Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sram groep - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Sram groep

Ave Gone schreef: Over de fiets op het plaatje:
* was het niet zo dat mensen die de spatborden erg dicht op de banden hadden altijd klaagden over troep tussen banden en spatborden?
* was het niet zo dat highriders (voordragers waar de tassen hoog hangen) in verband werden gebracht met niet lekker sturen?
* vind je de aanduiding 'alloy' voor de velgen en "stainless voor de spaken" voldoende, zeker als het maar om 32 spaken per wiel gaat?

Wat kost het ding overigens? >>> even nagekeken. Ik zie €2500,-. :shock:

Ik denk nu dat als je een nieuwe fiets koopt en je moet al bij de aankoop het cranckstel gaan aanpassen voor een ander systeem dat je dan de verkeerde fiets hebt uitgekozen. Zeker bij deze fiets is het ultieme verkoopargument natuurlijk de 'vet coole' Sramgroep. Als je die dan weg laat, tsja...
Hier spreekt het 'old school' wantrouwen in andere reisfietsen dan die met stalen frame en zwaarbespaakte wielen. Jaren van ontwikkelingen en kennis uit de MTB wereld zijn hier ongemerkt voorbij gegaan.

- De spatborden op het plaatje zitten optisch zo dicht op de banden omdat het 45 mm banden zijn. Dat betekent dat er meer ruimte in de liggende achtervork is dan bij heel veel andere reisfietsen. Zou er de standaard Schwalbe Marathon op liggen, dan zou de opmerking al vervallen.

- Ik geef zelf voor beter sturen de voorkeur aan alle baggage achterop, maar soms heb je zo veel volume dat je blij bent ook wat lichte spullen voorop te pakken. Baggage op een highrider als op het plaatje stuurt in ieder geval beter dan in een conventionele stuurtas die vaak een opslingerende werking heeft op fietsresonanties, zoals shimmy-en.

- Vrijwel alle MTB's voor bikepacking hebben wielen met 32 of minder spaken en rijden op onverharde, vaak zeer ruwe wegen met grote snelheid zonder problemen. Ik heb zelf dit jaar een tocht van duizenden kilometers over zulke wegen gemaakt met 32-spaaks wielen, met bepakking. Als ik geen vertrouwen zou hebben in zulke wielen, zou ik daar nooit aan beginnen. Op sommige dagen kwam ik maar een paar auto's of motorrijders tegen die bij problemen hadden kunnen helpen.

Ik zou zeggen dat het ultieme verkoopargument van deze fiets het merk Specialized is. Op alle gebieden -racefietsen, crossfietsen, MTB's, fietsen voor gravel-grinder races- is Specialized technisch op het hoogste niveau. Ik ken dit type niet, maar het merk vind ik erg vertrouwingwekkend.

Nog een opmerking over de oorspronkelijke vraag: de tandwielcombinatie. Ik blijf bij mijn bewering dat je met 42 vóór en 36 achter een combinatie hebt waarmee je vrijwel alle verharde wegen tot 10% aan kunt. Op die wat exotische Engelse hellingen van 20-30% moeten ook de meeste 22-34 fietsers afstappen. De beperking zit meer in het nog kunnen sturen en overeind blijven bij snelheden van 3-4 km/h.
quote="math"

>Hier spreekt het 'old school' wantrouwen in andere reisfietsen
>dan die met stalen frame en zwaarbespaakte wielen. Jaren van
>ontwikkelingen en kennis uit de MTB wereld zijn hier ongemerkt
>voorbij gegaan.
Logisch natuurlijk dat je aanneemt dat ik nooit een MTB heb gehad met 32 spaken per wiel.....

> De spatborden op het plaatje zitten optisch zo dicht op de banden
Fijn dat je het met me eens bent dat ze er erg dicht op zitten.

> Ik geef zelf voor beter sturen de voorkeur aan alle baggage achterop, maar
> soms heb je zo veel volume dat je blij bent ook wat lichte spullen voorop te
> pakken. Baggage op een highrider als op het plaatje stuurt in ieder geval beter
> dan in een conventionele stuurtas die vaak een opslingerende werking heeft op
> fietsresonanties, zoals shimmy-en.
Fijn dat je het met me eens zijn dat je op die drager alleen lichte spullen kunt doen.

> Vrijwel alle MTB's voor bikepacking hebben wielen met 32
> of minder spaken
Ik wist niet dat er ook bikepackingfietsen waren met voor- én achterdragers.
Handig voor je dat je mijn opmerking over de merkloze spaken en velgen hebt weggelaten.

> Nog een opmerking over de oorspronkelijke vraag: de tandwielcombinatie.
> Ik blijf bij mijn bewering dat je met 42 vóór en 36 achter een combinatie
> hebt waarmee je vrijwel alle verharde wegen tot 10% aan kunt.

