Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 1x11 vs. 2x10? - Forum Wereldfietser

1x11 vs. 2x10?

Hoi, voor mijn nieuwe project ben ik nog aan het twijfelen tusssen een 2x10 of een 1x11 setup. Ritzelrechner geeft mee een mooi overzicht van het bereik tussen mijn huidige 2x10 en eventuele toekomstige 1x11 setup. Wel zijn de stapjes tussen de versnellingen groter bij de 1x11.
Zijn er ervaringsdeskundigen hier, of wellicht praktische zaken die ik over het hoofd zie?
Voor zover ik weet zijn achterkettingwielen tot en met 12 tandjes niet optimaal omdat die meer weerstand geven wegens kleine diameter. Daarnaast is denk ik niet iedere achterderailleur geschikt om grote verschillen in het aantal tandjes te overbruggen.
Zelf heb ik wel wat ervaring met een compacte dubbel, en dat vind ik juist wel fijn omdat je zowel keus hebt uit kleine stapjes met je achterderailleur als grote met de voorderaileur. Stel je fiets in flink heuvelachtig landschap. Dan komt er een klim, en je schakelt van het grote naar het kleine voortandwiel met een enkele flinke klap op de shifter. Daarna ga je al klimmend met de achterderailleur langzaam en heel precies van de kleine naar de grote achtertandwielen. Eenmaal boven gaat het andersom: net over de top heen als je weer een klein beetje vaart hebt schakel je naar het grote voortandwiel, om vervolgens vrij snel achter stap voor stap naar de kleine achtertandwielen te schakelen. Ik vind het een heel natuurlijke cadans. Wel moet ik zeggen dat 50-34 eigenlijk te groot is voor dit systeem, maar dat hangt natuurlijk ook af van je kracht en de hoeveelheid bagage.
Op mijn vorige mountainbike had ik 3x10, dan heb je alles wat je zou kunnen willen. Nu ben ik over gegaan naar een 1x11 en dat werkt voor mij (mountainbiken) erg goed. Bij langere stukken over de weg zou ik de 1x11 niet aanraden, de keren dat ik langere stukken over de weg moest, bijvoorbeeld naar een toertocht, dan zijn de stappen tussen de verschillende versnellingen toch wat te groot waardoor je of een te grote cadans of te lage cadans rijdt.
kortom, ik zou voor de 2x10 gaan.

wat betreft de achterderailleur, je hebt voor een 1x11 hoogstwaarschijnlijk een derailleur met lange kooi nodig, dit is echter afhankelijk van de grootte van de cassette.
Mooi project! Ik wist niet dat er 11 speed cassettes waren die zo klein konden schakelen.... Ik denk dat het vooral een kwestie van smaak is... Hoe belangrijk vind je kleine stapjes schakelen en hoe belangrijk vind je een cleane look... Verder kan ik me voorstellen dat een 11-speed iets sneller slijt of gevoelig is voor de juiste afstelling, maar ach dat zeiden we ook toen we overstappen van 8 speed naar 10 speed....
Overbrengingsverhoudingen zijn natuurlijk heel persoonlijk. Heb een tijdje geleden met dezelfde twijfel gezeten. Mijn "nieuwe" Cannondale Rush bikepackingfiets al dan niet ombouwen van 2X9 (20/32 en 12-34) naar 1x11 (28 en 10-42). Mijn lijstje met voor en nadelen zag er als volgt uit:

Nadelen van 1X11:

Schevere kettinglijn in uiterste standen
Grotere sprongen rond modale snelheid
Kleiner bereik, dat niet verder is te vergroten
Snellere slijtage van grote tandwielen van cassette (zijn vaak van alu)
Zeer laag rendement in de 10
Hoge aanschaf- en vervangingskosten
Bij een fully: meer bobbing tijdens klimmen omdat kracht op ketting kleiner is

Voordelen van 1X11:

Simpel schakelen
Paar ons gewichtsbesparing (maar alleen als je bereid bent diep in de buidel te tasten voor bijvoorbeeld SRAM XX1, met Race Face Next SL carbon crankset)
Ketting gaat bij veel klimmen langer mee omdat de kracht erop kleiner is
Strak uiterlijk
Je zou ook nog 1x10 kunnen overwegen en flink wat geld over kunnen houden.

