Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Exped Synmat UL - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Exped Synmat UL

178 berichten
Downmat 7, Pumpzak, ca 50 nachten. (tent vol veren)
Synmat 7, intern pump, 105 nachten. (uit bed gelanceerd door een dikke double baan)

Denk niet dat de manier van pompen iets te maken heeft, het zit sneller in opgeblazen in de tent laten overdag bij warm weer, chairkits etc etc (of de techniek is nog niet aan toe om zoiets duurzaam genoeg te maken voor zo'n gewicht/prijs/comfort).

Ik ben overgestapt naar de andere merk, maar die heb ik maar ca 30 nachten gebruikt dus heb nog geen mening :wink:
Synmat ul7 mw na 2 weken ( 6 x gebruikt) ontploft midden in de nacht ( 2 banen naar 1 baan) opgeblazen met luchtzak ( werkt overigens perfect). Bij terugkomst de synmat teruggebracht en direct een nieuwe gekregen.
winfred schreef:ontploft midden in de nacht
Ik zie het al helemaal in een film gebeuren:
Camera op afstandje.
Idyllische omgeving.
Beetje maanlicht.
Doodstil alleen een heel zacht cri-cri-cri van een krekel.
Dan
BAF!
"GVD, GVD"
"&*(%^&^$*&, GRRRRRR!"
2x7ul, 6weken gebruik gedurend 3 jaar, met de mond opgeblazen. Geen problemen: afkloppen, we zijn nog niet in Santiago!
Ook mijn matje synmat UL 7 LW is op drie plaatsen geknald. Je schrikt je 's nachts een ongeluk. Gebruiksperiode ongeveer 12 weken. Altijd met het blauwe pompje opgeblazen.
Op kamelenbulten slapen als je nog ver moet, zou een ramp worden. In Chartres bij de Decathlon een quecha slaapmatje gekocht. Je moet toch wat.

Heb 'm bij Soellaart Haarlem gekocht. Al gelezen dat zij niet moeilijk doen over omruilen.

Wat mij verbaasd, is dat een vrij duur produkt zulke niet duurzame verlijmingen cq. lassingen heeft.
Tot het debacle heb ik er grandioos op geslapen.

Ger64
Bert van Sprang schreef:- Werd het matje met de mond opgeblazen of met een pompje?
- Om welk type matje gaat het?
- Na hoeveel gebruiksweken is het matje kapot gegaan?
- pompje (luchtzak)
- Synmat UL 7
- In gebruik sinds 2012, meerdere weken/jaar. Het eerste matje dat zo lang heel is gebleven, behoudens een klein lekje dat kon worden geplakt.

Frank
Ik besloot eens te informeren bij Exped zelf over dit onderwerp, en kreeg het volgende antwoord op mijn vraag;

Sure this is know, however it is well below 1% of sales, still we hunt for this random matter,

mit bestem Gruss, with best regards,


Andreas Brun

Innovation Manager
IT Manager
IP Manager

EXPED
Exped AG
Hardstr. 81
8004 Zurich
Switzerland[
Het zou mij verbazen als het aantal delaminerende matjes minder als 1% van het totaal is, maar ik kan mij vergissen!
Het is vaak zo met klachten over een product, dat de 'klagers' zich melden op internet, terwijl de tevreden klanten daar geen reden toe hebben. Dat leidt tot een vertekend beeld.
Het antwoord van Exped laat mij in ieder geval weer wat rustiger slapen, zonder dat ik het idee heb onmiddellijk in de lucht te vliegen...
Georg schreef:Het is vaak zo met klachten over een product, dat de 'klagers' zich melden op internet, terwijl de tevreden klanten daar geen reden toe hebben. Dat leidt tot een vertekend beeld.
Het antwoord van Exped laat mij in ieder geval weer wat rustiger slapen, zonder dat ik het idee heb onmiddellijk in de lucht te vliegen...
Dat klopt, ontevreden klanten laten zich eerder horen. Maar ook ter overweging: Mijn Exped Synmat7 slaapt heerlijk voor ongeveer 80 nachten, daarna wordt hij onder garantie vervangen door een frisse nieuwe (heel onhandig, zeker als je ver van huis bent). Ik denk dat van die 99+% matjes zonder klachten een groot deel veilig op zolder ligt, om incidenteel eens een nachtje gebruikt te worden.

Voor Bert: Ik blaas hem op met de geïntegreerde pomp en laat het ventiel altijd open als het matje in een warme tent achterblijft.
Minder dan 1% is nog behoorlijk vaag. Maar als het bijna 1% is, dan vind ik dat best veel. Stel dat 1% van de dure tenten zou lekken, 1% van de slaapzakritsen het op korte termijn zou begeven, ...

