Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spitsverbod voor fiets in trein niet in juli en augustus - Forum Wereldfietser

Spitsverbod voor fiets in trein niet in juli en augustus

Weet iedereen dat het spitsverbod van de NS om fietsen op werkdagen mee te nemen in de trein tussen 6:30 en 9:00 uur en 16:00 en 18:30 niet geldt in de maanden juli en augustus? Ook de kortingsuren zijn nu verruimd.
Pak dus de komende weken gemakkelijk een stuk trein op weg naar een leuke fietsbestemming.
Afbeelding
bert sitters schreef:Weet iedereen dat het spitsverbod van de NS om fietsen op werkdagen mee te nemen in de trein tussen 6:30 en 9:00 uur en 16:00 en 18:30 niet geldt in de maanden juli en augustus? Ook de kortingsuren zijn nu verruimd.
Pak dus de komende weken gemakkelijk een stuk trein op weg naar een leuke fietsbestemming.
Dat wist ik, Bert!

Dus toen ik via de Treinreiswinkel een (fiets)ticket Maarssen-Berlijn, vertrek 1 juni '15 om 7.55 uur, ontving, belde ik de NS wat ik moest doen vanwege het genoemde 'spitsverbod'. Telefonisch adviseerde men mij 'gewoon te gaan' en in de trein aan de dienstdoende conducteur uit te leggen hoe of wat. Men beloofde mij coulance. En dat was ook zo. Nul problemen ;-)
Met een internationaal fietskaartje mag je ook tijdens het spitsverbod met een fiets in de trein. Helaas is er niet altijd ruimte in spitstreinen. Als de trein aankomt staat het balkon al barstenvol met mensen.
Ik negeer soms het spitsverbod buiten het vakantieseizoen. Toen ik op 30 mei 2011 met de boot uit Harwich in Hoek van Holland aankwam, ging de trein rond 17.05 uur naar Rotterdam. Fiets mee, na het overstappen op R'dam CS voor de trein naar Groningen maakte de conducteur eerst bezwaar, maar toen ik hem uitlegde dat ik net uit Engeland was aangekomen, kreeg ik een knipoogje van hem.
Hetzelfde gebeurde toen ik op 1 september 2014 na een mooie fietstocht door Ierland uit Dublin op Schiphol ben geland, de trein naar Groningen vertrok om 17.03 uur, fiets mee en niemand zei er iets van, zie foto onder. De bagagelabel van Aer Lingus zit tot vandaag de dag nog steeds aan m'n fiets vast.
In Groningen heb ik nog een stadsfiets staan voor tussen station en werk. Als die voor reparatie naar huis moet, neem ik hem gewoon op de trein mee, om 16.52 uur. Nooit probleem.
Regels zijn ervoor om te overtreden of niet soms? :lol:

Afbeelding
Niet soms, naar mijn bescheiden mening. En het feit dat niemand er iets van zei, is geen reden om aan te nemen dat het dan okee is. Maar daarover mag je met me van mening verschillen hoor :wink: .
Martin E. van Doornik schreef:Ik negeer soms het spitsverbod buiten het vakantieseizoen.
Regels zijn ervoor om te overtreden of niet soms? :lol:
Ik vind mensen met vouwfietsen al hoogst irritant in de spits, met een fiets vol bepakking in de spits moet je gewoon niet willen. Prima als je je niet aan de regels wenst te houden(of er graag wat dooddoeners in gooit), maar probeer er in ieder geval niemand mee lastig te vallen.
Onlangs reisde ik "fiets-trein" in Belgie. 't Was een P -trein (=spitsuur), iets wat ik normaal probeer te vermijden.
De trein was lang en de conducteur gaf me van ver een teken om de fiets in een gewoon opstapruimte te stallen. Toen hij tijdens de rit voorbij kwam om ticketten te controleren stelde ik voor om de fiets tijdens de volgende halte in de voorziene stalruimte over te brengen. Zijn antwoord was: "nee, geen goed idee, de trein is te lang... en als ik aan het ander eind ben kan ik toch de bagageruimte niet voor u openen. En... tijdens piekuren zijn fietsen eigenlijk niet toegelaten."

Besluit: tijdens de vakantie oogluikend toch toegelaten, mits je natuurlijk ook behulpzaam bent en in- en uitstappen van medepassagiers niet belemmert.
In drukke periodes (nier vakantieperiode) zou ik zeker een "niet spitsuur-trein" nemen.

