Additionally, paste this code immediately after the opening tag: waterdichte fietstassen - Forum Wereldfietser

waterdichte fietstassen

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist gezien dat er ook een test wordt uitgevoerd met fietstassen.
Dit heb ik natuurlijk doorgekeken, maar om het voor mezelf allemaal duidelijk te hebben - wil ik jullie het toch nog het een en ander vragen.

Mij leken waterdichte fietstassen erg handig, zeker als ik kleding en andere belangrijke spullen er in ga stoppen.

Ik heb het een en ander al opgezocht, zelf kwam ik uit bij een fietstas van ortlieb back roller classic. Op de site stond dat ze normaal voor twee stuks 129,95 euro kosten, maar nu ze in de aanbieding zijn: zijn ze 90,00 euro.
Ik weet niet of dit te duur is of dat dit een normale prijs is. Helaas, zit deze winkel in Amsterdam en zelf woon ik in Brabant - dat is wel een eindje van elkaar vandaan!

Hebben jullie dat ook wel eens gehad? En gingen jullie dan toch naar de winkel of hadden jullie het besteld? Verliep dit bijvoorbeeld ook makkelijk, als het toch tegen viel, met het terugsturen (bedoel ik dan)

En tips en adviezen zijn altijd welkom. Graag zelfs! Dus eigenlijk vraag ik me af , wat voor tassen jullie hebben en wat hier de voordelen en nadelen van zijn. Als jullie ervaring hebben met de ortlieb fietstassen, zou ik deze ook graag willen weten. En wat is een reële prijs voor waterdichte fietstassen?

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen en dat ik er zelf ook een beetje ga uitkomen, met de keuzes die ik ga maken. Het plan is natuurlijk, dat ik er een aantal jaren vooruit kan en niet naar een paar maanden denk, dat ik toch een verkeerde aankoop heb gedaan.
Je doelt zeer waarschijnlijk op de tassen van de vakantiefietser (de blauwe met opdruk). Dit zijn voor zover ik weet dezelfde tassen die elders vanaf € 110,- te koop worden aangeboden. Het enige verschil met de andere tassen is dat je vast zit aan de kleur namelijk blauw.
Als je zeker weet dat dit is wat je nodig hebt kun je ze zonder probleem bestellen. De vraag is alleen is dit wat je nodig hebt, kijk eens bij een vriend of collega die hem heeft of de tas ook echt beantwoord aan je doel, kan je er in kwijt wat je wilt of is de tas nog net te klein.
Houdt er rekening mee dat alles wat nat de tas in gaat er ook nat uitkomt.

Na er een keer achter zijn gekomen dat waterafstotend en verpakt in plastic zakken toch niet voldoende bleken om die dingen droog te houden die droog moeten blijven (slaapzak en kleren) heb ik 25 jaar geleden al door de zure appel heengebeten en me over de destijds zeker hoge prijs heengezet, en er geen spijt van gehad.
Ik denk dat meer dan de helft van de mensen hier de Ortlieb Backroller classic tassen heeft. Ze zijn inderdaad waterdicht, en zowat onverwoestbaar. Ik vind de rolsluiting ook heel praktisch. Wij gebruiken ze al weer meer dan 15 jaar voor vakantie, voor de boodschappen, en naar het werk. 90 euro is een scherpe prijs. Maar in Duitsland zijn er wel meer aanbieders die ze voor deze prijs doen (in allerlei dolle kleuren). Zoek maar op Ortlieb classic backroller Radtaschen. Het enige bezwaar dat sommigen zoals ik hebben is dat ze relatief zwaar zijn. Desondanks: prima koop. Met zulke achtertassen (zonder voortassen) kan ik wekenlang in Europa kamperen.
Super die snelle reacties!

Als er familie, vrienden of kennissen van mij net zo graag fietste als ik - dan had ik zeker gekeken of ze de tassen van ortlieb zouden hebben.

Helaas, is dit niet het geval en de familieleden die overigens in Suriname wonen, zouden deze tassen ook niet hebben. In ieder geval, kom ik er waarschijnlijk alleen achter dankzij jullie, reviews , naar de winkel te gaan of natuurlijk te bestellen.
Scherpe prijs, al maak je wel reclame voor een winkel middels grote opdruk. Persoonlijk hou ik daar niet zo van, tenzij ze jou sponsoren of zoals nu fikse korting geven.
Hier heb je ook Ortlieb, B. keuze. Wel gewoon de garantie e.d. Wat ik ervan begrepen heb zie je er meestal niets aan.

http://m.ortliebfahrradtaschen.com/search?s=Classic
Rose verkoopt de tassen ook in eigen kleuren ( grijs en groen op dit moment geloof ik) Voor een lagere prijs. Zijn wel de officiele tassen. Zelf zou ik niks anders willen. De tassen die ik heb hebben 80000 km ervaring en zijn de hele wereld over geweest met mijn oom. De enige plekjes die net meer waterdicht waren kwamen door valpartijen dus........ (makkelijk op te lossen bandenplakkers en ducktape trouwens)
Qua tassen zou voor de keuze vallen op Ortlieb classic of bikepacker set (ivm met het aparte voortasje. Of de Arkel tassen die wel een stukje duurder zijn en iets meer inhoud hebben. http://www.arkel-od.com/en/touring-bike-bag.html Hier heb je een overzichtspagina van wat zij hebben. Zelf ga ik voor de Dolphin 48 liters per tas tegen de 40 liters bij Ortlieb. Ik hoop zo een set voortassen uit te sparen. En vind het aparte voortasje + tussentas erg plezierig. De stuurtas die ik van ze heb bevalt me heel erg goed.
Wat mij betreft zijn de 40 liter tassen al wat te groot. Zo zie je maar.
Je hebt altijd baas boven baas :wink: En misschien houd ik ook wel ruimte over maar vind ik niet erg.
_Peter_ schreef:Je doelt zeer waarschijnlijk op de tassen van de vakantiefietser (de blauwe met opdruk). Dit zijn voor zover ik weet dezelfde tassen die elders vanaf € 110,- te koop worden aangeboden. Het enige verschil met de andere tassen is dat je vast zit aan de kleur namelijk blauw.
Er staat ook met grote letters opgedrukt "Vakantiefietser" Als je dat niet erg vindt is het een prima keuze

