Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een tent kiezen (2 personen) - Forum Wereldfietser

Een tent kiezen (2 personen)

Enige tijd geleden heb ik gevraagd waar ik veel tenten bij elkaar zou kunnen zien en daar heb ik als tips (dank daarvoor!) OutdoorXL en Bever in Houten uitgepikt.

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=25481

Inmiddels ben ik gisteren met mijn zoon (21jr) nog bij Carl Denig wezen kijken en heb nu een soort lijstje. (overigens hadden we bij Carl Denig voor het eerst (ten opzichte van de andere winkels) iemand die wel een verhaal had waar we wat aan hebben.

Wat verwachten we van een tent: We denken aan een 3 persoons met voldoende ruimte die we kunnen gebruiken zodra het enkele graden boven nul is. We denken in eerste instantie aan een bedrag dat dichter tegen de twee- dan de vijfhonderd aan ligt als is dat ook geen wetmatigheid. Het tentje dat we de eerste keer mochten gebruiken is 140 cm. breed (North Face koepeltentje van een jaar of vijftien geleden). Daar passen onze exped LW9 matjes in de breedte net in. Ik twijfel nog aan hoe warm/isolerend zo'n tent moet zijn. Ook weten we natuurlijk nog niet precies hoe ver we deze nieuwe hobby zullen brengen.

De lijst:
A. http://www.carldenig.nl/carl-denig-arcturus-3.html (€ 450,--)
B. http://www.carldenig.nl/carl-denig-jupiter-3.html (€ 202,--)
C. http://nl.eurekaeurope.com/p/susten-3/t ... son?pp=136 (€ 210,--)

Daarnaast hebben we gekeken naar North Face Talus 3, Eureka Sentinel, Eureka El Capitan.

De tenten uit de lijst zijn allemaal tussen de 3,5kg. en de 4 kg. zwaar. Onze Exped LW9 matrassen passen er in maar bieden ook wat meer ruimte in de voortent.

De Carl Denig Arcturus 3is de duurste, de laagste maar heeft een buitentent die tot laag bij de grond doorloopt en is van binnen helemaal afsluitbaar waardoor de luchtcirculatie tussen binnen en buitentent kleiner is het geen normaal gesproken de warmte beter vasthoudt. Ook is het materiaal van de Arcturus is het meest luxe (o.a. nylon buitentent, lichtgewicht stokken ed.)

In de Eureka Jupiter 3 kun je ruim zitten maar is qua slaap deel het kleinst maar nog steeds voldoende. De buitentent staat wel hoog op de poten en niet alle vliegennetjes zijn afsluitbaar hetgeen doet vermoeden dat ie niet ècht drie seizoenen is. Voortent is wel lekker ruim en fijne hoge deur. Ook een grote deur van de binnentent.

De Eureka Susten 3 biedt een tweede vestibule (zoals we nu ook hebben in onze geleende North Face) waar je spullen die je niet direct nodig hebt kunt neerzetten. Net als de Jupiter staat ie hoog op de poten. De Susten is met een binnenbreedte van 1,90m. de ruimste. Ik weet alleen niet of de ventilatie/vliegennetjes allemaal af te sluiten zijn. (weet iemand dit misschien?)

