Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsverzekeren met vakantie - hoe doen jullie dat? - Forum Wereldfietser

fietsverzekeren met vakantie - hoe doen jullie dat?

Nu mijn stalen Groningse raspaard heb ben ik aan het zoeken geweest naar ene fietsverzekering - maar viel stijl achterover van het maandbedrag + het eigen risico bedrag. En daar ik nog nooit een fiets gestolen heb gehad besloten om hem thuis niet te verzekeren voor diefstal.

Maar nu vroeg ik me af is het mogelijk om de fiets alleen voor de vakantieperiode te verzekeren. daar hij dan - althans bij mij - veel diefstal gevoeliger is dan wanneer ik thuis fiets.

Kortom hoe doen jullie dat met vakantie. Wel/ niet verzekerd en waarom wel/ niet en eventueel via wie?
Toen mijn toenmalige dure fiets nog nieuw was verzekerde ik om de redenen die jij noemt alleen voor vakanties; toen via de fietsvakantiewinkel.
Na een jaar of wat was de dagwaarde gekelderd, dus ondanks dat de fiets voor mij veel waard was had verzekeren niet heel veel zin meer.
Mijn huidige fiets is geen dure meer en daarom neem ik het risico zelf, voor zover het niet onder mijn doorlopende reisverzekering valt. Thuis valt hij deels onder de inboedelverzekering, euh. hoop ik....
Dat wist ik niet dat je via hen kon verzekeren. Goed te weten. D :) ank

De eerste paar jaar wil hem verzekeren en daarna ga ik net als jij het risico zelf dragen.
Bij veel reisverzekeringen valt de fiets gewoon onder de bagage, dus als je zorgt dat je bagage voor een flink bedrag verzekerd is, zou het gedekt moeten zijn. Ze schrijven een fiets volgens mij wel binnen iets van 4 jaar af, dus dat is wel een aandachtspuntje.

Eigenlijk ben ik al een hele tijd gestopt met het verzekeren van zaken waarvan ik het risico zelf ook kan dragen, zoals mijn fiets (maar die komt dan ook niet uit groningen :wink:) en andere bagage omdat, zeker na een paar jaar, de restwaarde Nihil is. Verzeker me eigenlijk alleen nog voor medische kosten.
Ik heb mijn fiets verzekerd voor diefstal en schade bij Unigarant. Indertijd geregeld via Bike4Travel. Maar volgens mij kan je ook rechtstreeks een verzekering afsluiten bij Unigarant. De looptijd is 5 jaar waarbij de dagwaarde de eerste 3 jaar gelijk was aan de nieuwwaarde. In het 4e jaar is de dagwaarde 75% en in het 5e jaar 50%. De dekking is hiermee nog altijd hoger dan de reisverzekering.
Ik ben verzekerd bij Unigarant en gekozen voor een doorlopende aangezien de restitutieregeling bij een aflopende mij niet aanstond.
Betaal rond de €15 per maand (cat. waarde €4400), incl diefstal & beschadiging plus. Zonder dit laatste betaal ik rond de €10 per maand.
Nauwelijks premieverschil
De doorlopende en aflopende fietsverzekering hebben dezelfde dekking. Een belangrijke afweging is dus de premie. Welke variant is het goedkoopst?

We vergeleken de premies over een periode van drie en vijf jaar. We gingen uit van een nieuw aangeschafte stadsfiets van €750. De woonplaats is Haarlem. De fiets is voorzien van een Anti-diefstal chip. We kozen voor de uitgebreide dekking (diefstal en beschadiging).

Premieteruggaaf
Zodra de doorlopende fietsverzekering een jaar heeft gelopen, kan hij op ieder moment worden opgezegd. Bijvoorbeeld als de fiets gestolen is. De teveel betaalde premie betaalt Unigarant terug. Het maakt daarbij niet uit of er jaarlijks of maandelijks premie is betaald.

De aflopende fietsverzekering heeft slechts een beperkte restitutieregeling. Alleen als de verzekering voor 5 jaar is afgesloten en het totaalverlies (bijvoorbeeld door diefstal) vindt plaats in het 1e jaar of 2e jaar dan betaalt Unigarant 30% respectievelijk 20% terug. Als de verzekering voor 3 jaar is afgesloten, en je fiets wordt in het eerste jaar al gestolen, dan heb je pech. De 'teveel' betaalde premie voor jaar 2 en 3 krijg je niet terug.
Consumentenbond: http://www.consumentenbond.nl/fietsverz ... rzekering/


Edit:
Overigens over de inboedelverzekering; de fiets is thuis bij mijn inboedel verzekerd, wel even nakijken wat de voorwaarden zijn. Bij mij kan die in de schuur of in de tuin dat is evengoed meeverzekerd. Maar soms wijken verzekeraars hierin af.

