Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 1 jaar Azië, maar welke route(s)? - Forum Wereldfietser

1 jaar Azië, maar welke route(s)?

Hoi iedereen,

Door omstandigheden kan mijn vriend niet meereizen met mij naar Azië, waardoor het toch weer een fietsreis kan worden! (hij heeft immers een hekel aan fietsen) Nu zit ik echter wat in de knoei met een aantal zaken wat betreft een (globale) route.

Gegevens:
- plusminus 1 jaar reizen (waarvan sowieso 2 maanden Japan), alleen, vrouw
- trage fietser (60-80km per dag), 1 a 2 rustdagen per week
- reizen op zich is belangrijker dan een bepaalde bestemming, kilometers of aantal landen
- vertrek ten vroegste begin juli 2016 (ten laatste ongeveer september 2016)
- vertrek vanuit België of met de trein (naar Beijing bijvoorbeeld) of boot of ...
- einde van de tocht: juli/augustus 2017 in Japan, vervolgens de trein naar huis
- voorkeurslanden: -stan landen, Mongolië, China, Zuid-Oost Azië

- geen vliegtuig
- goede temperaturen om te fietsen (bij voorkeur meer dan 20°C, niet minder dan 10°C indien mogelijk)
- regen euhm... als het doenbaar is :)
- India lijkt me als vrouw alleen momenteel niet aangewezen (plus: grote bezorgdheid van 't vriendje die dit ook liever niet ziet gebeuren)
- Birma/Myanmar is niet mogelijk over land (tenzij via een heel omslachtige procedure zo getuigt Erik van De Vakantiefietser)
- Thailand heeft een visum van 15 dagen bij grensoversteek via land (te omzeilen via "borderruns")

Kan iemand mij al een beetje een aanzet geven naar een route? Binnenkort is het fiets- en wandelbeurs in Antwerpen waar ik uiteraard veel informatie kan krijgen, maar het is altijd fijner als ik deze al wat gerichter kan gaan zoeken! :)

Zou ik vanuit Europa vertrekken dan lijkt het me dat ik (aangezien ik India moet vermijden) tijdens de koude maanden in China zit. Als ik de trein neem tot in Beijing en dan naar Zuid-Oost-Azië ga om vervolgens naar de -stanlanden te reizen ga ik mogelijks meer tijd nodig hebben (aangezien ik daarna tot in Japan moet geraken) én vrees ik énorm veel tijd te spenderen in China. Overwinteren en ergens vrijwilligerswerk doen voor een bepaalde tijd lijkt me ook zeker een optie, maar ik vind het allemaal moeilijk inschatten... .

Alvast bedankt om de tijd te nemen deze blok tekst te lezen en laat die mogelijkheden maar komen! :)
Kan snappen dat India niet aantrekkelijk is na al wat er gebeurt is, als vrouw alleen! Ben wel benieuwd of het je gaat lukken om op bv een vrachtboot te komen voor een gedeelte van de reis, er zijn best wel boten met een paar hutten voor pasagiers, allemaal heel spartaans natuurlijk vergeleken me een cruise schip, maar dat is toch niet wat jij zoekt denk ik ;-)
Spartaans betekent dan dat je met de bemanning samen eet enzo geloof ik, dus voor een geharde wereldfietser eigelijk superdelux lol
Hoi hoi,

Ik neem aan dat de vrachtboot voornamelijk zou gebruikt worden om India langs het water te vermijden, wat (indien mogelijk) een zeer goede oplossing zou zijn voor mij.

Een cruiseschip is inderdaad niet zo mijn ding en als "spartaans" betekent dat ik met de bemanning samen eet en in ruil voor mijn kajuit / slaapplaats aardappelen kan schillen: count me in!

Eens even gaan opzoeken of dit uberhaupt een mogelijkheid zou zijn... Ik zou het alleszins wel geweldig vinden! (ik hou van het water en mijn grootvader was een loods op de lange omvaart (heel de wereld over), dus dat zou echt tof zijn!)

Mercietjes!
Kelly
Ha die Kelly,

Voor Thailand kun je vooraf een visum regelen in een andere land. Bij voorbeeld in Vientiane, Phnom Penh, Saigon of Penang. Je krijgt dan een visum voor 60 dagen.

Ben jij op de Fiets en Wandelbeurs in Antwerpen?
Hum...is zo te zien niet zo goedkoop, ze geven tot 100 euro per dag op als pasagier, en werken kan kennelijk heel moeilijk. Voor dat geld rijden er ook veel treinen, misscien is Transsiberie express tot aan Peking dan een idee, ga je beslis om India heen...lijkt me ook een geweldige ervaring!

