Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies nodig: Brander voor 4 man - Forum Wereldfietser

advies nodig: Brander voor 4 man

Ik ben op zoek naar een brander om voor de hele familie te kunnen koken. Eisen:

Stabiel (3 liter pan).
Brede kop met redelijk tot goede vlamcontrole (ik wil meer dan alleen water koken en wil dus geen hot spot)
Gewicht is van minder belang, maar het moet natuurlijk geen kookstel worden.

Ik dacht zelf aan:

Primus Gravity 3 (4 pootjes!)
Optimus Vega
Kovea Spider

Ik vind het echter erg lastig goede info te vinden over dit gebruik. Hikers willen licht en zijn solo of met zijn 2en (en kunnen niet even lekker gaan kokkerellen) en autokampeerders nemen een kookstel. Met de familie op de fiets is toch een Nederlandse hobby :lol:

Ik ga echt geen 10 gangen diner opdienen, maar een beetje roerbakken in een hapjespan (24cm?) is wel een vereiste. Ik zal er altijd bij zitten, maar continue de pan vast houden is geen feest en is bij het koken van een flinke pan pasta geen optie.
Wij hebben al jaren een MSR Dragonfly en die bevalt ons uitstekend. Wij koken er ook voor 4 personen op.

De branders die jij noemt ken ik niet, dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen :D

Groet, Sandra
Ik las dat de Dragonfly absurd lawaaig is, of ligt dat aan de brandstof?
Als gewicht minder van belang is zou ik de Optimus Hiker overwegen.
Ik heb een oude versie en ben erg tevreden.

Zag laatst een interessante aanbieding bij Qvist.nl.

Frank
1.6 kg is wel erg pittig en dat brandstof verhaal staat me ook niet zo aan. Ik wil gewoon gasflesjes koppelen als domme consument :oops:

Overigens is de MSR Windpro door bovenstaande suggestie van de Dragonfly opeens wel op het lijstje terecht gekomen.

Ook leuk maar duur en zwaar: De Jetboil Genesis. Ook is het me niet helemaal duidelijk wat voor brandstof die nou weer nodig heeft :lol:
Voor vier personen is de extra warmte output van een multifuel brander toch al gauw erg fijn. Ik heb een Optimus Nova en die is ook redelijk goed te regelen. De grote vraag is hoe vaak je grote hoeveelheden water wilt koken.
loknor schreef:1.6 kg is wel erg pittig en dat brandstof verhaal staat me ook niet zo aan. Ik wil gewoon gasflesjes koppelen als domme consument :oops:
Als je gewoon op gas wilt koken en in Europa blijft dan is dit misschien wel een optie:

http://www.campingaz.com/si/p-22993-bivouac174.aspx

De steuntjes zijn breed gedimensioneerd en bovendien gekarteld, waardoor pannen niet gaan schuiven. 950 gram is niet licht, maar gezien het verwachte gebruik te rechtvaardigen.

Ik heb er onlangs -voor onze jaarlijkse autokampeervakantie- twee gekocht ter vervanging van ons beroerde kookstel (flutvlam) en giga gasfles (zo een die altijd leeg is als je op de camping aan komt). Dat scheelt weer pakruimte in de auto en kookt prima.
Wij hebben zelf de Vega met 1 liter pannen

Voor grotere pannen en meer controle over de vlam zou ik ook voor een multibrander gaan zoals de Optimus Nova.
Ik las dat de Dragonfly absurd lawaaig is, of ligt dat aan de brandstof?
Geluidloos is de brander inderdaad zeker niet. Geen idee of dat samenhangt met het type brandstof dat je erin doet. Ik vind een multi-brander (ipv gas) trouwens echt een voordeel. Benzine is in ieder land / gebied beschikbaar en anders vind je wel ergens een fles wasbenzine ofzo. Dat is met gastankjes niet het geval. En ook al is de brandstoffles bijna leeg, je kunt (door te pompen) de druk hoog houden. Bij gastankjes (tenminste, toen wij die nog gebruikten) neemt de druk steeds verder af.

Succes met je keuze!

Groet, Sandra
Wim schreef:Voor vier personen is de extra warmte output van een multifuel brander toch al gauw erg fijn. Ik heb een Optimus Nova en die is ook redelijk goed te regelen. De grote vraag is hoe vaak je grote hoeveelheden water wilt koken.
Hier ook een Optimus Nova. En we kamperen ook met z'n vieren. Bevalt mij zeer goed. Wat wim ook al aangeeft, de vlam is redelijk goed in te stellen, incl sudderstand.
En ondanks dat hij maar 3 pootjes heeft is ie toch behoorlijk stabiel.
MSR stelt zelf de DragonFly voor als "expeditiebrander" en voor "large groups", omdat de pannen erg stabiel op de brander staan.

http://www.cascadedesigns.com/msr/stove ... ly/product


Dat laatste kan ik beamen.

Maar als je voor een gezin van 4 (bijna) volwassenen wil koken, is meer dan één brander denk ik handig. Je zou je dan ook kunnen richten op twee -of drie, wat kan jou het schelen- prik- of schroefbrandertjes met bijbehorende gastankjes.

Maar met wat planning is een DragonFly prima als brander voor grote groepen te gebruiken. Wel luidruchtig, hoewel je het zelf genanter zult vinden dan je omgeving;).
Ja, ik zag deze ook al en ik ben serieus geinterreseerd.

http://www.hiking-site.nl/goodies-gosys ... rander.php

Alleen zie ik niet in hoe ik een windscherm kan plaatsen en daar ben ik een enorm fan van omdat je daarmee heel goed de warmte van het kleine pitje over de pan verspreid.

