Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ijzeren gordijn - Forum Wereldfietser

ijzeren gordijn

Dag iedereen,
Er bestaat een fietsgids die loopt langs het ijzeren gordijn. Deze gids "Iron curtain trail" is echter in het Engels. Mijn vraag nu weet iemand of er ook Nederlandstalige gidsen bestaan over dergelijke trip.
Dank bij voorbaat.
Wel in het duits!
de gids Iron Curtain Trail is gemaakt door Michael Cramer. Michael zit in het Europese Parlement voor de Groenen. Hij is voorzitter van de commissie verkeer en toerisme. Eerder stelde Michael de Mauer Radweg samen: rondom West-Berlijn langs de voormalige Muur.
Beide gidsen zijn uitgegeven in de Bikeline serie van Esterbauer.
De kaartjes zijn duidelijk.
Mijn ervaring is dat je bij de Duitstalige Bikelinegidsen de tekst eigenlijk niet nodig hebt. De kaartjes, meestal ondersteund met bordjes, zijn voldoende.
Erg leuke trip langs de voormalige Duitse grens, je kan de route als je een gps hebt downloaden, veder staan er genoeg bordjes langs de weg. Zelf zijn wij niet echt blij met de bikeline gidsen te lastig lezen. maar deze kan je ff bekijken in de winkel of het je bevalt.

Viel spass
Heb vorig jaar het boekje "Radtouren am Grünen Band" gekocht.
Dat beschrijft 32 etappes van Tsjechië naar de Oostzee.
Een gedeelte hiervan rijdt "op" het ijzeren gordijn, dus over de voormalige patrouillewegen,
waar geen ander verkeer mag rijden.
Helaas nog geen tijd gehad om er zelf iets van te rijden, maar ziet er erg interessant uit.
De route van Nederland naar Praag rijdt voor een deel over en langs de grens. Ik vond het een af en toe huiveringwekkend idee dat je door de killing fields rijdt, ook al heeft men hard gewerkt om de sporen van de muur op te ruimen. Wat mij ook opviel was dat het verschil tussen oost en west nog zo goed zichtbaar is, ondanks de miljarden die er in het oosten zijn gepompt. Je fietst van het ene naar het andere dorpje, en niet alleen is de infrastructuur anders, en zijn er in het oosten nog allerlei volkshuizen en zo, maar de levensstandaard is in het oosten ook zichtbaar lager. Het geeft toch wel aan dat de staat een enorme invloed op het economisch leven kan hebben, en dat 25 jaar niet genoeg is om het verschil weg te werken. Die dorpjes liggen soms op een kilometer van elkaar, en de mensen kunnen al 25 jaar van het ene naar het andere dorp verhuizen - en toch.
Inderdaad fascinerend om langs de voormalige Zonengrenze te rijden. Het verschil tussen Oost en West is vaak nog goed zichtbaar, bijvoorbeeld ook aan de kapsels van de vrouwen. West-Duitsers hebben het dan over een Ossi-Frisur, en dat is geen compliment.
SanderZ schreef: Een gedeelte hiervan rijdt "op" het ijzeren gordijn, dus over de voormalige patrouillewegen,
waar geen ander verkeer mag rijden.
Die voormalige patrouillewegen zijn geen pretje om over te rijden, in veel gevallen bestaat (of bestond) dit namelijk uit betonplaten waar om geld te sparen gaten in zaten. Zoals op deze afbeelding te zien is:
Afbeelding
Bij goed weer kun je prima tussen de betonplaten rijden, zodra het echter slecht weer is of geweest is het kiezen uit 2 kwaden. (Het voorbeeld op de foto is er 1 in goede conditie, langs de oostzeekust (ook ijzeren gordijn alleen niet opgenomen in de route geloof ik) zijn ze slechter)
Andere delen zoals een stuk van de Rennsteig gaan over goede asfaltwegen waarop ook getraind wordt door langlaufers (met en zonder geweer) of een goed en breed bospad.
Het is overigens wel vreemd dat iets waar iedereen zo graag van af wilde nu een toeristische attraktie is verworden.
[quote="Wim"]De route van Nederland naar Praag rijdt voor een deel over en langs de grens.
Merci voor de tip, ik ga deze trip eens bekijken. :D
Hieronder een foto van het IJzeren Gordijn die ik in 1980 ter hoogte van Duderstadt heb genomen, dus toen nog 'in bedrijf'. Ik wilde naar Praag en Warschau fietsen, maar werd daar als fietser aan de grens geweigerd, 'Streng verboten, kein Zutritt'. Toen die Mauer is gevallen, heb ik als revanche en als eerste Nederlander eindelijk in de DDR kunnen fietsen! Kon de DDR-sfeer nog proeven.

Afbeelding