Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kilo meer of minder!? - Forum Wereldfietser

Kilo meer of minder!?

Hoi allemaal,
ik ben mij aan het voorbereiden op een reis naar het zuiden.
Ik ga dit op een rustige manier fietsen op een tracking fiets van 13 kilo. Nu wil ik aan comfort niet zoveel inleveren, ik ben van mening dat +/- 3 kilo extra bagage aan slaap en zitcomfort zichzelf terug verdient doordat je beter uitrust. t ziet er dan als volgt uit.

Tent 3,4 kilo
Helinox cot 1,2 kilo
Helinox chair 1,4 of 900 gram
matje 600 gram
dus +/- 6,5 kilo voor slapen en zitten

Ik vraag mij dus af of 3 kilo meer of minder nou echt uitmaakt?
kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Bedankt alvast
Groet
Kevin
KevinR schreef:kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Nee.

Onzinnig: als dit net de druppel is die de reis voor jou niet meer leuk maakt dan is het niet slim om de drie kilo mee te nemen. Andersom: als je je zonder die drie kilo niet uitgerust of pijnlijk voelt dan had je ze wel mee moeten nemen.

Wat is een Helinox cot?
Een veldbed? Dat is wel erg apart om mee te nemen.

Ga proeffietsen!
Hoi Kevin,
Als je rustig fietst, zo nu en dan even pauzeert en vooral plezier hebt in je tocht, dan maken die paar kilo echt niet uit.
Als je veel steile en langere klimmen hebt, ontdek je vanzelf wat nog prettig is om mee te nemen.
Wat jij beschrijft aan extra bagage is voor mij redelijk normaal voor een tocht naar het zuiden.

Erik Veenstra
Het is inderdaad een veldbed avegone.
Heel klein en super licht. Is heel prettig om op te liggen.
Die 1,2 kg voor een veldbed lijkt me een makkelijke besparing. Verder gewoon gaan fietsen en je merkt vanzelf wat je extra of minder nodig hebt om comfortabel te kunnen reizen. Dat is voor iedereen zo verschillend dat je dat alleen zelf uit kunt vinden.
Dat waren ook mijn gedachten Erikfiets 8)
De helinox cot zou ik persoonlijk niet meenemen. Naast de tent lig ik net zo lekker gewoon in het gras. En indien je het voor het slapen gebruikt zou ik eerder kijken naar een ander matje indien je huidige matje op zich niet voldoende comfort biedt. Maar dat is uiteraard slechts mijn mening.

Voor wat betreft het besparen van gewicht ben ik zelf van mening dat je gewoon mee moet nemen wat je zelf als noodzakelijk acht. De één reist nu eenmaal graag met wat meer luxe dan de ander. En sowieso als het aankomt op gewichts besparing vind ik het persoonlijk de grootst mogelijke onzin om fietsers tegen te komen die enkele items thuis hebben gelaten of honderden euro's hebben geïnvesteerd om enkele grammen op een tent te besparen, terwijl ze veel meer hadden kunnen besparen op zowel comfort als uitgaven door een kilo of 15 aan vetmassa te verliezen.

Dus nee, ik zou zeggen dat die 3 kilo meer of minder niet echt uitmaakt. Kijk alvorens je op een langere reis gaat voor jezelf een keertje in een kortere reis hoe dit verloopt. Of je de kracht hebt om het gewicht ook door wat meer heuvelachtig gebied omhoog te krijgen. En eventuele luxe items welk je nu bij hebt, uiteindelijk toch niet gebruikt en voor je reis naar het zuiden dan ook met grote waarschijnlijkheid thuis kunt laten.
Je neemt dus zowel een veldbed als een matje mee? Naast het gewicht (slaapzak ontbreekt trouwens in je lijstje) neemt zo'n uitrusting ook de nodige ruimte in dus je hebt ook meer en/of grotere tassen nodig.

Een dergelijke uitrusting verschaft een zeker comfort, maar ik vraag me af of je er "beter mee uitrust" in vergelijking met een minimale/lichtgewicht uitrusting. Voor mijzelf wordt goed uitrusten voornamelijk bepaald door een goede slaapmat.

Maar als je deze spullen al hebt liggen, waarom zou je ze niet meenemen? Je kunt altijd besluiten om tijdens je reis e.e.a. terug naar huis te sturen.

Ik vind dat Stef een goede suggestie doet. Pak alles op je fiets alsof je je reis gaat maken, rij op een zaterdag naar een camping op +/- de dagafstand die je denkt te gaan fietsen en fiets de zondag weer terug. Zorg dat je wat heuvels tegenkomt en je krijgt een redelijk idee wat je tijdens je reis kun verwachten :-)
Het gaat niet alleen om gewicht. Spullen die je niet nodig blijkt te hebben zitten in de weg. Je moet ze steeds weer inpakken en dat gaat irriteren. Het veldbed is daar mogelijk een voorbeeld van maar dat moet je zelf beoordelen.
De kilo's die je thuis kan laten geven je de ruimte in je tassen om bv boodschappen in te doen.
Van de andere kant: het gewicht van een stoeltje waar je wel dagelijks op zit is geen enkel probleem.
Ik begin nu toch wel meer te twijfelen aan het veldbed, al is het maar om de prijs van 240€. en dan moet er nog een minimaal matje op.
De exped 7 of de therm a rest liggen ook heel goed zonder veldbed.
tot zover iedereen bedankt!
LHTJoost schreef:Het gaat niet alleen om gewicht. Spullen die je niet nodig blijkt te hebben zitten in de weg. Je moet ze steeds weer inpakken en dat gaat irriteren.
Dit. Eén van de fijnste dingen van m'n uitrusting simplificeren vind ik dat ik van alles precies weet waar het is, en dat ik weinig tijd kwijt ben met uitpakken en inpakken. Zo kan ik langer fietsen (of niksen), en voel ik me vrijer. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat een tent van 3,4kg ook lastiger op te zetten is dan eentje van 1,5kg. (Die van mij staat met één stok en twee haringen in een paar minuten.)

