Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bear cannister of bear hang? - Forum Wereldfietser

Bear cannister of bear hang?

Wie heeft ervaring met fietskamperen in berengebied? Ik ga de Great Divide doen en lees dat sommige parken bear cannisters verplicht stellen. Ik lees ook dat bear hangs niet effectief zijn. Ondertussen is dat wel de truuk die door velen gebruikt wordt.
Intussen heb ik al geexperimenteerd om een mooie bear hang te maken maar dat valt niet mee. Een canister weegt echter al gauw 1kg.
Wat denken jullie? Gewoon terplekke een cannister kopen en achterop binden?
Meeste campings hebben een kooi waar je je spullen in kan doen. Ik heb het nooit al probleem ondervonden en het probleem van beren valt best mee.

Afgelopen 2 jaar was ik op de divide en ja meerdere beren gezien maar nachts nooit.
Met die canister alleen ben je er niet he;). Gaat ook om je gedrag rondom je kampeerplaats. Beter niet koken voor je tent. Afval toch best verbranden, begraven schiet niet op, meenemen in je tassen ook niet aan te raden, dus ook in die canister stoppen.

Heb vroeger gehiked in de Rockies, daar waren voorzieningen aanwezig om je tassen via een kabel in de bomen te hijsen. Hoe dat nu is weet ik niet.
Een touw meenemen is handig mocht je ergens kamperen en je hebt toch eten in 1 van je tassen dan kun je die tas s'avonds in een boom hijsen zodat de beren er niet bij kunnen. Uiteraard niet te dicht bij je tent doen.
Misschien is een waslijn dan nog handiger: neemt minder ruimte in, is lichter en net zo sterk. Maar hang die tas dan niet te dicht bij de stam, anders kan-ie er nog bij...

Smart little buggers, them bears;)!
Lang, dun maar stevig touw meenemen. Eerst ene eind met steen of iets anders zwaars over hoge tak aan achterkant van ene boom gooien en onderaan vastmaken. Middenstuk van touw door lus van tas/ etenszak halen en daarna andere eind van touw aan achterkant van andere boom (bomen ± 3 meter van elkaar) over hoge tak gooien en tas naar boven hijsen op zo'n manier dat ie precies tussen de bomen inhangt op minimaal 3 meter hoogte. Werkt prima.
Onderweg in Canadese Rockys regelmatig beren gezien, maar nooit rond de tentplek.
Door het eten goed weg te hangen sliep ik beter. Alhoewel iedere eekhoorn me nog flink wakker wist te laten schrikken. Na een paar dagen ben je eraan gewend en wordt wildkamperen een mooi onderdeel van de tocht. In het Canadese deel van de Rockys had je ook regelmatig wildkampeerplekken voor vissers waar ook zo'n ouderwets poepdooshokje bij was. Deze kun je vaak van buiten op slot doen :? en daar kun je ook goed je tas stallen, mits de deur nog een beetje stevig is. Ik weet niet of ze dergelijke plekken ook langs de great divide hebben.

Geniet ervan

Erik Veenstra
Beren komen natuurlijk af op luchtjes. Nu weten we allemaal wat we daar aan doen op toiletten: camoufleren met een nog penetrantere lucht. Ik zou daarom gaan voor een blokje lavendel, lelietje-van-dalen of ocean-fresh in een grotere zak rondom je gesloten fietstassen met etenswaar. Zonder gehannes met touwen en takken.
math schreef:Beren komen natuurlijk af op luchtjes. Nu weten we allemaal wat we daar aan doen op toiletten: camoufleren met een nog penetrantere lucht. Ik zou daarom gaan voor een blokje lavendel, lelietje-van-dalen of ocean-fresh in een grotere zak rondom je gesloten fietstassen met etenswaar. Zonder gehannes met touwen en takken.
Briljant plan. Dat is zeker de reden dat toiletartikelen ook in de bear hang moeten? :twisted:

