallraven.

En twee lezingen bijgewoond:

Afbeelding

Afbeelding
Horizonfietsers schreef:Wat ik blijf onthouden van de beurs: 17 euro om een dagje te parkeren!
1100 meter zuidelijker is het gratis:
https://maps.google.com/maps?saddr=Euro ... sz=17&z=17
Dat is snel verdiend, dat kan ik met werken niet verdienen.
Gezellige beurs. Kleiner als het jaar ervoor. Nu gerichter gekeken naar een aantal zaken die op mijn verlanglijstje staan. Eerst even verlekkerd gekeken bij mooie fietsen. Info ingewonnen over banden, fietspompje, GPS, etc.
Ik heb uitgebreid gesproken met een medewerker van Hilleberg over de ontwikkeling naar lichter materiaal. Heb gekeken en gelegen in de Enan, je houdt het gevoel over door het dunne materiaal dat je wat te kijk zit. De medewerker van Hilleberg gaf ook toe dat het materiaal kwetsbaarder is. Eenzelfde trent bij Nigor, de wat luxere tegenhanger van Eureka. Ook datzelfde dunne kwetsbare materiaal. Lichtgewicht en kwetsbaar gaat mooi samen, maar is dat geschikt voor de wereldfietser? Ik vraag het mezelf echt af en twijfel. Liever iets meer grammen en steviger ga ik voorlopig nog voor.
Keuze voor een tent inmiddels gemaakt, alsmede een slaapmat. Uitgebreid bij alle kooksets gekeken, aarzel hier nog wat in.
Kleine gadgets gescoord zoals een bagagenetje. Tijdje met Gijs van Middelkoop staan praten en zijn fotoboek bekeken. Kortom, leuke dag.
peter de rijk schreef: Waar zijn de wandel- en fietsjongeren toch, of bestaan die helemaal niet meer?).
Ik had ook het idee dat ik, m'n vriendin en mn zoontje de gemiddelde leeftijd flink omlaag hielpen :lol: .
Horizonfietsers schreef:Wat ik blijf onthouden van de beurs: 17 euro om een dagje te parkeren!

Gelukkig was de beurs het geld waard! :)
Het parkeren van automobielen in Amsterdam is duur. Dat heeft de beursorganisatie niet in de hand.
Overigens is de bewaakte fietsenstalling van het spoorwegstation Amsterdam-RAI is gratis.

Ik heb gehoord dat er rond de Fiets en Wandelbeurs in Antwerpen op 28 februari en 1 maart Antwerp-Expo voldoende gratis parkeerplaatsen voor automobielen te vinden zouden zijn.
Maar je geraakt er ook gemakkelijk met de tram: vanaf Antwerpen-Centraal met lijn 2 of 6.
Ik was er de zaterdag. De hal was erg mooi, lekker licht. Ik moest 's middags in de stand staan voor Fietsers informeren fietsers van de WF. Dat was erg leuk om te doen. Ik had ook overzichtsfietsroutekaarten van Sustrans gehaald bij de stand van Yorkshire great outdoors, die gretig aftrek vonden. Vervolgens stuurde ik de mensen langs de Engelse stand. Dus een leuke samenwerking. Dat is wel een voordeel. Je kunt contacten leggen met andere stands en elkaar versterken.

Daarnaast ben ik de beurs wat overgelopen en hier en daar rondgekeken. Was wel leuk. Ik ben bij een lezing geweest....van O'Hanlon...en ben weggegaan. Ik kon mijn kostbare tijd beter besteden.

Helaas waren er bedrijven die vroeger altijd wel aanbiedingen hadden, maar nu niet meer....en vaak ook alleen maar poseerden. Je kon alleen soms kijken.

De afgelopen jaren stond ik altijd op de beurs in Bussum. Dat is knusser, en specifieker. En je ziet daar voor mijn gevoel meer jongeren.

Maar ik heb best wel genoten op deze beurs. Maar aangezien ik net hersteld was van een ziekte ben ik zondag niet meer gegaan. Anders had ik nog wel naar een paar lezingen gewild.
Ik ben zondag naar de beurs geweest samen met mijn broer
Ik vond het erg leuk heb met verschillende menssen gesproken
Ook nog een tijdje met paul benjamins gesproken daar ik as zomer de route deel 1 en gedeeltelijk deel 2 naar rome ga fietsen
Ook nog de lezing van erik bijgewoont over de onbrekende schakel
Verder nog een paar dingen aangeschaft