(evt uitbreiden met een one-up of wolftooth)

Eventueel voor lichte/vlakke ritjes een iets groter voorblad monteren, en voor klimmen/vakanties een wat kleinere.

Als je geen grote daalambities hebt, kom je met 34/11 of 36/11 prima beneden.
thx voor de antwoorden. Ik zie nu pas hoe kostbaar de xx1 cassetes zijn. :shock:
Misschien dat ik toch maar blijf bij mjn vertrouwde 48/34-11/36 setup. 1x 10 kan ook nog wel een optie zijn. Volstaat een gewone long cage achterderrie dan?
jahwalla schreef:thx voor de antwoorden. Ik zie nu pas hoe kostbaar de xx1 cassetes zijn. :shock:
Misschien dat ik toch maar blijf bij mjn vertrouwde 48/34-11/36 setup. 1x 10 kan ook nog wel een optie zijn. Volstaat een gewone long cage achterderrie dan?
Nu als alternatief voor de X0 ook de SRAM GX 1x11 groep sinds dit jaar, stuk goedkoper.

https://www.bike-components.de/de/Sram/ ... XP-p44893/

gr
Patrick
jahwalla schreef:thx voor de antwoorden. Ik zie nu pas hoe kostbaar de xx1 cassetes zijn. :shock:
Misschien dat ik toch maar blijf bij mjn vertrouwde 48/34-11/36 setup. 1x 10 kan ook nog wel een optie zijn. Volstaat een gewone long cage achterderrie dan?
Aha, je had dus de prijs over het hoofd gezien :D Voor ombouw naar 1x10 met een 42 tands cassettetandwiel volstaat het meestal om het B-tension boutje van je achterderrie helemaal in te draaien. Soms moet je het vervangen voor een langere, dat krijg je vaak met het 42 tandwiel meegeleverd.
Voor mij nu de gulden middenweg: 2x10 met een 36-22 crank en een 11-36 cassette. Lekker licht trappen omhoog, en zwaar genoeg naar beneden. En als het op een 29er werkt, werkt het ook prima op een vakantiefiets.

Als ik nú een nieuwe fiets zou kopen, zou ik dat doen.
alma schreef:
jahwalla schreef:1x 10 kan ook nog wel een optie zijn. Volstaat een gewone long cage achterderrie dan?
Voor ombouw naar 1x10 met een 42 tands cassettetandwiel volstaat het meestal om het B-tension boutje van je achterderrie helemaal in te draaien. Soms moet je het vervangen voor een langere, dat krijg je vaak met het 42 tandwiel meegeleverd.
De B-tension schroef bepaalt alleen de afstand van de derailleur tot de cassette. De lengte van de kooi is bepalend voor het bereik. Afhankelijke van de grootte van je cassette, kan een "gewone" achterderrailleur met lange kooi (GS? SGS?) dus wel of niet toereikend zijn. Meestal is het totale bereik van een achterderrailleur wel in de specificaties te vinden.
Alien schreef: De B-tension schroef bepaalt alleen de afstand van de derailleur tot de cassette. De lengte van de kooi is bepalend voor het bereik. Afhankelijke van de grootte van je cassette, kan een "gewone" achterderrailleur met lange kooi (GS? SGS?) dus wel of niet toereikend zijn. Meestal is het totale bereik van een achterderrailleur wel in de specificaties te vinden.
Inderdaad, met de B-tension schroef stel je de afstand van het bovenste derailleurwieltje tot de cassette, en omdat een 42tands tandwiel groter is dan een standaard 36 tands, moet je deze schroef dus helemaal indraaien.

