Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe komende 6mndn te verdelen over Peru, Ecuador & Colombia - Forum Wereldfietser

Hoe komende 6mndn te verdelen over Peru, Ecuador & Colombia

Beste wereldfietsers,
Na 3 prachtige fietsmaanden in Chili & Argentinie zijn we nu bijna aangekomen in Arica (grens Chili/Peru). Veel vroeger dan "gepland" door wat onvoorziene zaken (zoals dat meestal gaat op reis:)).

Wij willen graag nog Peru, Ecuador en Colombia bezoeken. Mijn vraag aan jullie is of jullie een globaal advies hebben hoe deze tijd over deze landen te verdelen. Vooral ook doordat het nu flink regenseizoen schijnt te zijn in de bergen van Peru.

De enige "vaste data" zijn:
-laatste 2 weken Mei bezoek van ouders in Peru
-Half Oktober terugvlucht van Peru

Ik heb nu een globaal plannetje bedacht voor de komende tijd, en hoop dat wat ervaringsdeskundigen hier daar eens hun mening over kunnen geven.

Eind feb tm begin April: Rustig omhoog te fietsen langs de kust van Peru (waar het weer nu welredelijk schijnt te zijn, maar geen idee hoe "leuk"deze weg is. Iemand hier ervaring mee?

April tm mid Mei: kust Ecuador

mid Mei tm eind Mei: terug bussen naar Peru om ouders te ontvangen (fietsen laten staan in Ecuador).

Juni tm Juli: Colombia (tips voor een globale route? panamericana of juist die ontwijken?)

Aug: terug binnenland Ecuador

Sep/Okt: binnenland Peru

Alle adviezen zijn helemaal welkom, bij voorbaat veel dank!
mvg
Niek en Iva
De weg langs de kust in Peru is druk en saai... Ik zou lekker de bergen in gaan en minimaal 3 maanden in Peru rondtrekken. Was voor ons echt wel een hoogtepuntje van de fietsreis tot nu toe. ;)

Ten noorden van Trujillo is het onveilig (de kust), zeker een bus pakken.

Ecuador en Colombia zijn een stuk warmer en drukker bevolkt, we hebben daar ook veel minder gekampeerd helaas... Dat missen we wel, dat was in Peru zo geweldig!

In Colombia PanAm zeker vermijden! Heel druk en auto's stinken daar geweldig. Fiets Trampolone de la Muerte in het zuiden, is een mooie weg. Dan via San Agustin naar Popayan en dan weer teug door de bergen naar Tierradentro en Tatacoa woestijn. Daarna is het wel weer druk. Ze zijn een nieuwe weg aan het bouwen tussen Ibague en de PanAm bij Manizales. De oude is heel smal, geen vluchtstrook en heel erg druk. Voor je veiligheid zou ik daar ook een paar uur in de bus stappen. Salento is een leuk dorp om paar daagjes te blijven en koffieplantages te bezoeken.
We voelden ons overigens veilig in Colombia, maar gisteren is een NL vrij gekomen die wij even daarvoor ontmoet hadden en met wie we op dezelfde boot naar Panama zouden varen. Hij is twee weken ontvoerd door de rebellen. Dus het gebeurt nog steeds.
Succes met de route!

Ah! Thanks jasmon, was een stuk sneller geweest! ;)
Je kunt ook aan de oostkant van Peru naar Ecuador lang San Jaen/Ignacio/Zumba/Lioja.
De weg is best slecht, maar mooi. Je vermijdt dan het gevaarlijke stuk noord-Peruaanse kust.
(ik ben overigens niet aan de kust geweest, dus ik kan er niet veel over zeggen)

Zelf vond ik Peru en Bolivia het mooist, maar Bolivia heb je geen zin in?
PanAm in Zuid-Peru is niet echt aantrekkelijk: je wordt geacht op de vluchtstrook te fietsen en de bussen rijden je met 80 per uur met een meter tussenruimte tegemoet.

De Andes is wat dat betreft veel aantrekkelijker. Zelf heb ik ook in 'de regentijd' door de bergen van Peru gefietst, maar dat is alweer 10 jaar geleden. (Wat vliegt de tijd!) En ja, dat betekende een weekje regen. Maar ook gewoon mooie routes. Zeker als je wat van de gebaande paden af gaat.

