Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Volvo life paint - Forum Wereldfietser

Volvo life paint

Het bericht is al een paar dagen oud, dus misschien geen 1 aprilgrap: de autofabrikant heeft een spray ontwikkeld die oplicht in de koplampen van auto's. Je bent dan in ieder geval wel zichtbaar:
http://www.volvolifepaint.com/
Heb het bericht afgelopen week al op andere fora gezien dus inderdaad geen 1 April grap.
En op het MTB-forum waren ze er van overtuigd dat het wél een 1 april grap is... Tsja.
Effe wachte hoor. Dus een autofabrikant levert een spray die fietsers wekelijks moeten opspuiten, zodat de klanten van die fabrikant de fietsers niet overhoop rijden?
Dat was ook mijn interpretatie ... :roll:
eindgebruiker schreef:Effe wachte hoor. Dus een autofabrikant levert een spray die fietsers wekelijks moeten opspuiten, zodat de klanten van die fabrikant de fietsers niet overhoop rijden?
Het is in samenwerking met Albedo100. Albedo100 levert een permanente variant van de spray welk hetzelfde doet:

http://www.albedo100.co.uk/product/ligh ... spray.html

Deze permanente variant is echter niet enkel permanent, maar zichtbaar buiten het licht van een voertuig.

Ik denk overigens niet zozeer dat Volvo hierin winst als belangrijkste factor zal hebben staan. Maar denk ik eerder dat Volvo het voor zichzelf makkelijker wil maken om zich in de toekomst te kunnen profileren als meest veilige autonome voertuig producent op de markt.

De goed zichtbare fiets zal het namelijk niet enkel voor menselijke bestuurders gemakkelijker maken om gezien te worden in het donker, maar zal detectie voor autonoom bestuurde auto's ook vereenvoudigen.

Detectie van voetgangers en fietsers in het donker is namelijk lastiger dan gedurende de dag.

Zoals vorig jaar ook beschreven op gizmag voor wat betreft de remweg van een autonome Volvo in het donker:
In order to avoid unnecessary emergency braking, Volvo explained that the system is only activated when a collision would be almost inevitable, but is still designed to bring the car to a complete standstill at speeds of 40 kph (25 mph) or less. Above that the system applies maximum braking in order to minimize injury. The camera has a visual range of 30 m (98 ft) in darkness, 50 m (164 ft) during the day, and requires about half a second to identify the pedestrian.
Bron: http://www.gizmag.com/volvo-autonomous-cars/28161/

Indien jij met een fiets dus voor een auto duikt in het donker kun je op een afstand van slechts 40m gemist worden tot de auto op 30m verwijderd is. Rijdt deze auto 60 km/u, dan zul je aangereden kunnen worden.

Maak je met life paint jezelf even zichtbaar als gedurende de dag, dan neemt dit risico op eventuele aanrijding met een autonoom voertuig af.

Overigens is aangegeven dat het momenteel gratis vergeven zal worden. Het is niet bekend wat dit in de toekomst zal zijn. Maar indien laag genoeg, en de duur van een fles gemiddeld genomen lang genoeg mee gaat, kan ik mij ook voorstellen dat Volvo er eventueel voor zal kiezen om het gratis te blijven vergeven gedurende langere tijd. De imagoschade voor een autofabrikant zal namelijk erg groot zijn voor wat betreft het eerste autonome voertuig die een voetganger/fietser schept. En de kans bestaat zeer goed dat letsel opgelopen ten gevolge van een aanrijding met een autonoom voertuig niet verhaald zal worden op een verzekeraar, maar op de fabrikant. Ook hier in kan het voor een bedrijf als Volvo dus financiëel interessant zijn om dit soort incidenten te voorkomen.
Ik zie een heel leger inhuurkrachten voor me die iedere week in Noord-Zweden alle elanden gaan inspuiten. Maar misschien is dat voor Volvo niet "financieel interessant".

Oh ik lees net dat ze het over pedestrian hebben, dus alle voetgangers moeten ook ingespoten.
Wat een leuk bericht en een goed initiatief om meer bewustzijn te creëren op het gebied van veiligheid!