Voor als je de boot optie toch wil navragen:
http://www.vakantiearena.nl/reisinforma ... commodatie
http://www.jrshipping.nl/pages/contact.aspx
Kikitjah schreef:Een cruiseschip is inderdaad niet zo mijn ding en als "spartaans" betekent dat ik met de bemanning samen eet en in ruil voor mijn kajuit / slaapplaats aardappelen kan schillen: count me in!
Dat kun je vergeten, met de huidige regelgeving werkt dat tegenwoordig zo niet meer. Ik heb in 2011 eens gekeken wat het me eventueel zou kosten om per boot (W.E.C. Lines, OPDR en UECC*) om precies te zijn) terug naar Nederland te komen vanuit Spanje, en schrok van de prijzen. Die cruiseboot kost niet veel meer. ;) Verder moet je er rekening mee houden dat je door een verandering in orders weleens in een heel andere plaats uit zou kunnen komen dan je tevoren bedacht had. Is leuk en avontuurlijk, maar als je visa hebt moeten regelen, kon het ook weleens onhandig uitpakken.

*) Die opereren voornamelijk in Europa en het noordwesten van Afrika, maar W.E.C. vaart ook op bv. Karachi.

In elk geval veel voorpret gewenst!

Carl
Kikitjah schreef:- vertrek vanuit België of met de trein (naar Beijing bijvoorbeeld) of boot of ...
- einde van de tocht: juli/augustus 2017 in Japan, vervolgens de trein naar huis
- voorkeurslanden: -stan landen, Mongolië, China, Zuid-Oost Azië

- geen vliegtuig
- goede temperaturen om te fietsen (bij voorkeur meer dan 20°C, niet minder dan 10°C indien mogelijk)
trein naar moskou en dan door met de trein naar kazachstan, vandaar uit de Stan-regio binnen fietsen en je uitleven. Grens oversteken naar China en als je nog op tijd bent de trein naar Ulaan Bator nemen of anders de trein naar het oosten nemen en vervolgens naar het zuiden afzakken. Tour in Laos en omstreken maken. Naar Vietnam en terug naar China om de weg naar Japan te vinden.

Overigens in het Noorden van Laos, Thailand en Vietnam kan het in de winter ook onder de tien graden gaan. Dus enige winterhardheid is toch wel nodig. Dit geldt trouwens ook voor de Pamir.

Sjirk
Hoi Bert!

Wauw, 60 dagen zelfs? 30 dagen had ik vernomen, maar 60 is uiteraard beter! :)
Ik ben -uiteraard- weer aanwezig op de beurs, als informante voor Japan! Ideale plaats om nog meer info te verkrijgen!

Mercietjes!
******************************
Hoi Captain Fabulous en Carl,

Jammer dat ook dat een moeilijkere (voornamelijk duurdere!) optie is geworden... . Bedankt voor de info en het meedenken! :)

de voorpret is al volop aanwezig, nu nog meer aangezien het terug een fietsreis kan worden! Ben helemaal euforisch (hoewel ik het heel jammer blijf vinden dat het vriendje niet meer mee kan)!
********************************
Hey Sjirk,

Je doet me beseffen dat ik eigenlijk inderdaad een trein naar eender waar kan nemen! Jouw route lijkt me een goed begin, heb ook al gedacht om de trein door te nemen tot in Ulaanbaatar. Ga me van 't weekend eens goed verdiepen in de Aziatische temperaturen, want afgaande op wat ik heb vergaard zou het niet echt koud worden in Zuid-Oost Azië. Foutieve (of te globale) info dus die ik ga rechtzetten!

Laat verdere ideetjes/mogelijkheden/onmogelijkheden maar komen! :)
(internet is te veel info ineens en ik verlies me er dan vaak in. Eens ik een idee van de route heb kan ik veel gerichter naar info gaan zoeken!)

Groetjes!
Kelly
ha die Kelly,
Mooi plan hoor, ga je nog een andere fiets aanschaffen voor die tijd? Of heeft Marten hem in september dusdanig opgeknapt dat ie de wereld weer rond kan?

