Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor route Salzburg-Istrie? - Forum Wereldfietser

Tips voor route Salzburg-Istrie?

We gaan deze zomer in augustus 3 weken fietsen van Salzbrug naar de Kroatische kust volgens het routeboekje van Paul Benjamins. We fietsen met onze 2 dochters van 1 en 3 jaar in 2 fietskarren.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze route? Bijvoorbeeld leuke of juist te vermijden campings of andere slaapgelegenheden? Zijn er voldoende campings (onze voorkeur)? Andere leuke uitstapjes of routetips? We horen het graag!
Neem in ieder geval de trein van Baf Hofgastein naar Bas Gastein
Ik vond dat verleden jaar met een fiets ook niet te doen laat staan met fietskarren
Verder is het een schitterende route vooral de Alpe Adria Radweg
Was het te stijl? Slecht wegdek?
Bedankt voor de tip!
Oh, ik zie het al, een klim naar 1200m in korte afstand. Veel moeten lopen?
Het is een vreselijke steile klim en ik heb inderdaad stukken gelopen
Met fietskarren is het echt niet te doen
Ik moest ook nog opschieten om de laatste trein te halen....
maar dat is gelukt
Na de treinrit onder de berg door is het heerlijk fietsen....
Volgens met fietskarren weer net niet maar ik heb geen ervaring
Achter de link hieronder staan mijn ervaringen op dat stukje een paar weken geleden. Even stukje naar beneje scrollen.
Hoi Maggie

Wij door Marko hier boven de Avagohonia's genoemd hebben de een deel vd route vanuit Italië gefietst(we hadden toen al naar Venetie gefietst vanuit NL). Uiteindelijk vonden wij dat je de route beter andersom kan fietsen want vanaf Salzburg tot Bad Gastein is het bijna alleen maar klimmen. Bij Lend is er een klim naar een tunnel van 12% maar dat percentage is hoger en in Bad Gastein is het ook een hele zware klim. Ga dus dat stuk bij Bad Gastein met de trein!!! In Oostenrijk moet je fiets plaatsen reserveren doe dat in de zomer een paar dagen van te voren!!! Er zijn weing plaatsen in de trein voor fietsen. Leuke campings vonden wij camping Mollbrucke en camping Gerli (speeltoestellen voor kinderen) in Villach.

Veel plezier de Avaghonia's
Hoi Maggie

Wij door Marko hier boven de Avagohonia's genoemd hebben de een deel vd route vanuit Italië gefietst(we hadden toen al naar Venetie gefietst vanuit NL). Uiteindelijk vonden wij dat je de route beter andersom kan fietsen want vanaf Salzburg tot Bad Gastein is het bijna alleen maar klimmen. Bij Lend is er een klim naar een tunnel van 12% maar dat percentage is hoger en in Bad Gastein is het ook een hele zware klim. Ga dus dat stuk bij Bad Gastein met de trein!!! In Oostenrijk moet je fiets plaatsen reserveren doe dat in de zomer een paar dagen van te voren!!! Er zijn weing plaatsen in de trein voor fietsen. Leuke campings vonden wij camping Mollbrucke en camping Gerli (speeltoestellen voor kinderen) in Villach.

Veel plezier de Avaghonia's
Bedankt voor alle adviezen en tips! We nemen het ter harte. Wel idioot dat je die trein al dagen van te voren moet reserveren, in het ergste geval fietsen we het steile stuk toch, het is toch maar een kort traject dat zo stijl is? Al moet het lopend...

@ Marko, je schrijft erg vermakelijk, mooie avonturen heb je beleefd, leuk om te lezen!
reken op dat je het meeste moet lopen........
Reken erop dat je zowiezo een gedeelte door de Hohe Taueren met de trein de trein moet doen Waarom zou je dan zoveel klimmen
De route gaat over de rustige weg door het dorp, je kan ook over de B167, die wat drukker is maar waar genoeg ruimte is om te fietsen (of lopen) met een aanhanger. De hellingen zijn beide ongeveer 10 tot 12%, aan de pittige kant maar voor een geoefende fietser ook met bagage niet onoverkomelijk. De autotrein (met fietsafdeling) gaat vaker (xx:20u) dan de reguliere verbinding in de richting van Villach (en terug) + je hoeft hiervoor niet te reserveren. Je moet daar echter wel zelf voor naar Böckstein, voordeel is ook dat de fiets met aanhanger hier makkelijk in de trein gaat, in de IC wil dit nog wel eens erg krap zijn.
Hoi,