Betreft multifuel, de optie is natuurlijk handig, maar ik ga Noord-west Europa de eerst komende jaren niet uit (sowieso hou ik niet van het zuidelijke Auto-verkeer). Ik verwacht niet dat ik met benzine of spiritus ga werken.

Maar de MSR Windpro is door deze reacties wel met een grote sprong gestegen.

De extra watts ga ik volgens mij niet 1-2-3 nodig hebben, ik zet elke brander eigenlijk op laag. Dat is zuiniger en of het nou in drie of zes minuten kookt vind ik niet zo spannend. Zo ook met bakken; omdat de vlam toch altijd relatief klein is is mijn ervaring dat als je hem hard zet het midden heel heet wordt en de randen veel minder (de hotspot). Lager zetten en wat langer wachten tot de pan heet is werkt voor mij prima.

Betreft de Optimus Vega, dank voor de input! Deze is blijkbaar erg klein?

@Wim, het probleem is niet water koken (Rijst is sowieso een eitje: kort koken en inpakken.), het probleem is stabiel bakken.

@allen: twee branders is sowieso het idee. Ik heb al een chepo Robens Firebeetle en die bevalt best goed, alleen is de kop te klein en zou ik hem nog qua spreidstand van de poten groter willen.
Ik heb me net ook een beetje zitten inlezen op die WindPro2. Ziet er prima uit! Enige nadeel - als je het zo kunt noemen- is dat de brander traag reageert op harder of zachter zetten, maar dat lijkt me een kwestie van wennen en het is sowieso inherent aan het design waarmee je het tankje ondersteboven kunt monteren. De voordelen stijgen boven de nadelen uit, lijkt me!
loknor schreef:
Betreft de Optimus Vega, dank voor de input! Deze is blijkbaar erg klein?
Nee dat niet, qua pan diameter kan het best,
(en past opgeborgen goed in een Optimus Terra HE Cook Set die ik erbij gebruik)

Waarom ik toch verwees naar een mulit fuel is dat je daar de vlam nog beter kan reguleren. tip; ga naar de winkel en meten met grotere pannen ;-)
en als je tijd hebt om te wachten met aanschaf en toch voor een mulitfuel willen gaan;
De Optimus nova zou wel eens in prijs kunnen zakken nu er een nieuw 2015 model Optimus Polaris Optifuel
Ik heb net mijn Optimus Nova (plus) tweedehands kunnen verkopen aan een liefhebber. Deze brander bleek toch erg matig met gewone benzine om te kunnen gaan. Dat viel me tegen voor een 'multifuel' brander.
Nieuwe kansen inmiddels met een Primus Omnifuel :)
jasmon schreef: Waarom ik toch verwees naar een mulit fuel is dat je daar de vlam nog beter kan reguleren.
Kijk, zo leer je nog eens wat !

Enig idee wat de reden hiervoor is (ik geloof je direct, ik ben alleen nieuwsgierig)?
tip; ga naar de winkel en meten met grotere pannen ;-)
Tja... dat zou ik ook wel doen als ik niet online (Duitsland!)zou willen kopen. Ik vind het geen stijl om in een winkel te gaan meten en dan daarna goedkoop online te scoren.
Ik denk dat het mede te maken heeft met het feit dat je met multifuelbranders zelf de druk regelt (pompen).

En mag ik vragen waar jij online wilt gaan bestellen, in Duitsland?
loknor schreef:
jasmon schreef:Waarom ik toch verwees naar een mulit fuel is dat je daar de vlam nog beter kan reguleren.
Kijk, zo leer je nog eens wat Enig idee wat de reden hiervoor is (ik geloof je direct, ik ben alleen nieuwsgierig)?
Een probleem van sommige branders zoals de Whisperlite is de minder nauwkerige regelbaarheid. Dit komt doordat de regelkraan op een plek in de leiding zit waar de brandstof nog vloeibaar is. je zit dan heel kleine debieten te regelen; dat is meestal lastig.
Branders met de regelaar op een plaats waar de vloeistof al in gasvorm is overgegaan zijn in het algemeen nauwkeuriger te regelen. Ook gasbranders horen hierbij; de brandstof daarvan gaat immers in de fles over van vloeibare naar gasvorm.
De aanbieder hangt helemaal van de prijs af. Kan ook Nederland worden, maar soms scheelt Duitsland een paar tientjes (inc bezorging). Ik heb ook nooit ellende gehad met garantie afhandeling, of het nou fietsspullen of kampeerzooi is.

Ik ga gewoon de herfst opruimingen in de gaten houden en dan koop ik een van de modellen die mij wordt aangeraden. Als bijvoorbeeld de Optimus ergens voor 33% minder weggaat dan ga ik niet perse inzetten op de Primus of MSR. Zoveel vertrouwen heb ik wel in deze drie merken. Ik moet alleen weten welke modellen in aanmerking komen.

Laten we wel zijn, we gaan niet Joop Braakhekke spelen, het ding moet gewoon een medium hapjespan aankunnen met een beetje werkbare vlam (=brede kop). ik heb met de Robens Fire beetle prima gewerkt behalve dat ik de kop wat klein vind en ik er dus wat chiquer naast wil. Ik doe nu veel gewichtiger over deze keuze dan dat het in werkelijkheid is.

Maar dat wil zeker niet zeggen dat ik de discussie niet wil aanmoedigen, dus blijf komen met de adviezen :lol:

@Ave: ahhhh dat is logisch. Dat verklaart ook waarom je vlam regeling het raam uitgaat als je de cartouche om keert, dan krijg je gas vorming heel dicht bij de kop via het verwarmingsbuisje, ver van de volumeregelaar!