Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hongarije - Forum Wereldfietser

hongarije

Dit jaar ben ik van plan om een rondje in Hongarije te gaan fietsen.
Ik start in Wenen fiets een dag langs de Donau richt Bratislava en dan via Slowakije naar Eger, Debrecen, Zseged in Hongarije. In het zuiden verder langs de Drava of Murradweg richting Salzburg. Voor zover de dagen het toelaten.
Een ambitieus plan, volgens de planning zou het in 21 fietsdagen moeten kunnen. En Ik heb 28 vrije dagen.

Nu mijn vragen:
Heeft iemand ervaring met fietsen in Hongarije?
Wat moet ik vooral niet doen, welke campings of regio`s kan ik beter niet bezoeken?
Zijn er dingen die juist wel zou moeten bezoeken, Behalve Boedapest, de Donau en het Balatonmeer? (veel te toeristisch)
Als de theorie niet klopt met de werkelijkheid wil ik voor een deel de trein nemen,
Heeft iemand ervaring met trein en fiets in Hongarije?
Mijn Benzine brander is in reparatie en ik weet niet of die op tijd klaar is, is alcohol/ spiritus verkrijgbaar in Hongarije?

Ik reis als vrouw alleen en heb al de nodige reis ervaring. en maak het liefst alleen maar gebruik van campings.
Hoi Hesta

Ik meen me uit een verslag dat hier ooit stond, te herinneren dat er in het Bratislava/Slovaakse gedeelte maar 1 camping was, die rumoerig was, en waar de beheerder vertelde dat de fietsen in een afgesloten ruimte moesten worden gezet op de camping, omdat ze anders 's nachts gestolen werden...misschien al lang niet meer zo, maar misschien de moeite waard even goed dat gedeelte van de route te bekijken!
Ik heb Hongarije ervaren als een prettig fietsland, met rustige wegen en een vriendelijke bevolking. Het is er wel een beetje saai soms (poesta, je weet wel), alle dorpen lijken op elkaar. Langs de Donau fietsen is een mooie route (E6), bewegwijzerd, vaak langs volkstuintjes. Groente kweken en vissen, veel meer hobby's lijken de Hongaren niet te hebben.
Er zijn best wat campings, goedkoop en goed meestal. Sommige ervan zijn Thermalcampings, met geneeskrachtige baden, daar stikt het dan opeens van de Duitsers.
Uit eten in Hongarije is vaak heel goedkoop en meestal redelijk van kwaliteit. De supermarkten gaan al om vijf of zes uur 's ochtends open. Het is een matineus volk. Hun taal is onbegrijpelijk maar meestal spreken ze wat Duits of Engels.
Aardige steden zijn Györ en Pecs, naast het prachtige Boedapest natuurlijk (een echt waterhoofd in dit agrarische land). Het Balatonmeer is inderdaad erg toeristisch, maar op het schiereiland Tihany langs het meer heb ik toch een paar leuke dagen doorgebracht. De Donau is in Hongarije overigens helemaal NIET toeristisch, je komt na Bratislava vrijwel geen fietser meer tegen.
De camping van Bratislava (Slowakije), waaraan hierboven wordt gerefereerd, is een voormalig communistisch arbeidersvakantieghetto in een groezelige buitenwijk, waaraan toen wij er een paar jaar geleden waren, decennia lang ogenschijnlijk niets aan onderhoud was gedaan. Fietsen moesten achter slot en grendel inderdaad. Zoek liever een pension in de pittoreske binnenstad, er zijn er zat. Zie ook mijn reisverslag van een rondje Hongarije.
Wij waren afgelopen jaar in Hongarije. Vanaf Krakow naar Budapest gefietst. Wilden met de trein vandaar naar Zagreb, maar het bleek onmogelijk om met een internationale trein de fietsen mee te nemen. Met de touringcar kon dat wel en met nationale treinen volgens mijn informatie ook.
Slowakije en Hongarije vonden we geweldige fietslanden. In Hongarije vonden we gemakkelijk campings, in Slowakije minder makkelijk.
Verder is het een lieflijk landschap, mooie stadjes en dorpjes dus zeker een aanrader.

