Additionally, paste this code immediately after the opening tag: naar de Nordkynn (de echte Noordkaap van Europa) - Forum Wereldfietser

naar de Nordkynn (de echte Noordkaap van Europa)

Is er wel eens iemand naar de Nordkynn gefietst? Dit is in Noorwegen en nog noordelijker dan de Noordkaap.

Ik wilde van de zomer naar de Noordkaap fietsen, maar hoorde toen dat de Nordkynn eigenlijk nog noordelijker is en het is nog geen eiland ook i.t.t. de Noordkaap.
Ik ben afgelopen jaar naar de Noordkaap gefietst. De reden was dat mijn fietscompagnon per se naar de Noordkaap wilde (op zich had ik de Lofoten een mooi eindpunt gevonden, maar ja, het is nog maar een weekje of zo verder).

Maar je hebt gelijk; de Noordkaap wordt beschouwd als het meest noordelijke puntje van het vasteland van Europa, hoewel dit een eiland is. De 'ontdekker' van de Noordkaap, een Britse zeevaarder die er schipbreuk leed dacht dat ie op het vaste land zat. Als we zo gaan redeneren; er ligt ook een Noordkaap op Spitsbergen! Nordkynn is het meest noordelijke puntje. En het zal er ongetwijfeld veel minder druk zijn...

Het is overigens niet zo dat Nordkynn noordelijker ligt dan de Noordkaap. Dat lijkt door de kromming van de aarde afgebeeld op een platte kaart wel zo.

Groetjes,
Joost Verboven

Hoi,

Wij zijn nu onderweg naar de Noordkaap, vinden we toch wel noordelijk genoeg hoor! We zitten op dit moment in Fauske en gaan na de Noordkaap nog verder naar Kirkenes... waarschijnlijk!

Het is een prachtig land, we hebben ontzettend veel sneeuw gezien, wel koud dus en op dit moment ook wel weer veel regen, maar de natuur maakt een hoop goed!

Groetjes en veel plezier met je fietsreis!

El & El

als jullie foto's kunnen laten zien uit kirkines: graag! een plaatsje met een spannende naam (vind t als de naam van een heks uit een of ander sprookje klinken) waar ik een aantal jaar geleden heen had willen rijden, maar helaas toen niet doorgegaan is..

veel plezier!


eelco
jozef schreef: Het is overigens niet zo dat Nordkynn noordelijker ligt dan de Noordkaap. Dat lijkt door de kromming van de aarde afgebeeld op een platte kaart wel zo.

Groetjes,
Joost Verboven
Volgens mij is het juist andersom... De Nordkynn is wel degelijk noordelijker, al lijkt het dat niet op een platte kaart. Ik heb de coordinaten eens ergens gelezen (weet niet meer waar). Wel herinner ik mij daar ook gelezen te hebben dat de Nordkynn een stuk moeilijker te bereiken is dan de Noordkaap. Ik ben dus - gemakshalve - vorig jaar maar naar de Noordkaap gefietst. Dat was al mooi - en noordelijk - genoeg! Fantastisch om in dat gebied te fietsen!! En dat lange daglicht.... heerlijk.

Hoi,

Wij zijn net terug van onze reis naar de Noordkaap en verder...
Nordkynn is inderdaad het noordelijkste puntje van het vasteland van Europa. We zijn vlakbij geweest, echter er loopt geen weg naar Nordkynn, wel een wandelpad.
Wij hebben de weg naar Mehamn gefietst, wat op hetzelfde schiereiland als Nordkynn ligt, maar iets westelijker en uiteraard zuidelijker. Een prachtige omgeving, dus als je daar naar toe wilt, misschien is een wandeling zeker de moeite waard!

Anders kun je altijd nog met de Hurtigruten de Nordkynn "ronden".

Groetjes,
El & El

Ik begrijp hieruit dat ik weer een goed excuus heb om terug te keren naar die Noordelijke regionen...! :D
Voor wat het dan ook uitmaakt...

?Nordkapp 71 grader 10 minutter Nord.

Nordkynn med Kinnarodden, 71grader 8 min nord (ca 3,5km sydligere enn Nordkapp), er Europas nordligste punkt p? fastlandet?. (Bron: http://groups.msn.com/HURTIGRUTA/histor ... elser.msnw)

Overigens ligt het punt Knivskjelllodden, dat iets ten westen van de Noordkaap ligt, noordelijker dan de Noordkaap:
?The neighbouring point of Knivskjellodden is, however, some 1,500 m further north?.
(Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Nordkapp)

Nordkynn is wel het meest noordelijke punt van het vasteland van Europa

Knivskjelllodden is van de weg die naar de Noordkaap gaat zo'n 2u wandelen over een gemarkeerd pad, terug naar de weg duurde bij mij 2u30 omdat het bergop is en je al iets vermoeid geraakt (zeker als je die dag reeds 80km hebt gefietst)
Vergeet het boek niet te tekenen als je op Knivskjelllodden bent.