Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Follow me of Roland Add Bike - Forum Wereldfietser

Follow me of Roland Add Bike

Hallo
Ik was eerst vol overtuigd voor het follow me systeem, nu twijfel ik erg
omdat het fietsje van mijn zoon geen vrijloop heeft. Hebben we hier last van?
We fietsen gewoon rustig rond 20 km per uur.

Hoe is de stabilititeit van een Roland Add Bike, is die te vergelijken met de stabiliteit van de Folow Me

Lastige keuze, het lijkt me toch ook wel leuk als mijn zoon tijdens vakantie bijv 10 km van de 40km kan zelf fietsen. Van de andere kant moet het wel allemaal veilig zijn en fijn fietsen voor mij en hem met de follow me of Add Bike
Veiligheidheid staat voorop

Groet

Jeroen Gense
Hallo Jeroen,
Zonder vrijloop er op zou ik geen kinderfiets achter mijn eigen fiets willen hangen. Een ander nadeel van de oplossing met een follow-me is dat kinderfietsjes voor een vijfjarige een overbrengingsverhouding hebben voor pakweg 12 km/u. Bij 18 km/u, wat een redelijke snelheid is op fietsvakantie met kinderen, trapt het kind zich wezenloos, om maar niet te spreken van 20 km/u. En dan ook de voeten niet stil kunnen houden doordat er geen vrijloop op zit, is vragen om problemen.
Ik zou de Add+ proberen. Het mooiste is om het ding een dag te huren om te kijken of hij voor jullie goed werkt. Met mijn 75 kg had ik geen enkel probleem de Add+ met dochter 1 in bedwang te houden, maar de combinatie van mijn vrouw (50 kg) en dochter 2 was rampzalig. Wij zijn daarna overgestapt op de Hase Trets die veel stabieler is.
Groet,

Jan
Soms is het goed om even terug naar de essentie te gaan: een kind van 7 (of 5 :-))dat fysiek ok is, kan zonder probleem flinke afstanden fietsen op een goed afgestelde, lichte fiets van goede kwaliteit (Isla, Frog, Kokua).
Deze fietsen kosten wat, maar je spaart de prijs van een Follow me of Add+ bike uit.
Just,dank je.
Mijn zoon is 5 en fiets nog niet zo'n lange afstanden.
Het ligt ook aan het kind natuurlijk.

Dus iedereen denk dat een niet vrijloop fiets met Follow me echt niet ideaal is voor fietsvakantie?

Gr
Jeroen
jgense1 schreef:Dus iedereen denk dat een niet vrijloop fiets met Follow me echt niet ideaal is voor fietsvakantie?
Dat gaat hem zeer zeker zijn enkels/voeten/benen kosten! Al rijd je nog zo langzaam, je kan een kind van die leeftijd niet leren om nooit een moment zijn voeten stil te houden. Onderweg is veel te zien en ze zijn snel afgeleid. Krak! Daar gaat een enkel!

Mijn zoon van 6 en ik doen het sinds dit jaar met een Giant Halfwheeler. Voor €25,- via Marktplaats. De beste aankoop sinds jaren!

Deze wordt helaas niet meer gemaakt, maar er zijn op Marktplaats wel soortgelijke modellen te vinden voor weinig geld. Voor een paar tientjes kan je het rustig een tijdje proberen.

Afbeelding

Hij gaat achter de mountainbike mee de ruige paden op en op fietsvakantie achter de trekkingfiets trapt het jong zo hard en zo veel als hij wil/kan. Soms kan ik mijn benen rustig stil houden. ;)

Shane vindt het ook fantastisch om al met de versnellingen te oefenen. Bij klimmetjes spoor ik hem aan door te zeggen dat ik hem echt keihard nodig heb. En als hij dan de sokken erin zet, dan voelt het als een fiets met trapondersteuning!

De stabiliteit van het scharnier zou beter kunnen, maar daar ga ik nog iets op bedenken.
Met een Follow Me moet het kinderfietsje absoluut een vrijloop hebben en bij voorkeur ook versnellingen, anders het leeft het inderdaad gegarandeerd pijnlijke scheenbenen/enkels enz. op.

Het is de manier om kinderen jong op een veilige manier fietservaring op te laten doen. Laat ze zelf fietsen als ze uitgerust zijn op een rustig veilig fietspad. Het maakt een fietsvakantie ook veel interessanter en afwisselender voor ze.
Christophorus schreef:
jgense1 schreef:Dus iedereen denk dat een niet vrijloop fiets met Follow me echt niet ideaal is voor fietsvakantie?
Dat gaat hem zeer zeker zijn enkels/voeten/benen kosten! Al rijd je nog zo langzaam, je kan een kind van die leeftijd niet leren om nooit een moment zijn voeten stil te houden. Onderweg is veel te zien en ze zijn snel afgeleid. Krak! Daar gaat een enkel!