Dilemma's:
  • € 450,-- of minder dan de helft daarvan -> We zijn nog onervaren en en tentje van net € 200,-- kun je zonder veel schade weer verkopen. Eigenlijk weten we nog niet hoe ver- en hoe lang we zullen blijken te gaan. Alleen dat de eerste reis erg goed bevallen is.
    Overigens is gebruikt ook een optie.
    Hoe drie seizoenen is drie seizoenen? Officieel zijn ze het allemaal en hoeveel verschil
    Ik (Man 50jr) heb allerlei reuma-achtige klachten. (ok. ik heb reuma). Kou en vocht zijn dan niet optimaal.
    Ik zit in een traject (gerichte reumamedicijnen) dat in potentie veel van het fysieke ongemak moet gaan wegnemen maar héé: in potentie!.
Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die deze tenten hebben/kennen of me anderszins goede tips mee kunnen geven in onze overwegingen...
Die Arcturus is inderdaad duurder, en beter. Tenzij je erg lang bent is 1 m hoog genoeg voor de binnentent, maar je moet het wel zelf uitproberen: kun je op een matje zitten zonder met je hoofd tegen het dak te komen?
De Eureka is geen tunnel maar een koepeltent en dus naar verhouding minder ruim. Het is ook een dwarsslaper, en ik vind dat niet fijn. Mijn dochter heeft een Eureka, en eerlijk gezegd ben ik niet onder de indruk van de kwaliteit. Bovendien was de tent in werkelijkheid veel zwaarder.
Die Jupiter is wel lichter maar heeft ook geen echte voortent. Ook in het voorjaar of de herfst wil je wel enige ventilatie hebben. Het is dus niet erg als niet alle gaas afgesloten kan worden. Wel wil je geen open gaas pal boven je hoofd hebben.
Als ruimte voor weinig geld van belang is zou ik gaan voor de Jupiter 3XT. En ja die Jupiter XT is wat zwaarder, en het klinkt raar na mijn pleidooi voor lichtgewicht, maar een kilo extra voor een ruime tent voor twee vind ik niet zo erg. Laat dan maar het stoeltje voor je zoon thuis.
Even mijn twee cent: vraag naar ervaringen van anderen wat condens betreft. Ik heb een perfect tentje van Exped, maar de condensvorming aan de binnenzijde van de buitentent is echt bagger. Ik ben nu onderweg en heb twee keer naast andere tenten gelegen. Bij geen van die twee tenten was er sprake van condens.

Snap niet waar het verschil in ligt. Ook grondzeil lekt door en de bodem van de binnentent is snel klamme. En het is sowieso heel klammig van binnen. Ik slaap er niet fijn door. Plus dat ik elke dag een uur moet vrijmaken om overdag de tent te drogen. Liever fiets ik door en soms weet je niet of het droog blijft.

Bij de volgende tent zal het echt anders moeten zijn. Dus ik zou daar op letten indien mogelijk.
Alle tenten hebben last van condens als het vochtig weer is, maar sommige meer dan andere. Is je tent erg klein? Hoe kleiner de tent, hoe groter het probleem. Een grondzeil dat doorslaat is evenmin fijn, en dat mag gewoon niet. Maar slaat het door, of is het ook hier condens tussen de koude grond en een warme matras?
rogierius schreef:Plus dat ik elke dag een uur moet vrijmaken om overdag de tent te drogen.
Dat is totaal overbodig. Een tent kan er heel goed tegen om drijfnat opgeborgen te worden als je hem dezelfde dag weer opzet, daar zijn ze voor gemaakt. Vorig jaar heb ik een extreem natte vakantie gehad waarbij de tent 14 keer achter elkaar compleet nat de zak in is gegaan. Van 's morgens drogen was toen door het natte weer geen sprake, ook al had ik 6 uur gewacht.
Als mijn tent nat is haal ik de droge binnentent les en bewaar die apart van de natte buitentent. Doe je dat niet dan wordt je binnentent ook nat van de buitentent. Als je in de regen aankomt is het wel zo fijn dat je binnentent nog droog is. Als het overdag droog is kun je in een rustpauze je natte buitentent even uithangen, maar als dat niet lukt is er geen man overboord.
Even los van de tips die al gegeven zijn.
Hou in het achterhoofd dat als je als beginner iets koopt wat je niet bevalt je misschien een afkeer kan krijgen van kamperen in een tent, een risico dat je vooral loopt met de budget tentjes van de aldi enzo.
Ik zou daarom eigenlijk eerder geneigd zijn op marktplaats te kijken. Vaak krijg je meer ruimte en luxe tegen een lager gewicht voor dezelfde prijs. Je zou als alternatief zelfs even kunnen overwegen om een tent te huren op een camping (diverse campings in Nederland doen hier aan) om gewoon eens te kijken hoe dat bevalt. Voordeel je zit niet vast aan opzetten of zeulen met gewicht onderweg, nadeel je investeert niet in iets dat je vaker gaat gebruiken.

