Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskar: Chariot cougar of cheetah? - Forum Wereldfietser

Fietskar: Chariot cougar of cheetah?

Ik wil graag met mijn dochter gaan fietsen en ben op zoek naar een goede fietskar. De karren van Thule staan hoog aangeschreven, er zijn aerodynamische en lichte modellen. Maar er is keuze tussen een geveerde en ongeveerde versie, resp. de cougar en de cheetah. Wie heeft ervaring met deze karren en kan mij overtuigen van het nut van een geveerde kar? Waarom zou ik 300 euro extra betalen voor vering? Wat verder zijn ze identiek.
Harry,

Ik heb geen antwoord voor je maar wel een suggestie;
Op het forum van fietsen-met-kinderen hebben ze ook veel ervaring met dit soort onderwerpen.
Dank! Ik ga daar even snuffelen. Maar mocht er hier iemand zijn met antwoord, graag!
Wij hebben jaren met de Chariot Cougar gefietst, de Cheetah bestond toen nog niet. Ik vond het altijd een fijne kar. Je kind zit er comfortabel in en hij is ook goed handelbaar als wandelwagen en inklapbaar. Enig nadeel was dat hij niet super waterdicht was. Na de zoveelste bui in Noord Noorwegen kwam het water met name door de bodem naar boven.

Verschillen weet ik dus niet, maar die vering is toch wel een fijn idee als je met die kostbare vracht achter je aan over een drempel gaat. Misschien wel meer psychologisch dan dat het echt wat doet. Uiteindelijk hebben wij toen voor het duurste model gekozen omdat we het idee hadden dat die toch iets beter was en we graag wilden dat ons kind veilig en goed zat onder alle omstandigheden.

Een goede optie is trouwens om een tweedehands cougar te kopen. Die zijn een stuk goedkoper, zeker als je bedankt dat je vaak allerlei extra zaken erbij krijgt zoals koppelsets en babyhangmat etc. Na een paar jaar kun je hem dan weer prima door verkopen.
Ik stel de vraag eigenlijk omdat ik een Cougar 1 heb kunnen krijgen, maar dat is al een oude, modeljaar 2002. Dit betekent dat er geen accessoires meer voor verkrijgbaar zijn. De infant sling, stang met askoppeling of buggywielen van tegenwoordig passen niet (zitten er allemaal niet bij). Ik heb provisorisch de maxi-cosi erin gezet en vastgemaakt met sjorbanden en gefietst op de gewone fiets. Op de racefiets past hij niet want hij wordt vastgemaakt aan het frame, niet aan de as. Als ik dat bij de racefiets doe, dan kom ik met mijn schoenen tegen de koppeling aan.
Het fietsen met de maxicosi erin ging op zich prima, maar fietsen over klinkers of over drempels was behoorlijk schokkerig. En dat met vering. Ik heb wat geprobeerd met minder bandenspanning bij de kar en dat leek een stuk comfortabeler. Vandaar de vraag of het wel wat toevoegt. Of wellicht is de vering van tegenwoordig een stuk beter t.o.v. 2002?
Bredere banden en lagere spanning werkt ook op de kar. Big Apple en consorten zijn ook in de kleinere wielmaten verkrijgbaar.
HansvanderVeeke schreef:Harry,

Op het forum van fietsen-met-kinderen hebben ze ook veel ervaring met dit soort onderwerpen.
Helaas is dat forum door spam aanvallen overleden.

We hebben zelf altijd een 2 persoon chariot (nu thule) cougar gehad. (foto)
We hebben er ook redelijk wat onverharde paden mee gereden. Dan is de vering wel erg prettig.
De 2 persoons versie is breder dus moesten we af en toe met één wiel naast het fietspad rijden. (bij tegen liggers) De vering was dan ook erg prettig.

Je kan nog op marktplaats kijken of er onderdelen te koop zijn.
Wij hebben de kar 4 jar gebruikt, dus zorg dat je iets koppt waar je langere tijd mee vooruit kan.