Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alpe Adria of variatie van Paul Benjaminse - Forum Wereldfietser

Alpe Adria of variatie van Paul Benjaminse

Met ons gezin (kinderen van 12, 9 en 6 jaar) willen we deze zomer de Alpe Adria route fietsen. Nu twijfel ik of ik de bestaande route kies, of de variatie van Paul Benjaminse neem (beschreven in zijn boek Midden-Europaroute Deel 2: Salzburg - Venetië). Kan iemand mij helpen in deze overweging? Wat zijn de voor en tegens? Dank alvast voor meedenken en reageren.
Hallo, ook wij willen de Alpe Adria komende zomer gaan fietsen met onze zoon van 6. Op de fiets- en wandelbeurs in Amsterdam hebben we Paul Benjaminse hier ook over gesproken en toen ook zijn boekje gekocht (hij heeft 'm ook gesigneerd voor onze zoon :) ). Belangrijkste opmerking die ik me van hem herinner is dat hij met name twijfels had bij Grado, de eindbestemming van de route. Hij adviseerde om naar Venetië te fietsen of naar Trieste. In Grado zou (te) weinig te beleven zijn. Daarnaast heb je vanuit Venetië en Trieste betere mogelijkheden om weer terug te komen in Salzburg met de fietsen.

Hebben jullie de site al gevonden van de route: http://www.alpe-adria-radweg.com. Daarnaast is er van Bikeline ook een mooie gids van de route beschikbaar (in Duits).
Paul vertrekt anders uit Salzburg dan de Alpe-Adria.
Dat vind ik jammer, want via het fietspad langs de Salzach de stad uit fietsen is toch wel bijzonder. Paul doet dit om een stukje over de Bundestrasse B159 voorbij Golling te vermijden. Dit stuk is ongeveer 15 km. De Alpe Adria is hier gepland over een spoorbaan, maar de nieuwe spoorbaan is nog altijd niet gereed, dus rijden de treinen nog over het `oude spoor`. Hoewel er een Autobahn parallel loopt, is er toch wel flink wat verkeer op deze B159. Ook vrachtverkeer naar bedrijven die via de B159 ontsloten worden. Wellicht plannen om dit stukje op zaterdag of zondag te doen.

Paul kiest vooral voor een ander eindpunt, omdat hij graag eindpunten kiest die aansluiten op andere routes van hem. Hij is bezig met de bouw van een netwerk in Europa. Ik vond Grado best wel aardig om er een paar dagen te blijven. Bij Paul mis je de plaatsen Venzone, Udine, Palmanova en Aquileja met het Forum Romanum.
Zie het uitdijende netwerk van Paul Benjaminse: http://www.cyclingeurope.nl/
En het is bijna zover... De tassen zijn gepakt en morgenochtend vertrekken we naar Salzburg voor hopelijk een nieuwe onvergetelijke fietsreis :D
Alvast veel plezier en houd ons op de hoogte
Wij zijn inmiddels terug. Met ons gezin (mijn vrouw, ikzelf, zoon van 12, dochter van 9 en zoon van 6 (op de aanhangfiets) fietsten we de Alpen door (De Alpe Adria, niet de variatie van Paul Benjaminse), van Salzburg naar de Noord-Italiaanse kust bij Grado en Monfalcone (het laatste hoort niet bij de route). Wat een mooie belevenis. Een fietser zei ons al: een fietsvakantie is net het echte leven. En zo ging het ook. Soms zware momenten van steile beklimmingen in gloeiend hete zon. Dan weer een prachtige afdaling als beloning met uitzicht op de machtige bergen. Genoten van oude Romeinse steden, Italiaanse gastvrijheid en het verfrissende water (wat waren we blij als we weer een kraan zagen bij 40 graden in de schaduw...). In Noord-Italië een paar dagen genoten van zon en zee. Helaas is daar op de camping onze Bob-Yak bagagekar gestolen, dat was een nare afsluiter.
Met 560 km. op de teller en 3800 hoogtemeters, maar wat meer telt: een mooie gezinsherinnering.
Als je een foto-impressie van onze reis wil. Hier een stel foto's:
https://plus.google.com/photos/10673935 ... 3134292513
En ook onze fietsreis zit er voor nu even op. We hebben de route van Salzburg naar Tarvisio gevolgd (5 van de 8 etappes) en een hele mooie ervaring opgedaan! Helaas werd het weer afgelopen weekend erg slecht en waren de vooruitzichten niet beter voor komende week. Omdat we het niet zagen zitten om dagen in regen- en onweersbuien te fietsen en onze tijd door te brengen, hebben we besloten onze vakantie in Nederland 'af te maken'. Met een dubbel gevoel zijn we dus teruggekeerd, want wat was het geweldig!!! Volgend jaar hopelijk een vervolg aan deze mooie trip...

Een aanrader voor iedereen! Ook voor gezinnen met kinderen een route die prima te fietsen is, al hebben wij sommige klimmetjes met onze zware bepakking in combinatie met een temperatuur boven 30 graden wel als pittig/zwaar ervaren.

Afbeelding
rienepien schreef:Wij zijn inmiddels terug. Met ons gezin (mijn vrouw, ikzelf, zoon van 12, dochter van 9 en zoon van 6 (op de aanhangfiets) fietsten we de Alpen door (De Alpe Adria, niet de variatie van Paul Benjaminse), van Salzburg naar de Noord-Italiaanse kust bij Grado en Monfalcone (het laatste hoort niet bij de route). Wat een mooie belevenis. Een fietser zei ons al: een fietsvakantie is net het echte leven. En zo ging het ook. Soms zware momenten van steile beklimmingen in gloeiend hete zon. Dan weer een prachtige afdaling als beloning met uitzicht op de machtige bergen. Genoten van oude Romeinse steden, Italiaanse gastvrijheid en het verfrissende water (wat waren we blij als we weer een kraan zagen bij 40 graden in de schaduw...). In Noord-Italië een paar dagen genoten van zon en zee. Helaas is daar op de camping onze Bob-Yak bagagekar gestolen, dat was een nare afsluiter.
Met 560 km. op de teller en 3800 hoogtemeters, maar wat meer telt: een mooie gezinsherinnering.
Als je een foto-impressie van onze reis wil. Hier een stel foto's:
https://plus.google.com/photos/10673935 ... 3134292513
Mooie route en foto's knap gedaan
Het goede nieuws: met het mooiste stuk kun je dan volgend jaar gaan starten. Maar wel balen van die regen en dat je daardoor terug moest.