Carl
math schreef:Beren komen natuurlijk af op luchtjes. Nu weten we allemaal wat we daar aan doen op toiletten: camoufleren met een nog penetrantere lucht. Ik zou daarom gaan voor een blokje lavendel, lelietje-van-dalen of ocean-fresh in een grotere zak rondom je gesloten fietstassen met etenswaar. Zonder gehannes met touwen en takken.
Ik zou dat advies toch niet zomaar geven, denk ik. Nergens, maar dan ook nergens op de folders over beren die worden verstrekt in Canada, wordt gerept over het camoufleren van etenswaarlucht met kunstmatige toiletartikelen. Met reden, denk ik.
Het is ook verboden - je krijgt een hoge boete bij het niet gebruiken van canisters.
Inge1 schreef:Het is ook verboden - je krijgt een hoge boete bij het niet gebruiken van canisters.
Hier staat nog wel wat nuttige info: http://www.rei.com/learn/expert-advice/ ... sters.html
Inge1 schreef:Het is ook verboden - je krijgt een hoge boete bij het niet gebruiken van canisters.
Bedoel je dat het langs de GDMBR sowieso verboden is om een bear hang te gebruiken? (Als het ook maar op 1 plaats verplicht is dan moet ik zo'n ding meteen al in Banff aanschaffen en hoef ik nu niet al te moeilijk te doen over spullen en vaardigheden mbt bear hangs.)
Je moet altijd je eten ophangen en als er cannisters/ boxes zijn op de plaatsen waar je overnacht (veel nat. parken hebben ze) dan moet je die gebruiken.
In de link die ik gaf staat aangegeven waar wat verplicht is.
Er heerst hier wat spraakverwarring over het woord canister. De topic poster heeft het over een stevig tonnetje dat je in sportwinkels kan kopen en waarin je je eten opbergt. Dat is géén oplossing voor de Great Divide route, want je moet niet alleen je etenswaar maar al je spullen met een etensluchtje beveiligen tegen beren, dus ook je fietstassen. Zo'n grote canister is gewoon onvervoerbaar op een fiets. Ik heb er nog nooit een GD fietser mee gezien en weet zeker dat géén de 150 Tour Divide racers die volgende week vrijdag in Banff van start gaan zoiets bij zich hebben.

Inge heeft het over metalen boxen met een door beren niet te openen slot die op sommige camp grounds aanwezig zijn. De GD route gaat door twee grote Parken, nl. het Peter Lougheed Provincial Park in Canada en het Tetons NP in Wyoming. Daar staan inderdaad metalen boxen waarin fietstassen passen en dan hoef je ook niets op te hangen. Maar dat zijn slechts 3 kampeerplaatsen van de talloze langs de route.

De relevante vraag is nu: wat doe je op de vele Forest Service campgrounds en op de 'informal campgrounds' die op de ACA kaarten staan aangegeven? Van weinige herinner ik mij dat er metalen bear boxes staan. Als er een verplichtend voorschrift over ‘bear hang’ staat, moet je je daar aan houden, maar ik herinner me er geen. Het wordt meestal aan je eigen inzichten overgelaten. Dat is ook begrijpelijk, want vrijwel iedereen komt er met een auto waarvan de kofferbak als opslag dient.

Op de meeste F.S. campgrounds staat een stevig betonnen toiletgebouw. Je bent meestal de enige fietser(s) die op zo'n CG staat. Dan wordt er niet moeilijk over gedaan als jij ‘s avonds je tassen in het toilet zet en ze op die manier tegen beren beschermt. Ik heb ook nooit sporen gezien van inbraakpogingen door beren. Waarschijnlijk heeft de toiletgeur ze al afgeschrikt.

Blijven over de informal campgrounds. Daar is meestal niet meer dan een vuurring van stenen. Je moet zelf weten hoe je het berenprobleem oplost. Geschikte bomen met de goede maten zijn vaak moeilijk te vinden. Mijn idee is geen losse flodder, zoals hierboven wel is beweerd. Het is gewoon een standaard advies aan bewoners in beer-gevoelige gebieden om in hun afvalcontainer een scheutje ammoniak of bleekwater te gooien om beren af te schrikken. Dat heet 'scent deterrents'. Ik kwam nog de volgende zin tegen "Bears also dislike the scent of pine-based cleaners, but avoid anything with a fresh lemony or fruity smell'. Lelietjes-van-dalen zijn erg giftig en hoewel het van oorsprong geen Amerikaanse plant is zijn er ook giftige autochtone lelietjes (mountain lily). Ik vermoed dat beren die geur wel herkennen en ervan wegblijven.

