Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Bretagne - Forum Wereldfietser

Fietsen in Bretagne

Wij denken aan een "rondje" Bretagne dit jaar. Periode augustus. Wie heeft hier ervaring mee? 3 konkrete vragen: hoe heuvelachtig is Bretagne (vergelijkbaar met Eifel of Engeland bijv?) eigenlijk? En iss het te doen qua vakantie-drukte / hoe druk is het daar in augustus? Zijn er route-tips? In principe willen we de kustlijn volgen vanaf St. Malo/Dinan westwaarts en aan de zuidkant weer oostwaarts om uiteindelijk noordwaarts weer terug te steken door het binnenland. Ik hoor graag jullie ervaringen.
Ik ken de Noordkust. Dit onderdeel van Tour de Manche is vrij pittig met veel heuvel. Hellingen zijn niet al te lang. Wel een mooi stuk, met prachtige uitzichten. Vanuit Morlaix aan de noordwestpunt heb ik de Vélodyssée gedaan naar Nantes. De route gaat eerst over een voormalige spoorbaan en vervolgens over jaagpaden langs het kanaal van Berst naar Nantes. Ook elders lopen in het binnenland van Bretagne fietsroutes over voormalige spoorwegen en jaagpaden.
Als je daar bent, ga naar de tourist information ze hebben in elk gebied kaartjes/kaarten met de fietsroutes.
Wij hebben er ooit een rondje van een week in de herfst gedaan. Het reisverslagje kun je hier lezen : http://www.vanderveeke.net/fiets-algeme ... agne-0.htm

Mocht je nog vragen hebben, dan help ik je graag.
Hoi Wasbeer,
Heb een stukje geschreven over dit gebied. Kijk maar eens op:
http://www.marcomeijerink.nl/index.php/ ... n-bretagne
Bretagne vonden wij redelijk vlak. Zeker niet zo heuvelachtig als de Eifel.
Marco Meijerink schreef:Hoi Wasbeer,
Heb een stukje geschreven over dit gebied. Kijk maar eens op:
http://www.marcomeijerink.nl/index.php/ ... n-bretagne
Bretagne vonden wij redelijk vlak. Zeker niet zo heuvelachtig als de Eifel.
Ha die Marco, als ik jouw stukkie lees: klopt het dat jullie niet de noordkust hebben gedaan?
Vorig jaar waren we in Noord-Bretagne, in het gebied tussen Lannion en Paimpol. Een erg lieflijke omgeving, leuke kustwegen. Alles is onfrans goed onderhouden, er zitten denk ik veel tweedehuisbezitters uit Parijs hier. Erg veel kleine weggetjes, een gps is handig wil je niet voortdurend op de kaart kijken. Dit gebied is niet echt heuvelachtig, alleen waar je een beekdal doorsteekt is het even klimmen.
Hoi Bert, nee dat klopt niet. Ook een stukje noordkust.
Moet zeggen dat Bretagne een aangename verrassing was. Stond nooit vooraan op onze wensenlijstje maar dat bleek onterecht. Relaxed, lieflijk. Prima voor een mooie vakantie.
Vorig jaar in juli maakte Bretagne deel uit van mijn fietsreis. Ik reed van ongeveer Mont Saint-Michel zuidwestwaarts, naar de Golfe de Morbihan (Vannes). Daarbij kun je geregeld gebruik maken van de "voies vertes", die zelfs in juli erg rustig waren.
Aanvulling: mijn route was min of meer "voie 3" op de kaart. Voor het stuk van Caulnes naar Mauron zijn er wellicht betere alternatieven, want dat was niet zo aangenaam. Kan ook aan het weer gelegen hebben: van motregen tot stortbuien...
Ik ken Bretagne niet als fietser maar wel als vakantieganger; het is een prachtige deel van Frankrijk, zowel lieflijk als ruig en woest (kust).
En niet te populair bij de massa vanwege het klimaat. Ik zou er ook graag eens fietsen.