Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Let op binnenwerk nexus 8 dure reparatie - Forum Wereldfietser

Let op binnenwerk nexus 8 dure reparatie

3 maanden geleden ontdekte ik dat mijn fiets van de ene op de andere dag niet meer lekker reed. Mijn man heeft dezelfde fiets maar dan een heren model Gazelle Orange. We hebben de fiets door onze fietsenmaker laten ophalen om na te laten kijken. En wat bleek het binnenwerk van de versnelling was helemaal kapot! De fietsenmaker bestelde bij shinamo een nieuw binnenwerk maar kwam daarbij tot grote verbazing dat er nauwelijks reserve binnenwerken zijn! In het verleden is er met een andere Gazelle fiets ook al een problem geweest met het binnenwerk en deze warden kosteloos vervangen door shinamo! Maar deze serie dus niet! Kortom ik wil iedereen graag adviseren om zijn fiets goed te laten na kijken voordat je een binnenwerk erop laat zetten. De kosten zijn 159,00 euro excl. abrbeid.
Garantie wordt niet geleverd door de fabrikant, maar door de leverancier; de fietsenmaker dus. En dat is een wettelijke verplichting. Dat Shimano niet thuis geeft, is voor u als consument niet relevant. Afhankelijk van de ouderdom van de fiets, zal de fietsenmaker deels of volledig voor de kosten moeten opdraaien. Met Shimano vecht hij (of zij) het verder zelf maar uit.
Hallo,
Ik verzamel informatie over kapotte Nexus 8 naven.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=24711
Ik heb vragen.
1. Heb je versnellingsnaaf ooit onderhoudsbeurt gehad? – shimano adviseert 3…5000km of een keer per 2 jaar
2. Welke type versnellingsnaaf heb je? -op de naaf buitenkant staat 8R35 of 8R30 8R31


Een tip over de fietsmaker prijzen. Ik rij een goed gespaakte wiel met DT swiss spaken + Shimano nexus 8 preium naaf + shifter + cassete + bedraading voor 130 euro. Nu is 142Euro
http://www.rosebikes.nl/artikel/atb-ach ... aid:202053
tip: even google-en en je vindt een fietsenmaker ergens in Driebergen of Zeist of omgeving. die kan je het binnenwerk van je Nexus-naaf omwisselen en je betaalt zo'n 30 of 40 euro.
als je zelf een achterwiel kan uit- en inbouwen dan is dit een oplossing.

je kunt ook op Marktplaat.nl een vervangend achterwiel vinden. ik zag deze week nog een set (voorwiel met naafdynamo, achterwiel nexus-8) voor samen 75 euro.

in Nieuw-Vennep zit ook een man die in wielensets doet. ik rij ook met zo'n achterwiel van hem en dat gaat prima. even Marktplaats gericht afzoeken en dan kun je voor rond de 100 euro klaar zijn (incl. arbeidsloon als je de fietsenmaker het wiel laat omwisselen. (oh ja, de rvs-spaken breken soms, maar dat ben ik gewend want ik ben groot+'gewichtig')

tegenwoordig is vervangen door tweedehands vaak veel betaalbaarder dan reparatie (wat ik overigens liever heb dan vervangen en weggooien (behalve als het echt kapot is)). door de hogere arbeidslonen en door de onderdelenprijzen. tja....
Bogaard heeft nog niet verteld hoe oud de fiets is. Lijkt me wel iets essentieels.
Ave Gone schreef:Bogaard heeft nog niet verteld hoe oud de fiets is. Lijkt me wel iets essentieels.
Precies. De rampverhalen online gaan vrijwel altijd over de eerste generaties Nexus 8, waar te makkelijk vocht in kon komen.
ijsbrand schreef:
Ave Gone schreef:Bogaard heeft nog niet verteld hoe oud de fiets is. Lijkt me wel iets essentieels.
Precies. De rampverhalen online gaan vrijwel altijd over de eerste generaties Nexus 8, waar te makkelijk vocht in kon komen.
Shimano kent ook een productiecode die op het onderdeel is geplakt of gestanst. Doordat shimano sixsigma toepast bij hun productie optimalisatie en verbeteringen is deze code van belang bij het melden van product(ie)fouten. De informatie achter de code staat bijvoorbeeld hier: http://www.vintage-trek.com/component_dates.htm
Eric op de Fiets schreef:Shimano kent ook een productiecode die op het onderdeel is geplakt of gestanst. Doordat shimano sixsigma toepast bij hun productie optimalisatie en verbeteringen is deze code van belang bij het melden van product(ie)fouten.
Het terugmelden van fouten als onderdeel van kwaliteitsmanagement bestond al lang voordat Six Sigma ontwikkeld werd of allerlei andere goeroes het wiel met veel bombarie uitvonden.
hoogframe schreef:
do 17 sep, 2015 10:36
tip: even google-en en je vindt een fietsenmaker ergens in Driebergen of Zeist of omgeving. die kan je het binnenwerk van je Nexus-naaf omwisselen en je betaalt zo'n 30 of 40 euro.
als je zelf een achterwiel kan uit- en inbouwen dan is dit een oplossing.
Hi.
Ik kan wat extra hulp gebruiken.
Wanneer ik google. kost het binnenwerk van een Shimano nexus SG-8R31 al minimaal 120 euro.

