Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ronde van Nederland links- of rechtsom - Forum Wereldfietser

Ronde van Nederland links- of rechtsom

Heb inmiddels een aantal goede argumenten om de Ronde van Nederland in September te gaan rijden.
Ben nu op zoek naar argumenten die me helpen beslissen om links dan wel rechtsom te gaan fietsen. Zal in Bergen (NH) starten.
Iemand?
rechts om, grotere kans op wind mee op de afsluitdijk :lol:

zonder gekheid, volgens mij maakt dat niet uit.
Welke argumenten heb je zelf al bedacht? Dan hoeven we daar niet meer mee aan te komen.
Willem wind is het enige argument wat ik nu zie. Dat zou op het moment van vertrek vanuit Bergen behoorlijk zwaar kunnen wegen. Zie jij nog andere om de richting van af te laten hangen?
Je zou nog eens naar een hoogteprofiel kunnen kijken. En vervolgens kunnen beslissen hoe je het liefste klimt, als je eenmaal in Limburg bent aangekomen. Ofzo.
Travelmaster schreef:Je zou nog eens naar een hoogteprofiel kunnen kijken. En vervolgens kunnen beslissen hoe je het liefste klimt, als je eenmaal in Limburg bent aangekomen. Ofzo.
Als het plan is de LF ronde van Nederland, die komt niet in limburg

wel als je de losse Lf's aan elkaar knoopt LF6 in zuid Limburg en LF3 Maasroute maar die moet je dan heen en terug rijden

aanvulling, eventueel kan je LF3 naar Maastricht en LF6 naar Vaals nemen.
heb ik nog wel een paar tracks om Limburg te doorkruisen van Vaals via Valkenburg naar Roermond om daar weer de ronde op te pakken
Oh. Nou, dan maakt het allemaal helemaal geen bal uit :lol: .
LexKo schreef:Willem wind is het enige argument wat ik nu zie. Dat zou op het moment van vertrek vanuit Bergen behoorlijk zwaar kunnen wegen. Zie jij nog andere om de richting van af te laten hangen?
Nee. Het lijkt me een fijn vooruitzicht om de laatste etappes wind in de rug te hebben. Dus met de klok mee. Tenzij je graag tegen de wind in fietst, dan kun je beter tegen de klok in fietsen.
Veel plezier met je rondje!
Kijk kort voor vertrek op www.weeronline.nl en maak dan je keuze.
Precies, als je in Bergen vertrekt, dan zou ik dan gewoon met de wind mee gaan rijden. Bij mij kwam de afsluitdijk pas na een week. Noord-oost 6 tegen, uiteraard. :)
Wij hadden een week lang vooruizicht op windkracht 7 vol tegen op de Afsluitdijk,
op de dag zelf was deze gedraaid 7 vol in de rug :D
Zelf recent gefietst met de klok mee. Nagenoeg geen wind langs de kust, windkracht 4 vanuit noordooster richting over de afsluitdijk. En de eenmaal Groningen gepasseerd meerdere dagen op rij een zuiderwind.

Kwam één van de laatste dagen nog een koppel tegen welk in tegengestelde richting fietste. Hadden goed wind mee gehad over zowel afsluitdijk, als langs de LF1.

Tsja, je kunt geluk hebben of niet qua wind. Uiteindelijk doet het er niet heel veel toe naar mijn mening, die wind. De route is verder betrekkelijk vlak en goed begaanbaar. Ongeacht grotendeels wind tegen was het dan ook geen probleem om binnen de geplande periode van 2 weken de route gereden te hebben, en voldoende tijd over te houden om dingen te bezichtigen en lekker uit eten te gaan.
Als je op een ronde met de klok mee rijdt, heb je een overmaat aan bochten en afslagen naar rechts ; tegen de klok in een overmaat van links. Rechtsom rijdt makkelijker dan linksom.
Hoi,
Als linkshandige fiets ik linksom veel prettiger.
Ach Lex, waarom zou je je hier druk om maken: ga lekker fietsen!
Groet, Petra.
@Math hier heb ik nooit aan gedacht maar dat is een prachtig valide argument om rechtsom te gaan fietsen!
Als je rechtsom fietst heb je acht bochten naar links minder als wanneer je linksom fietst, het voordeel zie ik niet.
Bert van Sprang schreef:Als je rechtsom fietst heb je acht bochten naar links minder als wanneer je linksom fietst, het voordeel zie ik niet.
Als je rechtsom fiets heb je n.a.w. minder oversteken dan linksom, dus veiliger voor wie niet erg oplettend is :wink:
inderdaad, acht oversteken minder.
In 2008 maakte ik met mijn zoon Sybren een fietstocht van Den Haag naar Deventer via de Stay OK hostels in Utrecht/Bunnik en Doorwerth, deels langs de LF-route naar Enschede, vanaf Dieren via de LF 3 Hanzeroute. Ik had mij van te voren verheugd over de heersende Zuidwestenwind. We hebben drie dagen vrij straffe Oostenwind tegen gehad, maar het was wel mooi zonnig weer en en prachtige tocht!
De wind is zeker letterlijk en figuurlijk het krachtigste argument in deze. Ik ben vooral op zoek naar psychologische argumenten zoals minder bochten bij 'rechtsom'. (Ook al is het praktisch gezien verwaarloosbaar) Deze geven het fietsen nog meer lading. Juist op lange afstanden.
Soort van 'De filosofie van de heuvel' argumenten zeg maar.