Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankondiging Wereldfietserweekend ... uit 1994!!! - Forum Wereldfietser

Aankondiging Wereldfietserweekend ... uit 1994!!!

Kwam net deze tegen op Google: http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... w_agreed=1

Tjemig! Dat is grappig om te zien! De aankondiging van het weekend waaruit onze mooie vereniging is ontstaan!

Groeten,
Dennis
Voor zover ik begreep was er in '93 ook een bijeenkomst van fietsreizigers. Toen was de organisatie echter nog niet opgericht. Dat was 'pas' in '94. :)
In 1993 had de inmiddels al weer jaren geleden in zijn tentje in Frankrijk tijdens een fietstocht overleden Jan te Burg een weekend voor fietsreizigers georganiseerd. Afgesproken was om in september 1994 wederom een weekend te organiseren. De reacties waren van dien aard, dat het initiatief tot stand kwam voor de oprichting van De Wereldfietser.
Op 22 juni 1994 hielden de initiatiefnemers een persconferentie. Op zondagmorgen 18 september 1994 is de vereniging opgericht op camping de Woensberg in Huizen. Er werd een bestuur gekozen. Besloten werd tot een tijdschrift. Er was meteen een redactie. Een paar weken later lag het eerste nummer er. Er werd besloten tot een informatieve bijeenkomst in de Kargadoor in Utrecht: waar moet ik bij mijn fiets op letten, voorafgaande aan een lange tocht. Deze vond plaats op 27 november. Een nieuw weekend in het voorjaar werd aangekondigd. En groepje mensen om de Wereldfietser van achter een standje op beurzen uit te dragen stond op. Tijdens één vergadering werden alle fundamenten gelegd. Iedereen was enthousiast. `Het was een wereldweekend,´ schreef een van de deelneemsters een week later. In slechts enkele maanden hadden we een paar honderd leden.
Toch prachtig dat een stukje van de allervroegste historie van onze vereniging nog vindbaar blijkt op de website van Trouw!
Ook rond die tijd, of hooguit een paar jaar later, ging ik een keer naar een voorlichtingsavond van de Wereldfietser in het Volkshuis in Leiden (niet vermoedend dat ik daar ooit bijna naast zou komen te wonen...). Naast wat info over fietsen van Snel (de oude Snel was speciaal uit Utrecht gekomen) werd er veel gepraat over homeopatische bescherming tegen malaria. Hoofdschuddend ben ik daarna weer naar huis gegaan. Mijn hemel, wat een vage lui :roll: , was mijn eerste indruk. Het zou nog een jaar of tien duren voor ik het weer aandurfde iets met de Wereldfietser te gaan doen...
Hierbij een foto van camping Woensberg in mijn geboorteplaats Blaricum. Datum foto 2 september 2011. Mijn vrouw Jeannette, weliswaar geboren in Nederlands Oost-Indië (het huidige indonesië) uit een KNIL-familie, is opgegroeid aan de Blaricummerstraat, nog geen twee straten van deze camping. Haar ouderlijke huis is helaas in 1976 afgebroken.
Wij kennen deze omgeving dus zeer goed uit onze jeugdjaren. :wink:

Afbeelding