Capaciteisproblemen zul je niet snel ondervinden omdat de benodige capaciteit bij een 1X10 setup met 42 als grootste krans niet heel erg groot is (max 32 tanden, terwijl een XT achterderailleur met korte kooi al een capaciteit heeft van 35 tanden). De capaciteit van een derailleur is het maximaal aantal tanden verschil tussen groot-groot en klein-klein.
alma schreef:Capaciteisproblemen zul je niet snel ondervinden omdat de benodige capaciteit bij een 1X11 setup niet heel erg groot is (max 32 tanden, terwijl een XT achterderailleur met korte kooi al een capaciteit heeft van 35 tanden). De capaciteit van een derailleur is het maximaal aantal tanden verschil tussen groot-groot en klein-klein.
Da's overigens een lange (GS) kooi; een korte kooi (SS) vind je op wegrace-groepen en een enkele DH-groep.

Maar je hebt gelijk, de capaciteit zal over het algemeen het probleem niet zijn. Het kan zelfs voordelig zijn om júist voor een kortere kooi te kiezen.
Letten jullie wel op met zomaar een derailleur uit het rek pakken? Niet alle derailleurs, ook niet met een lange kooi, lopen lekker over kransjes groter dan (ongeveer) 32.
Derailleurcapaciteit is niet het enige waar je op moet letten.
Alien schreef:Da's overigens een lange (GS) kooi; een korte kooi (SS) vind je op wegrace-groepen en een enkele DH-groep.
De Xt 10 speed achterderailleur is er in twee varianten: de GS met korte(re) kooi (capaciteit 35 tanden) en de SGS met lange(re) kooi (capaciteit 43 tanden)
SGS is Shimano-code voor "extra lange kooi".
Leon schreef:Letten jullie wel op met zomaar een derailleur uit het rek pakken? Niet alle derailleurs, ook niet met een lange kooi, lopen lekker over kransjes groter dan (ongeveer) 32.
Derailleurcapaciteit is niet het enige waar je op moet letten.
Dat was de reden achter die hele discussie over langere B-schroeven. Daarmee zou dat probleem, theoretisch althans, opgelost moeten zijn. Alhoewel de meningen over de effectiviteit en wenselijkheid van die oplossing verdeeld zijn. (Zie bijvoorbeeld de entry van 21/5.)
Travelmaster schreef:
Titel: Re: 1x11 vs. 2x10? Reageer met citaat
Voor mij nu de gulden middenweg: 2x10 met een 36-22 crank en een 11-36 cassette. Lekker licht trappen omhoog, en zwaar genoeg naar beneden. En als het op een 29er werkt, werkt het ook prima op een vakantiefiets.
iets teveel granny mode voor mij. Maar misschien als ik er zometeen meer opuit trek met de singletrailer erachter, dat ik daar anders over denk. :wink:
Ook ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het bij 2X9 te laten. Gewichtswinst van 1X11 viel me tegen, evenals de kosten, en de sprongen tussen de versnellingen waren me net iets te groot en/of het bereik te klein.
Alien schreef:SGS is Shimano-code voor "extra lange kooi".
Als ik onderscheid wil maken tussen twee dingen van verschillende lengte dan prefereer ik de termen "kort" en "lang", wat de Japanners daar verder ook van mogen vinden :wink: . "Lang" en "extra lang" kan natuurlijk ook, of "minder lang" en "lang", "medium" en "lang" , "kort" en "minder kort" etc, etc. Niet echt de moeite waard om het daar heel lang over te hebben. TS vroeg of hij een gewone 10 speed long cage mountainbikederailleur kon gebruiken in combinatie met een 42 tands achttertandwiel. En het antwoord is ja, dat kan (zowel met de GS als met de SGS-versie, dus het onderscheid daartussen doet er niet toe en al helemaal niet de terminologie die je er op los wil laten)