Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos travelmaster 2.8 - Forum Wereldfietser

Santos travelmaster 2.8

Beste fietsvrienden,

Sinds 1 jaar ben ik in het bezit van een Santo Travelmaster 2.8. Deze fiets wil ik inruilen. De fiets bevalt prima, maar ik wil overstappen op een Santos met een Rohlofnaaf. Afgelopen vrijdag heb ik een proefrit gemaakt op een Santos 2.9. Wat mij direct opviel t.o.v. mijn Santos 2.8 dat de oneffenheden in het wegdek, wortels door asfalt e.d. veel beter werden opgevangen. Dit had volgens mij te maken met de dikkere en bredere banden (almotion vouw 50 mm). Dus feitelijk meer comfort tijdens het fietsen. De Santos 2.9 is in mijn ogen toch een heel andere fiets dan de 2.8. Er kan een verende voorvork en schijfremmen worden geplaatst. Wat mij ook op viel is dat de remkabels door het frame liepen i.p.v. het bij Santos gebruikelijk buiten op de buis. Ik sta nu voor een dilemma, of de 2.9 kopen, of weer een 2.8 met Rohlof. Op internet heb ik wel wat testen gelezen van de 2.9 maar die geven mij onvoldoende informatie om een keuze te maken. Ter informatie, ik fiets niet zoveel kilometers, momenteel 6000 p.j. maar dat gaat in de toekomst meer worden. Ik wil daarbij niet alleen gebruik maken van asfaltwegen, maar zeker ook wegen die wat minder toegankelijk zijn met de fiets.

Wie heeft er ervaring met de 2.9 en kan mij meer vertellen. Met andere worden welke keuze zou ik moeten maken?

Graag een reactie.

Vriendelijke groeten,

Bert Kaspers

[moderator]Verplaatst naar juiste forum [/moderator]
Roodborst schreef:Beste fietsvrienden,

Sinds 1 jaar ben ik in het bezit van een Santo Travelmaster 2.8. Deze fiets wil ik inruilen. De fiets bevalt prima, maar ik wil overstappen op een Santos met een Rohlofnaaf. Afgelopen vrijdag heb ik een proefrit gemaakt op een Santos 2.9. Wat mij direct opviel t.o.v. mijn Santos 2.8 dat de oneffenheden in het wegdek, wortels door asfalt e.d. veel beter werden opgevangen. Dit had volgens mij te maken met de dikkere en bredere banden (almotion vouw 50 mm). Dus feitelijk meer comfort tijdens het fietsen. De Santos 2.9 is in mijn ogen toch een heel andere fiets dan de 2.8. Er kan een verende voorvork en schijfremmen worden geplaatst. Wat mij ook op viel is dat de remkabels door het frame liepen i.p.v. het bij Santos gebruikelijk buiten op de buis. Ik sta nu voor een dilemma, of de 2.9 kopen, of weer een 2.8 met Rohlof. Op internet heb ik wel wat testen gelezen van de 2.9 maar die geven mij onvoldoende informatie om een keuze te maken. Ter informatie, ik fiets niet zoveel kilometers, momenteel 6000 p.j. maar dat gaat in de toekomst meer worden. Ik wil daarbij niet alleen gebruik maken van asfaltwegen, maar zeker ook wegen die wat minder toegankelijk zijn met de fiets.

Wie heeft er ervaring met de 2.9 en kan mij meer vertellen. Met andere worden welke keuze zou ik moeten maken?

Graag een reactie.

Vriendelijke groeten,

Bert Kaspers

[moderator]Verplaatst naar juiste forum [/moderator]
Een Travelmaster 2.8 is zeker geschikt voor ruwe wegen, forumgenoten hebben er de meest ruige reizen mee gemaakt in bijna alle werelddelen.

Je fiets is technisch nog nieuw. Is ombouwen ook een mogelijkheid?
Mocht je een 2.9 kopen, let dan op op de lengte van het frame. Op de website onder geometrie kun je zien dat de 2.9 bij dezelfde hoogtemaat iets langer is.
Het monteren van andere banden is uiteraard geen probleem. Wat voor banden heb je nu?