Ik heb ook de indruk dat er met de NeoAir matjes van Thermarest veel minder problemen zijn, maar kan dat niet cijfermatig onderbouwen.
Berger schreef:Ik denk dat van die 99+% matjes zonder klachten een groot deel veilig op zolder ligt, om incidenteel eens een nachtje gebruikt te worden.
Dat ging ook door mij heen... die 99% gaat over de matjes, niet over de geslapen nachten. Het is niet meer dan logisch dat mensen die de mat vaker gebruiken hier eerder last van krijgen.

Overigens zal de vervanging ongetwijfeld in de prijs zijn gedisconteerd en als ze het lek (^^) boven hebben is dat voor Exped dus gewoon pure winst. Ik wil dus direct geloven dat zij hier echt wel mee bezig zijn.

Hoe hoog je winstmarges ook zijn, als bedrijf is 1% garantiegevallen vervangen gewoon een dikke kostenpost.
Vooruit dan:
Downmat 7 100+ nachten, opblazen via ingebouwde pomp 100+ en met "pompzak" 30+\- nachten, nog helemaal intact.
Maar ik vind een harde mat niet prettig en raak liggend net niet/wel de grond, dus zacht opgeblazen.
2 Synmat UL maat s
beiden gedelamineerd na iets meer dan 2 jaar en beiden onder garantie vervangen

Met mond opblazen maakt niet uit, maar kan wel vochtproblemen geven. Ik heb zelf een pompzak geknutselt van een klein stukje PVC pijp en een hele dunne vuilniszak. Dan is de ma in 3x pompen vol (met nog klein pufje met de mond erbij). Er gaat wel erg veel lucht in om dit namelijk met de mond te doen.

Zie youtube voor 't idee van een pompzak. De pompzak zit gewoon met de mat in 't hoesje, neemt dus amper ruimte in.
Ik heb mijn synmat UL altijd met mijn mond opgeblazen. Ik heb hem sinds aanschaf in 2011 zo'n 15 weken gebruikt. Ik heb geen last van loslatende banen, maar de isolatielaag is niet meer overal intact. Daardoor vouwt deze niet meer mooi uit en heb ik waarschijnlijk wat koudere plekken. Ik heb ze echter niet heel erg opgemerkt, op IJsland was de comforttemperatuur van 5 graden van mijn slaapzak vaak een belangrijker euvel.

Zeker na wat langer gebruik zie ik druppeltjes vocht aan de binnenkant ontstaan. Na een reis hang ik hem daarom met beide ventielen open uit, dan verdwijnen de druppeltjes heel snel. Op een dag waarop we niet verplaatsen laat ik ook vaak wat lucht uit mijn matje lopen.
Na 33 matjes zijn dit de resultaten:

- percentage kapot met mond opgeblazen: 50%
- percentage kapot met pomp opgeblazen: 75%
- percentage kapot overall: 65%

Let op:
De enige conclusie die ik hier uit durf te trekken is dat het matje niet langer heel blijft als je het met de pomp opblaast!
(ik hoef dus geen pomp aan mijn uitrusting toe te voegen, gelukkig! :D )
De percentages zeggen verder niets omdat ik alleen info heb gevraagd over matjes die kapot gingen!

Van mij mag dit op slot!
Bert van Sprang schreef:Na 33 matjes zijn dit de resultaten:
percentage kapot overall: 65%
De percentages zeggen verder niets omdat ik alleen info heb gevraagd over matjes die kapot gingen!
Waarom vermeldt je dan percentages? Daar zaai je alleen maar verwarring mee.

Je hebt kennelijk ca. 21,45 kapotte matjes gevonden want dat is 65% van 33 ( :?: ). Dat betekent dat het percentage van 1% dat Exped noemt waarschijnlijk te laag is in deze forumgroep. Deze discussie is namelijk nog maar 1798 keer gelezen en velen zullen hem vaker dan één keer aangeklikt hebben.
Inderdaad 21 van 33 matjes zijn kapot gegaan! Echter: daar ik niet gevraagd heb wiens matje nog heel is zegt dit niets over de verhouding tussen hele en kapotte matjes. Ik wilde alleen weten of het opblazen met een pompje nog iets uitmaakte.
Bert van Sprang schreef:(ik hoef dus geen pomp aan mijn uitrusting toe te voegen, gelukkig! :D )
Blijft de vraag of met de mond opblazen geen negatieve invloed heeft op de isolatiewaarde, zowel op korte termijn (vochtige lucht in het matje) als op lange termijn (aantasting van de isolatie door dat vocht).
De mat wordt voller wanneer hij overdag in een warme tent ligt. Mogelijk is dit een factor bij de problemen. Bij rustdagen de mat vol in de tent laten ipv ontluchten waardoor er tevvelspanning ontstaat. Een volle mat voelt erg kwetsbaar.