veel plezier
Over de camping in Bratislava lees ik ook recent nog verhalen van veel geluidsoverlast diefstal en slecht sanitair. Maar wat me het meest tegen houd is dat het lastig is om een route te plannen die niet deels over de naast gelegen snelweg gaat.
Daarom heb ik besloten om de eerst fietsdag van Wenen naar en camping in Petronell- carnuntum te fietsen een korte afstand maar voor een eerste dag niet erg.
De volgende dag rustig door Bratislava over een iets langere afstand naar de volgende camping. Ik heb een liniaal van Wenen naar Eger gelegd en die lijn volg ik zo ongeveer. Zie wel waar die me brengt.

bedankt voor de reacties.
Zorg dat je bestand bent tegen muggen. Oftewel zoek zo min mogelijk schaduwrijke plaatsjes op voor je tent hoe aantrekkelijk het op dat moment ook lijkt. 's Avonds en in de morgen wordt je in de schemer echt lek geprikt, en dat is niet alleen langs de Donau maar eigenlijk overal in Hongarije zo.
In plaats van via Bratislava kun je natuurlijk ook via de Neusiedler See en Sopron richting Eger fietsen. Als je Bratislava links laat liggen (Je volgt de Donau maar gaat de brug niet over) is het in dit terrein best mogelijk om een camping wat verder Hongarije in te vinden. Het verkeersburo gaf destijds (midden jaren 90) een mooie kaart met alle officiële campings uit, misschien doen ze dat nog steeds.

Een Hostel in Bratislava kost je de kop nu ook weer niet, en je zit vaak dichtbij of in het centrum als je toch de stad wilt bekijken. (http://www.hostelworld.com/findabed.php ... y.Slovakia
Een aantal jaar terug fietsten wij ook vanaf Passau naar Budapest, en nog een stukje door naar het Tisza meer. Het hangt een beetje van je fietsconditie af, maar destijds redden wij het in 1 dag vanaf Wenen tot aan een camping in Hongarije, nog voor Györ. Weet niet meer welke, maar een blik op google maps leert dat er diverse zitten op een dagafstand van 80 tot 100km. Op de terugweg hebben we in Carnantum op deze camping: http://www.tennishalle.peiritsch.at.tf/ gestaan, is ook een prima optie, en voor een eerste dag inderdaad een prima 'in-fiets' afstand.

We hebben het stuk van Wenen tot aan Bratislava en nog wat er voorbij wel als niet het meest inspirerende ervaren, je fietst het stuk door het Donau Auen natuurpark over een lange rechte dijk, en het stuk vanaf Bratislava tot aan de grens met Hongarije gaat ook weer over een dijk.

Hongarije is in principe een pima land om te fietsen, hoewel de omgeving waarin je fietst niet altijd even spectaculair is. De eerder genoemde Puszta is denk ik iets voor de liefhebber, wij fietsten er ooit (letterlijk) met een boogje omheen (de Hortobagy, onder het Tisza meer). Wat betreft t Balatonmeer; de zuidelijke oever is het meest toeristisch en te vermijden (Siofok), de noordoever is veel minder 'plat' toeristisch, en volgens mij prima te doen (eerder genoemde Tihany schiereiland bijvoorbeeld). Campings zijn in mijn herinnering altijd wel ok, uit eten is inderdaad goedkoop, en antimuggen spray is inderdaad ook geen overbodige luxe.

Tenslotte, je plan is ambitieus, maar zeker niet onhaalbaar. Ter vergelijk, wij fietsten vanaf Passau langs de Donau naar Budapest, door naar Tisza meer, en terug, onder Budapest langs, via Balatonmeer en Gyor weer naar Wenen in iets minder dan 3 weken, met dagafstanden tussen de 80 en 100km. Jij fiets een iets groter rondje, maar met een week meer lijkt me het ruim voldoende om t te halen.

