Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noordzeeroute, regen en Noorwegen - Forum Wereldfietser

Noordzeeroute, regen en Noorwegen

Hoi beste wereldfietsers,

Ik kan juli en augustus helemaal opmaken aan toeren met de fiets voordat mijn studie bij de Pabo begint.

Het idee is om de Noordzeeroute vanaf Den Haag richting Bergen te volgen om vanaf daar verder te fietsen waar mijn neus naar toe wijst.

Ik heb echter een grote twijfel en dat is de regen. Mijn eerste en tot dusverre enige fietstocht was in Nieuw-Zeeland met precies vijf dagen regen in 88 dagen fietsen. En nu regent het tien tot 20 keer zoveel in Noorwegen dan in Nederland. En regen is voor een wereldfietser toch niet zo heel fijn. Als alternatief kan ik altijd nog naar het zuiden of welke richting dan ook op gaan. Maar het dunbevolkte van Noorwegen trekt mij aan.

Is het een beetje te doen in Noorwegen rond deze tijd (eind juli, begin augustus) om daar te fietsen? Ook wat betreft tentje opzetten en beetje genieten van de natuur?
Zie http://www.klimaatinfo.nl/noorwegen. In juli en augustus valt er in Zuid Noorwegen op 18 dagen regen (dat kan een hele dag duren, maar ook niet meer zijn dan een buitje van een kwartier). Waar valt trouwens 10 à 20x zoveel regen als in Nederland? (Dat zou neerkomen op 7500-15000 mm per jaar. Volgens het KNMI is Crkvica in Bosnië-Herzegovina de natste plaats in Europa, terwijl daar jaarlijks 'maar' 4648 mm valt.) Verder schijnt de zon er dan gemiddeld 6 à 7 uur per dag.
Ik ben 4x in Noorwegen geweest (een overlevingsvoettocht in 1980, fietsen langs de kust en op de Lofoten in 2006, een meerdaagse langlauftocht in 2009 en vorig jaar hebben we een fjell- en fjordenfietstocht gemaakt). We hebben inderdaad wel eens een dag met een goed boek in de keuken van een camping doorgebracht omdat het niet stopte met regenen, maar vaker heb ik gemopperd dat het vééél te warm was!
Als dunbevolkte landen en ruige landschappen je aantrekken, gewoon gaan! De meeste regen valt er in het najaar.
rogierius schreef:En regen is voor een wereldfietser toch niet zo heel fijn.
Waterdichte tassen, goede regenkleding. Ik zie niet in waarom regen een probleem zou moeten zijn ;).

Overigens valt het qua regenval in grote delen van Noorwegen mee. Voornamelijk het gebied rondom Bergen staat bekend om zijn forse regenval. Maar zelfs dit is bij lange na geen 10 - 20 x Nederland. Circa 3 x ligt meer in de buurt van de werkelijkheid.
Ik heb begrepen dat de volgende uitspraak uit het Noors kwam:
'er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding....'
Nog ééntje dan: de meeste regen valt naast je en tussen de druppels is het droog.
Gewoon gaan en genieten.
http://www.froukefeenstra.nl/
Als je via deze site het boekje van Frouke te pakken kan krijgen dan kan je je een beetje inlezen. En zij had veel regen en kou :cry: Maar het lijkt mij een prachtige maar wel fysiek zware tocht.
Degene boven mij kunnen goed met regen leven, ik behoor tot een andere groep en heb de pest aan regen. Of ik krijg het te warm met de regenkleding en dan beslaat mijn bril, terwijl de regendruppels er aan de buitenkant op vallen en zie ik niets meer, of ik krijg het zo koud dat het ook niet echt prettig is. Mijn motto is: als het 's ochtends al regent dan fiets ik niet! Hooguit 20 km om bij een hostel oid aan te kunnen komen.
Benieuwd wat je gaat doen.
Gr Anja
dijken63 schreef:Degene boven mij kunnen goed met regen leven, ik behoor tot een andere groep en heb de pest aan regen.