Toch gevonden op site: http://treinreisinfo.nl/nationale-trein ... belgi.html

Het is niet verboden fietsen mee te nemen in de spits, maar het wordt aangeraden dit zo veel mogelijk te vermijden. Sommige P treinen hebben ook geen fietsencompartiment.
Het is niet mogelijk in of uit te stappen met een fiets in het station van Brussel-Centraal, Congres of Kapellekerk.



Piet
Bedankt voor de tip Bert. NS is niet zo attent om dat op hun site te vermelden.

Edit: het staat er wel, maar niet bij de info over het kaartje, maar op een andere pagina, bij de info over wanneer je een fiets mag meenemen. :roll:
Onderstaande tekst van 1 augustus 2013 is te vinden onder deze topic: http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... 3&start=20

Naar aanleiding van mijn klachten bij de NMBS over de beperkte mogelijkheden om mijn fiets in de Belgische treinen mee te nemen (zie mijn bovenstaande topic van 15 juni naar Ettelbrück) heb ik vandaag per post een brief van de NMBS ontvangen:

NMBS Mobility

NMBS, Bureau B-MO.0623 – Sectie 13/7, Hallepoortlaan 40, B-1060 Brussel

Brussel, 25.07.2013

Fiets + trein

Geachte heer van Doornik

Elke trein kan, afhankelijk van het type materieel, slechts een zeer beperkt aantal fietsen meenemen. Om veiligheidsredenen mogen deze enkel in de pakwagen gestald worden. Eens deze pakwagen het maximaal aantal fietsen bevat, mag de treinbegeleider geen fietsen meer toelaten.

Aangezien het niet mogelijk is een fietsplaats te reserveren, kan u dus nooit op voorhand zeker weten dat uw fiets mee genomen kan worden. Dit leidt inderdaad soms tot vervelende situaties voor de reiziger en werkt ook stresserend voor de treinbegeleider die soms klaarstaande reizigers dient teleur te stellen.

Wanneer u van plan bent uw fiets mee te nemen, doet u best eerst navraag in het station. Zij kunnen nagaan uit welk type materieel een trein is samengesteld en op die manier de trein kiezen waarmee u het meest kans hebt dat uw fiets kan meegenomen worden. Het is daarenboven altijd aan te raden om met een fiets buiten de spitsuren te reizen.

De NMBS is zich bewust van de mogelijkheden die zich bij het meenemen van fietsen in de trein soms voordoen. Het nieuw bestelde materieel zal daarom een multifunctioneel rijtuig omvatten, dat meer plaats zal bieden aan fietsen.

Met vriendelijke groeten,

Veerle Hove
Bureauchef
cabonga schreef:
Toch gevonden op site: http://treinreisinfo.nl/nationale-trein ... belgi.html

Het is niet verboden fietsen mee te nemen in de spits, maar het wordt aangeraden dit zo veel mogelijk te vermijden. Sommige P treinen hebben ook geen fietsencompartiment.
Het is niet mogelijk in of uit te stappen met een fiets in het station van Brussel-Centraal, Congres of Kapellekerk.



Piet
Nu ben ik dan weer nieuwsgierig naar wat die 3 stations zo speciaal maakt dat je er met een fiets niet uit zou kunnen stappen. Wat als je dat niet weet en toch doet, moet je dan in de volgende trein weer instappen?
_Peter_ schreef:
cabonga schreef: Het is niet mogelijk in of uit te stappen met een fiets in het station van Brussel-Centraal, Congres of Kapellekerk.
Nu ben ik dan weer nieuwsgierig naar wat die 3 stations zo speciaal maakt dat je er met een fiets niet uit zou kunnen stappen. Wat als je dat niet weet en toch doet, moet je dan in de volgende trein weer instappen?
Ik ben inderdaad eens met mijn fiets uitgestapt in Brussel Centraal, omdat de conducteur in Brussel Zuid onvindbaar was. Tegen de tijd dat ik hem gevonden en wakker gemaakt had, was de trein al bij Brussel Centraal. Dus ben ik daar uitgestapt om op hetzelfde station de eerstvolgende trein naar mijn eindbestemming (Gent) te nemen. In dit geval lapte de conducteur dus zelf het fietsuitstapverbod aan zijn laars door op dit station het fietsenkot voor mij te openen.
Waarom Brussel Centraal officieel gesloten is voor fietsen, weet ik niet. Het kan er heel druk zijn en ik vermoed dat er geen liften zijn, maar dat geldt voor veel Belgische stations (zoals Gent Sint Pieters of Brussel Noord).
Brussel-Centraal ligt in de tunnel onder Brussel en is een zeer krap bemeten station. Toch verwerkte dit station tot een paar jaar geleden de meeste reizigers van alle Belgische stations. Het is vooral een forensenstation. Er is een overstap naar de metro naar de Belgische regeringswijk en de Europese wijk. Je moet uit de diepte naar boven. Er zijn geen liften.
Iedere dag pendelen een paar honderdduizend Vlamingen naar Brussel om er te werken: de Vlaamse invasie! Met de auto is Brussel in de spits nauwelijks bereikbaar. Dus kiest men massaal voor de trein. Vooral de P-treinen, die alleen in de spits rijden, zijn vol.