Succes! Roef
Hongarije is best leuk fietsen maar niet spectaculair qua landschappen.
Wat de camping in Bratislava betreft, ik was er twee keer en heb telkens weet gehad van diefstallen. De laatste keer werd de fiets van een nederlandse reizigster gejat, dubbel op slot vlak naast haar tent. Geen overbodige luxe dus van de fietsenbergplaats te gebruiken. Ook spullen zoals camera, smartphone e.d. bijhouden want het gaat razendsnel.
Het sanitair was de laatste keer wel okee want ook dat wordt afgesloten en je moet er met je eigen sleuteltje in, dit om buitenstaanders, vermoedelijk asielzoekers, die op de camping rondhangen, er buiten te houden.
Al bij al niets om je zorgen over te maken als je een beetje oplet.
bedankt voor alle reacties.
Of ik de Donau volg en bij Esztergom rechtdoor ga richting Eger of door Slowakije fiets dat beslis ik nog wel.
Wat de muggen betreft zal ik voldoende Deet mee nemen want iedere mug moet me toch al hebben.
Om diefstal te voorkomen heb ik in Tjechië een keer mijn fiets in de tent geplaatst bij gebrek aan een fietsenstalling. Belangrijke spullen zitten in mijn stuurtas en daar ben ik op vakantie zo ongeveer mee getrouwd. Maar zal er extra opletten.
Of mijn plan Ambitieus is? Voor mijn gevoel niet. Ik fiets gemiddeld 80/90 km per dag (soms wat langer soms wat korter) Mocht het wat tegen vallen met weer of conditie of materiaalpech kan ik altijd deels een trein nemen of niet helemaal doorrijden naar Salzburg. De kortste variant die ik geplant heb is ca 1500km zou goed haalbaar moeten zijn in 4 weken.
Of mijn plan Ambitieus is? Voor mijn gevoel niet.
Heu, volgens mij ben je zelf begonnen je plan ambitieus te noemen :wink:
Misschien heb je hier wat aan:

Mijn route vorig jaar: Wenen - Bratislava - Gyor - Esztergom - Budapest -Dunaföldvar - Baja -Novi Sad - Belgrado
Grotendeels Donauroute, na tijdje (achteraf gezien toch best gevaarlijke) nationale wegen.

In Wenen was de camping zo duur als de jeugdherberg, dus paste ik. In Bratislava koos ik voor couchsurfing (vind ik toch wel een aanrader in steden), in Györ zat ik op een camping iets voor de stad. Het is een camping in de tuin van de eigenaar, heel erg bric à brac. Ik zat er met wat louche uitziende types die me iets te lang bekeken en een groepje scouts. Toilet enz waren proper, maar het was gewoon oud en rommelig. In Esztergom zag ik niet veel toeristen, maar de (grote) camping was wel in orde en er waren nog wat fietsers. In Budapest koos ik voor een jeugdherberg waar mijn fiets mee op de kamer mocht. Na Budapest vond ik het een gekke dag fietsen..eerst de stad uitgeraken en daarna gedoe met kapotte wegen met gaten zo groot als mijn wieltjes op een dorpsfeest terechtgekomen en vervolgens op een soort oude spoorwegbedding die precies naar nergens ging. Je komt langs kleine dorpen en best wat industrie. Ik keek naar de kaart en zag dat er een camping in Dunaföldvar was. Dit stelde niet veel voor en de camping lag langs een weg waar 's nachts best wat auto's passeerden. Ik was er alleen tot de komst van een Nederlands koppel. Er werkten twee mensen in een oude chalet waar ook het sanitair was. Ook weer een camping die zijn beste tijd al gehad had. De volgende dag reed ik naar Baja waar ook wat feesten waren. Met een groot onweer op komst vroeg ik onderweg al naar een slaapplaats bij een wijngaard, maar die communicatie liep niet vlot(in Hongarije kom je, eens je de grensstreken voorbij bent, best wat mensen tegen die enkel Hongaars spreken), dus fietste ik toch door naar de camping in Baja. Deze was duurder vanwege de feesten. Er waren nog wat mensen met fiets of camper en alles was wel in orde. Hongarije was fijn, een beetje gezapig, maar ik had het er ook wel snel gehad..Het was me iets te saai (ondanks bijvoorbeeld interessante geschiedenis) en de communicatie liep niet altijd vlot. Als je ook naar Servië kan, dan raad ik dat zeker aan. Ik voelde echt een verschil in hoe mensen je benaderen (van afwachtend, teruggetrokken, rustig in Hongarije naar enthousiast en nieuwsgierig in Servië).