Je geeft zelf al wat aan van je medische achtergrond, ik heb zelf geen ervaring met reuma maar ik zou zelf met weersafhankelijke fysieke klachten eerder geneigd te zijn in trekkershutjes te gaan zitten, maar dat gaat natuurlijk niet in op je vraag.
Super bedankt voor jullie berichten. En zeker ook voor het stukje over reuma en het weer Wim! Geeft een nieuwe blik op de zaak. Hoewel al meer dan tien jaar allerlei vaak aspecifieke irritaties heeft men pas twee maanden geleden besloten dat ik reuma heb.(artritis psoriatica is de specifieke soort) . Ik moet zelf nog wel aan de bevestiging ervan wennen maar dat heeft er wel toe geleid dat ik met m'n zoon de fiets gepakt heb. Onder het motto: ik weet dat er goede medicijnen zijn maar héé... Laten we nu in ieder geval doen wat al jaren in het hoofd sluimerde en waarvan ik bij iedere nieuwe blessure/irritatie dacht: Als dit over is dan... Ik wil het ook niet dramatiseren. Op de eerste fietsdag trapten we met de man 17kg aan spullen toch bijna 120 km weg en nauwelijks extra pijn. En belangrijker: The day after was werkelijk prima. De meeste klachten heb ik in bij de aanhechtingen van teengewrichten en die hoeven tijdens het fietsen niet zoveel te doen. Net als vingergewrichten. In die zin dus geen beletsels.

Anyway... Het maakt me wel wat voorzichtiger met grote aanschaffingen. Na exped matjes, ortlieb tassen en racktime dragers...

De tip van marktplaats spreekt me zeker aan en daar kijk ik ook.
Om nog even een ander merk op te gooien - heb je al bij tarptent http://www.tarptent.com/gekeken. Enige "nadeel" is dat je ze niet eerst in het echt kunt zien maar door het lezen van reviews krijg je ene heel goed beeld van wat de pro's en con's van de tenten zijn. Kwaliteit is uitstekend maar is allen in de US te bestellen (nu ja er zijn een paar europese leveranciers (duitsland en Denemarken) maar heb uitgerekend dat het voordeliger is oom het rechtstreeks te laten komen (= een grotere keuze aan bijbehorende producten en indien je dat wilt dopen ze de seamsealing voor je).

Ik heb zelf de afgelopen week de Stratospire 2 besteld met solid binnentent. Je verhaal lezende denk ik dat deze ook goed bij jullie wensen aan zal sluiten. Prijs ligt wel richting de 500,--
Mijn vriendin en ik hebben onlangs een lichtgewicht 3 persoons tent van de Decathlon aangeschaft voor 200 euri. De "quickhiker ultralight iii". Weegt 2,7 kg.

http://www.decathlon.nl/tent-quickhiker ... 45651.html

Deze is comfortabel voor 2 personen. Dan kan je zelfs nog je tassen in de binnentent kwijt. Ook in de buitentent is nog ruimte voor wat tassen of andere spullen.

Tot nu toe 1 week in Belgie en Frankrijk gebruikt en is prima bevallen (met zon en regen).
Hier dan even een terugkoppeling van wat 't geworden is en van de eerste ervaringen...

De commentaren hebben me aan het denken gezet en uiteindelijk ben ik voor een tunnel gegaan. Met name de opmerking van Wim om dan toch maar te gaan voor een grote tent trokken me over de streep. Alleen werd het geen Carl Denig.

Het is een Nordisk Oppland 3 PU geworden.
Afbeelding
De zware versie van 4.2 kg. schoon aan de haak. Een bijna dubbele prijs voor een 900 gram lichtere (SI, ja inderdaad 3,3 kg) vond ik op dit moment niet opwegen. Er is er zelfs één van minder dan 2 kg (LW). maar die komt wellicht in beeld als we verder zijn.

http://www.nordisk.eu/dgreen/products/t ... _model/pu/

Ik had 'm al een voorbij zien komen op internet en vond de prijs-volume verhouding best fraai. Met name ook de hoogte van de tent (120cm sprak me aan, ook gezien de stoeltjes :D ).