Mijn zoon van 6 en ik doen het sinds dit jaar met een Giant Halfwheeler. Voor €25,- via Marktplaats. De beste aankoop sinds jaren!

Deze wordt helaas niet meer gemaakt, maar er zijn op Marktplaats wel soortgelijke modellen te vinden voor weinig geld. Voor een paar tientjes kan je het rustig een tijdje proberen.

Afbeelding

Hij gaat achter de mountainbike mee de ruige paden op en op fietsvakantie achter de trekkingfiets trapt het jong zo hard en zo veel als hij wil/kan. Soms kan ik mijn benen rustig stil houden. ;)

Shane vindt het ook fantastisch om al met de versnellingen te oefenen. Bij klimmetjes spoor ik hem aan door te zeggen dat ik hem echt keihard nodig heb. En als hij dan de sokken erin zet, dan voelt het als een fiets met trapondersteuning!

De stabiliteit van het scharnier zou beter kunnen, maar daar ga ik nog iets op bedenken.
En nu te koop voor 80,- of is dat meer een richtprijs ;)? Of is de naam nou gewoon toeval :lol: ?

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

't Is wel een van de mooiere, zo te zien.
Ik ben nogal gecharmeerd van de Burley Piccolo door de koppelingsconstructie. In feite krijg je een stukje balhoofd bovenop de bijpassende achterdrager waarmee een spelingsloze verbinding wordt gecreerd, zoals ik zei het rijdt als een tandem, de aanhangfiets "kantelt" niet. Er zitten versnellingen op en een vrijloop, we hebben er veilig forse afdalingen mee gedaan.

Niet goedkoop, wel waardevast. My 2 cts.
Afbeelding
Kantelt zo'n add bike van Roland niet?
Een folow me in ieder geval niet!

Dus een fiets met terugtram rem en zonder versnellingen heeft nooit freewheel?
Wacht even, volgens mij zei je niet eerder dat het een fiets met een terugtraprem betreft. Als ik mij niet vergis is het toch mogelijk om met een terugtraprem je pedalen stil te houden...? Help me even, het is even geleden dat ik op zo'n ding reed.
Travelmaster schreef:En nu te koop voor 80,- of is dat meer een richtprijs ;)? Of is de naam nou gewoon toeval :lol: ?

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

't Is wel een van de mooiere, zo te zien.
Ha ha! Dat is puur toeval.

Voor die acht tientjes zou ik het nog steeds gewoon doen!

De meesten hebben wel in meer of mindere mate last van kantelen, maar ik heb Shane geleerd goed recht te blijven zitten en met mijn bewegingen mee te gaan. Dat kan hij nu prima en nu valt het kantelen best wel mee. Toch ga ik het scharnier opvullen met dunne ringen om de speling te verminderen.

Dankzij het crossfietsstuur, die je voorover kan draaien, kan onze grote meid van 8 er ook nog goed op.
Fietsen met terugtraprem hebben wel een freewheel. Tenminste die wij tot op heden in de follow me hebben gehad...
Hier wordt een follow me gebruikt.
Ik vind een zesjarig nog wel jong om bv 50 km te fietsen en vind het erg fijn om met druk verkeer of hellingen kind en fiets in de follow me te hangen.

Maar die Giant ziet er ook mooi uit en een stuk goedkoper dan de follow me.
Doe je er tijdens fietsvakanties een spatbord op?
Het lijkt mij dat je anders blijft wasssen :(
jgense1 schreef:Dus een fiets met terugtram rem en zonder versnellingen heeft nooit freewheel?
Dat is onjuist. Als je de pedalen stil kunt houden terwijl de fiets rijdt, zit er een freewheel 0f vrijloop in, wat voor rem (of versnellingssysteem) je ook hebt. De stereotype stadsfietsen met remnaaf (ook wel terugtraprem genoemd) hebben dus wel een freewheel.

Carl
Spinnetje schreef:Doe je er tijdens fietsvakanties een spatbord op?
Het lijkt mij dat je anders blijft wasssen :(
Nee, geen spatbord. Als we een dag op de camping gespeeld hebben, is dat jong veel smeriger dan wanneer we een hele dag door het bos fietsen. Wassen moeten we dus toch.
Ok ik moet nu kijken of de kinderfiets een freewheel heeft.
Dus als mijn zoon fiets en bijv bergaf zonder te trappen gaat dan zouden de trappers dus stil moeten blijven?