Op vakantie moet je goed kijken naar vervangend vervoer, als jij ziek bent of als de fiets kapot gaat wat dan. Tot hoeveel is meevezekerd etc.
Nooit verzekerd, nooit gejat.
Ik verzeker niets wat niet verplicht is en wat ik met wat spaargeld kan betalen.
willem.m schreef:Nooit verzekerd, nooit gejat.
Ik verzeker niets wat niet verplicht is en wat ik met wat spaargeld kan betalen.
Ik ben het in principe met je eens. Heb daarom bij de duurdere fietsen ook getwijfeld.
Maar zou mezelf voor me kop kunnen slaan als een fiets bijvoorbeeld binnen drie jaar wordt gestolen. Verzekeren is goedkoper dan nieuw aanschaffen (in mijn geval). Alleen al om deze gedachte eigenlijk is het het waard voor mij om te verzekeren (tot tevredenheid van Unigarant :D ).
Die deal voor 15 euro per maand voor een nieuwe fiets van die prijs is inderdaad redelijk.
Friso* schreef: Betaal rond de €15 per maand (cat. waarde €4400), incl diefstal & beschadiging plus.
Dan heeft je fiets na 10 jaar €6200 gekost.

Als je 4400 euro in 10 jaar afschrijft, komt dat neer op 37 euro per maand. Dan is 15 euro per maand erg veel.

Maar het schijnt dat de fietsenboeren van de luxe vakantiefietsen rekenen met een waardevermindering van 50% in .......3...... jaar.

Ik fiets om te ontstressen. Dus dan maar liever een werkknol ipv een raspaard. Liever een Panda dan een Porsche.

:D
guusnatuur schreef:
Friso* schreef: Betaal rond de €15 per maand (cat. waarde €4400), incl diefstal & beschadiging plus.
Dan heeft je fiets na 10 jaar €6200 gekost.

Als je 4400 euro in 10 jaar afschrijft, komt dat neer op 37 euro per maand. Dan is 15 euro per maand erg veel.

Maar het schijnt dat de fietsenboeren van de luxe vakantiefietsen rekenen met een waardevermindering van 50% in .......3...... jaar.

Ik fiets om te ontstressen. Dus dan maar liever een werkknol ipv een raspaard. Liever een Panda dan een Porsche.

:D
Wat je punt nou precies is wordt mij niet helemaal duidelijk. Wel valt mij een bepaalde ondertoon in diverse posts op. Ik verzeker de fiets in ieder geval geen tien jaar, dat heeft geen meerwaarde.
Ik zou hier 20,00 per maand kwijt zijn voor 3500,-- ook via unigarant en dan bij diefstal ook zelf nog 20% moeten ophoesten. Dat is meer dan ik voor mijn autoverzekering (casco) betaal. Vandaar dat ik geen verzekering hier wil maar wel op vakantie. En ja ik weet dat er afschrijving is maar de 1e 3 jaar is verzekeren op vakantie wel de moeite waard denk ik. Al is het alleen maar voor de gemoedsrust.

Zal naast de fietsvakantiewinkel ook eens informeren bij de gewone reisverzekeringen hoe dat met de bagage dekking zit.

Unigarant net voor de zekerheid nogmaals ingetoetst en kom uit bij diefstal + beschadiging plus op 20,81 pm en zonder beschadiging op 16,87
Onze net gekochte tweedehands waardevolle fietsen bij Unive verzekerd. Komt goed uit de test van de consumentenbond. Tweedehands fietsen verzekeren is bij Unive mogelijk. Mijn vorige fietsen had ik niet verzekerd. Een jaar kost 50 euro per fiets. De postcode bepaalt volgens mij ook de prijs! Ik koop er ook een stuk gemoedsrust mee. Naast de verzekering ook een kabelslot, gekoppeld aan het ringslot aangeschaft. Echt lichtgewicht is zon slot niet :roll:
willem.m schreef:Ik verzeker niets wat niet verplicht is en wat ik met wat spaargeld kan betalen.
Precies, zeker in het begin met een nieuwe fiets let je toch wel goed op waar je hem neerzet, na een paar jaar wordt dat steeds minder. Daarnaast wordt je echt niet "onvoorzichtiger" omdat je verzekerd bent. Kort door de bocht is het meestal weggegooid geld die verzekeringen. 8)
Friso* schreef:
guusnatuur schreef:
Friso* schreef: Betaal rond de €15 per maand (cat. waarde €4400), incl diefstal & beschadiging plus.
Dan heeft je fiets na 10 jaar €6200 gekost.