Nu verwerkt Brussel-Zuid de meeste reizigers. Dit station is ruim bemeten en met de komst van de Thalys en de Eurostar uitgebreid met extra perrons. Alle perrons hebben twee grote liften. Je vindt deze aan de uiteinden van de perrons.

Dat een trein kan vertrekken met een slapende treinbegeleider (conducteur) verbaast mij. In Belgie moet de treinbegeleider op het perron een sleutel omdraaien voordat de trein kan vertrekken. Verder geldt in Belgie een langer moment voordat de trein kan vertrekken nadat de deuren gesloten zijn, met uitzondering van de deur waar de treinbegeleider zich bevindt.

In de nieuwe L-treinen (stoptreinen) is inderdaad een multifunctioneel rijtuig met een lage instap voor fietsen, kinderwagens en rolstoelen. Om deze deuren te openen heb je geen treinbegeleider nodig, maar er is gewoon een knop. Helaas word je in dit multifunctionele rijtuig wel geconfronteerd met klapstoeltjesklevers: net als in Nederlandse treinen.
Bert, bedankt voor het uitvoerige antwoord. Anders dan de naam doet vermoeden is Brussel Centraal dus niet zoiets als Utrecht of Amsterdam-Centraal.
Bert,

Zowel in Duitsland als in Nederland zijn er inderdaad mensen die de fietsvoorkeurplaatsen bezet houden met (vliegtuig)koffers en de klapstoeltjes. Ik heb nog nooit meegemaakt dat op een vriendelijk verzoek van mij onvriendelijk werd gereageerd, en er werd altijd plek gemaakt voor onze fietsen.
Ik kan me niet voorstellen dat het Belgische publiek minder beleefd reageert dan het Nederlandse.
Ik heb het helaas wel een paar keer mee gemaakt. Ik stap in op Amsterdam WTC en dan zit het fietsdeel van de trein soms vol met mensen die van Schiphol komen. Vooral richting Enschede, daar zet de NS Koplopers in, met maar één fietsdeel per treinstel.
De koplopers zijn inderdaad een ramp. Er waren ooit fietsplekken aan beide uiteinden van de treinstellen, maar na de renovatie is een daarvan verdwenen.
Tip voor het instappen op station Amsterdam-Zuid voor treinen die van Schiphol komen: probeer zoveel achteraan in de trein te stappen. Door de inrichting van station Schiphol stappen de meeste reizigers daar vooraan in.
Polling schreef:Ik heb nog nooit meegemaakt dat op een vriendelijk verzoek van mij onvriendelijk werd gereageerd, en er werd altijd plek gemaakt voor onze fietsen.
Dan heb je veel geluk gehad. Of je bent het soort persoon (dominant, charismatisch, sexy, stevig gebouwd...) waar de meeste mensen nog voor wijken :wink:
Ik heb zo vaak bot gevangen, dat ik nu niemand meer iets vraag. Ik zet mijn fiets wel ergens neer en zoek een beter plekje wanneer mensen uitstappen.
Polling schreef:Ik kan me niet voorstellen dat het Belgische publiek minder beleefd reageert dan het Nederlandse.
In België zijn de ikken i.h.a. dunner en de lontjes langer dan in Nederland. Conducteurs zijn er ook behulpzamer (al ligt er ook wel eens eentje te slapen). Als ik in België hyperassertieve lomperikken tegenkom, zijn het vaak Nederlanders...
Misschien wel dominant, de rest waag ik te betwijfelen... ;-)
Ik ben vooral vriendelijk en behulpzaam bij een verhuizing van spullen, en dfat werkt over het algemeen prima.