Outdoormoves - brands by frans muller is exclusief distributeur van Albedo100 - Reflective Spray binnen de Benelux.
Zie http://www.reflectivespray.nl en https://www.facebook.com/reflectivespray.nl

Be Safe - Be Seen - Use Reflective Spray!
Ik zou ook alle andere automerken inspuiten!
Ik heb helemaal niets met auto's, maar in ieder geval: Volvo is wel een merk dat aandacht besteedt aan veiligheid voor degenen die NIET in de auto zitten, bijvoorbeeld ook met een airbag voor voetgangers (en waarschijnlijk dus ook fietsers), al wordt die niet verder ontwikkeld http://www.drive.com.au/motor-news/volv ... 2xvdq.html. Al ben in ervan overtuigd dat een auto zonder menselijk bestuurder veiliger is ...
arnob schreef:Ik heb helemaal niets met auto's, maar in ieder geval: Volvo is wel een merk dat aandacht besteedt aan veiligheid voor degenen die NIET in de auto zitten, bijvoorbeeld ook met een airbag voor voetgangers (en waarschijnlijk dus ook fietsers) ...
Volvo experimenteert ook met een fietshelm die zowel automobilisten als de fietser waarschuwt als de fietser gevaarlijk dichtbij komt (helm is via bluetooth verbonden met een smartphone-app). Folksam, een van de grootste Zweedse verzekeringsmaatschappijen werkt samen met ze aan deze bluetooth helm, ze willen natuurlijk graag de fietser beschermen. Soms komen ze ook met de grootst mogelijke onzin zoals het voorstel dat de fietser beschermende kleding moet dragen, maar ze hebben ook 30 goedgekeurde CE-fietshelmen getest waarvan er maar 3 de test heeft overleefd, dus ze doen ook goede zaak. Beste helm was trouwens de Hövding, de airbaghelm.
En elk jaar komt natuurlijk de winterfietsbandentest, erg belangrijk want de meeste fietsongelukken in Zweden zijn single-ongelukken (weet niet zo snel de vertaling, dus door gladheid, te lange remweg, slecht wegdek, slecht zicht etc). Zit trouwens enorm verschil in remweg tussen een zomer- en een winterband, bv tussen een zomer-Schwalbe en een winter-Kenda band:
Schwalbe: op ijs 13.6 meter, op sneeuw 7.4m en de grip/kracht in bochten is 8N
Kenda: op ijs 4.7 meter, op sneeuw 2.7 en in bochten 151N.
9 meter verschil kan veel levens redden en het verschil in onderuitglijden in bochten is zo groot dat je echt niet begrijpt waarom fietswinterbanden nog niet verplicht zijn.
Hier de link, tis wel in het zweeds, kan ff zo snel geen andere vinden, sorry.
http://www.testfakta.se/sites/default/f ... 141119.pdf
Yopie schreef:Volvo experimenteert ook met een fietshelm die zowel automobilisten als de fietser waarschuwt als de fietser gevaarlijk dichtbij komt
Is die formulering van jou of van Volvo? Ik vind 'm wel typerend voor de framing die hier plaatsvindt. Er wordt vanuit de automobilist geredeneerd.

Volgens mij komt de auto gevaarlijk dichterbij.
Ik rijd met plezier in mijn Volvo, en ik houd ook erg van fietsen. Ik denk dat het niet zinvol is om steeds maar weer beide groepen in kampen te scheiden en vanuit een vijandsbeeld te denken. Dat soort fanatistisch 'volle rattenkooigedrag' komt de sfeer in NL niet ten goede, en de verkeersveiligheid ook niet.

Het gaat om de veiligheid van alle verkeersdeelnemers, dit 'spray' gedoe komt voort uit de ontwikkeling van geautomatiseerde elektronische veiligheidssystemen op auto's om aanrijdingen te voorkomen door bijvoorbeeld automatisch remmen.
Korte rokjes.
Nou, de indruk van twee vechtende kampen wilde ik niet wekken. Maar er spelen wel degelijk politieke belangen bij Volvo, die een gelikt filmpje maakt, en gratis spray weggeeft.

(Ik rij zelf trouwens ook auto, geen Volvo, maar wel met plezier :-)
waltertje schreef:Korte rokjes.
Ja, maar die werken minder in het donker :-)
eindgebruiker schreef:
waltertje schreef:Korte rokjes.
Ja, maar die werken minder in het donker :-)
Is daar die spray niet voor? Rokjes for life ;-)
Maar dit moet toch allemaal een 1 aprilgrap zijn, of niet?
Zo serieus als dat bericht hier wordt genomen, is al een grap op zich 8) .
mja of het een grap is of niet, de verf bestaat al jaren,

een dikk vaste vorm ervan zit op alle wegen, op verkeersborden enz.

maar als het een volvo product was, waarom dan niet met enorm veel bombarie op hun eigen site zetten, waarom deze site maken, welke trouwens een beetje te toekomstig lijkt