Als je 4400 euro in 10 jaar afschrijft, komt dat neer op 37 euro per maand. Dan is 15 euro per maand erg veel.

Maar het schijnt dat de fietsenboeren van de luxe vakantiefietsen rekenen met een waardevermindering van 50% in .......3...... jaar.

Ik fiets om te ontstressen. Dus dan maar liever een werkknol ipv een raspaard. Liever een Panda dan een Porsche.

:D
Wat je punt nou precies is wordt mij niet helemaal duidelijk. Wel valt mij een bepaalde ondertoon in diverse posts op. Ik verzeker de fiets in ieder geval geen tien jaar, dat heeft geen meerwaarde.
Ondertoon ? wat bedoel je precies ? Mijn punt van deze reacties is gewoon dat zo'n heeeeeel dure fiets door angst (dat ie gejat wordt) nog veel duurder wordt.

En dat ook zeker door de waardering van de verzekeraars blijkt dat het niet echt een heel duurzaam artikel is.
Hoi Inge,
Nog een tip: verhuis van Groningen naar Haren en de fietsverzekering is waanzinnig veel goedkoper. ;-)
Groet, Petra.
Ik lees hier een paar rekensommetjes over hoeveel of hoe weinig zo'n verzekering eigenlijk kost. Maar dat lijkt me van weinig belang. De allereerste en eigenlijk enige vraag moet zijn, zoals willem.m. al zegt.: kan ik ik uit mijn spaargeld een vervangend artikel betalen? Van andere overwegingen worden alleen verzekeraars rijk en jij arm. Als je alleen spullen verzekert waarvan de kosten bij vervanging idioot hoog zijn (zoals een nieuwe auto en een huis), kun je alleen van alle uitgespaarde premies gemakkelijk alle gestolen en beschadigde spullen vervangen.
Dit in gedachten houdend behoort een fietsverzekering tot de allerslechtste deals in verzekeringenland, samen met de annuleringsverzekering en de begrafenisverzekering.
Bij wie is tijdens de fietsvakantie de fiets gestolen? Ik heb zo het idee dat dit erg weinig voorkomt. Daarom zal ik nooit een fietsverzekering nemen, hoewel het voor mijn huidige ca. 12 jaar oude vakantiefiets al helemaal niet ter sprake komt.
Als je een dure en vrij nieuwe fiets hebt kun je beter investeren in preventie, o.a. een goed slot en/of een gps-tracker.
@Petra - ten eerste woon ik niet in Groningen maar helaas wel in 1 van de andere dure verzekeringssteden en Haren ligt een beetje niet erg handig bij mijn werkgever. En trouwens wil mij fijne huisje en buurtjes ook niet missen. :wink:

Kortom dan maar geen verzekering - ga ik gewoon die maandpremie weg zetten en heb ik over een paar jaar weer een nieuwe fiets :D

Aanvulling;
Zag net in de fietsvakantiewinkel de volgende 2 zaken maar weet niet of ze nut hebben om naast mijn trelock slot te gebruiken op vakantie. Misschien voor de gelegenheidsdief? Graag jullie gedachten.
1. Aim compact combinatie slot
Afbeelding
2. Fietsalarmslot intellilocks
Afbeelding
Petra137 schreef:Hoi Inge,
Nog een tip: verhuis van Groningen naar Haren en de fietsverzekering is waanzinnig veel goedkoper. ;-)
Groet, Petra.
De huizen in Haren zijn doorgaans ook waanzinnig veel duurder dan in Groningen. ;)

Ik heb mijn fietsen verzekerd bij Meeus. Diefstalverzekering met wereldwijde dekking. Voor twee fietsen nog geen twee tientjes per maand.