Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Exped Synmat UL - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Exped Synmat UL

178 berichten
Ik vraag mij af hoe jullie die matjes bewaren als je hem een langere periode niet gebruikt?

Op sommige site's staat, uitrollen met de ventielen open.
Op andere site's staat weer , opgepompt in een donkere koele ruimte.

Hoe doen jullie dit eigenlijk?

Ik heb de exped downmat.
Exped downmat - uitgerold - ventielen open
Thanks :)
Afgelopen zomervakantie ook de bobbel-ervaring gekregen bij mijn Exped UL 7. Dat ding gekocht in juni 2011(!) en uitgaande van "niet geschoten is altijd mis", er een e-mail aan Outdorado aan gewaagd. Foto's opgestuurd en uiteindelijk blijkt dus "gewoon" dat de mat wordt vervangen!

Ik zeg goeie service van Exped en Outdorado!

:D
Vannacht tijdens een prachtige nacht op een paalkampeerveldje, werd ik wakker van een harde
" FLOEMP". Ja hoor, matje nummer 4 gaat ook weer vervangen worden :x
Berger schreef:Vannacht tijdens een prachtige nacht op een paalkampeerveldje, werd ik wakker van een harde
" FLOEMP". Ja hoor, matje nummer 4 gaat ook weer vervangen worden :x
Dan houd je van doorzetten. Al na 2 delaminaties ben ik overgestapt op een ander merk.
Geen exped, wel thermarest neoair trekker.

Beide werden binnen een week zacht gedurende de nacht en het wordt steeds erger. Inmiddels binnen twee uur met de kont op de grond. Geen gaatjes te bekennen maar wel op de plakranden heel langzaam rijen met luchtbelletjes. De coating noemt de bever het. Dit valt onder de garantie, maar dat is niet mogelijk als je in het buitenland nog aan het fietsen bent. Bizar nu te lezen dat er zoveel van deze topmerken snel stuk gaan of zelfs met fouten verkocht worden

Opblazen met een pompje.
Matje 1 (exped sulmat) ging na een half jaar na aanschaf met de pinkstertocht in 2015 stuk, de 2 middelste banen geknapt dus echt niet meer op te slapen. Bever heeft hem vervangen

afgelopen Hemelvaart heeft het 2e matje het begeven, gelukkig niet in het midden en maar 1 baan zodat ik er nog een paar nachten op kon slapen dus een paar weken geleden ben ik weer terug gegaan naar Bever.
(diezelfde nacht was hetzelfde gebeurd bij een andere wereldfietser)
Bever bleek de vorige vervanging niet in de computer te hebben gezet dus de 2 jaarlijkse garantieperiode bleek eigenlijk verlopen. Fijn! Dank je wel Bever! Ik heb duidelijk gemaakt dat hij toch echt in de tussentijd vervangen is en anders kan ik nog wel wat getuigen oproepen. Het matje is inmiddels 2 weken geleden ingeleverd maar ik heb nog niks gehoord.

Het tweede matje heb ik altijd met de zak opgeblazen en thuis open bewaard, lichtjes opgerold maar met open ventiel. Hij is geknapt op een warme dag dus het zou kunnen dat hij misschien te hard opgeblazen was en is uitgezet maar dat zou niet mogen kunnen vind ik. Dat valt toch echt onder normaal gebruik

Zodra ik een andere krijg (daar ga ik van uit) ga ik toch ernstig overwegen om deze in te ruilen voor een thermarest isolatiemat. Daar heb ik mijn zomermat van en die is nog nooit stuk gegaan.
luchtfietser schreef:Bizar nu te lezen dat er zoveel van deze topmerken snel stuk gaan of zelfs met fouten verkocht worden
Ben het 100% met je eens hoor, laat ik dat voorop stellen. Maar ik vind het ook wel bijzonder dat mensen (en dan doel ik niet op jou) de halve wereld rondreizen en dan voor het aller lichtste matje kiezen. Een beetje degelijkheid zou niet misstaan in zo'n geval. Het gaat ook vaak goed, maar bij Exped krijg ik bijna een 50/50 gevoel.

Volgens mij zijn er voldoende alternatieven die 100-200g zwaarder zijn met hetzelfde pakvolume, niet delamineren en tegen een lagere prijs. Dat de Synmat UL en NeoAir structureel in de top 3 staan qua 'beste matten' vind ik daardoor nog opmerkelijker.

Persoonlijk betaal ik liever €100,- meer dan de zorgen van een nacht niet kunnen slapen, nieuwe mat regelen op vakantie en de oude opsturen naar NL en vervolgens retourneren naar Exped. Ook nog eens omgekeerde wereld dat je meer betaald voor een mat met grotere kans op problemen.

Lang verhaal kort, mijn voorkeur gaat uit naar iets minder geld voor een iets zwaardere mat.
Maar zien we dit soort problemen dan niet/nauwelijks bij de wat zwaardere matten zoals de SYNMAT 9 LW?
AndreM schreef:Maar zien we dit soort problemen dan niet/nauwelijks bij de wat zwaardere matten zoals de SYNMAT 9 LW?
Helaas had mijn Synmat 9LW ook hetzefde probleem.