Ik kwam er laatst achter dat nu eindelijk ook Google weggetjes heeft gevonden die 10 jaar geleden al/net aangelegd waren. Het kan best zijn dat er heden dus meer wegen/paden zijn dan op kaarten staan aangegeven. Zelf informeerde ik gewoon lokaal, dan kon ik op papier wat krabbelen en kwam ik er ook wel. In veel dorpjes in de Andes zijn de mensen erg gastvrij en als je geluk hebt verwelkomt de burgemeester je als hun allereerste toerist ooit!

De grensovergang tussen Jaén en Loja was 10 jaar geleden nog maar net open, dus zelf ben ik vanuit Ecuador door het noorden van Peru richting kust gefietst (Macará - Suyo - Tambo Grande - Piura - Chiclayo - Trujillo). Toen werd het tussen Pacasmayo en Trujillo v.v. afgeraden om te fietsen. Recent las ik dat het ook verder noordelijk, tussen Sullana en de grens bij Tumbes, niet helemaal happy fietsen is. Het traject tussen Chiclayo en Piura lijkt nog wel veilig, maar dat is dan ook één grote en hete zandbak (met soms een zandstorm).
In ieder geval is het veel omhoog fietsen vanaf Macará richting Cuenca. De route via Jaén en Loja zou nu veruit mijn voorkeur hebben. (De enige reden voor mij om daar 10 jaar geleden niet voor te kiezen, was omdat er toen nog wat spanningen waren tussen Peru en Ecuador en daarom de opening van die grensovergang wat onzeker cq. niet-bestaand was.) Bovendien kom je dan ook langs Vilcabamba in Ecuador: prachtig om even heerlijk te ontspannen.

In Ecuador vond ik de jungle-route ook prachtig, maar dat vond ik in Bolivia ook. In Bolivia heb je ten noorden van Coroico (aansluitend op ''s werelds gevaarlijkste weg') een prachtige jungle met heerlijke (en 10 jaar geleden: onverharde) wegen.
De jungle-snelweg in Ecuador (Loja - Macas - Puyo - Tena - etc.) zou heden overigens geasfalteerd moeten zijn en nieuwe bruggen over rivieren moeten bevatten. Dat betekent waarschijnlijk ook wat meer verkeer, maar dat was toch al niet veel.
Wij deden 2 weken geleden de noord-kust per bus. Tijdens het rijden kwam er een auto naast de bus rijden, brak deze open en begon bagage te stelen. Kwamen later een bus vol toeristen tegen die op die manier een hoop backpacks armer waren, niet helemaal pluis daar dus... Wij waren gelukkig niets kwijt, maar mocht je een bus nemen, probeer je tassen zo ver mogelijk in de bus te zetten.
Allemaal super bedankt voor de waardevolle informatie!!
Zo ontstaat er langzaamaan een mooi plan :)

Nog een laatste vraag, heeft iemand een tip voor het eerste stuk in Peru (vanaf Tacna). Ik heb wel wat routetips gevonden via fietsjunks en andesbybike, maar dat is meer centraal en noord peru.
Het spreekt ons wel aan vanaf Tacna oostwaarts te gaan rixhting Titicaca en die rond te fietsen. Iemand hier goede (of juist slechte:)) ervaringen mee?

Op de kaart die ik nu heb lijkt daartussen (tacna en titicaca) niks te zijn (qua huizen/water/eten). Vraag me beetje af hoe betrouwbaar dat is.

Dank nogmaals voor jullie tijd en met vriendelijke groet,
niek en iva (arica te chili)
Dat zou weleens aan je kaart kunnen liggen dan. Wat heb je voor kaart?

Op mijn kaart staan toch een flink aantal dorpjes tussen Tacna en titicaca. Nooit meer dan 100km zonder dorpje. (mijn ervaring met de kaart die ik heb is dat als er een dorpje op staat dat er op zijn minst wel een paar winkels en een hotelletje zijn in dat dorp). Meestal zijn er nog tal van kleinere nederzettingen die niet op die kaart staan.
Maar deze route ken ik niet, dus ik kan niets garanderen.