Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw slot slaat alarm via app - Forum Wereldfietser

Nieuw slot slaat alarm via app

Een paar Amerikanen hebben een nieuw slot ontworpen!
Eindelijk een doordacht produkt dat goed bij deze tijd past.
automatisch op slot, altijd nog te openen met pincode, slimme batterij.

Wat kost het?
Voor 99 dollar reserveer je een Linka Slot. Omdat het slot nog gemaakt moet worden kun je hem pas in november dit jaar thuis verwachten.
Kickstarter
Ook dit project werd namelijk gefinancierd via de crowdfunding website Kickstarter. De uitvinders hadden 25.000 dollar nodig om het slot te kunnen maken. Met nog 17 dagen te gaan staat de teller inmiddels op ruim 67.000 dollar. Ruim genoeg dus! Het slot gaat er komen. LINKA is niet het eerste slimme fietsslot. Eerder werd via Kickstarter Bitlock succesvol gelanceerd.
Interessant!
Niet dat ik er aan twijfel dat er wel een markt is voor goede alarmsystemen, toch enkele bedenkingen:

- Ik maak regelmatig mee dat bij het sluiten van zo'n ringslot net blijkt dat de spaak in de weg zit en ik het wiel dus een klein beetje moet draaien. Hoe gaat dat systeem daar met om?

- Het slot gaat automatisch open als je in de buurt komt. Wat als de fiets in je buurt staat (voor het raam van een (kleine) winkel waar je in rondloopt, bij je in een park waar je aan het vertoeven bent, ...) en je dus regelmatig in de buurt van de fiets komt?

- Hoe goed gaat dat ding om met massa's regen en vorst? Ik stel vast dat er nog tientallen fietslichten op de markt zijn (vooral achterlichten) die niet weten om te gaan met overvloedige regenval, vooral bij spartbordloze fietsen.

- Hoe gevoelig is het slot voor beweging? Met andere alarmsystemen hebben sommige mensen ervaring dat ze problemen geven bij wind, bij het stallen in een volle stalling, ... Je wilt niet continu met vals alarm geconfronteerd worden.

- De code lijkt gebaseerd te zijn op 4 1-tjes en 2-tjes wat een totaal mogelijkheid van 16 combinaties oplevert. Niet erg geruststellend. (Als men ook met hogere getallen kan werken dan wordt het wel erg geconcentreerd en veel drukken om het slot zo te ontgrendelen.)

- Het belangrijkste lijkt me de app waarmee je kan zien waar je fiets zich bevindt. Daarin zijn ze niet vernieuwend.
"The more I kept riding my bike, the more I realized how difficult it was to keep it safe. After doing some research I found out I wasn't the only one having this problem."
Wow, kennelijk is fietsendieftstal in de hippe omgeving van de ontwerper zo'n klein probleem dat hij onderzoek nodig had om het te ontdekken. :shock:

Nog iets grappigs is dat dit vanzelf opengaande slot wordt geïntroduceerd net nu men bij auto's door begint te krijgen dat keyless access (NL: toegang zonder sleutel) met wat vindingrijkheid niet alleen voor eigenaren opgaat: http://www.fleetaccess.nl/nieuws/vrees- ... iefstallen

"... now we're ready to go to production. All that's missing is your support".

Nog iets: "binnenin zit een bijzondere techniek". Ja inderdaad, een accu die je moet opladen. :shock:
Zelf zeg ik altijd maar: "Slim" betekent dat er een domme computer in zit.

75 Percent of Bluetooth Smart Locks Can Be Hacked

Bitlock wordt nog expliciet genoemd:
Because of that, they were able to impersonate the legitimate user and open the lock.
"We contacted the Bitlock's manufacturer and told them about this," Rose said. "They said they'd fix the problem, but after three months they still haven't."