Ronald van der Perk
Inge1 schreef:Zelf ga ik voor de Dolphin 48 liters per tas tegen de 40 liters bij Ortlieb.
Weet je zeker dat de 48 liter van Arkel groter is dan de 40 liter van Ortlieb? De ultralichte Arkels worden aangeduid als 28 liter, terwijl er in de praktijk minder in blijkt te kunnen dan in de 25 liter voortassen van Ortlieb. Als ik deze redenering doortrek, zou 48 liter van Arkel weleens gelijk (of kleiner) kunnen zijn, dan Ortlieb's 40 liter.

Verder hoeft een goede uitrusting niet duur te zijn. Wim heeft een pdf gemaakt met allerlei tips, die staat op de wiki. (Helaas is er momenteel een technisch hobbeltje, waardoor die alleen via de Vlaamse zuiderburen te benaderen is.) Door selectief met je geld om te gaan heb je voor een gemiddelde fietsvakantie helemaal niet zulke grote tassen nodig, en bovendien alleen achter. Alleen voor specifieke gebieden heb je meer dan alleen achtertassen nodig.
Ja, dat weet ik zeker - de Dolphin 48 (is er ook in 40l en32l) http://www.arkel-od.com/en/dolphin-48-w ... niers.html. Als de website info tenminste klopt en daar mag ik toch vanuit gaan, niet? Ik ben nog geen reviews tests tegen gekomen waarop iets werd gezegd over een kleinere maat liters dan aangegeven.

Stuurtas is in ieder geval heel heerlijk lekker groot.

Die specifieke gebieden waar je het over hebt gaan tzt op mij van toepassing zijn vandaar dat ik nu graag in de 48l investeer en daar tzt nog voortassen bij nodig heb.

Aanvulling nav een mail naar Arkel "The Dolphin 48 are indeed 48 liters, not less than that for sure. "
De halve wereld fietst met de Ortlieb Classic, onverwoestbaar en je kan er nog water mee halen ook! Groter zou ik ze echt niet willen, wordt me veel te lomp en zwaar, kortom, een mooie maat 40 ltr.
Wij fietsen ook met één set blauwe van de Vakantiefietser, stoort totaal niet en was wel zo voordelig.
Nog voordeliger kan het zijn om op Marktplaats te kijken, ze worden regelmatig aangeboden. Je kan ze zelfs huren!!
Ik vraag me af als je tweedehands fietstassen koopt.
Ben je dan wel zeker, dat ze nog goed zijn?

Hebben jullie daar ervaring mee?
De link van Carl lijkt mij een hele goede aanbieding. Bij geen geld-terug-garantie is het slim ze aan de deur op te halen en te betalen, hele volksstammen doen daar echter niet moeilijk over. Je moet steeds het prijsvoordeel afwegen tegen het risico dat de kwaliteit minder is als verwacht.
Als je een beetje goede band met je fietsenmaker hebt, sta je versteld van de korting die je op Ortliebtassen kunt krijgen. Ik kreeg zonder blikken of blozen 30% van de adviesprijs.
Ben net net begonnen aan mijn tweede set Ortlieb *roller Plus (gekocht bij bike4travel, Rotterdam). Zijn iets lichter, en de rolsluiting gaat wat makkelijker dan bij de Classic.
Nog wel even gekeken naar alternatieven maar eigenlijk ben ik hier zo tevreden over dat de keuze snel was gemaakt.
Alleen de stuurtas, die vind ik niks en ik ben nog op zoek naar een goeie nieuwe.
Ben ook op zoek naar een nieuwe stuurtas. Heb nu een Ortlieb met een aluminium beugel om het model erin te houden. Heb die beugel al een paar keer opnieuw in model moeten buigen na omvallen van de fiets. Ik zie dat de nieuwe Ortlieb tassen nu een beugel hebben van plastic. Ben bang dat dit bij een ongelukje snel breekt. Zag laatst wat stuurtassen van Vaude, die hebben wel een aluminium beugel, lijkt mij duurzamer.

Ronald van der Perk
Hallo Ronald,

Ik heb geen ervaringen met stuurtassen. Ik heb er wel het een en ander over gelezen - waarbij ik zelf dacht; dit wil ik niet. Dit komt omdat er bij verschillende websites te lezen was, dat een stuurtas, het sturen zwaarder maakt en het kan ook makkelijk verschuiven van z'n plek of omhoog gaan (tijdens het fietsen), waardoor alle spullen door elkaar worden gehusseld.

Des ondanks, ben ik ook nog een beginner. Ik fietste al langer, maar dit jaar wordt mijn eerste (langere) fietstocht, van waarschijnlijk vier dagen.

Gisteren heb ik de rugzak van Deuter besteld (Bike One 18 SL)
Hopelijk krijg ik hem vandaag binnen. Ik ben nu alleen nog aan het kijken voor waterdichte fietstassen, het meeste hoor ik ortlieb of vaude fietstassen.

Om terug te komen op jou stuurtas, vindt ik het natuurlijk wel interessant - waarom je eigenlijk gekozen hebt voor een stuurtas.

Ik wens je ook veel succes met je keuze Ronald!