Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Miyata WorldTraveller oud model / framemaat - Forum Wereldfietser

Koga Miyata WorldTraveller oud model / framemaat

Afbeelding

Iemand enig idee wat daar op de SeatTube zit? Versnelling switcher?


edit: titel aangepast
Dynamo schakelaar?
Ja, (wat Joost schrijft) en tenzij je hem origineel wil houden zou ik die niet gaan vervangen door eenzelfde banddynamo maar iets anders verzinnen.
Ah dat is wat dit een worldtraveller maakt! :)

Ziet eruit als een stadsfiets, maar zal wel goed in elkaar zitten.

Nooit gezien, zo'n hendel op die plek.
Je kan de Koga-catalogus van 1989 downloaden op volgende plaats :
http://www.koga.com/nl/service/brochure ... -1976-.htm
Daar kan je lezen dat het inderdaad de bediening van de bracketdynamo is.
Heeft iemand ervaring met de Koga Miyata WorldTraveller, model begin jaren 90?

Misschien dat ik deze 2dehands wil kopen, vraag me af of ik het beste voor framemaat 60 of 57 kan gaan. Lengte +- 187 cm, binnenbeenlengte 89 cm.

Zitbuis mt 60 = 58 cm
Zitbuis mt 57 = 56.3 of 56.5 volgens mij

Ik weet dat framemaat een lastig begrip is, maar met zo'n klassiek frame is er wellicht iets over te zeggen mbt deze specifieke fiets. Of die klein of groot uitvalt in vergelijking met merken met hetzelfde type frame bijv.
dirik schreef:Heeft iemand ervaring met de Koga Miyata WorldTraveller, model begin jaren 90?

Misschien dat ik deze 2dehands wil kopen, vraag me af of ik het beste voor framemaat 60 of 57 kan gaan. Lengte +- 187 cm, binnenbeenlengte 89 cm.

Ik weet dat framemaat een lastig begrip is, maar met zo'n klassiek frame is er wellicht iets over te zeggen mbt deze specifieke fiets.
60 was mijn maat op de wordltraveller uit 1990 en ik ben 180 cm :wink:

en het eerste wat ik er afgesloopt heb was die roldynamo, zwaar en onhandig 8)
Michael W schreef: 60 was mijn maat op de wordltraveller uit 1990 en ik ben 180 cm :wink:

en het eerste wat ik er afgesloopt heb was die roldynamo, zwaar en onhandig 8)
En was de maat voor jou goed?

Prima trainingsmechanisme zo'n roldynamo!
dirik schreef:En was de maat voor jou goed?

Prima trainingsmechanisme zo'n roldynamo!
Prima, en wat er met zo'n ding te trainen valt zie ik niet zo snel,
maar dat komt natuurlijk omdat ik hem eraf gegooid heb omdat hij het toch nooit goed doet, modder verzamelt en veel te zwaar is.
Ook het slot en de standaard mogen er van mij gelijk af. 8)
Nou ik heb 'm. Maat 60. Wat een geniale dynamo! Analoog, unbreakable!

Misschien een racestuurtje opzetten als dat kan...

Afbeelding

Verder lijkt me het een hele degelijke fiets. Zit technisch goed in elkaar.
Uitstekende basis voor doe-het-zelven, die oude Miyata frames. Ik heb er meerdere in mijn stal, en ze bevallen (en voldoen) prima.
Ik (75kilo) heb twee van zulke frames gehad uit die tijd en ik vond het ronduit onprettig fietsen met 30 kilo bagage erop verdeeld over voor- en achterdrager. De frames zijn te slap naar mijn mening waardoor je bij bochten niet meer ontspannen kunt rijden maar bezig blijft de fiets in het strakke spoor te houden. Als stadsfiets of toerfiets met nauwelijks belading zijn het wat mij betreft wel weer goede fietsen.
Gebrek aan stijfheid heb ik eerder gelezen ja hier op het forum. Zou je wellicht kunnen ondervangen door bredere banden, waardoor het geheel stabieler op de weg ligt.

Weet ook niet of er betere fietsen zijn uit die tijd (begin jaren 90).
dirik schreef:Gebrek aan stijfheid heb ik eerder gelezen ja hier op het forum. Zou je wellicht kunnen ondervangen door bredere banden, waardoor het geheel stabieler op de weg ligt.
Gewoon niet te veel bagage meenemen :wink:
Even offroad getest (zonder bagage) voorlopig maak ik me niet teveel zorgen om het frame. Voel niet veel verschil met m'n Trek stalen moutainbike.

Dynamo is er inmiddels af (gewicht) ;)

Er zitten Biospace ovale voorbladen op... Daar zoek ik nog andere voor. Verder wil ik er een racestuur opzetten.

Maat is volgens mij goed, dat wil zeggen ik schat de kans dat ik 'm fijn afgesteld krijg mbt houding vrij goed in, al is een nieuwe fiets altijd wennen. Ik houd van een sportieve zit (of ik weet niet beter) en ik zie op dit moment niet hoe een kleiner frame dan 60 beter voor mij zou zijn. De ene 60 is de andere niet en deze Koga lijkt klein uit te vallen.
Mja, ik ben wel eens een fietsreiziger tegengekomen met alleen een kleine beautycase op de achterdrager met daarin niet veel meer dan zaken zoals een tandenborstel en een dikke creditcard :roll:
Mwah na wat proefritjes zit ik nog aardig te struggelen met de framemaat van deze Koga Miyata. De zadelbuis zit erg dicht bij de trapas zo lijkt het. Als ik m'n zadel helemaal naar achteren zet, heb ik het idee dat het iets in de goede richting kom...
Wat bedoel je met de zadelbuis zit vrij dicht op het trapas?
Bedoel je hiermee dat je meer naar benden trapt dan naar voren?
Zoals ik het schreef. De zadelpen zit gevoelsmatig dicht bij de trapas. Ofwel, de pedalen staan al snel onder het midden van mijn voeten ipv op de bal vd voeten.

edit: zit te denken of de cranklengte hier nog van invloed is. Nu +- 17.5, zou 177,5 moeten zijn volgens tabel hier:
http://www.tcdekampioen.nl/index.php/de ... ranklengte

Wellicht is de zitbuishoek en/of de 'headangle' groter dan dat ik gewend ben. Typisch voor een 'wereldfiets'? Bij de Koga randonneur is de 'naloop' kleiner zie ik.
Probeer eens been zadelpen met meer setback als je m verder naar achteren wil hebben.