Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Exped Synmat 7 of Thermarest All season - Forum Wereldfietser

Exped Synmat 7 of Thermarest All season

Ik overweeg twee nieuwe matten te kopen en probeer de verschillen tussen de Thermarest All Season en de Synmat 7 te waarderen. Ik heb onderstaand de belangrijkste kenmerken vermeld. Beide matten zijn warm genoeg om het hele jaar door te gebruiken. Ik denk dat de Thermarest het wint omdat hij een kleiner pakvolume heeft, lichter in gewicht is alleen wel duurder dan de synmat. Ik vraag me af of er nog meer kenmerken zijn waar ik op moet letten. Wie heeft tips?

Afbeelding

Ik kies niet voor de mummieversie om dat ik straks de matten in een slaapsysteem (lakenzak met deken) wil doen en dan de maten tegen elkaar wil hebben.
Je zou ook nog naar de Exped UL kunnen kijken. Die is net zo groot, maar aanmerkelijk lichter en met een kleinere pakmaat: 450 gram en 24*9 cm.
Een van de kenmerken van de Exped:
Afbeelding

Is ook al ergens een draadje over op dit forum. Volgens mij is de Therm-a-rest betrouwbaarder. Maar met die mat heb ik zelf geen ervaring. De Exped slaapt wel heerlijk overigens.
Berger schreef:Een van de kenmerken van de Exped:
Afbeelding

Is ook al ergens een draadje over op dit forum. Volgens mij is de Therm-a-rest betrouwbaarder. Maar met die mat heb ik zelf geen ervaring. De Exped slaapt wel heerlijk overigens.

Da's balen zeg! :|
Ik heb net hetzelfde meegemaakt met een nieuwe thermarest all season (in het begin van mijn vakantie!), dus ik denk niet dat het probleem merkgebonden is maar gewoon voorkomt bij zulke luchtmatrasjes..
De Neoair's liggen wat steviger, dat wil zeggen je zakt er minder in weg met je schouders en heupen. Als je thuis ook een stevig matras verkiest is dat wel fijn. Verder vind ik het wat makkelijker om overeind te zitten op een Neoair, de Exped matjes doen dan wat wiebelig aan.
Kijk ook eens naar de Exped "lite"" serie van 5cm dik. Die hebben een ander soort "las" en liggen in mijn ervaring prima. Ze zijn ook wat goedkoper!

Wat ik trouwens een nadeel vond van neo-airs is dat je ze erg hard moet oppompen omdat je er anders vanaf rolt (zijkanten drukken in als je gewicht daarheen schuift). De Exped kan zoals al gesteld wat zachter worden ingesteld.

Ik hou thuis van een hard matras, maar dat matras ligt niet zomaar op een harde grond. Het is appels en peren, allebei fruit, lijkt best op elkaar, maar toch ook op belangrijke punten heel anders.

Loop binnen bij een goede zaak en ga erop liggen, dan weet je meer.
Ook niet onbelangrijk de life time garantie van Therm a Rest, bij Exped is het dacht ik 3 of 5 jaar. Wij hebben de Neo Air nu ongeveer 100 nachten gebruikt zonder problemen.


Ben & Ingrid
In de praktijk maakt dit niet uit, Exped is zeer coulant bij problemen.
falcong schreef:Ik heb net hetzelfde meegemaakt met een nieuwe thermarest all season (in het begin van mijn vakantie!), dus ik denk niet dat het probleem merkgebonden is maar gewoon voorkomt bij zulke luchtmatrasjes..
Afgaande op gebruikersreacties is het wel een probleem dat veel meer lijkt voor te komen bij de Exped-matjes dan bij de Thermarest-matjes.

En hoewel ik gelukkig geen ervaring heb met delaminatie, heb ik de indruk dat dit een Exped met zijn brede banen in langsrichting onmiddellijk onbruikbaar maakt en dit mij bij een Thermarest voor enkele dagen niet onoverkomelijk lijkt.

Renaat
Ik betwijfel of je dat zo simpel kan stellen Renaat. Zelf heb ik twee keer delaminatie gehad bij een matje van Exped. Beide keren was het een van de buitenste banen en daar viel dan best een paar nachten mee te slapen: gezicht naar de bult toe, arm er omheen geslagen. Als bij een Neoair een lasnaad ergens halverwege de mat losraakt zit je met een bult in je onderrug/heup. Ik hoop in ieder geval niet uit te hoeven testen hoe dat slaapt.
loknor schreef:Wat ik trouwens een nadeel vond van neo-airs is dat je ze erg hard moet oppompen omdat je er anders vanaf rolt (zijkanten drukken in als je gewicht daarheen schuift). De Exped kan zoals al gesteld wat zachter worden ingesteld.
Anderzijds ligt een mat van Exped weer niet zo lekker als je hem erg hard oppompt is mijn ervaring. Die brede diepe banen zijn dan wel erg duidelijk aanwezig. Zoals al gezegd is, wat dat betreft is de beste aanpak om eens te gaan testliggen bij een buitensportzaak.
Dat is absoluut waar... ik pomp ze meestal toch te hard op om dan na een paar minuten liggen ze wat leeg te laten lopen. Ik ben toruwens een vlieggewicht, dat is in dit soort discussies ook wel belangrijk. Een 5cm mat is voor mij meer dan zat.
Loop binnen bij een goede zaak en ga erop liggen, dan weet je meer.[/quote]


Prima raad natuurlijk van Loknor! Deze week heb ik diverse matjes uitgeprobeerd van Thermarest en Exped. Na veel draaien, zitten, voelen vond ik dat de Exped matjes toch het lekkerste liggen. Ze liggen zachter dan de Thermarest en maken minder geluid bij het draaien op je mat. Ik heb er een paar geprobeerd: de Synmat 7M (oranje), Symat UL 7 (de gele) en de Downmat UL 7 (grijze). Die laatste had ik nog niet als optie meegenomen. Van die drie ligt de downmat (gevuld met dons) veruit het lekkerste. De pakgroote verschilt nauwelijks met die van Thermarest (Neo Air). Hij s licht en bijzonder warm. Nadeel is dat dit matje wel erg duur is (200 euro).

Het toeval wil dat de matjes nu net in de aanbieding zijn bij Vrijbuiter http://www.vrijbuiter.nl/slaapartikelen ... at-ul-7-m/ en wel voor een prijs die maar net iets meer is dan van de Thermarest. Ik ben er dus wel uit!

Afbeelding

Hartelijk dank voor jullie reacties! Straks met de Huttentrektocht gaan we de matjes uitproberen.
Ik zou ook eens naar de nieuwe Sea to Summit matten kijken.
Vergelijkbaar in prijs en ook zeer compact en lichtgewicht. ;)