Gr Anja (die van de chinees tijdens de fietsonderhoud cursus)
Mooie plannen hoor! Leuk om zover vooruit te kijken!
Paar korte tips:

- Als je Mongolië wil meenemen en niet onder 10 graden wilt fietsen dan moet je daar bijna wel beginnen. Het is daar in grootste delen 8 maanden van het jaar winter.
- Chinese visa zijn wat lastig op het moment. Als je geluk hebt krijg je zestig dagen maar meeste fietsers die wij zijn tegengekomen krijgen 30 dagen en mogen maar een keer verlengen. Houd daar rekening mee als je lange stukken wilt fietsen.
- Myanmar is tegenwoordig goed te doen vanuit Thailand en over anderhalf jaar zijn er vele fietsers je voor geweest. Ik ken er meerdere die nu onderweg zijn en wij hopen er met aantal maanden ook te zijn.

Veel plezier met de voorbereidingen!
Als je wil kunnen we skypen ik kan je tips geven voor veel van je wensen.
Je weet me te vinden he via de mail. :wink:
Hey Anja,

Over al dan niet een nieuwe fiets twijfel ik nog een beetje. In april ben ik weer vrijwilligster bij Marten, dus ik ben er zeker van dat ik er dan voldoende over heb kunnen nadenken en het met hem kan bespreken. April is trouwens ook nog net mooi op tijd om er eventueel eentje te bestellen. De grootste afweging is aluminium versus staal en 28inch versus 26inch, maar da's voor later :)
*****************************
Hoi Isaba,

Ondertussen ben ik al twee jaar aan 't vooruitkijken (telkens met verschillende plannen), dus véél voorpret alvast gehad! :)

Mongolië zou inderdaad helemaal in 't begin moeten vallen, of op 't einde. Ik heb inderdaad gezien dat het qua temperaturen maar een heel korte periode van goed weer kent! Die Chinese visa zijn inderdaad lastig heb ik al vaak vernomen. Heb je enig idee hoe het zit met 2x China aandoen? Want ik vermoed dat dit wel eens het geval kan zijn... .
Ik hoopte inderdaad dat binnen anderhalf jaar Myanmar een mogelijkheid zou zijn. Vanuit Thailand zeg je: binnenkomen en/of buitengaan? Zijn er andere grensovergangen waarvan je vermoedt dat ze couranter gebruik gaan worden?

Bedankt alvast voor de opmerkingen! :)
****************************
Ha Blanche!

Ik ga je zeker eens contacteren met een aantal routemogelijkheden en veel vragen, eens ik er wat tijd voor heb. Het is hier momenteel enorm heftig met allerlei zaken, dus het kan wel zijn dat het eventjes duurt alvorens ik je iets stuur ;)

Groetjes!
Kelly
Hoi iedereen,

Ondertussen ligt de route ongeveer vast! Er zijn echter (zoals altijd) nog wat twijfelpuntjes waar ik graag nog wat feedback over zou hebben.

Dit is de route:

- zonder vliegtuig in Kazachstan geraken en fietsen naar Tashkent (juli)
- Tashkent - Samarkand - Dushanbe - Khorog - Pamir Highway - Sary-Tash - Kashgar (juli-augustus)
- trein via Xinjiang naar Langzhou
- fietsen via backdoor Yunnan naar Kunming (september-december)
- Zuid-Oost Azië (december - april)
- Fietsen naar Beijing (mei-juni)
- Ferry naar Zuid-Korea + fietsen richting oosten (juni)
- Ferry naar Japan + verblijf in Japan (juli-augustus)
- transsiberian naar huis


dit zijn mijn twijfels een beetje:

-> Kazachstan: hoe er (zonder vliegtuig) geraken, hoeveel fietsen daar (steppeland), welke stad als startpunt?

-> Zuid-Oost Azië: Laos-Thailand-Cambodia-Vietnam OF Filippijnen-Borneo-Sulawesi-terug naar boven richting China

De eilandjes lijken me heel erg tof, minder 'toeristisch' en meer 'speciaal', maar in hoeverre kan ik daar alles doen zonder een vliegtuig te nemen? Hoe zit het met de tijd -> begin juli wil ik écht wel in Japan zitten :)

Hopelijk kunnen jullie me alvast wat helpen met deze twijfels!
(opmerkingen over andere delen zijn uiteraard ook steeds welkom he!)

Vele groetjes,
Kelly
Ik zou voor de Laos-Thailand variant kiezen, aan de Filipijnen mis je niet veel en Borneo is niet echt een fietsparadijs (veel lange rechte wegen door oliepalmplantages) maar wel interessante natuurparken (in Sabah en Sarawak); Sulawesi is zeker wel interessant, maar ik weet niet of je helemaal noord-zuid door kunt steken momenteel (veiligheid), en als ik in Indonesië moest kiezen, zou ik eerder voor Sumatra gaan.