Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke banden voor zuid amerika - Forum Wereldfietser

welke banden voor zuid amerika

Beste wereldfietsers
Ik ben op doorreis door Zuid-Amerika met mijn koga miyata world travveler 2012. Tot nog toe heb ik al meer da' 11 maal lek gereden op mijn swalbe perfect trek 47mm. Omdat dit me zorgen baarden en andere kleinigheden heb ik alreeds een pakketje met nieuwe buitenbanden laten overkomen. Deze nieuwe buite banden zijn de schwalbe marathon plus 37mm. Ik wou ze graag i. 47mm maar die waren nu juist niet leverbaar. Mijn pakketje heeft nu al vertraging opgelopen maar verwacht dus binnen enkele dagen deze aan te krijgen. Ik ben nu in Paraguay en trek door de Gran Chaco foor naar Bolivia. Hier wil ik heel graag ook wat off road gaan rijden. Zijn er onder jullie enige wereldtrappers die ervaring hebben let schwalbe marathon plus op onverhard rijden? Ik baar we wat zorgen dat dit zwaar, al dan niet heel zwaar zal worden. Nu heb ik nog de keuze om mijn andere banden te laten steken. Ik vermoed weliswaar dat de meeste kilometers gereden zullen worden op geasfalteerde wegen maar zal zeker niet twijfelen om een onverhard pad in te slaan...

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen verder helpen.
Vriendelijk bedankt

PS degene die geïnteresseerd zijn in mijn reisverhalen kunnen steeds een kijkje nemen op http://www.volgbrecht.be
Die Marathon Plus is zeker niet ideaal, want behalve stug ook nog eens vrij smal. Dat geeft onverhard geen goede grip. De Schwalbe Mondial is de band bij uitstek voor je doel, en liefst zo breed mogelijk. Eventueel kun je een echte mtb band meenemen voor als je off road gaat, maar het probleem is dat de Marathon Plus er erg lastig af te krijgen is en weer te monteren. Een reserve vouwband lijkt me sowieso geen slecht plan.
Ik heb door Patagonië gefietst met de Supremes (loopt redelijk licht, gaat pakweg 10.000 mee). En ook -later- met de Mondials (loopt zwaarder gaat langer mee dan de Supremes) . Je zou ook de AlMotion kunnen nemen. (loopt het lichtst, gaat ook grofweg 10.000 mee, maar ik weet niet hoe het met de sterkte van de wangen staat).
Ik kwam gisteren toevallig deze test tegen, zegt denk ik veel over de Mondials, en ik zou er persoonlijk graag een klein beetje rolweerstand voor inleveren voor dergelijke stevigheid en lekbestendigheid op stenen en rotsen.
http://www.sintchristophorus.nl/test-di ... n-mondial/
Schwalbe Mondial, is wat mij betreft bij uitstek geschikt voor dit soort tochten. Wat meer rolweerstand inderdaad. Daar tegenover staat dat de rijeigenschappen onverhard echt goed zijn en je nauwelijks lek rijdt.(Check de banden wel regelmatig. Als er een stukje glas of iets anders scherps in de band zit, wordt dat na verloop van tijd toch door de beschermlaag heen gedrukt)
Ik heb nu 10.000 (ok, 9905) km met de Mondials gefietst onder allerlei omstandigheden. Profiel is nog dik in orde en nog nooit een lekke band gehad. Maar: overkill voor het meeste wat ik ermee doe.
Mijn vrouw heeft Mondials onder haar VSF TX400, zaten er standaard onder. Deze wordt voornamelijk voor woon-werkverkeer gebruikt. Allemaal overkill natuurlijk, maar het loopt ook soepel genoeg voor in en om de stad. Veel beter dan de voorganger een mamafiets van 24kg op Big Apples. Ik heb er qua onderhoud geen omkijken naar buiten ketting smeren en vervangen. En mochten we ooit verder fietsen, dan kan dat ook.
Oké, dank jullie wel allemaal. Dus volgende toch neem ik zowiezo die mondials.. Maar nu zit ik hier en weet niet wat op te steken... Voor komende toch zal ik de eerste 1000 km niet off road rijden, daarna in Bolivia meestal asfalt, maar af en toe off road...
Welke band is dan het meest geschikt.