De volgende keer dat ik wat langer op pad ga overweeg ik wel een hangmat mee te nemen, want een zitplek vind ik altijd wel onderweg, maar een plek voor een dutje? :)
Probleem met hangmatten is dat dat er altijd bomen zijn behalve wanneer je je hangmat wil ophangen.
In dat geval zal ik wel ergens een kliko tegenkomen.
Hoi Kevin,

Stel niet al te veel eisen in het begin. Maar ga vooral fietsen. Na verloop van jaren weet je wat goed bij jou past. Als jou dat drie kg waard is dat toch prima? Zo zie je veel variatie onderweg van minimalisten tot karretjes met een hond op de weg naar Santiago

Dit is waar wij mee fietsen http://www.henkenhilda.blogspot.nl/p/materiaal.html

Succes
Voor mij geldt dat het comfort van lichtgewicht klimmen en het gemak van een simpele uitrusting ruim opwegen tegen het comfort van meer en zwaarder spul meenemen. Zie hier wat overwegingen: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Een veldbed meenemen lijkt me echt een fout plan, al was het maar omdat je tent er ook hopeloos vol van komt te staan. Moderne geïsoleerde matrasjes als van Exped en Thermarest zijn minstens zo comfortabel als een veldbed, en mijn Synmat UL weegt maar iets meer dan 400 gram. Een stoeltje neem ik evenmin mee. Ik gebruik een opvouwbaar stukje gesloten cel schuim van Bever (20 gram), en dat zit best redelijk (droog en warm). Verder staan er op veel campings banken.
dus +/- 6,5 kilo voor slapen en zitten
Als ik het goed zie zit de slaapzak en eventueel lakenzak en eventueel kussen er nog niet bij. Je komt dus al snel op 8 kilo of meer.
Een tent voor 1 persoon van 3,4 kg is overkill en over stoeltjes en veldbedden is al genoeg gezegd. Als de rest van de bagage ook zo ruimhartig wordt benaderd voorzie ik vele kilo's aan onnodige bagage...
Dat zal een relaxte vakantie geen goed doen. Maar als je alleen vlak rijdt en je hebt een fiets die niet gaat zwabberen dan hoef je je misschien niet druk te maken.
Mijn tip: ga er eens mee rijden. Pak alles achterop en kijk of het lekker gaat zo. Kijk ook eens wat het verschil is met of zonder bepaalde dingen en probeer het uit. In Nederland en België zijn veel paalkampeer of bivakveldjes waar je alles een keer in het echt kan testen zonder meteen 2 weken aan een keuze vast te zitten.

Ik snap het namelijk prima waar je vandaan komt met de keuze voor comfort. 's Avonds goed slapen is voor veel mensen belangrijker dan 's middags nét wat sneller die berg op te zijn. Dan maar wat minder km's op een dag. Ik had dit jaar ook een luchtmatras bij in plaats van zo'n matje wat nét niet lekker ligt en vooral isoleert.

@Jan:
Een tent van 3kg is op zich niet heel erg raar. Een niet al te dure (richting de €100 - €200) 2 persoons (zodat je tassen ook droog liggen) tent komt daar al gauw uit.
Volgens de literatuur moet je 4 watt meer vermogen leveren voor 1 kilo zwaarder.
Je levert 4 Watt vermogen om 3,5 km/uur te fietsen, vlakke weg zonder wind je weegt 70 kg en je fiets 10 kg. Om een idee te hebben.
Ik zou de cot niet meenemen. Maar gewoon een goed matje uitzoeken. Ik slaap thuis ook erg slecht en heb op mijn thermarest neoxair net zo goed/ slecht geslapen als thuis. Dus wat betreft comfort kun je die denk ik gewoon lekker thuis laten en de euro 240,-- beter ergens anders aan besteden.

Voor de tent kies er eentje waar je erg makkelijk in en uit kunt + jezelf goed in kunt bewegen. Als dat dan 3400gr weegt prima. Ik ga zelf vermoedelijk voor de exped orion II en die weegt net iets minder (3200gr). Andere optie voor mij is de tarptent StratSpire2 maar die heb ik nog niet kunnen uitproberen -weegt ca 2000gr.

Voor stoeltje heb ik er persoonlijk nog geen gevonden die lekker zit dus ga ze vooral uitgebreid uitproberen. En dan niet alleen qua zitcomfort maar ook hoe makkelijk sta ik op of ga ik erin zitten.
3.4 kg voor een tent vind ik redelijk veel, ik heb zelf een Vaude Hogan UL 2P die weegt 1800 gram en is comfortabel voor 1 persoon.