Wil je echt een verende voorvork? Gebruik je nu voortassen? Met een verende voorvork is dit minder goed te doen.
Hartelijk dank voor het antwoord. Ik zal geen verende voorvork laten monteren. De banden die er nu onder zitten zijn van Schwalbe Marathon Suprime. Ombouwen naar Rholoff zou kunnen, maar dan zullen de kosten ook niet gering zijn, vandaar eigenlijk de keuze van mij om de fiets in te ruilen. Zijn er nog andere banden die ik kan gebruiken en misschien soepeler zijn?

Groeten,

Bert Kaspers
Schwalbe Marathon Almotion schijnt fijn te zijn. En hoeveel bar heb je in de banden zitten? Harder is niet altijd sneller :idea: .

Ombouwen zou ik zelf niet snel aan beginnen. Je frame heeft nu geen excentrische trapas denk ik, en ook geen frameopening voor een riem, mocht je dat willen. En ik zou dat dan willen..
Ik heb een 2.8 met alle "opties" van alles geprobeerd maar je kan max 42mm monteren. Voor mij zijn de fijnste banden conti travel contact 42mm. Gezien mijn Gewicht pomp ik ze lekker op tot 4,5bar. En ik vind het een zalige asfalt fiets. Gravel/schelpen paadjes gaat nog. In de duitsewebshops zijn ze het goedkoopst en als in de buurt van Almere woont en je past op 57cm mag je het komen proberen.

Succes
Beste Roodborst,

Je vraagt naar gebruikservaringen van een Santos 2.9. Wat ik niet begrijp is, wanneer je argument "de Rohloffnaaf" is, waarom alleen op een 2.9 proefrijden en ook niet de Travel Lite in je overweging betrekken?. Deze is volgens mij ook zeer solide en standaard voorzien van 50mm rubber. Voor mij is deze vraag met name interessant want hierin zit ook mijn afweging!
Los van de subjectieve criteria (!) zullen er toch argumenten zijn waarom je voor een 2.8, 2.9 of voor een Travellite zou kiezen zoals bijvoorbeeld de basis zitpositie (o.m. hoogte balhoofd/stuur in relatie tot lengte bovenbuis, mate van op of achter de trapas zitten). Ik sluit me dus bij je vraag aan en hoop -evidence based- te horen dat bijvoorbeeld de 2.9 net iets meer comfort vs. sportieve zit biedt dan de travellite. Graag een reactie :)
Hoi,

Bedankt voor je reactie. De voornaamste -pragmatische- reden om voor een Santos TM 2.9 te kiezen is mij gebleken zijn de brede banden, met comfort als resultaat zonder toenemende rolweerstand (zeker bij de Almotion banden!)

Andere redenen voor de 2.9 zijn: mogelijkheid voor vering (dus twee vorken aanschaffen), het frame spreekt je aan, meer ruimte tussen de banden en spatborden (modderwegen) en je vindt de vorm van het frame leuk; Ik kies zeker niet voor andere voorvorken. Dus blijft comfort en rijeigenschappen over.

Afgelopen vrijdag 13 februari 2015 ben ik voor de tweede maal met mijn TM 2.8 naar Nieuw Vennep gereden (santos). Ik ben direct overgestapt op de 2.9 en kon hierdoor, voor zover mogelijk, goed de verschillende eigenschappen van beide fietsen voelen. De TM 2.8. demt oneffenheden in de weg veel minder als de TM 2.9, dat is zonder meer een gegeven. Verder is de zithouding voor mij prima, qua wendbaarheid is de TM 2.9 voor mijn gevoel meer rolvast. De TM 2.8, is qua stuureigenschappen nerveuzer. De Travel Lite heb ik in mijn afweging niet meegenomen. daar hang ook weer een ander prijskaartje aan. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en een TM 2.9 besteld met Rohloff.

Vriendelijke groeten,


Bert Kaspers
Een beetje rare vraag misschien, maar heb jij dan je 2.8 nog kunnen inruilen of verkoop je 'm zelf?
Sorry dat zo wat laat reageer, maar wij hebben een Ziggo storing gehad. Ik kon geen gebruik maken van internet. Ik heb de fiets voor een voor mij acceptabele prijs kunnen inruilen.

Met vriendelijke groeten,

Bert Kaspers
Bedankt voor het delen van je bevindingen. Heel veel plezier gewenst met je nieuwe Santos Travelmaster 2.9 :!:
Graag gedaan. Ik ben pas lid geworden, maar nu al waardevol voor mij. Ik moet nog veel leren op het gebied van fietsreizen.


Groeten,

Bert Kaspers