Maar't sliep wel geweldig tot het gebeurde op 300km van de dichtstbijzijnde Exped dealer vandaan...
Mijn in 2015 vervangen Exped Synmat UL heeft het begin mei weer begeven, terwijl ik het in die twee jaar nauwelijk heb gebruikt! Omdat Exped de Synmat UL niet op voorraad had, heeft de internetwinkel de mat vervangen door een mat van Thermarest. Prima service, eens kijken of deze langer heel blijft.
Maurice schreef:
Berger schreef:Vannacht tijdens een prachtige nacht op een paalkampeerveldje, werd ik wakker van een harde
" FLOEMP". Ja hoor, matje nummer 4 gaat ook weer vervangen worden :x
Dan houd je van doorzetten. Al na 2 delaminaties ben ik overgestapt op een ander merk.
Wat heb je nu? Naar tevredenheid?
Ik heb namelijk besloten dat ik het opgegeven heb :D
Berger schreef: Wat heb je nu? Naar tevredenheid?
Ik heb namelijk besloten dat ik het opgegeven heb :D
Een Thermarest Neoair Trekker. Zeker naar tevredenheid, geen delaminaties tot nu toe. En persoonlijk gezegd vind ik de horizontale banen ook lekkerder slapen dan de verticale, maar dat is heel persoonlijk.
Anke* schreef:Matje 1 (exped sulmat) ging na een half jaar na aanschaf met de pinkstertocht in 2015 stuk, de 2 middelste banen geknapt dus echt niet meer op te slapen. Bever heeft hem vervangen

afgelopen Hemelvaart heeft het 2e matje het begeven, gelukkig niet in het midden en maar 1 baan zodat ik er nog een paar nachten op kon slapen dus een paar weken geleden ben ik weer terug gegaan naar Bever.
(diezelfde nacht was hetzelfde gebeurd bij een andere wereldfietser)
Bever bleek de vorige vervanging niet in de computer te hebben gezet dus de 2 jaarlijkse garantieperiode bleek eigenlijk verlopen.
Het is niet vanzelfsprekend dat de garantieperiode wordt verlengd bij tussentijdse vervanging.
peter de rijk schreef: Het is niet vanzelfsprekend dat de garantieperiode wordt verlengd bij tussentijdse vervanging.
IK ben het met je eens " niet van zelf sprekend" maar bij de grotere outdoor zaken ga ik er wel van uit. Dit in combinatie met een goed merk die orgineel verantwoordelijk is voor de garantie.
Bij het ontvangen van een nieuw product wordt de garantie meestal wel verlengd in mijn beleving.
Bij reparatie daarintegen heb ik wel eens anders ervaren.
Garantie is sowieso een achterhaald begrip. De levensduur moet voldoen aan wat je ervan mag verwachten en inderdaad dat is interpretabel. Maar dat een matje van ver over de 100 euro wat incidenteel gebruikt wordt, langer mee moet gaan als de "garantie"-periode van 2 jaar is evident en gelukkig doen de leveranciers van dit soort dure producten daar doorgaans ook niet moeilijk over,
Jannica schreef:- Werd het matje met de mond opgeblazen of met een pompje?
mond
- Om welk type matje gaat het?
Exped Synmat UL M
- Na hoeveel gebruiksweken is het matje kapot gegaan?
ongeveer 6. Eén baan liet tot de helft los. We hebben ons jongste kind er verder op laten slapen, die komt maar tot de helft. Bij terugkomst omgeruild bij Bever, niet eens naar het matje gekeken maar meteen een nieuwe meegekregen want het komt vaker voor...
Ons tweede matje zelfde type nog geen problemen.
Thermarest Pro matjes gaan beiden al 13 jaar mee maarja, die hebben wel een stuk grote pakvolume en zijn dunner waardoor wij toch voor Exped gingen als uitbreiding.
Het nieuwe matje uit 2015 is deze vakantie ook weer gesprongen, na minder dan 3 gebruiksweken. We moesten nu helaas het verschil-bedrag bijbetalen bij Bever. Volgens de verkoper zijn de nieuwe Exped-matjes, die oranje zijn, beter bestand tegen deze delaminatie dan de oude gele. We zullen het maar hopen.
Dienstmededeling :D

Mijn tweede Exped UL, die gele, is ook gedelamineerd. De twee middelste banen van boven naar beneden.
Heerlijk slapen op een olifantenslurf. Dat is weer wat anders dan tussen kamelenbulten zoals bij de vorige het geval was.
Maar na amper zes weken gebruik.....Als reserve had ik gelukkig een quecha van 49,95 bij me.

Dus weer terug naar Soellaart met dat ding. We gaan het zien.

Ger 64
- Werd het matje met de mond opgeblazen of met een pompje?
mond
- Om welk type matje gaat het?
Exped Synmat UL LW (geel)
- Na hoeveel gebruiksweken is het matje kapot gegaan?
Gekocht in april 2016. Stuk gegaan in aug 2017. 3 gebruiks weken.
Eerst 1 baan los gegaan. 2 nachten laten een tweede baan er naast. Het maakte een knisperend geluid waarna de baan los was. Alle twee de banen overdag losgegaan. Waarschijnlijk doordat het warmer in de tent werd de druk hoger geworden.
Matje werd zonder vragen of uitpakken ingeruild bij de bever in houten. Ik heb nu een nieuwe meegekregen van model jaar 2017. Deze is oranje aan de bovenkant en is inclusief de Exped pompzak geleverd.