Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin Edge touring en Groene Weg naa de Middellandse Zee op - Forum Wereldfietser

Garmin Edge touring en Groene Weg naa de Middellandse Zee op

Sinds kort heb ik een Garmin Edge Touring in huis. Hierover ben ik op zoek naar antwoorden op mijn vragen, maar vind ze nog niet.
Vraag 1:
In de beschrijving staat dat er een Garmin Cycle Map EU in zit. Dat klopt. Maar er zit ook in INTL Standard Basemap, NR in en Edge DEM Map EU.
Klopt het dat deze drie kaarten in de Edge zitten of heeft iemand ze er aan toegevoegd ( het betreft een test- toestel)
En gebruik je alle drie de kaarten, dus alles ingeschakeld.

vraag 2:
Ik heb inmiddels de Groene Weg op het toestel geladen. Nu vraag ik me af of je de route met gps in beide richtingen kunt fietsen. Geeft het apparaat vanzelf de richting aan die de begint als je start of moet je iets instellen. Heeft iemand er ervaring mee en hoe werkt dat.
Antwoord kan op deze site of naar johang57@gmail.com

bij voorbaat dank voor reacties,
Johang
johang schreef:Sinds kort heb ik een Garmin Edge Touring in huis. Hierover ben ik op zoek naar antwoorden op mijn vragen, maar vind ze nog niet.
Vraag 1:

vraag 2:
Volgens mij is dit een beter forum voor die vragen :: https://forum.gps.nl/viewforum.php?f=54 ... c5d4d951e0
IK heb vele antwoorden en ik weet ook dat een Touring niet het meest handige apparaat is voor deze tochten.

Belangrijkste is dat je de tocht dient op te delen in dagelijkse trajecten (korte afstanden dus) en die dan laden. De Edge Touring zal afwijken van de bedoelde weg als deze weg niet in de kaart staat.

Lees ook deze eens door: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=1011
Als je een track in de edge touring gebruikt werkt dit prima.
(Meer info)

Het toestel kan daar goed mee overweg.

Routes kunnen wel maar jemoet dan genoeg (max 50) tussen punten plaatsen.
Als je veel wilt navigeren en zelf tochten uit wil zetten dat zijn er andere alternatieven.

Wil je af en toe naar rome/ santiago fietsen dan heb je aan de edge touring een goede tocht genoot. ( ze zijn nu in de aanbieding)
Hmmm, daar ben ik het dus niet mee eens.

De handleiding waar je naar verwijst is voor een Oregon en daar werkt het prima in. Maar met de Edge Touring werkt dat alleen maar tegen je.
Sorry, het linkje voor de Edge Touring staat inderdaad niet (meer) op de site.

Voor de Edge Touring kan je deze handleiding gebruiken.
Op vraag 1:

Die kaarten zijn prima zo en mogen alle drie tegelijk actief zijn. De kaart waarop je rijdt is de cycle map. De basemap wordt gebruikt als je ver uitzoomt en zorgt dat de kaart dan sneller opbouwt. De DEM kaart bevat hoogteinfo (DEM = Digital Elevation Model).

Een track zal in de Edge touring altijd geconverteerd worden naar een route. Dat werkt prima, MITS de track loopt over wegen die ook inderdaad op de kaart staan. Als dat niet zo is ontstaat onderweg veelal een verwarrende situatie.

Zelf zou ik in deze situatie wat extra tijd steken in de voorbereiding en de track tevoren in Basecamp ombouwen naar een 'autorouterende route'. Daar waar onverhoopt geen kaartdekking bestaat de route aanpassen aan de kaart.

Eventueel ook een 'omgekeerde route' maken in Basecamp.

En vervolgens die routes overzetten naar het toestel.

E.e.a. vereist wel wat basisvaardigheid met Basecamp.

