Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar fietsdoos opslaan bij Varadero Cuba? - Forum Wereldfietser

Waar fietsdoos opslaan bij Varadero Cuba?

We vliegen binnenkort op Varadero Cuba en willen de fietsdozen op het vliegveld of in de buurt in bewaring geven voor de terugreis. Kan iemand zijn of haar ervaring hiermee delen?
Kan je ze niet achterlaten bij je eerste accomodatie en daar op de terugweg weer oppikken?
Precies zoals Gerard M gedaan.. we hebben onze fietsdozen bij onze eerste casa particularas achtergelaten met de mededeling dat we aan het einde van onze tocht weer bij hun een kamer zouden nemen. Geen enkel probleem, voordeel is dat je dan ook andere bagage die je niet nodig denkt te hebben kunt achterlaten.

Veel (fiets)plezier op Cuba!
Je zoekt op Google Maps een huis met huisnummer in de buurt. Vervolgens ga je op zoek naar het telefoonnummer en belt de eigenaar op met het verzoek of hij tegen een geringe vergoeding je doos wil bewaren, kost wat moeite maar dan heb je ook wat. Vergis je overigens niet in de moeite die het kost met een doos onder je arm nog een stukje te fietsen.
Ons plan was indertijd de fietsdozen te stallen bij ons eerste verblijf, wij gingen daar immers aan het eind van het verblijf ook weer naar terug.

Echter bij aankomst op het vliegveld Varadero kregen wij onze fietsen terug volledig uit de doos gehaald, waarbij van de dozen weinig meer dan wat los karton over was. De fietsen waren gelukkig wel onbeschadigd.

Het kapotte karton hebben wij dus maar gewoon op het vliegveld achter gelaten, en voor de terugweg hebben we de fietsen ingepakt met wat bij elkaar gezocht karton en bubbeltjesplastic.
Fietsdoos vouwen wij altijd op en doen deze achterop de fiets met de spanbanden die we tijdens het vervoer in het vliegtuig om de dozen hebben zitten. Zitten de dozen extra stevig dicht mocht het plakband loslaten. 2spanbanden per doos.
Dozen achterlaten bij eerste accomodate is nog nooit een probleem geweest.

Of je laat je, met de fiets nog in de doos, door een busje naar de eerste accomodatie brengen. Dan hoef je niet op het vliegveld de fietsen in elkaar te zetten. Dan heb je je dozen ook nog voor de terugweg.

Gooi plakband in de doos voor de terugweg, vaak lastig om dit ergens te vinden.

In de meeste landen is er wel een fietsenwinkel die dozen heeft staan mocht je deze nodig hebben, alleen in cuba zou ik daar niet op rekenen....
Met welke maatschappij vlieg je naar Varadero?
kenben schreef:. Geen enkel probleem, voordeel is dat je dan ook andere bagage die je niet nodig denkt te hebben kunt achterlaten.
Bagage die je niet nodig hebt, moet je niet meenemen :wink:
Bert van Sprang schreef:Je zoekt op Google Maps een huis met huisnummer in de buurt. Vervolgens ga je op zoek naar het telefoonnummer en belt de eigenaar op met het verzoek of hij tegen een geringe vergoeding je doos wil bewaren, kost wat moeite maar dan heb je ook wat. Vergis je overigens niet in de moeite die het kost met een doos onder je arm nog een stukje te fietsen.
This is Cuba!
Nu ik terug ben uit Cuba zal ik mijn eigen vraag maar zelf beantwoorden. Handig voor mensen die later met dezelfde vraag zitten.
Op het vliegveld kun je je doos niet achterlaten voor de terugreis. Het handigst is om de doos achter te laten bij een casa in het dorpje Carbonera op 5 km van het vliegveld. Het dorp telt drie casas particular waarvan die van Mercedes Gómez (mercedes.gomez@nauta.cu) er het best uitziet en ons uitstekend bevallen is. De casa ligt vlak bij de zee. Heel geschikt om een dagje bij te komen van de vliegreis. Als je koraal wilt zien in Cuba moet je er vaak heen gebracht worden met een bootje, maar hier ligt het 10 meter vanaf het strand. Prachtig snorkelen en duiken daar.
Het vliegveld ligt op 25 km van Varadero en ik zou niet aan raden om daar met een brede opgevouwen doos achterop heen te fietsen. Je moet dan namelijk over een drukke snelweg zonder vluchtstrook. Varadero is toch al niet aan te raden tenzij je houdt van badplaatsen als Salou en Zandvoort.
Een alternatief is het vrij grote en drukke Matanzas op 20 km van het vliegveld. Ga dan niet over de snelweg maar neem de rustige weg die langs de kust loopt.
bert sitters schreef:Met welke maatschappij vlieg je naar Varadero?
Bert, met Jetairfy rechtstreeks vanuit Brussel.
Terug met een tussenlanding in Cancun.

Grtn,
koenie schreef:
bert sitters schreef:Met welke maatschappij vlieg je naar Varadero?
Bert, met Jetairfy rechtstreeks vanuit Brussel.
Terug met een tussenlanding in Cancun.

Grtn,


Wordt binnenkort Tui.

Tui vliegt al vanaf Amsterdam op Cuba onder de naam Arkefly.

Ik vroeg naar de maatschappij om te weten of zo'n onding van een fietsdoos noodzakelijk zou zijn. Anders zou de poster niet alle moeite te hoeven doen.

Tui (arke, Jetair) wil een doos of een beschermende verpakking. Bij mij werd de VK-hoes afgekeurd.

Die terugreis via een omweg naar Mexico vond ik vervelend. Heb uiteindelijk besloten om met KLM te vliegen op Havana. Geen omweg terug en mijn fiets gewoon in een hoes.