Logisch dat je aanneemt dat fietsers zich uit de naad willen fietsen om te bewijzen dat je met een bepaald verzet kunt fietsen en niet willen weten wat prettig zou zijn. (En regelmatig een stuk willen lopen zodra ze uit de polder zijn)

Gegroet
math schreef:Op alle gebieden -racefietsen, crossfietsen, MTB's, fietsen voor gravel-grinder races- is Specialized technisch op het hoogste niveau.
Daar valt echt wel wat aan af te dingen. Als je had gezegd "op hoog niveau", maar Trek, Cannondale, Canyon, om maar wat gebezigde merken te noemen, kunnen zich er prima mee meten. Mogelijk zelfs overtreffen.
math schreef:
Ave Gone schreef: Over de fiets op het plaatje:
* was het niet zo dat mensen die de spatborden erg dicht op de banden hadden altijd klaagden over troep tussen banden en spatborden?
* was het niet zo dat highriders (voordragers waar de tassen hoog hangen) in verband werden gebracht met niet lekker sturen?
* vind je de aanduiding 'alloy' voor de velgen en "stainless voor de spaken" voldoende, zeker als het maar om 32 spaken per wiel gaat?

Wat kost het ding overigens? >>> even nagekeken. Ik zie €2500,-. :shock:

Ik denk nu dat als je een nieuwe fiets koopt en je moet al bij de aankoop het cranckstel gaan aanpassen voor een ander systeem dat je dan de verkeerde fiets hebt uitgekozen. Zeker bij deze fiets is het ultieme verkoopargument natuurlijk de 'vet coole' Sramgroep. Als je die dan weg laat, tsja...
Hier spreekt het 'old school' wantrouwen in andere reisfietsen dan die met stalen frame en zwaarbespaakte wielen. Jaren van ontwikkelingen en kennis uit de MTB wereld zijn hier ongemerkt voorbij gegaan.

- De spatborden op het plaatje zitten optisch zo dicht op de banden omdat het 45 mm banden zijn. Dat betekent dat er meer ruimte in de liggende achtervork is dan bij heel veel andere reisfietsen. Zou er de standaard Schwalbe Marathon op liggen, dan zou de opmerking al vervallen.

- Ik geef zelf voor beter sturen de voorkeur aan alle baggage achterop, maar soms heb je zo veel volume dat je blij bent ook wat lichte spullen voorop te pakken. Baggage op een highrider als op het plaatje stuurt in ieder geval beter dan in een conventionele stuurtas die vaak een opslingerende werking heeft op fietsresonanties, zoals shimmy-en.

- Vrijwel alle MTB's voor bikepacking hebben wielen met 32 of minder spaken en rijden op onverharde, vaak zeer ruwe wegen met grote snelheid zonder problemen. Ik heb zelf dit jaar een tocht van duizenden kilometers over zulke wegen gemaakt met 32-spaaks wielen, met bepakking. Als ik geen vertrouwen zou hebben in zulke wielen, zou ik daar nooit aan beginnen. Op sommige dagen kwam ik maar een paar auto's of motorrijders tegen die bij problemen hadden kunnen helpen.

Ik zou zeggen dat het ultieme verkoopargument van deze fiets het merk Specialized is. Op alle gebieden -racefietsen, crossfietsen, MTB's, fietsen voor gravel-grinder races- is Specialized technisch op het hoogste niveau. Ik ken dit type niet, maar het merk vind ik erg vertrouwingwekkend.

Nog een opmerking over de oorspronkelijke vraag: de tandwielcombinatie. Ik blijf bij mijn bewering dat je met 42 vóór en 36 achter een combinatie hebt waarmee je vrijwel alle verharde wegen tot 10% aan kunt. Op die wat exotische Engelse hellingen van 20-30% moeten ook de meeste 22-34 fietsers afstappen. De beperking zit meer in het nog kunnen sturen en overeind blijven bij snelheden van 3-4 km/h.
De Awol heeft een Chro-Mo frame dus daar kun je sceptici niet van betichten Math.
Ik heb het goedkopere zusje (of broertje) van de AWOL evo namelijk de AWOL elite en vindt het een bijzonder fijne fiets. Zou alleen nooit met het huidige verzet (34/34) met bagage en al een Alpenpas doen. Voordat ik dat doe zou ik toch wel voorzien willen zijn van minimaal 24/34 en misschien nog wel liever 22/34. Heb de fiets gekocht in de veronderstelling dat de tandwielen op de crank wel versleten zijn voordat ik weer een lange tocht maak en het vlak voor vertrek een mooie gelegenheid is om dergelijke aanpassingen te doen....
We zijn vandaag exact 2 maanden verder nadat ik dit topic startte en kan met grote vreugde melden dat ik zojuist mijn nieuwe aanwinst heb mogen ophalen uit Voorburg!
Ik heb na alle voor en tegens de Specialized Awol het nadeel van de twijfel gegeven en uiteindelijk besloten een stalen Roadmaster te laten bouwen bij van Herwerden, en wel in de CX uitvoering dus van Dedacciai staal. Verder toch weer terug naar Rohloff, echter wel met ketting én kettingspanner, vind ik toch wel de mooiste oplossing! In het vooronder een Son naafje om het tevens Son lampje te voeden.
Magura HS 33 zorgt voor de nodige vertraging , 28 inch Rigida 36 spaaks wielen voor en achter met 40 mm. Almotions en last but not least het oude vertrouwde Brooks zadel.
De eerste 35 kilometer dus net door de duinen geknald richting Noordwijkerhout en ik moet zeggen, het bevalt me wel. Super stabiel en wendbaar, hartstikke snel en dit alles verpakt in een fraaie matzwarte super slanke, bijna ouderwetse vormgeving.
Dank voor alle support, binnenkort wat plaatjes!
O wat leuk, een Rohloff!