Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke Ortlieb serie is dit? - Forum Wereldfietser

Welke Ortlieb serie is dit?

Weet iemand zo welk type Ortlieb fietstas dit is? Is al een oud model.

Afbeelding
Gewoon een wat oudere (lees klassieke) classic?
Zijn die vergelijkbaar met de moderne ortlieb, qua gewicht, gemak etc. ?
Volgens mij zijn het Front Roller Classic, tassen.
Als je ze omdraait kun je beter inschatten van welk bouwjaar ze ruwweg zijn.
Ze zijn inderdaad niet de nieuwste. Dat is goed nieuws want de oudere zijn een stuk lichter en sterker (de haken) dan de nieuwe.
Ah dat zou inderdaad goed nieuws zijn. Ik heb het vage idee dat de Ortlieb tassen iets teveel geprezen en gekocht worden en dat de ontwikkeling een beetje stil staat, met name als het gaat om gewicht. :)

Vraag ik me ook af waarom ze dan nu zwaarder gemaakt worden dan 'vroeger'...
Een Front Roller Classic en een Back Roller Classic uit een oudere serie.

Missen in vergelijking tot een setje nieuwe waarschijnlijk ook een binnenvak.
Wij hebben dezelfde. Inderdaad links backroller en rechts frontroller, uit de tijd dat de term classic nog niet gebruikt werd. Ze hebben geen binnentasjes, en het ophangsysteeem is eenvoudiger (maar prima). Daardoor zijn de achtertassen bijvoorbeeld iets van 1700 gram ipv 1900. De reflectoren van de voortassen zitten aan de zijkant, die van van de achtertassen aan de voor en achterkant. Bouwjaar eind jaren '90.
Dank! Zijn er nog wel ophangsystemen voor te krijgen? Of zit dat normaal gesproken aan de tas zelf?
Het ophangsysteem zit aan de tas zelf. Wel moet je er op letten dat de haken in die tijd nog niet universeel waren: er waren haken voor dunnere buizen, en grotere haken voor traditionele Hollandse dragers. De haken waren verwisselbaar, en los te koop. Ik denk dat Ortlieb ze nog wel heeft, want daar zijn ze erg goed in. Bij zulke oude tassen moet je er ook rekening mee houden dat het plastic van de sluitingen soms wat breekbaar is. Volgens mij zijn die ook nog los te koop. Wij gebruiken deze tassen na al die jaren nog dagelijks.
Ik heb ze gekocht via marktplaats, moet ze nog toegestuurd krijgen. Zal wel handig zijn als daar nog onderdelen voor te koop zijn idd, zal Ortlieb eens mailen


Afbeelding
Wim schreef:Wel moet je er op letten dat de haken in die tijd nog niet universeel waren: er waren haken voor dunnere buizen, en grotere haken voor traditionele Hollandse dragers. De haken waren verwisselbaar, en los te koop. Ik denk dat Ortlieb ze nog wel heeft, want daar zijn ze erg goed in. Bij zulke oude tassen moet je er ook rekening mee houden dat het plastic van de sluitingen soms wat breekbaar is.
Bij de nog iets oudere versies was er maar één versie: die voor dunnere buizen. Die haken waren ook vrjiwel onbreekbaar. Ik heb op mijn nieuwe voortasen dan ook de haken van mijn ruim 20 jaar oude tassen gezet in plaats van de nieuwe haken met losse inzetstukjes.
Ik heb op tassen uit een serie van midden jaren '90 ooit de ophangrails vervangen, de originele waren niet meer leverbaar, die zaten dan ook gepopnageld. De vervangende rails doen het al weer jaren zonder problemen, inclusief andere haken. Via Bever of een site als bike24.com of bike-components kun je makkelijk aan reserveonderdelen komen. (Via ortlieb eerst even uitzoeken wat je precies nodig hebt)
Ik heb mijn bagagedrager op de juiste dikte gemaakt met stukjes waterslang uit de caravanwinkel. Dat ziet er met zwarte tape heel strak uit en de tassen hangen zonder inzetstukken volledig klemvast. Geen gerammel en geen verlies inzetstukken.
Nog een foto vd achterkant

Afbeelding
De rail op uw tas betreft een QL1 systeem. U kunt deze rail opnieuw bestellen (artikel E106) danwel de haken (E162) bij uw fietsenwinkel.
Dat zijn inderdaad de beste versies die ze ooit gemaakt hebben. De vervangingshaken die men nu verkoopt zijn geheid niet zo sterk meer.
Nou, ik heb ze binnen, zien er super uit.

Er zit ook een 4 liter (L) zak bij, wow is dat voor je tent ofzo?
Als het die op de foto is lijkt het me meer 40 liter. 4 liter is de maat van een stuurtasje.
Ja in zulke zakken wordt vaak de tent gedaan; die tas gaat dan dwars of in de lengte achterop. In de lengte heeft als nadeel dat je fiets dan langer wordt met meer kans op zwabberen van de fiets.
De tent kan vaak ook gewoon in zijn eigen zak, dan kan hij ook wel een drupje hebben, daar is hij voor gemaakt.
Als je alle tassen voor en achter vol maakt en de 40 literzak ook dan heb je wel erg veel spul bij je, dus weersta de verleiding...