Ik reed 80-150km per dag op een simpele vouwfiets en was niet getraind, dus die dagafstanden moeten wel lukken!
rongyos; Ik had het woord ambitieus inderdaad eerst zelf genoemd even vergeten.
Juut: Dank voor je reactie daar heb ik inderdaad wat aan. Wat de campings betreft ga ik het afwachten. Bratislava sla ik over Gyor en Estergom liggen wel op de route. De rest niet. Op een aantal plekken heb ik de mogelijkheid gecreeerd om uit te wijken naar een nederlandse camping of doe die in ieder geval aan. Voor doorfietsen naar Servie heb ik te weinig tijd. Vooral omdat ik dan nog moet uitzoeken hoe ik lowbudged terug kom in Nederland.
Word Hongarije niets ga ik door naar Slovenie en Oostenrijk.
80- 150 op een vouwfiets doe ik je niet na.
In 2010 heb ik een deel van de Donau route gefietst. Van Wenen naar Boedapest. Ik vond vooral de route Wenen Bratislava erg saai en heb toen andere wegen gekozen.
Overnacht op de camping in Bratislava. Geen problemen gehad maar wel advies om fiets in schuurtje te zetten. Niet gedaan omdat ik mijn fiets liever bij me heb.
Route naar Boedapest was iets beter/mooier.
Ook in Boedapest heb ik op de camping gestaan. Camping is een dor veldje midden in de stad tussen de flatgebouwen. Wel grappig. Fiets stond toen wel in schuurtje toen ik overdag naar het centrum was.
Ik ben vervolgens richting het noorden gefietst. Reed door een gebied met veel zigeuners, wat ik niet prettig vond. Ook op de camping werd ik aangesproken door motorrijders die het gevaarlijk vonden om als vrouw alleen door Hongarije te fietsen. Sommige gebieden kan je beter mijden.
Slowakije vond ik een stuk prettiger fietsen (wb op je gemak voelen)en het Noorden, het Tatra gebergte, is echt heel mooi. Een aanrader. Je zou dus ook kunnen kiezen om die kant op te gaan.
Inmiddels he ik mijn rondje Hongarije bijna voltooid. Ik ben vanwege de hitte en mijn conditie niet doorgereden naar Eger. Maar bij Erdotarcsa naar de Tisza gefietst. In Erdotarcsa heb ik op een camping van Nederlanders gestaan. En daar heel veel gevraagd over Hongarije en of het veilog is als vrouw.
Geen enkel probleem. Fietsen is goed te doen opletten welke weg je neemt en vooral niet te dicht langs de kant van de weg rijden. Maar gewoon ruimte nemen. Het achterop komende verkeer met dan om je heen. Ik ben 1x bijna van de fiets gereden . En toen reed ik dicht langs de kant. Alle andere keren werd er ruim in gehaald of gewacht. Last van zigeuners heb ik niet gehad. Dat kamp wat in de buurd van Esztergom moet zitten heb ik niet gezien. Ik fietste aan de Slowaakse kant.
De campings in Gyor zijn alle drie opgeheven.
Wie meer ovet mijn ervaringen in Hongarije wil weten kan ook mijn blog lezen: www.bikingenhiking.blogspot.nl
hesta schreef: Fietsen is goed te doen opletten welke weg je neemt en vooral niet te dicht langs de kant van de weg rijden. Maar gewoon ruimte nemen. Het achterop komende verkeer met dan om je heen.
Dat is niet alleen in Hongarije de beste manier om je aanwezigheid op de weg kenbaar te maken, ook hier in Nederland kun je maar beter iets uit de kant rijden, ook al zegt de wet dat je zoveel mogelijk rechts moet rijden.
Peter: met jou kan ik praten. Behalve dat ik hier op de slechtste wegen heb gereden die ik ooot vezien heb ben ik geen gevaarlijkere situaties tegen gekomen dan ergens anders.
Overigens is het hier verplicht om opvallende kleding of een veiligheidshes te dragen op de fiets.
Heb mijn doel niet helemaal gehaald. Ben tot aan Murau gekomen. 1576 km op de teller in 22 fietsdagen voor mij niet slecht. Een super vakantie gehad.
hesta schreef:Een super vakantie gehad.
En dat is waar het om draait, een doel hebben is leuk om je op te richten, het moet geen wedstrijd worden om het ook te halen.