Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "bult" in fietsband?? - Forum Wereldfietser

"bult" in fietsband??

Hallo..ik heb op mijn atb Continental Sportcontact banden gezet met bijbehorende binnenbanden...nu is het zo dat zowel voor als achter de banden op een bepaald punt meer in de velg zitten dan de rest van de band, met als gevolg een hobbleige fietservaring....weet iemand hoe ik dit op moet lossen? :oops:

Is de binnenband van de goede diameter?
Is de buitenband geschikt voor de velg? dwz is de velg niet te ruim en de band te smal?
Als dat allemaal goed is zit er Waarschijnlijk een stuk binnenband (bij het ventiel?) niet helemaal goed.
Leeg laten lopen op een beetje spanning/lucht na.
Dan over de hele band de hieldraden naar alkaar toe drukken zodat je de binnenband goed naar de buitenkant drukt. Dus weg van de velg!
Druk als je langs het ventiel komt het ventiel wat naar binnen.
De hieldraden van de band moeten onder de ventielaanhechting zitten.
Pomp de band rustig op. Niet gelijk op spanning brengen!
Controleer steeds of de binnenband en de buitenband nog goed zitten.
Succes!
niko
Ik had dit probleem ook met mijn Mavic velg. De oplossing is gewoon pompen tot de band overal tegen de velgrand sprint, daarna kan je eventueel terug wat druk aflaten. Is wel een hele klus met een minipompje :-(

of wat 'bikecleaner' tussen de buitenband en de velg spuiten.. dit werkt als een soort glijmiddel
bikecleaner is een soort ontvetter die snel vervliegt, die maakt de velg ook niet vettig ofzo..

Band lekker hard oppompen
Leeg laten lopen
Band goed naar het midden van de velg duwen
Opnieuw oppompen

werkt bijna altijd.

succes,
marco

vin©e schreef:of wat 'bikecleaner' tussen de buitenband en de velg spuiten.. dit werkt als een soort glijmiddel
bikecleaner is een soort ontvetter die snel vervliegt, die maakt de velg ook niet vettig ofzo..
Ik zou nooit iets tussen band en velg doen dat glijden bevordert. Glijden is op deze plek juist berucht vanwege het vernietigende effect op het ventiel. Als je remt moet namelijk alle remkracht ook via buitenband en velgrand worden overgebracht. Remkrachten zijn altijd veel groter dan aandrijfkrachten.
Ik denk dat het probleempje van Rijke niet aan de binnenband ligt. De oplossing is al min of meer gezegd: na het opleggen de band lichtjes oppompen en dan de buitenband op de juiste plek te leggen door hem naar buiten te duwen (niet naar binnen, dan is ie zo weer terug). De binnenband moet ter hoogte van het ventiel in derdaad duidelijk in de buitenband zitten (tegen ventiel duwen bij slappe band) Als het ook met enige moeite allemaal niet lukt is er inderdaad ergens een maatafwijking.
Leon

Ik denk dat de Bike-Cleaner geen kwaad kan. Zoals vince al zei: deze vervliegt volledig.
Zelf gebruik ik Schwalbe Easy Fit glijmiddel voor de probleem gevallen. Dit droogt op en dan glijdt er niets meer.

Groeten,

Marco