Daarnaast de tip:
Ga eerst even in eigen omgeving wat uitproberen met het toestel. Dat levert wat meer inzicht en vertrouwen voor als je eenmaal echt op pad gaat.
Hartelijk dank voor de antwoorden uit het laatste bericht. Dat wilde ik graag weten. Ondertussen ben ik bezig een meerdaagse tocht middels knooppunten te fietsen en dat gaat prima.
Nogmaals bedankt voor de reacties
johang
MrGPS schreef:
Een track zal in de Edge touring altijd geconverteerd worden naar een route. Dat werkt prima, MITS de track loopt over wegen die ook inderdaad op de kaart staan. Als dat niet zo is ontstaat onderweg veelal een verwarrende situatie.

.
Ik heb via een collega fietser die dit toestel gebruikt toch gehoord dat er een mogelijkheid bestaat om een track gewoon te volgen, zonder dat die herberekend of dat de wegen op de kaart staan. Ik weet niet meer precies hoe hij dat deed, ik zal dat nog is navragen. Hij had er zelf ook meer dan een half jaar naar gezocht via internet en uiteindelijk via een Duits forum gevonden hoe dit kan.

Als ik me goed herinner was het iets van de volgende handelingen
1 je zet eerst de navigatie van je toestel uit via instellingen
2 dan laad je je track in en deze verschijnt als een gekleurde lijn boven op je kaart.
3 dan mag je de navigatie in je instellingen terug opzetten.

Normaal zou je dan de track gewoon kunnen volgen zonder dat het toestel herberekend of andere rare toestanden.

Maar zoals ik al zei, zodra ik mijn collega zie vraag ik het nog een keer.

Grts Ivo
Voor het niet navigeren, maar alleen volgen track is dit de procedure: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=1011

Een alternatief kan de microSD van Europafietser zijn met de Reitsma route op de kaart. Dan start je niets, en ga je alleen fietsen en zorg je dat je op de paarse lijn blijft. Reitma track is dan een duidelijk onderdeel van de kaart.
GPS Expert schreef:Een alternatief kan de microSD van ...... zijn met de Reitsma route op de kaart. Dan start je niets, en ga je alleen fietsen en zorg je dat je op de paarse lijn blijft. Reitma track is dan een duidelijk onderdeel van de kaart.
Je bedoelt vast deze?
Maar dat is iets anders dan de Groene Weg :wink:
Ja, je hebt gelijk. Groene route doen ze nog niet op die manier.

Kun je wel zelf maken met IMGfromGPX de track behandelen en daarna met OSM Combiner de kaarten combineren.
GPS Expert schreef:Kun je wel zelf maken met IMGfromGPX de track behandelen en daarna met OSM Combiner de kaarten combineren.
Ach ja, voor 2 tientjes een kaart met Reitsma kant en klaar op 8 GB is veel eenvoudiger voor de meeste niet-gps-hobbyisten. 8)
Ik heb vandaag mijn collega gezien en nog is navraag gedaan.

Als je met de edge Touring een bestaande track wil volgen via een gekleurde lijn zonder navigatie ondersteuning en/of herberekeningen (zelfs in tegenovergestelde richting) dan ga je als volgt te werk.

1 via menu instellingen zet je gps navigatie uit.
2 laad nu je track of koers in je toestel.
3 nu kan je via instellingen je gps navigatie terug aan zetten.

Tijdens het rijden gaan er géén herberekeningen gebeuren en tevens krijg je geen aanwijzingen op het scherm. De batterijen gaan nu ook gemakkelijk een hele dag mee omdat er geen bewerkingen gebeuren op het toestel. Je kan de rit zelfs in tegenovergestelde richting rijden.

Dat is de enige en gemakkelijkste manier om een bestaande track na te rijden zonder problemen. Nadat mijn collega dit ondervonden heeft is hij pas 100% tevreden van dit toestel. Het doet nu precies wat hij wil.
Hopelijk hebben sommige mensen hier iets aan, gewoon proberen zou ik zeggen.

Zelf rij ik sinds 2006 met een edge 705, en ik rij ook steeds zonder herberekenen en zonder aanwijzingen. Ik vindt dit ook de gemakkelijkste manier om tracks te volgen. Gewoon de gekleurde lijn op je toestel volgen. Je kan beginnen op de track waar je wilt en kiezen in welke richting, nooit problemen.
Ik ben gps gebruiker met meer dan 20 jaar ervaring.