Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nog meer beginnersvragen... Tent/Brander/etc. - Forum Wereldfietser

Nog meer beginnersvragen... Tent/Brander/etc.

Hoi,

Ik heb vandaag weer een hoop vragen gekregen. Op een aantal heb ik al een antwoord gevonden in dit forum, andere nog niet (voldoende).

Eerst wilde ik op fietsvakantie via Hotels, maar dat wordt wel heel duur (oke ook weer niet overdrijven). Voor datzelfde geld kun je ook wat kampeerspulletjes aanschaffen :D. Dus ik ga me daar ook even op orrienteren en moet nog even wat huiswerk doen.

Dus even wat vragen:

* Is een brander niet gevaarlijk? Gebeuren er geen ongelukken mee?
* Moet ik gaan voor gas of benzine (of iets anders)? Benzine kan ik overal krijgen, gas niet toch? Stel je blikje gas zit in de brander en je gaat ermee fietsen (gas is nog niet op), gaat dat niet lekken/explosiegevaar?
* Er zijn zoveel tenten te koop (en zo duur!) wat kan een beginner het best nemen (2 pers)? Ik ga er echt niet mee naar de noordpool, maar moet wel langer meegaan dan 2 weken...... En aangezien verkopers waarschijnlijk het duurste willen verkopen, hoop ik dat er hier wat mensen zijn die wat nuttige adviezen hebben?
* Wat ook duur is, dat zijn slaapzakken. Ook hier hoef ik geen noordpool slaapzak, maar een goede prijs/kwaliteitsverhouding zou leuk zijn. Welke merken zijn budget merken?
* Hoe wassen jullie slaapzakken? In de wasmachine? Stomerij?
* Is Zwerfkei een concurrent van Bever? Of zitten die in verschillende markten? Bever lijkt mij wat goedkoper (hebben ook budget artikelen)??

Groetjes,

Jos
Hoi alweer,

> Is een brander niet gevaarlijk?
Nee, als je er goed mee omgaat zeker niet. Maar hoe lastig het voor de gemiddelde medemens ook is: lees de gebruiksaanwijzing.

>Gebeuren er geen ongelukken mee?
Ik heb eens iemand gezien die een spiritusbrander uitblies. Dat was niet zo slim van hem. Gelukkig kwam alles goed.

> Moet ik gaan voor gas of benzine
Voor een eerste keer zou ik een goedkoop gasje kopen. Campingaz? is in Frankrijk overal te koop.

> Stel je blikje gas zit in de brander en je gaat ermee
> fietsen (gas is nog niet op), gaat dat niet lekken/explosiegevaar?
Nee.

> Er zijn zoveel tenten te koop (en zo duur!)
Tenten kosten bij gemideld gebruik (3 a 4 weken per jaa) zo'n 75 euro per jaar. Dus een tent van 75 euro kun je na een jaar wegggooien en een tent van 750 euro moet 10 jaar mee. Conclusie is dat het dus geen kwaad kan om gewoon een goedkope tent te nemen als je nog niet weet of je een dure ook echt verslijt. Let wel op de liglengte. Ik lig met mijn 185 cm net niet lekker in de goedkope vierkante tentjes van Perry/V&D/Halfords

> Wat ook duur is, dat zijn slaapzakken.
> Welke merken zijn budget merken?
Dat zijn die met de lage prijzen... :wink:
Er zijn ongelooflijk veel verschillende slaapzakken. Gemeen hebben ze dat wonderen niet bestaan. Een slaapzak van 750 g is niet erg warm, ook al is hij gemaakt van het duurste spul.
Een donzen slaapzak of een van het beste "high tech"spul die warm is weegt zo'n 1500 gram (maat large), een even warme slaapzak in de budgetcategorie weegt een kilo meer. Maar door die kilo kun je wel een flink bedrag besparen.

> Hoe wassen jullie slaapzakken?
Niet elk jaar! Ik kampeer meestal zo'n 6 weken per jaar en douche voor het slapengaan.

> Is Zwerfkei een concurrent van Bever?
Ja

> Bever lijkt mij wat goedkoper (hebben ook budget artikelen)??
Bever goedkoop? :?: Dan moet zwerfkei wel heel erg duur zijn.

Groeten,

Leon

De allerbeste budgettip is LENEN, zeker als je nog nooit op fietsvakantie bent geweest en dus waarschijnlijk nog geen idee hebt of het ?berhaupt wel leuk vindt.
Er zijn altijd wel mensen in je omgeving die spullen over hebben en die je kunt gebruiken. Als het je bevalt kun je later altijd zelf spullen aanschaffen!
Succes,
Gudrun

Slaapzak gewoon niet wassen. Ik ben er zeker van dat die slaapzak het laatste is dat uit mijn tent gejat zal worden (als potenti?le dieven al naar binnen durven):-)

Is een brander niet gevaarlijk?
Alles kan gevaarlijk zijn als er niet op de juiste manier mee omgesprongen wordt. Lees de gebruiksaanwijzing en volg deze op, dan valt het gevaar wel mee.

Moet ik gaan voor gas of benzine?
Gas is het gemakkelijkst in gebruik. Benzine is beter wanneer er geen gas beschikbaar is, of wanneer het koud is. Voor een tochtje door Frankrijk in de zomer voldoet gas prima.

Hoe wassen jullie slaapzakken?
Bij een slaapzak hoort een wasvoorschrift. Volg deze op. En verder, niet te vaak wassen, want daar wordt een slaapzak niet echt beter van.

Bever is niet echt goedkoop te noemen. Ze hebben wel een groot assortiment. Maar shoppen (zoek maar eens wat artikelen op internet) loont. Probleem is dan dat je al redelijk moet weten wat je precies wilt hebben, bijvoorbeeld een brander van merk A van het type Z. Anders zie je door de bomen het bos niet meer. Want zoals je zelf al hebt gezien, zijn er nogal wat tenten, branders, slaapzakken, enz.
Vantevoren bedenken waaraan het materiaal moet voldoen is dan ook verstandig.

Je slaapzak gaat flink meuren wanneer je hem nooit wast. Doushen voor het slapen gaan is ook niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld wanneer je in het wild kampeerd. Maar ik heb een tip: ik gebruik altijd een binnenzak. Deze maak ik zelf van een dun lapje katoen. 2 euro per meter op de markt. De binnenzak kan je vaak wassen, ook onderweg, en is snel droog. Wanneer het 's nachts erg warm is, dan kan je ook alleen in de binnenzak slapen. Erg handig dus.