Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingbladen triple installeren - Forum Wereldfietser

Kettingbladen triple installeren

Dag allemaal,


Drukke dagen op dit forum waarschijnlijk en ook ik zit met een vraag.
Ik kocht onlangs een tweedehands fiets die ik ga gebruiken om op reis te gaan.
De fiets is uitgerust met een stronlight triple:
http://www.stronglight.com/stronglight/ ... uit?id=236

Omdat hij gebruikt is om op het vlakke te rijden, is slechts het middelste kettingblad gebruikt, een 42.

Achteraan wordt gebruikt gemaakt van een shimano 9speed cassette met deze deore xt derailleur:
http://www.bikerecyclery.com/shimano-de ... erailleur/

De cassette is 11-34

De trapas is breed genoeg om zonder problemen het kleinste kettingblad te monteren.
De fiets is bijna niet gebruikt en goed onderhouden dus de slijtage van ketting en cassette zijn minimaal.
Er zijn voor en achterdragers gemonteerd en het is dus de bedoeling om vooraan en achteraan zakken te plaatsen. Men conditie is niet meer optimaal en het is de bedoeling dat er geklommen wordt.

Mijn vraag:

Welke kettingbladen zouden jullie vooraan monteren? Ik heb geen idee hou klein ik moet en kan gaan.
De cassette zou ik graag behouden.
Ik neem aan dat als het grootste kettingblad groter is dan 42, ik een langere ketting nodig heb.
Welke voorderailleur is hiervoor geschikt? Ik zou deze graag bedienen met een shifter aan de buis.

Bedankt al op voorhand

Paul
Dat is deels afhankelijk van hetgeen wat je gaat klimmen. Een limburgs heuveltje kom ik ook nog wel op met 42 voor en 28 achter, laatst in Engeland daarentegen werden sommige heuvels met die combinatie lopen.

Ik zou zelf voor de combinatie 46/34/24 gaan. 46 voor en 11 achter is genoeg om op een mooi snelheid te komen als het daalt. Mijn ervaring met 42-11 is dat als het veel harder gaat dan dat ik daarmee bij kan houden, de beste oplossing is om je benen stil te houden om stabieler te rijden. En dan ben ik meestal nog van de mensen die op de volle snelheid de berg af rijdt.
Aan de andere kant van het spectrum, een 34 en zelfs een 24 lijkt me echt heerlijk. Rustig de berg beklimmen. Helemaal als je bagage bij hebt.

Welke derailleur je nodig hebt weet ik zo 1-2-3 niet, er zijn vast mensen die daar wat meer verstand van hebben dat ik heb, maar hou er wel rekening mee dat als je een groter bereik hebt, je achterderailleur het ook bij moet houden. Daarnaast is het ook zo dat als je nieuwe bladen voor monteert en een nieuwe ketting er omheen hangt, je de achterste tandwielen ook moet vervangen. Kost niet extreem veel, maar bespaard wel een hoop problemen.
Als de vorige eigenaar alleen op het middelste blad heeft gereden wil dat niet zeggen dat als je besluit een andere kettingblad combinatie te kiezen je ook een andere voor derailleur aan moet gaan schaffen. Een langere ketting is per definitie ook niet nodig, de ketting maak je op lengte door het grootste blad voor en achter te kiezen zonder de ketting door de kooi van de achterderailleur te voeren.

Op de crank passen volgens de fabrikant kettingbladen van 24 tot 30 in de 74-steek en van 34 tot 52 in de 110-steek. Je kan ze ook van andere leveranciers kopen, bijvoorbeeld TA-specialitez, Shimano en anderen.

Welke combinatie voor jou de juiste is weet je alleen door te gaan fietsen, is die 52 of 50 voor te groot, en de 42 te klein ga er dan tussen in zitten. 46/34/24 is voor veel vakantiefietsers overigens geen verkeerde keuze, zeker als er ook geklommen moet worden. Die conditie komt met de kilometers.
De keuze van de derailleur:
Een mtb derailleur indien je het buitenblad beperkt tot 46-48t en het verschil met kleine blad tot 24t. Bij grotere bladen zou ik triple wegderailleur kiezen uit 9v groep, omdat je ook die ketting gebruikt, neem ik aan. Maar dan moet de kabel wel van onderen komen. Komt de kabel van boven, dan ben je aangewezen op mtb derailleur. Overigens is je XT achterderailleur uit de 8v periode. Schakelen aan de buis kan met 9v index of met frictie-commandeurs. Aan het stuur schakelen is wel zo makkelijk. Indien de cassette zo weinig is gebruikt dan kun je proberen de nieuwe ketting in te rijden met de al gebruikte cassette.
Let er wel op dat een geïndexeerde (Shimano) voorderailleur niet compatibel is met een MTB shifter, en andersom. Achter is dat (tot 9v MTB/10v race) wél het geval.
Alien schreef:Let er wel op dat een geïndexeerde (Shimano) voorderailleur niet compatibel is met een MTB shifter, en andersom.
Dat kun je inderdaad op veel plaatsen lezen, maar in de praktijk is daar niets van te merken.
Bedankt voor de reacties allemaal.

Het is de bedoeling dat er echt wel geklommen wordt dus die 24 lijkt mij wel nodig. De shifter voor de achterderailleur zit aan het stuur en dit wil ik graag zo laten, deze werkt trouwens perfect voor alle 9 versnellingen. Er is momenteel geen voorderailleur gemonteerd, kabel hiervan dient van onderen te komen en deze zou ik dus graag bedienen met een shifter aan de buis.

Raad er iemand een bepaalde derailleur aan? Of kan dit met elk type triple derailleur waarbij de kabel van onderen komt?
Welke shifter, kan dit met elk type 2dehands frictie?

Waarschijnlijk niet :)

Naar wat ik hier lees lijkt mij 46/48 - 34 - 24 mij dus een goede keuze.

Weet er iemand of dit een probleem vormt voor mijn achterderailleur ivm het bereik?


Paul
De 8v XT achterderailleur gaat tot 30t, meer, dat zul je uit moeten proberen, evenals die 24t verschil vooraan. Alternatieven zijn er zat. Bijv Deore 590, die haalt ook 36t.
Voorderailleur kan met elke triple voorderailleur 9v, maar nieuw zul je die niet, of in elk geval, moeilijk kunnen vinden. Mtb voorderailleurs (9v) hebben in de betere groepen dual pull. Al schakelt dat door de kabelomweg trager dan met een wegderailleur.
Iedere frictiecommandeur doet de job. Jij bepaalt zelf de "index".