Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lowland slaapzak kwaliteit - Forum Wereldfietser

lowland slaapzak kwaliteit

ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met de kwaliteit van de Lowland slaapzakken?

Op de een of andere manier lukt het me niet om een keuze te maken :lol: :roll: :roll: ,

ik heb er nu drie op mijn lijstje om maatwerk te laten maken, omdat het dekenmodellen worden kom ik op

Tatteljee
Lowland
Cumulus

Van Cumulus weet ik inmiddels genoeg. Van de andere twee kom ik niet zoveel ervaringen tegen.
Terwijl juist zo'n beetje alle slaapzakverkopers b.v. Lowland aanbieden.
Geen ervaring met Lowland, wel met Tatteljee en Cumulus.

Heb je hele specifieke wensen qua breedte en lengte, dan zou ik gaan voor Tatteljee. Aangezien alle slaapzakken met de hand gemaakt worden, is een cm extra of minder geen probleem en dat kan voor jou net het verschil maken. Ook materiaal, donskwaliteit en hoeveelheid kun je zelf bepalen en indien te koud in de praktijk later nog extra dons toe laten voegen.

Cumulus was voor mij persoonlijk te smal, maar dat was toen ook een mummy. Nu heb ik een op maat gemaakte rectangular van Tatteljee en die bevalt goed.
Wij hebben 3 jaar gelden een slaapsysteem van Lowland aangeschaft. Onze ervaring is dat Lowland standaard te weinig dons in de slaapzakken stopt. Wij hadden het onder de winterzak van Lowland niet lekker warm. Vergelijk met Tatteljee leerde ons dat in die slaapzakken meer dons per vierkante meter wordt verwerkt. Wat ons betreft een miskoop. Inmiddels hebben we de winterslaapzak bij Bever bij laten vullen tot het standaard gewicht dat Tatteljee gebruikt. Nu geen kou meer.

Ronald van der Perk
Ik heb, naast een Cumulus Xlite 200, een Birdland/Lowland Serai Extra II.
De Lowland slaapzak is een uitstekende slaapzak, 1200g voor een dik gevulde ruime slaapzak van extra lengte met volle gevulde capuchon, opgegeven comfortemp zo'n -5 C, en ik heb het idee dat dat ruimschoots klopt. Bij koud weer kan ik er probleemloos in dunne korte katoenen zomerkleding in slapen.
(reden waarom ik ook een lichte Cumulus aanschafte, voor in de zomer...)
Overigens is dit een vervanger van een identieke eerdere Lowland-slaapzak, die probleemloos werd ingenomen door Lowland ivm ondichte buitentijk.
Goede service wat mij betreft, ze hoefden de bon niet eens te zien. Mijn ervaringen met dat atelier (Iets ten Oosten van Utrecht) zijn dus sympathiek.
Vergelijk ik het met de Cumulus, en dat is een heel andere categorie slaapzak, dan is de lowland van een behoorlijk steviger kwaliteit, en wellicht bestaan er lichtere, meer delicate slaapzakken in die temperatuurcategorie, maar alles bij elkaar denk ik dat zo'n 1200g voor een dergelijke zak niet gek is, gezien de redelijke prijs en het forse ruime formaat.
Iets lichter is meestal meteen veel duurder, en een stuk smaller.
Maar Cumulus is ook een prima firma die desgewenst alles aanpassen zoals je wilt, idem voor Lowland; dons bijvullen e.d. is geen enkel probleem.
Ik kan de keuze dus niet vergemakkelijken, maar dit zijn mijn ervaringen.
Hier ook goede ervaringen met de service van Lowland heb nu ook dekenmodel naar wens, zitten tussen Utrecht en Veendaal.
Bedankt voor de aanvullende ervaringen
Die van Ronald kende ik al.

We gaan eens een kijkje nemen bij Tatteljee en Lowland.
Wij hebben dekenmodel Lowland. Erg tevreden over. Behaaglijk warm, niet gauw te warm.
Ik ben ook best tevreden over mijn lowland serai II
Zie hier:
http://www.maesivo.be/trekking/index.ph ... l/slaapzak