Ik hou er ook niet van als het de hele dag regent, maar pas mijn plannen aan als het slecht weer dreigt te worden: dus niet naar de Hardangervidda als er 3 dagen slecht weer verwacht wordt, maar een omweg via de wat meer bewoonde wereld. In IJsland zijn we zelfs een paar keer in een bus gestapt en 'gevlucht' naar een gebied waar het veel beter weer was. In Schotland bleven we wat langer langs de zonnige oostkust fietsen terwijl het aan de westkust beestenweer was.
dijken63 schreef:Mijn motto is: als het 's ochtends al regent dan fiets ik niet! Hooguit 20 km om bij een hostel oid aan te kunnen komen.
Dan ga ik wat langer koffie drinken. Grote kans dat het later op de dag weer droog is: meestal fiets ik dan wat langer door en zet ik pas laat op de avond de tent op (in Noorwegen fietsten we na een verregende ochtend soms tot 23:00 uur door in prachtig avondlicht). Zonde als je dan de hele middag in een hostel zit te verkommeren omdat het 's ochtends regende :wink: .
Hoi Rogierius,

In juni 2011 hebben wij het Noorse en Zweedse deel van de Noordzeeroute gefietst. Wij fietsten in omgekeerde richting (met de klok mee dus). We begonnen in Bergen en eindigden in Göteborg. Hoewel wij ook hadden gerekend op nogal wat regen, hebben we tijdens de 4 weken fietsen uiteindelijk maar twee echte regendagen gehad. En tijdens die verregende dagen, keken we elkaar soms aan met een blik van 'wat kan het ons het schelen. Het land is prachtig en het houdt wel een keer op'. Toen we echt door en door nat waren huurden we een hut onderweg (op veel campings in Noorwegen kan dat). Vaak was daarin ook een kacheltje zodat we ons natte goed konden drogen. Zelfs onze tent hebben we op die manier droog gekregen.

Over het weer valt niets te voorspellen.
In juni jl. zijn we 4 weken langs de Engelse zuidkust gefietst. We gingen over vanuit Duinkerken naar Dover. We fietsten terug door het binnenland richting Harwich, waar we weer overstaken naar Hoek van Holland. Je gelooft het of niet: in totaal in die 4 weken hooguit 3 uur regen!

M.a.w. maak je niet druk over het weer. Geniet!

Corrie en Jos
In totaal heb negen weken in Noorwegen gefiets. Vooral in het zuiden.
Het weer was prima. Wel soms een bui, maar slechts één of twee dagen totaal verregend. Gewoon gaan zou ik zeggen. Je zal er geen spijt van krijgen.

Tim.
Dank je wel allemaal, dit had ik even nodig.

Heb ik nog iets speciaals tegen de muggen nodig? Zie sommigen van die gekke nethoedjes dragen. Is dat nodig?
Ik heb de route van Rotterdam tot Bergen, Noorwegen zo'n 10 jaar geleden gereden in 4,5 week.
In die periode 2 dagen regen gehad, wel in Noorwegen.
Ik zou zeggen, gewoon gaan en lekker genieten van het landschap en het fietsen.

Het weer heb je niet in de hand, maar meestal valt het redelijk mee met regen en andere ongemakken zoals muggen....
@ Kees: ik bedoel natuurlijk dat ik niet eerder start met fietsen tot het droog wordt. En als het later op de dag gaat regenen stop ik eerder met fietsen. Plannen aanpassen dus. En dat betekende soms een compleet boek lezen in 1 dag.
Helaas had ik op weg naar ScC een paar dagen dat het gewoon niet ophield maar 24 uur continu goot. Ik denk dat de Fransen dit jaar hun 1 mei vieringen overal in het water hebben zien vallen.
Ik heb geen idee of er ook van die knutjes in Noorwegen zijn, wel rond de meren in Zweden. Yopie weet hier alles van, er is een topic over buiten slapen en daar komen ze langs :wink:
Maar ik zou me niet laten weerhouden door het weer of de muggen. Zolang je maar voldoende voorzorgsmaatregelen treft (regenkleding en muggenolie)
Anja
dijken63 schreef: Ik denk dat de Fransen dit jaar hun 1 mei vieringen overal in het water hebben zien vallen.
Niet overal! Toevallig fietste ik op 1 mei van Dieppe naar Mers-les-Bains. Het bleef hier de hele dag droog, maar met een graadje of 10 was het wel fris. Toch zat ik tegen de avond op een winderig terras net als de Fransen te genieten van een Leffe Blonde. :wink:
dijken63 schreef:Ik heb geen idee of er ook van die knutjes in Noorwegen zijn, wel rond de meren in Zweden. Yopie weet hier alles van, er is een topic over buiten slapen en daar komen ze langs :wink:
Als het niet te hard waait, zijn ze ook in Noorwegen, al valt het langs de kust wel mee. Zie hier.
Regenval in scandinavie valt wel mee. heb er in totaal denk ik 20000 km gereden. heb er wel weken gehad dat het twee drie dagen achter elkaar regende, maar ook periodes van wekenlang alleen maar brandende zon en temparaturen van 25 graden of hoger. en rijden in de regen heeft ook zijn charmes......vooral noordelijk
Hoi Rogierius,

