Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vietnam langs HW1 - Forum Wereldfietser

Vietnam langs HW1

Wie heeft er min of meer recent in Vietnam gefietst langs HW1?

Zuid naar noord (HCMC naar Hanoi) of andersom, en zo ja, in welk jaargetijde? Hoe zijn de ervaringen?

Las net een verslag op crazyguyonabike van twee Amerikanen die in 2010 van noord naar zuid zijn gereden en de berichten over verkeersdrukte en bijna-ongelukken waren wel érg deprimerend. Ze reden in februari, rond Tet, dus dan is het drukker dan ooit.

Doen of niet doen?
Hallo Balthasar,

Ik heb HWY1 exact 2 jaar geleden gefietst rond Tet. Het was mijn eerste fietsreis.

Ik vond het prima te doen. Rondom de grotere plaatsen/steden is het inderdaad drukker. Daartussenin heb je ook genoeg stukken rust en verkeerluw. Helemaal alleen ben je zelden in Vietnam.
Wat ik zelf minder vond, waren de scheepshoorns op de bussen. Daar was ik wel klaar mee na een tijdje.
Soms heb je wat scooters die achteruit de weg op gedrukt worden zonder te kijken of er iemand aan komt.
Voordeel van HWY 1 is dat het bijna onmogelijk is om te verdwalen en er altijd wel een overnachtings of eettentje is.

Ik ben in Ho Chi min begonnen. Daar ik het niet zag zitten met kaart uit het drukke centrum weg te navigeren op dag 1 heb ik me met een taxi aan de rand laten afzetten.
Tip: Enige stuk dat ik afwijkend heb gedaan is van Da Lat naar Na Thrang over een alternatieve nwe bijna verlaten weg. Die (na Da lat nog 60 km flink wat heuvels op en neer is), maar daarna 40 km alleen maar downhill naar zee langs jungle, watervallen en afgronden. Spectaculair. Totale afstand was wel 130 km dacht ik die dag (normaliter deed ik 80 – 100). Maar dat was het wel waard.


Achteraf, zou ik, als ik het nog eens over moest doen, kiezen om HWY 1 deels te verlaten om door wat achteraf plekken te fietsen. Nu ik wat meer landen gefietst heb merk dat ik rust en natuur veel leuker vind dan steden en drukte. Het vergt dan wel iets meer voorbereiding qua route/overnachten (ik had geen tent of hangmat), maar dat kan je vooraf doen of ter plekke als je de tijd hebt.

Voor mijn 1e keer was hwy1 een prima leerschool, mede door het gemak van de route en doordat er altijd wel hotels en eettentjes zijn. Maar zoals gezegd, achteraf had ik weleens op een strandje willen slapen of door een natuurpark willen fietsen.
Dank voor je snelle antwoord. Ik ben een ervaren lange-afstandsfietser, reed veel in Azië, en in 2006 in Zuid-Vietnam, en ken het land behoorlijk goed omdat ik er voor mijn werk regelmatig kom, maar dat is uitsluitend in het noorden.

Maar HW1 ken ik nauwelijks, en baseer me op berichten die ik her en der op fora tegenkom (Thorntree o.a.) De een reageert zoals jij, geen overmatig negatief beeld (behalve de luchtdrukclaxons van het vrachtverkeer), de ander schetst een beeld alsof ze elke dag op een haartje na de dood in de ogen keken.

Ik zit nog een beetje met de wind - jij reed zuid-noord rond Tet, dat was in 2012 eind januari. Je zult wel regens gehad hebben, rond Hué en Hoi An? Wat deed je met de Hải Vân Pas? Nam je de tunnel of ben je bovenlangs gegaan?
Ja klopt, na Hue /don ha werd het bewolkter en regenachtiger (eind feb).
Uiteindelijk heb ik vanwege de sombere weersvoorspelling ervoor gekozen, na een paar grondig doorregende dagen om de grens met Laos over te gaan. Dat is een persoonlijke overweging en hangt van je doel/bestemming/tijdsdruk af.

De Hai Van Mountain pas:
Die is prachtig :-). Ik vond hem heel erg meevallen en was boven voor ik het door had. Had zelf meer moeite met de bergen rond Da Lat. Dat was het begin van mijn reis. Bij de Hai Van was mn conditie een stuk verbeterd. Dus het is subjectief vergelijken. Maar dan nog denk ik dat de Hai Van erg mee valt, en zeker niet de schrikbeelden waard is (als je van N-Z fietst). Het uitzicht is mooi en je kan prima lunchen met je beentjes over de rand bungelend. Vooral aan de andere kant naar beneden heb je als fietser een goede view.


Behoudens de regenachtige dagen heb ik nergens problemen gehad met tegenwind. Volgens mij gaat die ook Z-N uit mijn herinnering, er is ergens op t web een site waar je dat kan na gaan. Mogelijk dat die ook anders waait op de diverse delen van het traject, het is nogal een lange HWY van begin tot eind.


Als je al vertrouwder bent met fietsen en de cultuur/taal en het land zoals je schrijft, dan zou ik zeker stukjes 'weg van de snelweg' overwegen door b.v. natuurparken en achteraf weggetjes/afkortingen die je op de kaart ziet (alles komt meestal toch weer op HW1 uit). Bv Cat thien (als ik t goed schrijf). Later in mijn reis heb ik dat wel gedaan in andere landen. Omdat het mijn eerste keer was, was ik in Vietnam (met name de eerste weken) nog teveel bezig met of ik onderweg water had/kon krijgen en of ik s avonds wel voor t donker een overnachting zou vinden.
Met de ervaring van de weken/maanden kwam het vertrouwen/lef/loslaten en daardoor een veel meer belonende en ontspannen reis.
Balthasar,
Ik ben nu in Vietnam. Het plan was van zuid naar noord te fietsen. Weg 1 en 14 zijn enorm druk en er wordt aan gewerkt. Met als gevolg veel gevaarlijke situaties, stof happen en niet gezellig vakantiefietsen. Deels opgelost door kleinere, witte weggetjes op de kaart, te nemen maar altijd kom je weer op de grote weg. Uiteindelijk 2 maal de nachtbus genomen van Hue naar Ninh Binh en van Ae Drang naar Danang.
Nu in het noorden, richting Sapa, minder druk (TET) minder voorzieningen maar nog steeds ' bijzonder rijgedrag' van al het gemotoriseerde verkeer. Wel uitdagende bergen en mooie omgeving.
Misschien matje, tent en slaapzak meenemen wanneer je niet voor donker een slaapplaats kunt vinden. Dit geeft je ook meer mogelijkheden om van de grote weg af te blijven. Succes!
Loes