Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Liefhebbers van onverhard klimmen in de Alpen? - Forum Wereldfietser

Liefhebbers van onverhard klimmen in de Alpen?

Dag allemaal, een aantal jaren geleden was ik een topic begonnen over een aantal onverharde passen die ik in de Alpen wilde beklimmen. Nog met een zekere regelmaat krijg ik vragen van mensen die ook zoiets willen doen dus ik denk ik activeer dit topic maar weer een keer. Dit om voor mensen die onverhard in de Alpen willen klimmen mezelf als bron voor kennis en inspiratie aan te bieden. De onverharde passen die ik door de jaren heen heb gedaan zijn de volgende:
Ligurische kamstraat, Assietta kamstraat, Maira-Stura kamstraat, Varaitte-Maira kamstraat, Col de Parpaillon, Passo san Giacomo, Col de grand Cenis, col de petit Cenis, Col de Clapier, Col de Frejus, Pointe Sommelier, Mont Jauffrau, Col de Maurin, Col de Garmagnola, en de Mont Chaberton. Dus mochten er mensen zijn die ook onverhard willen klimmen op een van deze jongens en daar meer van willen weten, vragen staat vrij!

Groetjes Rens
Hoi Rens,
Van de zomer wil ik rond het alpengebied fietsen dus jou berichtje hier trok meteen mijn aandacht. Mijn idee is om vanaf Montpellier naar Innsbruck te fietsen langs en door de Alpen.
Fijn dat je wat info wilt delen over onverhard fietsen. Ik heb wel wat vraagjes.

Graag zou ik wat onverharde beklimmingen willen doen maar vraag me af of deze paden goed begaanbaar zijn met een fiets met bagage. Niet alleen het klimmen maar vooral het afdalen moet niet al gevaarlijke situaties opleveren. Heb je daar zelf ook gereden met bagage?
Ook zou ik graag willen weten wat de kenmerken zijn tussen de Franse, Oostenrijkse en Italiaanse Alpen. Is er een duidelijk verschil in wegen, hellingen en landschap? Welk deel is het meest aantrekkelijk voor een fietser?
Zijn er mogelijkheden om je tentje neer te zetten langs dit soort paden of is alles te steil en rotsig?
Alvast bedankt.
Dag Audrey,

Er zijn paden waar dit op kan maar je kunt zeker niet via ieder wandelpad omhoog. In de West Alpen zijn op de grens van Italië en Frankrijk rond 1900 veel forten gebouwd. Daar lopen ook wegen naartoe die te doen zijn met de fiets. Anders ben je aangewezen op onderhoudswegen naar stuwmeren of in skigebieden. Het is vaak even puzzelen op de kaart. Je kunt wel via wandelpaden afdalen maar dat is eigenlijk het grootste gedeelte de fiets aan de hand voeren. Op onverharde 'normale' wegen is het eigenlijk altijd tussen de 10 en 15%. 8% is al zeer relaxed. Het afdalen is dus een kwestie van heel hard remmen want over onverhard kun je nu eenmaal niet zo hard dalen. Met normale remmen kan dat erg zwaar zijn na een tijdje. Heb er zelfs een keer een spier mee verrekt. Ik heb dit inderdaad allemaal met bagage gedaan en je moet er rekening mee houden dat je voldoende voedsel meeneemt. De afstand kan soms vies tegenvallen. Kamperen is geen enkel probleem, er is altijd wel een plekje te vinden. Niet helemaal recht vaak maar goed te doen. Ikzelf gebruik dan ook altijd een stafkaart om het landschap van tevoren goed te bestuderen voor potentiele kampeerplekken. Ook google Earth is hier erg handig voor. Ik kan niet echt zeggen dat er verschillen zijn voor waar je in de Alpen bent, het enige verschil vind ik de beschikbaarheid van winkels en openingstijden. En natuurlijk in hoeverre er geschikte onverharde routes lopen. Heb je al wat passen op het oog?