Dat bedrag van 30 a 40 euro. Is dit inc. een binnenwerk?

mvg,
Richard
€30 tot €40 zal zijn voor de arbeidsuren, of inmiddels iets meer.
Rico_vdM schreef:
zo 14 jan, 2024 14:28
Dat bedrag van 30 a 40 euro. Is dit inc. een binnenwerk?
Misschien in 2015 nog wel?
als je problemen met een binnenwerk hebt: koop een naaf van hetzelfde type en wissel het binnenwerk om.
let op: meerdere types, die deels niet uitwisselbaar zijn (ivm andere lagers of ander(e nokjes in het) naafhuis!)
vervangen door nieuw binnenwerk is erg kostbaar. (dan koop je net zo lief een nieuw wiel?)
Je koopt bij Kubelix.de, een compleet nieuw achterwiel, met shimano 8 naaf voor €160, nieuwe naaf, velg, spaken en nippels.

Mario
supermario schreef:
zo 14 jan, 2024 21:54
Je koopt bij Kubelix.de, een compleet nieuw achterwiel, met shimano 8 naaf voor €160, nieuwe naaf, velg, spaken en nippels.
Altijd handig om te zorgen dat een verwijzing klopt:
https://www.kurbelix.de/

Groetjes,

Carl
En dan kun je ook nog geluk hebben.
Van 1999 tot 2021 was mijn dagelijkse werk/ boodschappen fiets een Batavus met Nexus 8-bak. Dagelijks 20 km maakt 88.000 km door weer en wind. Geen onderhoud......
Nexus 7 beviel me nog beter overigens.
Groeten Pier.
piviets schreef:
ma 15 jan, 2024 05:53
Nexus 7 beviel me nog beter overigens.
Groeten Pier.
Waarom?
Ik kocht maand geleden nieuwe vouwfiets met 7 speed naaf. Is duurzaam fietsen.

Mario
Voor zo ver ik heb begrepen is een Nexus 8 intern wat steviger uitgevoerd dan een 7, en heeft de Nexus 8 een direct drive op de vijfde versnelling (tandwielen intern staan in die versnelling stil, dus geen verlies).
Er zijn zeker forummers die de links / onderbouwing ook weten te noemen maar, heel kort mijn kennis:

7 speed loopt zwaarder dan de 8 speed. (Maar geeft meestal weinig problemen - wel minder bereik dacht ik)
8 speed kent de premium met de rode band, deze is anders gelagerd en loopt ook weer lichter dan de gewone 8 speed.
Mijn ervaring: in 4 jaar twee kapotgetrapte 8 speed premiums de fiets naar derrie omgebouwd - 1x8 - hierbij zijn de ketting en tandwielen best te betalen.
De tweede naaf zelfs nog onderhoud gegegeven, volgens een utube filmpje in de rode citroen olie gedompeld, daarna de kogels in het vet, na een jaar toch gekraak en overslaan.
Waarschijnlijk door het winters doorrijden en te vaak net er naast schakelen / kabel stroef / bevroren etc. Bij deze naven regel je de versnellingen met de draaigreep, niet intern in de naaf zoals met een rohloff.
Veloos schreef:
ma 15 jan, 2024 18:40
Waarschijnlijk door het winters doorrijden en te vaak net er naast schakelen / kabel stroef / bevroren etc. Bij deze naven regel je de versnellingen met de draaigreep
Dat zou inderdaad een oorzaak kunnen zijn, niet exact in de versnelling staan vind geen enkele vertragingsbak fijn. Bij het opschakelen (Nexus 8 ) trek ik de draaigreep altijd nét ietsje verder dan de versnelling die ik hebben wil zodat de veer ‘m precies goed in de vergrendeling kan (terug)trekken. Schakelen naar een lagere versnelling gaat automatisch altijd goed en snel omdat de veer in de naaf daar voor zorgt.
Ik meen begrepen te hebben dat een Alfine net andersom werkt (de veer “trekt naar de hogere versnellingen) wat mij niet zo fijn lijkt; opschakelen doe ik weloverwogen, terugschakelen komt nogal eens plotseling, net voor een dijk-oprit, of tijdens een verkeerd ingeschatte klim of iets dergelijks.
Trouwens, je hoort ook wel eens iets over “schakelen onder belasting”, ook bij Pinion, maar als je je een klein beetje verdiept in het inwendige dan is dat (voor mij althans) een no go. Die mensen schakelen hun handbak in de auto waarschijnlijk ook zonder de koppeling te gebruiken :D .