Ik ben de Alpe adria radweg onlangs gefietst. Echt een fantastische route.
heel mooi en echt iets voor jullie denk ik
Het zwaarste gedeelte is naar Bad Gastein maar heel zeker de moeite waard.
Voordat je eraf gaat moet je wel eerst erop. :-)

check het filmpje maar eens.
https://youtu.be/jenYiYruhFQ
mbi69 schreef:Hoi,

Ik ben de Alpe adria radweg onlangs gefietst. Echt een fantastische route.
heel mooi en echt iets voor jullie denk ik
Het zwaarste gedeelte is naar Bad Gastein maar heel zeker de moeite waard.
Voordat je eraf gaat moet je wel eerst erop. :-)

check het filmpje maar eens.
https://youtu.be/jenYiYruhFQ
Filmpje leuk en herkenbaar
Maar ik vond het stuk over de oude spoorbaan in Italie mooier
Misschien een bezoekje aan de Berchtesgaden, het buitenverblijf van Adolf Hitler tijdens de Tweede Wereldoorlog?

http://www.uncommon-travel-germany.com/ ... erg_2.html
Gaaf filmpje, krijg al helemaal zin!
Over een week gaan we..
Bedankt voor het meedenken.
Leuk dat je dit gaat doen. Wij zijn net terug. Heerlijk op de Alpe Adria gefietst met ons gezin (mijn vrouw en ik plus kinderen van 12, 9 en 6 (de jongste op een aanhang fiets). Wij volgden de prijswinnende route, de variaties van Benjaminse hebben we dus niet ervaren. Er zaten een paar heftige klimmetjes in (met uiteraard ook een lekkere afdaling als beloning). Bij Gastein de trein genomen (conducteur boos gemaakt omdat we niet gereserveerd hadden, oeps we wisten niet dat voor zo'n klein stukje dat nodig is). Als je uitstapt bij Malnitz wacht je een mooie, maar ook steile afdaling (misschien gewoon een station later uitstappen). Erg genoten. We vonden de route wel erg wisselend. Soms heerlijk autovrij asfalt (tarvisio deel), dan ineens gravel of bijna grind (net voor Villach). Camping bij st. Veit am Pangau vonden we ook een aanrader. Voorbij Villach zit de eerste camping pas bij Gemona (wij hebben dankbaar gebruik gemaakt van grasveld bij gastvrije familie net voor Pontebba, en daar een nachtje semi wild gekampeerd). Succes met de laatste voorbereidingen.
Wat goed om te horen. Jullie hebben dus wel de klim naar Gastein gedaan en alleen de trein voor het tunnel-deel? Tot waar zijn jullie uberhaupt gefietst? Nog meer tips?
Ik was niet helemaal correct ;-), wij hebben gekampeerd bij Berthahof een eindje na Bad Hofgastein en de dag erop trein genomen vanaf Bad Hofgastein (moesten dus een stukje terug). Klim tot boven hebben we ons dus niet aan gewaagd, mede door zware bagagekar en dat we anders bang zouden zijn dat de jeugdzorg ons zou opzoeken ;-). We hebben de tocht tot Grado gefietst. Daar alleen terecht gekomen op camping Al Bosco waar we ons helemaal niet lekker voelden (erg zanderig, douche die nog met muntjes werkt, veel muggen). Dag later doorgereden naar Monfalcone, camping Albatros. Ook niet helemaal super, maar wel heerlijk zwembad voor onze kinderen. Op welk gebied zoek je nog tips?
Voor wie nog een camping zoekt in de buurt van Grado: ik ben al een paar keer op camping Aquileia geweest, die beviel prima, met zwembad, relatief goedkoop en vlakbij prachtige Romeinse mozaïeken (in de kerk). Kleine supermarkt tegenover de camping. Aquileia ligt 12 km landinwaarts van Grado, er loopt een fietspad tot bijna aan het strand.