Op naar de volgende in antwerpen (als ik tijd heb)
Ik vond O'Hanlon geweldig, dus het lijkt erop dat smaken verschillen, de eerste 5 minuten waren wat chaotisch, maar ik had op basis van z'n boeken ook geen heel geordend persoon verwacht, meer iemand die gewoon dingen doet, omdat ze gedaan kunnen worden. Zo was die lezing ook een beetje :D
Fokko schreef: Was wel leuk. Ik ben bij een lezing geweest....van O'Hanlon...en ben weggegaan. Ik kon mijn kostbare tijd beter besteden .
Er is natuurlijk maar een enige echte Frank van Rijn. Frank is op 28 februari en 1 maart wél van de partij op de Fiets en Wandelbeurs in Antwerpen.
Teleurstellend...
Zoals eerder opgemerkt ontbraken enkele grote verkopers die anders meestal wel van de partij zijn. Mede daardoor weinig serieuze aanbiedingen, want bijv 10% korting op Ortlieb vind ik niet interessant. De vorige keer dat ik ging, was er o.a. veel meer fietskleding voor een leuke prijs.
Weliswaar redelijk wat tenten, maar ook hier geen goede aanbiedingen. Hetzelfde verhaal voor de outdoorzaken in het wandelgedeelte.
Van de lezingen die ik heb bijgewoond (Wat te doen bij fietspech, Fietsen met kinderen, Fietsen in Kroatie en Wandelen in IJsland) vond ik er eigenlijk maar 1 geen tijdverspilling. Bij 1 lezing was er haast niets van te horen en 2 andere lezingen hadden hetzelfde effect als het innemen van een bus slaappillen, getuige het feit dat de halve zaal zat te knikkebollen (voor zover al niet weggelopen).
Nee, volgend jaar sla ik een keertje over.
Dirk
Travelmaster schreef:
peter de rijk schreef: Waar zijn de wandel- en fietsjongeren toch, of bestaan die helemaal niet meer?).
Ik had ook het idee dat ik, m'n vriendin en mn zoontje de gemiddelde leeftijd flink omlaag hielpen :lol: .
Informatie of nieuws krijg ik via internet. Wel mis ik de sfeer van een beurs. Ik ben 45. Vroeger ging ik vaak naar een beurs. Goed dat je zon heeft de beurs gezien. Mijne kinderen van 7 en 8 weten ze niks over de sfeer van een beurs.
peter de rijk schreef:Waar zijn de wandel- en fietsjongeren toch, of bestaan die helemaal niet meer?
Ik beschouw mijzelf nog altijd als redelijk jong, 27 jaar. Fiets en wandel graag. Dus het bestaat zeer zeker nog wel :lol:.

Voor wat betreft de ervaringen welk ik afgelopen jaren gelezen heb, foto's welk ik voorbij heb zien komen, en aanbod van product met aantrekkelijke kortingen (of mogelijk kan ik beter zeggen het beschreven gebrek daaraan) wekt de Fiets en Wandelbeurs voor mij toch al snel een beurs van het geitenwollensokken niveau zonder een echt uitnodigende factor.

Het aanbod qua lezingen is jaar in, jaar uit ook niet bepaald spectaculair te noemen. Wat er voor mij dit jaar uit sprong was The Arctic March. Het merendeel van de rest is toch een beetje van wat je qua standaard reisverslagen al kunt lezen op blogs/fora/social media. En hoewel zelfs de wat minder buitengewone dingen soms toch leuk kunnen zijn, wordt het in de bijgaande beschrijvingen er nu niet bepaald uitnodigender op gemaakt.

Of mijn mening terecht is of niet, geen idee. Maar de organisatoren van de beurs zelf doen in ieder geval ook niet voldoende naar mijn mening om dat beeld te doen veranderen. Ik zie mijzelf dan ook niet snel naar de fiets en wandelbeurs gaan.
miro schreef: Informatie of nieuws krijg ik via internet. Wel mis ik de sfeer van een beurs. Ik ben 45. Vroeger ging ik vaak naar een beurs. Goed dat je zon heeft de beurs gezien. Mijne kinderen van 7 en 8 weten ze niks over de sfeer van een beurs.
De sfeer van een beurs?? :?
Ik zie niet goed in wat er zo bijzonder is aan de sfeer in een mierenhoop van een paar duizend elkaar in de weg lopende mensen. Geloof ook niet dat veel mensen voor de gezelligheid gaan. Jazeker, er is wat te doen voor de kinderen, maar de meeste mensen gaan naar mijn idee vooral voor het opdoen van kennis en /of inspiratie en het vinden van een leuke aanbieding.
Voor de sfeer ga ik toch liever naar de kroeg. Maar goed, ieder z'n ding.
Dirk
stef.l schreef:Het aanbod qua lezingen is jaar in, jaar uit ook niet bepaald spectaculair te noemen. Wat er voor mij dit jaar uit sprong was The Arctic March. Het merendeel van de rest is toch een beetje van wat je qua standaard reisverslagen al kunt lezen op blogs/fora/social media. En hoewel zelfs de wat minder buitengewone dingen soms toch leuk kunnen zijn, wordt het in de bijgaande beschrijvingen er nu niet bepaald uitnodigender op gemaakt.

Of mijn mening terecht is of niet, geen idee. Maar de organisatoren van de beurs zelf doen in ieder geval ook niet voldoende naar mijn mening om dat beeld te doen veranderen. Ik zie mijzelf dan ook niet snel naar de fiets en wandelbeurs gaan.
Noem eens wat fictieve omschrijvingen van lezingen die je wél interessant had gevonden. Er is zéker altjid behoefte aan goede ideeën. Misschien kun je zelf een lezing geven?