Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cassette en ketting steeds gelijktijdig vervangen,welke kett - Forum Wereldfietser

Cassette en ketting steeds gelijktijdig vervangen,welke kett

Na meerdere methodes geprobeerd te hebben ben ik er voor mezelf toch uit dat ik het het prettigste vind omdat de cassette gelijktijdig met de ketting te vervangen.

Ik weet dat het misschien economische is om de slijtage van je ketting in de gaten te houden en de ketting dan tijdig te vervangen zodat je meerdere kettingen kunt verbruiken alvorens je cassette te vervangen.

Dat vind ik echter te veel gedoe, daarnaast heb ik het idee dat je je ketting dan onnodig vroeg weggooit. Nu kan ik gewoon doorfietsen tot dat aandrijving daadwerkelijk problemen op levert, en dan pas de boel vervangen.

Nu vraag ik me af wat dan een slimme combinatie is. De ketting moet dan langer mee gaan dan gemiddeld, en de cassette korter. Ik koop dus een goedkopere cassette dan dat ik gewoon ben, maar de ketting moet wel lang mee gaan. Welke 10 speed kettingen zijn naar jullie mening het meest slijtvast?
Daar is helaas geen goed antwoord op te geven omdat slijtage van een ketting teveel oorzaken kent die je in meer of mindere mate kan beïnvloeden. Het weer, veel regen, en als gevolg meer rotzooi op de weg. Rijdt je veel offroad, en dus door de blubber, zal je ook weer meer slijtage hebben dan als je elke dag op een overdekte wielerbaan je rondjes draait. Het staat me bij dat er een wereldfietser was die zijn ketting had opgebouwd uit meerdere stukjes ketting van verschillende leveranciers en kwaliteitsniveaus om te testen welke nu minder slijt dan de andere. Uitkomst van de test staat me niet bij, ik vervang gewoon na de winter als het zout weer is weggespoeld, of als het eerder nodig is. (ik wordt dan ook betaald om naar de baas te trappen. (en weer naar huis))
Otis schreef: Nu vraag ik me af wat dan een slimme combinatie is. De ketting moet dan langer mee gaan dan gemiddeld, en de cassette korter. Ik koop dus een goedkopere cassette dan dat ik gewoon ben, maar de ketting moet wel lang mee gaan. Welke 10 speed kettingen zijn naar jullie mening het meest slijtvast?
Goedkoper betekend bij de meeste cassette's niet per se minder duurzaam. Mijn ervaring is dat bijvoorbeeld een Deore cassette langer mee gaat dan een XT. De XT is dan wel wat lichter. Als je bedenkt dat je in Duitsland al een Deore cassette hebt voor €25,- zou ik er niet al teveel studie van maken.

Slijtage van de ketting is vooral afhankelijk van onderhoud en in hoeverre je op kracht of meer op souplesse fietst. Veel minder van welk merk je kiest.
Otis schreef:Ik weet dat het misschien economische is om de slijtage van je ketting in de gaten te houden en de ketting dan tijdig te vervangen zodat je meerdere kettingen kunt verbruiken alvorens je cassette te vervangen.
Dat vind ik echter te veel gedoe,
Koop dit ding en je hoeft je fiets nauwelijks aan te raken om de slijtagetoestand van de ketting te weten:
Afbeelding
10 speed zou ik niet weten...die heb ik nog niet vervangen op mijn mountainbike.
maar bij 9 speed ben ik zeer gecharmeeerd van de KMC x9-73, ketting van nog geen 10 euro. ik fiets de laatste tijd met deore CS-HG50, en heb op deze in eerste instantie met een sram ketting de kilometers afgelegd. na 1200 km begon alles slechter te schakelen, en na 1700 km scheurde de ketting. (gemeten met een kettingmeter zat ik op 75 procnt) bij deze kmstand had ik nog geen zin om de cassette te vervangen en heb er de kmc opgelegd. schakelen ging weer als boter. na 2000 km gaf de kettingmeter aan dat de kmx versleten was. aangezien de cassette toch al "gebruikt" was besloot ik om niets te doen en gewoon door te fietsen. na 3000 km brak de verbindingschakel en (onderweg) monteerde ik een sram ketting (reserve die ik voor pech in de ortlieb heb). en fietste verder...probleem was dat ik geen kracht kon zetten omdat de ketting over de tandwielen schoot....thuis aangekomen de kmc teruggemonteerd met een nieuwe missing link en vandaag met deze ketting de 4000 km gehaald. slijtage van een ketting is dus niet alleen de rek die je meet....maar ook het moment dat het niet meer lekker schakelt....ik zou dus altijd voor een kmc kiezen...

:shock: