Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trapaslagers - Forum Wereldfietser

Trapaslagers

Hallo,

Wat is nou een objectief criterium of je trapaslagers versleten zijn. Gekraak of een x-aantal km's vind ik niet echt objectief. Of een fietsenmaker die met zijn voet tegen de krank aanduwt en zegt dat er speling op zit ;-)

Vast bedankt,

Grts sjef
Bij die cartridges: als er speling op zit, te merken door afwisselend wat te trekken en te duwen aan een crank richting het frame en van het frame af. Dat kan met de hand om al lichte speling beter te kunnen voelen.
Waarom zou gekraak niet objectief zijn? Minder wordt het niet en in nieuwstaat terug brengen lukt ook niet.
Nou ik kan me zomaar voorstellen dat vuil en/of het niet me de juiste torque aandraaien (dus dat ze los komen) het doet "lijken" alsof er speling op zit, terwijl het dan aan genoemde redenen ligt. Dank voor de antwoorden btw :-)
sjefke schreef:Waarom zou gekraak niet objectief zijn? Minder wordt het niet en in nieuwstaat terug brengen lukt ook niet.
Veel mensen verwarren het gekraak met bijvoorbeeld een piepende trapper, rammelige crank of slechte schroefverbinding van de trapas met de bracket.
sont schreef:
sjefke schreef:Waarom zou gekraak niet objectief zijn? Minder wordt het niet en in nieuwstaat terug brengen lukt ook niet.
Veel mensen verwarren het gekraak met bijvoorbeeld een piepende trapper, rammelige crank of slechte schroefverbinding van de trapas met de bracket.
Nee, een krakend bracket was mijn uitgangspunt. Die andere factoren heb je dan al uitgefilterd.
Het is afhankelijk van wat je met de fiets wilt doen:

* Voor een stadsfiets: als het echt fysiek hinderlijk wordt of de buurtgenoten spreken er kwaad van is het tijd voor een andere trapas.
* Als je een dagtocht wil maken: als je het gepiep en gekraak vervelend vindt moet er toch eens een andere op.
* Als je er mee een weekend weg wilt: denk je dat je het weekend haalt? Prima.
* Als je er mee op verre vakantie wilt en je gaat daar 1000 km of meer fietsen: alles wat afwijkt van perfectie is niet de moeite waard van anderhalf tientje. Een trapas hoort dan 100% spelingvrij te zijn en (met de crancks eraf en met de vingers eraan draaiend) stevig in het vet te draaien zonder dat er enige korreligheid of onregelmatige tegenkracht te voelen is.
Of ze versleten zijn is compleet afhankelijk van welk type lagers je hebt. Om dan even de 2 meest voorkomende te behandelen:

Cardridges:
Die zijn versleten als er speling op zit, ze geluid beginnen te maken of niet soepel meer lopen.
Let dan wel op dat het kraken vaak nog wel te verhelpen is door ze te demonteren en met vers vet weer te monteren.

Klassieke:
De klassieke lagers met losse lagercups en kogeltjes zijn bijna niet kapot te krijgen. Als er speling op zit dan stel je de cups anders af, loopt het stroef kun je het vet vervangen, kraken ze kun je de kogels vervangen en eventueel de cups opnieuw monteren met nieuw montagevet.
Het enige wanneer ik van de klassieke lager zou zeggen: ze zijn kapot, is als de lagercups zelf versleten zijn, de kogels er niet meer lekker doorheen lopen en er echt beschadigingen zijn op de cups.
Ik heb laatst nog een trapas uit de jaren '50 of '60 nog uit elkaar gehad en die viel weer gewoon te gebruiken naderhand.

(Daarom ben ik ook zo'n voorstander van de klassieke trapassen)

Gekraak en stroef lopen kun je zelf opmerken, speling kun je voelen door de cranks horizontaal te zetten en proberen de cranks naar binnen en naar buiten te duwen. Als er speling op zit merk je dat gauw genoeg.

Een x-aantal kilometers is onzin. Het is namelijk helemaal afhankelijk van hoe je het gebruikt. Een fiets waarmee alleen maar stapvoets gereden wordt zal het langer volhouden dan eentje die in een racer zit die alleen maar in de stad wordt gebruikt.
Ik heb dezelfde vraag aan m'n Santos dealer gesteld. 30.000 km. Ja, dan moet ie wel vervangen worden.
Maar er kraakt niks, stroeft niks, gewoon niks.
Uit de antwoorden hierboven maak ik op: gewoon lekker doorfietsen, of zie ik het verkeerd?
Senior, een kapotte trapas kan geen schade veroorzaken aan je fiets. Dus er is geen enkel risico aan verbonden om het ding volledig stuk te rijden.
senior schreef:Uit de antwoorden hierboven maak ik op: gewoon lekker doorfietsen, of zie ik het verkeerd?
Inderdaad gewoon doorfietsen. Slijtage aan cartridgetrapassen wordt veroorzaakt door vuil of water dat er in is gekomen. Is er geen vuil ingekomen dan is het vet ook niet weggespoeld en is er geen slijtage.

Een trapas met speling kan wel slecht zijn voor je voorderailleur als het er almaar langssleept. Op een verrei reis kan dat vervelend worden.
senior schreef:Ik heb dezelfde vraag aan m'n Santos dealer gesteld. 30.000 km. Ja, dan moet ie wel vervangen worden.
Maar er kraakt niks, stroeft niks, gewoon niks.
Uit de antwoorden hierboven maak ik op: gewoon lekker doorfietsen, of zie ik het verkeerd?
Zolang hij het goed doet, gewoon lekker mee door blijven rijden.
Dank voor alle antwoorden!
Sluit ik me geheel bij aan! Dank. Gewoon doorfietsen dus!
senior schreef:Ik heb dezelfde vraag aan m'n Santos dealer gesteld. 30.000 km. Ja, dan moet ie wel vervangen worden.
Maar er kraakt niks, stroeft niks, gewoon niks.
Uit de antwoorden hierboven maak ik op: gewoon lekker doorfietsen, of zie ik het verkeerd?
Vraag anders aan de Santos dealer waarom hij/ zij deze wilt vervangen (terwijl er niks aan mankeert). Ben wel benieuwd naar het argument.
Ik denk dat ze op safe willen spelen. Als er een klant na 30.000km met een fiets komt, zit er een goeie kans in dat de trapas niet nieuw is. Als ze dan zouden adviseren hem te laten zitten en er gebeurt wat mee op vakantie, dan ga je natuurlijk weer pissig terug. Dat willen ze voorkomen.
Ik durf de stelling aan dat een trapas die bewezen heeft na zo'n 10.000 km geen slijtage uit zichzelf te ontwikkelen betrouwbaarder is dan een nieuwe; die moet nog bewijzen dat hij goed in elkaar zit.