Tenslotte is er nog een derde canister. Micheal McCoy schrijft in zijn gids Cycling the Great Divide "It is common practise among outdoor enthusiasts to carry a canister of bear spray for personal protection". Ik heb heel veel gelezen over de GD tochten maar nog nooit dat iemand zijn berenspray gebruikt heeft. Een luide berenbel is een veel noodzakelijkere aanschaf.
Ik bedoelde inderdaad dat tonnetje. En op jullie overtuigende advies ga ik dat dus niet meenemen. Bear spray wel. Die wil ik aan mijn stuur hangen of in een heupgordel meenemen.
Op de kaarten staan (benaming uit de legenda) "Campgrounds" (wit vierkantje met tentje erin getekend) en "Informal campings" (zwart vierkantje met wit tentje). Globaal de kaart bekijkend is de verhouding ongeveer 50/50 al zijn er gebieden waar een van de twee vaker voor komt.
Math sla ik de plank erg mis als ik er op moet rekenen dat ik grofweg in 50% van de kampeerplaatsen die ik tegen kom een bear hang moet maken?
Kan ik van tevoren ergens informeren waar dat eventueel niet nodig is?
Met Pinksteren heb ik bij wijze van oefening een bear hang gemaakt en dat kostte me eigenlijk zo veel tijd dat ik dan bij wijze van spreken wel 10km wil doorfietsen als daar wel een plek is waar dat niet hoeft.
Als je geen vertrouwen hebt in een opbergzak met scent deterrent, zul je je spullen op de informal campgrounds moeten ophangen. Dat geldt niet voor de hele route, maar ruwweg voor Canada en Montana en een klein stukje Wyoming, minder voor Colorado en New Mexico.
De gevaarlijkste trajecten zijn:
- Banff-Elkford, vooral rondom Elk Pass;
- de Canadian Flathead (Corbin tot Roosville) ;
- Eureka tot Whitefish;
- Ferndale tot Ovando.
Overigens hebben campgrounds met een hoge toeristendruk vaak meer last van beren dan informal campgrounds. Beren komen lang terug op plekken waar ze eerder eten gescoord hebben. Op de officiële campgrounds is de kans groter dat iemand slordig met eten om is gegaan. Daarom zijn Parken er zo scherp op dat alle spullen in metalen containers gaan. Ik meen dat zelfs opslag in de kofferbak van auto’s verboden was.

De gevaarlijke grizzly's leven alleen in Canada en Montana en het hoekje Yellowstone/Tetons in Wyoming. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Grizzly_be ... is_map.svg
De black bears komen ook in Colorado en New Mexico voor, maar ze zijn schuwer en minder agressief.
Veel Tour Divide racers laten hun berenspray achter in Pinedale-WY, dus vóór het Great Divide Basin. Anderen nemen de spraybus nog mee voor honden in New Mexico en een Amerikaan waar ik veel mee meefietste vond dat je altijd een verdedigingswapen bij je moest hebben.

Overigens is een grote opbergzak overal wel handig, met name voor luchtvervoer van al je fietstassen en losse spullen. Ik gebruik een Ikea opbergzak voor autowielen. Die is sterk, licht en gemakkelijk draagbaar.
Afbeelding
Heeft er iemand ervaring met een bear-fence,
als aanvulling op cannister of hang?

Frenk
Twee weken geleden schreef ik dat ik nog nooit ergens gelezen had dat iemand zijn bear spray nodig had. Maar vandaag stond dit in de Tour Divide Race Discussions op http://www.bikepacking.net/forum/ultra- ... hread/460/
Het stukje is geschreven door iemand uit Ovando, een plaatsje aan het eind van een traject met veel beren.

Dallis Waters of NZ who is currently this writer's winner of the Bravest Rider. Story in short is.....
............ those of you who are afraid of bear encounters must refrain from continuing ........................

Yesterday approx 32 km before Holland Lake Lodge while riding down a trail, she spotted, approx 150' in front of her, a bear. Not just a bear but what she believes is a Griz. She stopped, hit her whistle, hit her air horn. The bear rose up on it's rear haunches. She continued with the audio assault and the bear, facing her, started pawing at the ground. Then it charged. She reached for her bear spray and unloaded 1/3rd of the can at a shorter than one would like distance. Since there wasn't enough time to move from down wind she also got a bit of a hit, but the bear encountered most of it and went off the road. At that she raced passed it, the entire time screaming, whistling and continuing with the air horn. When she got enough of a distance away she stopped and cried.

Folks if you have ever come even remotely this close to a pissed off bear the very first instinct is to turn and run. The worst thing you can do. That Dallis stood her ground and countered the assault is the sign of a truly brave person, woman or man. Although she continues to argue that point.

It is our belief as locals, that since this is NOT a typical behavior we believe it possible this bear was female and had cubs in the vicinity which would result this kind of protective action.

Bravo Dallis!!!!
Dapper wijffie! Pleit toch weer voor het onder handbereik hebben van bear-spray - en weten hoe het werkt!