Gr
Jeroen
Daar hoeft-ie niet bergaf voor te gaan. Hij hoeft er niet eens op te zitten. Loop een stukje met die fiets en hou een pedaal stil. Als dat niet gaat: niet aan beginnen om dat ding achter je fiets te hangen :P .
beste Jeroen,
wij hebben beide gehad en ik ben groot fan de Add Bike en niet zo'n fan van de Follow Me (zwaar, log, als geheel erg lang. maar kind kan delen zelfstandig fietsen! en je kunt er fiets mee meenemen als je bijvoorbeeld kind van de bso gaat halen. eigenlijk is het appels met peren vergelijken).
plaatje:
Afbeelding

de Add Bike vond ik fantastisch:
- stabiele bagagedrager (met een geknipt gat in bovenstuk van de fietstassen kun je gewoon je huistuinenkeukenfietstassen blijven gebruiken),
- zeer goed volgend (je kunt er zo mee tussen de paaltjes door fietsen/zwenken!),
- heel licht (je voelt bijna niet dat je er een fiets achter hebt hangen (i.t.t. de follow me..)) en
- niet zo lang als fiets + follow me + kinderfiets.
tip: zet er een dubbele-poot-standaard onder, dan kan de Add Bike zelfstandig (in de schuur) staan en da's wel zo handig.

wij hadden de uitvoering met drie versnellingen en dan kan het kind regelen hoe snel en zwaar het mee wil trappen (en niet meetrappen is ook prima).
er past een gewone universele stadsfiets bagagedrager op en dan kunnen er gewoon ook nog fietstassen op.

ik heb wel eens gefietst met de Add Bike met een dochter aangekoppeld op de Add Bike, een dochter op het achterzitje en een nichtje in een bobikezitje aan de stuurpen. anderhalve fiets met grote vent en drie kinderen: we hadden een hoop bekijks, ha ha :D .

groet! Hoogframe
Dank Hoogframe

Stabiliteit van de add bike was dus te vergelijken met de folow me?
(folowme heb ik al eens geprobeerd en vond ik superstabiel)

Het is de vraag hoe vaak er ver mijn zoon zelfstandig wil fietsen tijdens een fietsvakantie!
Van 50km is dat misschien maar 1/5 deel?
Lastig

Gr
Jeroen
he Jeroen,

ik zou het idee van 50 km fietsen met een 5-jarige uit mijn hoofd zetten als ik jou was. Zelfs op een aanhangfiets is 35-40 km als dagafstand realistischer. Je hebt geen idee hoeveel speeltuintjes, dierenparken, schattige poesjes en verrukkelijke ijsco-tentjes je onderweg tegenkomt en je zult daarbij vaak moeten stoppen. En dan ben ik nog een heleboel dingen vergeten die voor een nieuwsgierig kind van levensbelang zijn om bij te stoppen.
Bovendien loop je een gerede kans dat je zoon ergens aan het eind van de middag al soezend op de aanhangfiets in slaap dommelt. Mijn advies is kortere afstanden plannen en je zegeningen tellen als je op een dag toevallig toch een keer 50 km haalt.

Wat betreft het meetrappen wijst de ervaring uit dat de voeten stil worden gehouden bij het naar boven rijden en tegen de wind in fietsen (want daar word je zo moe van papa) om volop mee te trappen als het bergaf gaat. Maar misschien geldt dat alleen voor die eigenwijze dochters van mij ;-)

groet,

Jan
Je komt er niet uit; alles heeft zijn voor- en nadelen :wink: en dan laten we de hele rimram van ouder-kindtandems, Helios, Hase trets nog buiten beschouwing..
Ik koos voor follow me omdat ik dacht dat zoon het leuk zo vinden op de camping te fietsen en stukjes zelf en ik niet nog meer spullen in de schuur wilde hebben (zoals een aanhangfiets).

En zoals gezegd je fietst idd maar kleine stukjes want er zijn veel speeltuinen etc., inderdaad onze zoon zat te slapen op de aanhangfiets (wij hebben ook nog een zadeltjes op de stang, een achterzitje en een fietskar want drie jonge kinderen, zodat hij in dat geval ergens anders geplaatste werd )verder wil ik zelf niet te moe worden omdat ik op de camping ook nog energie wil hebben voor het spelen met de kinderen en verzorging etc.. We zijn gewoon als gezin op vakantie en daarbij leggen we wat afstandjes op de fiets af.. in die volgorde.

Hij trapt overigens wel mee bij tegenwind en hellingen.. maar staat ook af en toe op de terugtraprem..(dat probleem heb je dan bij een aanhangfiets weer niet).