Bij mij in de buurt heb je een kleine outdoor winkel: http://www.outdoorgouda.nl waar ze ons de tent graag demonstreerden. En met de gedachte dat het met een tent nooit slecht is terug te kunnen vallen op een goede winkel (+30 jaar ervaring) was de keuze snel gemaakt.

Vorige week heb ik samen met mijn zoon in zes dagen het Fietserpad gereden en we hebben zodoende mooi ervaring kunnen opdoen met de tent. Het opzetten van de Oppland kost nauwelijks meer dan 5 minuten (tenzij je alle scheerlijnen wilt spannen natuurlijk) Hij is heerlijk ruim en ook goed afsluitbaar. Ik ben erg te spreken over de ventilatie (al was het geen top zomerweer). De tent beschikt over twee deuren: één voor die ik niet gebruikt heb en één opzij. Aan beide zijden was wellicht handiger geweest maar dit leek ons een prima compromis. Over watervastheid etc. kan ik weinig zeggen want de eerste regen zagen we pas toen we van het station in onze woonplaats naar huis fietsten. In het gebruik merkte ik wel dat ik het op je knieën de tent te moeten betreden maar zo-zo vind. Wellicht iets om te overwegen voor iemand die zelf voor de keuze van een tunnel komt.

Al met al zeer tevreden over deze nieuwe tent. met € 299,-- ook nog eens erg redelijk geprijsd met de backing van een echte ondernemer. (Op mijn vraag hoeveel garantie erop zit zei de eigenaar terug: Als er iets mee is dan kom je er gewoon mee terug. Toen ik aandrong zei hij: Ik kan wel zeggen twee jaar maar dat is in veel gevallen effectief maar een beperkt aantal weken gebruikstijd. Dus zo kijken wij er niet naar... Tja, dat klonk mij goed in de oren). (Overigens ook een indruk die we bij Carl Denig hadden... bij Bever en OutdoorXL hadden we bepaald niet dat gevoel)

Tot slot: Mensen bedankt voor jullie hulp en feedback het heeft me erg geholpen.
Bedankt voor je uitgebreide verslag. Wij zijn ook naar een nieuwe tent aan het kijken en je hebt ons wel op een idee gebracht.

Ronald van der Perk
Dank voor je verslag - altijd goed ervaringen te lezen ondanks dat ik zelf net mijn Tarptent binnen heb en daar gelukkig niet zo een lage ingang heb - bewust voor gekozen.

Je noemde de hoogte van de tent 120 cm maar dat is de buiten maat binnenmaat volgens je link is "maar" 110 cm.

Ronals als je in de buurt woont en je zou een Tarptent zien zitten ben je welkom om de mijne te komen bekijken. Voor mij met mijn rugklachten voor nu de ideale tent. Kostenplaatje ca 575,-- (inclusief invoerrechten)
Een fijne tent hoeft misschien wel minder te kosten dan je denkt. Deze tent van Decathlon is mij erg goed bevallen toen we met zijn tweeen op vakantie waren:

http://www.decathlon.nl/tent-quickhiker ... 06033.html
Hij is niet heel zwaar, mooi compact dus kan prima op de bagagedrager, binnenin voldoende ruimte voor twee matjes en wat spullen. Buiten de binnentent legde ik mijn waterdichte fietstassen neer. Kost 129,90

Meer voordelen: hij is eenvoudig met opzetten en robuust genoeg, de vervangende onderdelen voor de tent zijn makkelijk te krijgen, en de tent is gemakkelijk weer te verkopen.
Klopt je kunt het zo duur maken als je wilt. Echter goedkoop is vaak wel duurkoop. Of je moet er vanuit gaan dat je iedere 3 jaar of zo een andere tent wilt.

Voor mij geld altijd wat heb ik aan budget - wat zijn mijn eisen en welke tent (product) komt het dichtste bij mijn ideaal in de buurt.
Nordisk maakt inderdaad mooie tenten. Wij hebben onlangs bij Bever ook een Nordisk tent gekocht.