Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke nieuwe buitenband? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Welke nieuwe buitenband?

126 berichten
Eens met Wim in deze
Even hier terug op inpikken.

Midden juli heb ik gloednieuwe marathon mondials evo 37mm gestoken op mijn randonneur ter voorbereiding van mijn trip van 6 maanden door het Andes gebergte gepland voor eind dit jaar.

Ondertussen heb ik er amper 500 km op gereden, waarvan stukken off road, maar voornamelijk asfalt.

Ik weeg een 72kg en een 300 tal km reed ik volgeladen met ongeveer 30-40 kg extra. Druk van de banden was steeds 5bar, zeker nooit lager dan 4 bar.

Dit is de huidige staat van de banden;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Reactie van de leverancier; dit zijn waarsch. uitdrogingsscheurtjes, is geen probleem, maar na 2 maand is wel heel snel. Contacteer anders info@schwalbe.nl --> heb ik gedaan en ik wacht op antwoord...

Wat denken jullie?

- Geen probleem, kan ik hiermee naar de Andes vertrekken (heb 1 reserveband bij)?
- Of geen risico nemen, dit komt te snel voor en is niet normaal dus beter nu proberen in te ruilen alvorens ik aan mijn groot avontuur begin?
Wat stel je zelf voor? Voel je je er goed bij als je hiermee zou vertrekken?

Ik zou proberen wat nieuws te regelen.

Overigens: sjieker zou zijn als de leverancier zelf twee nieuwe regelt en zelf Schwalbe contacteert. Maar deze handelswijze is meer en meer geaccepteerd.
Al vaak gezien, Continentals hebben het sneller in mijn ervaring. Die onder de noppen zijn vrij normaal (zij het inderdaad snel ontwikkeld) die ene schuine is minder goed (is volgens mij door onder zwaar gewicht ter plaatse te draaien).

Die scheuren parallel aan de buitenkant zijn in mijn ervaring geen reden tot paniek. Ik vervang ze nooit om die reden en heb ook nog nooit gehad dat ze zich verder ontwikkelden tot iets ernstigs. Die ene diagonale vind ik vreemder, ik zie ze regelmatig voorkomen op Big Apples op onze vouwfiets (waar (helaas) wordt mee gereden met veel te lage bandendruk) na lange tijd scheuren de wangen dan open op die plaats. In principe verwacht ik wel dat als je de druk voldoende hoog houdt dat de scheur zich niet verder zal ontwikkelen.
Foto naar Schwalbe sturen, met kleine uitleg. Ik heb door een bobbel in een band een keer 2 nieuwe binnen en buitenbanden gekregen van Schwalbe gratis.
falcong schreef:Wat denken jullie?
Op de eerste foto zie je dat er een of meerdere karkasdraden zijn gebroken. Die band kun je daardoor niet meer gebruiken.
De barsten komen wel heel snel, 500 km is in Schwalbe-taal hetzelfde als nauwelijks gebruikt.
4 bar is voor het totaalgewicht wel echt te weinig voor een achterband. Ik heb er in zulke gevallen altijd voor gezorgd dat de maximale 6 bar er ook echt in zit.

Uitdrogingsscheurtjes zijn een eufemisme voor een minderwaardig of mislukt rubbermengsel. Ik heb banden gehad van 25 jaar oud die nog van soepel rubber waren. Ik heb er zelfs nu in de schuur staan van meer dan 15 jaar die er nog puik uitzien. Ook verreweg de meeste andere banden die ik had hadden hier geen last van. Een probleem is het niet direct, maar het tast uiteindelijk wel de levensduur aan.