Schwalbe marathon plus 37mm of de vredestein perfect trek 47mm. Wellicht zal ik er zelf ook wel achter komen, maar tips zijn altijd welkom.
Ga gewoon lekker fietsen met wat je hebt. Onverhard is breder wel prettiger. Slijtage kan natuurlijk wat sneller gaan als de band van minder stugge materialen is, maar dan koop je gewoon lokaal een nieuwe band. (Je kunt natuurlijk ook gewoon liften naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker als je niet verder kunt. En met stevige binnenbandplakkers op je buitenband kun je ook nog stevig onverhard fietsen, zo heb ik in Schotland ondervonden. Gezien mijn ervaringen in Zuid-Amerika doet dat qua mishandeling niet veel onder.)
Voor de 3e wereld zou ik altijd 26" met schrader ventiel nemen...

We hebben onze trekkingfietsen (28") in India gekocht. Leuk en snel, maar we hebben altijd een extra buitenband meegezeuld voor 't geval dat... Die dingen zijn alleen in sommige steden te krijgen terwijl in elk dorp er wel een 26" bandje te krijgen is.

Afrika of Zuid-Amerika geldt 't zelfde voor.

Maar... voor nu gewoon inderdaad lekker fietsen met wat je hebt en je aanpassen aan de omstandigheden!
Nog even over de Mondials: je hebt de draadversie en de vouwversie.

De vouwband heeft een hoogwaardiger rubbercompound en een betere anti-leklaag. En hij is ook lichter meende ik. (ik zit alleen thuis op het forum, want in de winkel is het altijd te druk. Dus vandaar ik niet de info paraat heb)

Serieuze merken monteren de vouwband. Scherp geprijsde merken de draadband. Van buiten is het verschil -volgens mij- niet te zien.
Een draadband zit wel eenvoudiger goed om de velg naar mijn idee; een vouwband wil nog wel eens hoogteslag hebben door moeizame passing.
Eric Schuijt schreef:De vouwband heeft een hoogwaardiger rubbercompound en een betere anti-leklaag. En hij is ook lichter meende ik.
Een vouwband is bijna altijd lichter dan een (overeenkomstige) draadband.
Georg schreef:Een draadband zit wel eenvoudiger goed om de velg naar mijn idee; een vouwband wil nog wel eens hoogteslag hebben door moeizame passing.
Een goed gemonteerde band heeft geen hoogteslag (fabricagefouten daargelaten). Wat je eigenlijk bedoelt te zeggen, is dat een draadband makkelijker te monteren is dan een vouwband.
^^^ volgens mij schreef ik dat ook...
Draadbanden passen beter/makkelijker om de velg dan vouwbanden. Tenminste in mijn ervaring. Jammer is dat vouwbanden meestal de duurdere en 'betere' banden zijn van een fabrikant, maar misschien geef ik montagegemak wel voorrang.
Mondial is inderdaard erg goed. Na 20.000 km over Afrikaanse wegen is het profiel van de voorband nu wat weg. (achterband vervangen in Congo na 15.000 km omdat profiel weg was, wanden nog in erg goede conditie) In Namibië kon ik op de zachte onverharde wegen een echte MTB voorband gebruiken met grof profiel dus had ik een 26" 50mm breed gemonteerd. Misschien kan je hetzelfde doen? Toeren en dan voor de onverharde wegen een mtb band op je voorwiel leggen? Zeker als je de pomp bij het tankstation kunt gebruiken is dat toch zo geklaard. En heb je meteen ook een reserveband bij.

Het achterwiel met smallere band volgt dan wel denk ik zo? Ideaal zal het mss niet zijn, maar fun zul je toch zowieso hebben!