Heb je nog routegids nodig van het deel van Kristiansand naar Bergen?

Die heb ik nog in de aanbieding. Ben zelf net een week terug van fietstour door zuid Noorwegen van 1,5 mnd. Waar ik overigens vrij veel regen had :D maar dat was mei. Ondanks dat was het een prachtige tour. Gewoon doen dus en zorgen dat je goede regenkleding bij je hebt.

De fietsgids is de meest recente uitgave (dit voorjaar nieuw aangeschaft) van de Hjulgleder Nordsjoruta Vest van Castor Forlag en ik vraag er 20 euro voor.

Groet
Gerrit
Misschien al opgenomen in de nieuwste gids: vorig jaar is bij Stavanger een belangrijke veerbootverbinding opgeheven. Zie dit topic.
rogierius schreef:Heb ik nog iets speciaals tegen de muggen nodig? Zie sommigen van die gekke nethoedjes dragen. Is dat nodig?
In gebieden waar malaria, westnijl-ziekte, dengue, chikungunya, en gele koorts voorkomen is het raadzaam om dat soort extra maatregelen te treffen. In Noorwegen is dit niet direct noodzakelijk. Middelen als bijv. DEET houden de meeste insecten al ruim op afstand zonder met een net te hoeven lopen. En indien je overigens niet in volledig bedekkende kleding loopt, zul je dit soort middelen toch nog willen gebruiken ondanks het netje over je hoofd.
stef.l schreef:
rogierius schreef:Heb ik nog iets speciaals tegen de muggen nodig? Zie sommigen van die gekke nethoedjes dragen. Is dat nodig?
In gebieden waar malaria, westnijl-ziekte, dengue, chikungunya, en gele koorts voorkomen is het raadzaam om dat soort extra maatregelen te treffen. In Noorwegen is dit niet direct noodzakelijk. Middelen als bijv. DEET houden de meeste insecten al ruim op afstand zonder met een net te hoeven lopen. En indien je overigens niet in volledig bedekkende kleding loopt, zul je dit soort middelen toch nog willen gebruiken ondanks het netje over je hoofd.
In Zweden was bij mij DEET volkomen nutteloos tegen knutten. Zolang je fietst landen de insecten niet op je, maar als je stopt of kampeert zijn er plekken (afhankelijk van tijdstijp, weer, en seizoen) waarbij je meteen wordt lastiggevallen. In het binnenland is dit echter veel erger dan aan de kust. Ik zou zeggen dat een nethoedje niet nodig is, maar soms wel handig, maar nog beter is het om een betere kampeerplek te vinden, dat is soms echter niet mogelijk.
Vaak zijn er nog geen knutjes wanneer je de tent opzet, maar komen ze later op de avond als de wind gaat liggen. Zodra je dan ook maar even de tent uitkomt, word je door die krengen besprongen. Zeker als je fietst in een wat lager gelegen gebied met veel water, bomen en struiken kun je ze 's zomers tegenkomen. Toen ik destijds een voettocht door de Setesdalheiene en Hardangervidda maakte, heb ik er overigens nooit wat van gemerkt; waarschijnlijk omdat we toen boven de boomgrens bivakkeerden.
Zo'n netje als op de foto hieronder (zonder hoed; in 1997 gekocht op Skye, toen we op een midgerijke ochtend vloekend de tent ingepakt hadden (zie hier) neemt geen ruimte in en weegt ook niks, maar kan het leven op een mooie zomeravond een stuk aangenamer maken!

Afbeelding